Eurovision 2026
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Eurovision 2026
Undrar om så många olika länder fått 12 poäng som denna gången,av jurygrupperna?
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Eurovision 2026
Enligt AI hela 70 st tolvor:
I Eurovision Song Contest (ESC) 2026 delades det totalt ut 70 stycken tolvor (12-poängare).
Detta beror på att poängen delas ut i två separata omgångar i finalen
Jurygrupperna: De 35 deltagande länderna delade ut varsin 12:a, vilket blev 35 stycken tolvor.
Tv-tittarna (Televoting): Tittarna från de 35 länderna delade också ut varsin 12:a (samt en 12:a från ”Rest of the World”), vilket även det resulterade i 35 stycken tolvor.
Några höjdpunkter från omröstningen:
Bulgarien och Polen var de länder som fick flest 12:or av alla under finalkvällen – de fick fyra stycken var.
Finland (som representerades av Linda Lampenius och Pete Parkkonen) fick totalt två tolvor. Dessa delades ut av Estlands respektive Sveriges jurygrupper.
Eurovision 2026
Jag tycker lite synd om Felicia, när man står på en scen framför många människor och gör sitt bästa, och så hamnar man längst ner på listan... Det är inte roligt.
Eurovision 2026
Trots att Finland var förhandstippad fick de bara två tolvor. En från Sverige och en från Estland.
Jurygrupperna gav också 8 p från Tyskland, Belgien, Danmark och Norge (totalt 141 poäng).
Goda grannar: Norge gav 10 p och Danmark 8 p, men bästa grannarna var Sverige och Estland.
jag önskar att Linda Lampenius och Pete Parkkonen vunnit. Linda var inte bara en skicklig violinist utan såg också bra ut. Det kan leda tlll stor framgång men också till ett helvete. många vill utnyttja den sexiga violiniisten. Jag tyckte själv hon valde fel som lät sig fotograferas i sexiga poser med violinen. Visst, det lönade igs i pengar men i slutänden råka hon illa ut, hon förlorade både pengar och rykte.
Att hamna i amerikanska advokaters klor är ett helvete. För att bemöta måste man anställa egena advokater. Blir man inte ruinerad av motståndarens advokater bliir man ruinerad av sina egna. En som inte är mångmiljardär har ingen chans.
Jurygrupperna gav också 8 p från Tyskland, Belgien, Danmark och Norge (totalt 141 poäng).
https://yle.fi/a/7-10098734lTittarröster (138 poäng)
Publiken gav likaså 12p till Finland från Estland och Sverige, medan Norge, Australien och Lettland bidrog med 10p vardera.
Sverige och Estland var de enda länderna som gav Finland 12 poäng i både jury- och telefonröstningen
Goda grannar: Norge gav 10 p och Danmark 8 p, men bästa grannarna var Sverige och Estland.
jag önskar att Linda Lampenius och Pete Parkkonen vunnit. Linda var inte bara en skicklig violinist utan såg också bra ut. Det kan leda tlll stor framgång men också till ett helvete. många vill utnyttja den sexiga violiniisten. Jag tyckte själv hon valde fel som lät sig fotograferas i sexiga poser med violinen. Visst, det lönade igs i pengar men i slutänden råka hon illa ut, hon förlorade både pengar och rykte.
DN Kultur 2026-05-09 skrev:Linda Lampenius var ett underbarn, en supertalang på violin med internationell karriär. Då hamnade hon i klorna på Finlands motsvarighet till Jeffrey Epstein. När hon varnade för klädmiljardären Peter Nygard slog han tillbaka med full kraft, och hon tystades i nära 20 år.
Nu är hon äntligen fri.
Kampen höll på att kosta henne allt. Linda Lampenius insjuknade i bulimi, kräktes åtta gånger per dag, svullnade upp i ansiktet, tappade stora mängder hår och fick svåra magsmärtor. Hennes mamma återföll i missbruk efter nio rena år.
– Utöver att jag förlorade så fruktansvärt mycket pengar, förlorade jag min mammas hälsa, mitt rykte i Finland och min egen mentala och fysiska hälsa. Jag ville avsluta mitt liv.
– Eurovision är min revansch på mannen som ville förstöra min karriär.
---
Under uppväxten beskrevs Linda Lampenius som ett underbarn. Hon började spela fiol i förskoleåldern. När hon var åtta fick hon plats i en av världens då bästa ungdomsorkestrar, Helsinki Junior Strings. Hon var både yngst och minst – övriga orkestermedlemmar var mellan elva och femton år.
– För mig var musiken meningen med livet.
