Dagens ungdomar förstår inte ordspråk. Förstår ni?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... te-avbrytaLågt hängande frukter och mota Olle i grind. Praktikanten Matilda Marklund avbröt till slut ett möte på Umeå kommun när hon inte hängde med i ordspråken.
Nu har hon och praktikanten Ragna Sjölander gjort en lista över ordspråk som de stött på och inte förstått.
– Jag använder inga av de där talesätten, men man kanske borde börja. För att i ännu högre grad bli en i gruppen, säger Matilda.
När sociologstudenterna Matilda Marklund och Ragna Sjölander började sin praktik vid Avdelningen för strategisk utveckling på Umeå kommun märkte de att det slängs runt mycket uttryck och talesätt på möten.
Det hr gäller ändå universitesstuderande och inte hösstadieelever. Det är tydligt att de inte läst äldre skönlitteratur. Eller pratat med äldre.
– Det var redan under första dagen som någon sa ”lågt hängande frukt”. Flera uttryck kom med tiden, och när någon nämnde ”råttan på repet” kände jag att nu måste jag avbryta och fråga: ”Vad det är du säger? Vad betyder det här?”, säger Matilda Marklund.
Skrivit lista över talesätt
Studenterna har nu tillsammans sammanställt ordspråken i en lista. De tror att åldersskillnaden har betydelse för vem som förstår talesätten. Men rollerna kan även vara ombytta.
– Det var på ett möte som en person sa: ”Jag ska fixa det asap”. Då frågade en annan, lite äldre person: Vad betyder det där egentligen?
Ja, äldre förväntas hänga med i nya ord och talesätt men yngre förväntas inte lära sig de äldres uttryck. Tvärtom mot det var förr.
Hur många av dessa 10 talesätt kan ni?
https://www.svt.se/special/quiz-har-du- ... rdspraken/
"Du fick 10 av 10 poäng!"
Äntligen ett quiz jag var bra på.
Äntligen ett quiz jag var bra på.Dagens ungdomar förstår inte ordspråk. Förstår ni?
10 av 10.
Ett av mina syskonbarn hade svårt för ordspråk och talesätt i yngre tonåren, men tror det är bättre nuförtiden.
Hon tog dem lite för bokstavligt och då blir det ju knasigt.
Svart på vitt minns jag som ett exempel.
Ett av mina syskonbarn hade svårt för ordspråk och talesätt i yngre tonåren, men tror det är bättre nuförtiden.
Hon tog dem lite för bokstavligt och då blir det ju knasigt.
Svart på vitt minns jag som ett exempel.
Lynx-66 skrev:Hon tog dem lite för bokstavligt och då blir det ju knasigt.
Ja jag brukade också ta det för bokstavligt, men man lär sig.
Skogkatt skrev:"Du fick 10 av 10 poäng!"
Ni kanske har/hade samma ordspråk i Norge.
Alien skrev:Skogkatt skrev:"Du fick 10 av 10 poäng!"
Ni kanske har/hade samma ordspråk i Norge.
Ja vi har några av dem, men det fanns några vi inte har. Hur som helst, jag är väldigt nöjd, 10 av 10.
Äntligen.Dagens ungdomar förstår inte ordspråk. Förstår ni?
Detta får en ju att undra hur mycket annat som Tik-Tok-generationen också saknar av allmänbildning. De äldre har i alla tider förfasat sig över ungdomen men nu tycker jag faktiskt att det finns ett så tydligt förfall att det inte är inbillning. Den totala likgiltigheten och fördumningen hos ungdomen kommer ju rubba hela landets kultur och sätt att leva. Det kommer bli enorma skillnader mellan de som lever sitt liv genom mobilen, och de som lägger undan den och gör något riktigt istället.
Huggorm skrev:Detta får en ju att undra hur mycket annat som Tik-Tok-generationen också saknar av allmänbildning
Jag såg ett bra och roligt exempel, det var en ung kille som precis hade börjat arbeta. Och han frågade sin chef om han fick övertidsersättning för att gå på en företagsfest.

10/10
Det är nog så att den moderna skolan inte bryr sig så mycket om att lära ut gamla mossiga ordspråk.
Det är nog så att den moderna skolan inte bryr sig så mycket om att lära ut gamla mossiga ordspråk.
Dom kanske inte förstår gamla svenska ordspråk men dom hajar nog dom engelska å så mycket mer. Jämför era tekniska kunskaper gentemot era egna.