Det var som att Linda Lampenius hade en egen snabbfil i livet. Hon kom in på högskolan, den anrika Sibelius-Akademins solistlinje, innan hon ens hade gått ut gymnasiet.
Den klassiska karriären gick spikrakt tills hon som 26-årig konsertmästare på Jussigalan 1996 drog allas blickar till sig med sitt änglahår och sin blåklintsblå långklänning.
Journalisterna älskade den vackra violinisten. Linda Lampenius syntes överallt och samarbetsförslagen från aktörer långt utanför den konservativa filharmonikervärlden rasade in.
Tenniskungen Björn Borg gjorde Linda Lampenius till modell för sina baddräkter. Hon gick ner på huk i en svart vinylcatsuit med stråken i högsta hugg och spelade in en popskiva på elfiol. Fick ett cidermärke uppkallat efter sig och sålde tolv miljoner flaskor på två år med sitt porträtt på etiketten.
– En massa paparazzi följde mig och tog bilder överallt. Jag var på omslaget till två, tre tidningar varje vecka. Det var en sinnessjuk cirkus.
Mitt i allt detta ståhej hörde, enligt Linda Lampenius, en finländsk kändisjournalist av sig med ett löfte om att tidningen som hon skrev för skulle fixa flyg, hotell och inträde till den stjärnspäckade Oscarsgalan i Hollywood i utbyte mot intervju och fotografier.
Linda Lampenius tackade ja. Där började hennes helvetesresa.
I ankomsthallen på Los Angeles flygplats fick Linda Lampenius nya besked. Hon och hennes manager skulle inte alls bo på hotell, utan hemma hos en god vän till den finländska kändisjournalisten, förklarade personen som mötte upp dem.
Vännen var Peter Nygard, en finländskkanadensisk modemiljardär som 55 år tidigare fötts i Helsingfors som Pekka Juhani Nygård. Tio år gammal emigrerade han med sin familj till Winnipeg, där han efter avslutad skolgång byggde upp sitt framgångsrika företag.
Peter Nygards Kalifornienvilla låg i Marina del Rey, ett dyrt område känt för sin stora småbåtshamn, fullproppad med lyxyachter. Det enda som skiljde hans exklusiva hörnfastighet från Stilla havet var stranden.
– Det var speglar överallt i huset, så jag klädde aldrig av mig underkläderna. Jag hade hela tiden en känsla av att vara iakttagen.
Linda Lampenius inkvarterades i ett rum, vars dubbelsäng återgavs ur olika vinklar i väggarnas reflekterande glasskivor, medan hennes manlige manager förvisades till ett radhus på andra sidan gatan. Någon Oscarsgala fick hon aldrig uppleva.
– Den var ett falskt lockbete.
Tillställningen som Linda Lampenius skjutsades till i limousine visade sig vara Peter Nygards egen. Hon ställdes bredvid det gråsprängda societetslejonet i bakåtfönad hårman medan han välkomnade gästerna med sin arm runt hennes midja. Hon kände sig som en trofé. Som ett fån.
När det var dags att åka hem till Finland efter fem dagar hade Linda Lampenius tackat nej till en gåva från värden i form av ett par minimala hotpants, ett nakenbad i jacuzzin med honom och två andra kvinnor, samt en fest i hans extravaganta anläggning Nygard Cay på Bahamas.
Varje avvisande gjorde Nygard mer påstridig. För att visa sin gäst vad hon gick miste om tog han, enligt henne, fram ett fotoalbum med bilder från motsvarande Bahamasfest året innan.
– Jag började bläddra och såg nakna flickor ligga uppradade på långbord på stranden. Olika maträtter hade dukats upp ovanpå flickorna. Peter Nygard berättade att gästerna åt direkt från deras kroppar.
Choklad, grädde och sirap hade ringlats över flickornas hud åt dem som ville slicka i sig desserten. Äcklad vände Linda Lampenius bort blicken från sina förnedrade medsystrar. Det var med lättnad som hon tog farväl av Peter Nygard och lämnade huset, där hon misstänkte att det satt kameror bakom speglarna.
Hur hade den finländska kändisjournalisten kunnat skicka henne rakt in i lejonets kula? undrade hon.
En bra sak kom ändå ut ur besöket; i varje fall trodde Linda Lampenius det. Peter Nygard presenterade henne för en av sina många gäster, enligt honom en av Los Angeles mest eftertraktade managers. Linda Lampenius internationella karriär var på väg att lyfta och hon skrev kontrakt med managern och hans agentbyrå utan att ana vilka problem det skulle skapa.
---
Under artistnamnet Linda Brava gästspelade Linda Lampenius i ”Fame LA” och i ”Baywatch”, världens då mest sedda serie med över en miljard tittare.
---
En annan man som fick upp ögonen för Linda Lampenius i slutet av 1990-talet var Hugh Hefner, herrtidningen Playboys grundare. Linda Lampenius skulle komma att se honom som sin amerikanska pappa och hans Playboy Mansion som sitt andra hem.
– ”Hef” sade: ”Du har exakt samma aura runt omkring dig som Marilyn Monroe hade.”
Våren 1998 fylldes Playboys framsida av en bild på Linda Lampenius på alla fyra över sin vita elfiol, med särade läppar och den byxklädda stjärten i vädret. Violin Goddess Linda Brava Plays Playboy, löd rubriken.
”Hon är en Pamela Anderson med en Stradivarius under hakan”, sade Hugh Hefner till journalisterna.
Playboykontraktet var värt ett par hundra tusen dollar, men Linda Lampenius Los Angeles-lägenhet var möblerad med en billig skumgummimadrass i stället för en säng. Managern och agentbyrån tog alla hennes intäkter.
Med hjälp av herrtidningens advokat stämde Linda Lampenius sin manager. Det visade sig då att Peter Nygard var delägare i agentbyrån, och att han i sin tur tänkte stämma henne. Dramat som följde är som hämtat ur en Hollywoodfilm.
Linda Lampenius flydde med Hugh Hefners hjälp i all hast till Las Vegas, för att undkomma Peter Nygard. En månad senare hann hans lakejer ifatt henne i London. Linda Lampenius stod i duschen när ett paketbud ringde på dörren.
---
Paketets innehåll bestod av juridiska handlingar.
– Vi började läsa. Det var en sådan fruktansvärd chock. Det stod att Nygard stämde mig för förtal och krävde skadestånd på tio miljoner. Dollar!
Som skäl angavs uttalanden som Linda Lampenius hade gjort i en finländsk skvallertidning.
– Ett år efter mitt besök hos Peter Nygard fick jag höra att nästa tjej, en finländsk skönhetsdrottning, hade skickats dit. Då öppnade jag munnen.
Enligt artikeln i skvallertidningen hade även en ”Fröken Finland” och en finländsk Playboymodell flugits in till klädmiljardärens fester.
”Jag vill varna flickorna!” löd ett citat av Linda Lampenius som lyftes upp som rubrik. ”Jag hoppas att inga fler finländska tjejer skickas till honom. Baserat på mina egna erfarenher kan jag säga att varje kvinna har skäl att vara mycket försiktig i Nygards sällskap”, sade hon till reportern.Tvistemålet mellan Peter Nygard och Linda Lampenius skulle komma att pågå i två år. Under den tiden höjde han sitt skadeståndskrav till astronomiska 40 miljoner dollar, vid den tiden 400 miljoner kronor.et
Det var Davids kamp mot Goliat. Linda Lampenius inkomster slukades av advokatkostnaderna. Hon tackade nej till klassiska konserter för att kunna spela på välbetalda företagsfester. En period mådde hon för dåligt för att kunna uppträda alls. Tvistemålet mellan Peter Nygard och Linda Lampenius skulle komma att pågå i två år. Under den tiden höjde han sitt skadeståndskrav till astronomiska 40 miljoner dollar, vid den tiden 400 miljoner kronor.
Att hamna i amerikanska advokaters klor är ett helvete. För att bemöta måste man anställa egena advokater. Blir man inte ruinerad av motståndarens advokater bliir man ruinerad av sina egna. En som inte är mångmiljardär har ingen chans.
Hennes pengar tog slut och hon lånade nya. När advokatkostnaderna var uppe i fem miljoner kronor beviljade bankerna henne inte fler lån. Hon tvingades ta tillbaka allt och hon sagt och mer därtill.
Hon hade att välja mellan att gå under och att gå med på en förlikning. Hon valde det senare. Peter Nygard satte villkoren.
Linda Lampenius fick aldrig mer säga något som kunde uppfattas som negativt om honom. Hon måste köpa en helsidesannons i Finlands största kvällstidning, där hon tvingades ljuga för hela finländska folket i en text, dikterad av honom och underskriven av henne.
– I annonsen ber jag om ursäkt för att jag har talat osanning om Peter Nygard och tar tillbaka alla mina tidigare uttalanden.
Vidare skulle Linda Lampenius skicka ut ett pressmeddelande där det stod att Peter Nygard med sina kontakter var den person som hade haft störst betydelse för hennes USA-succé, följt av meningen: ”Jag vet att varje kvinna skulle sukta efter att få gå på hans fester i Los Angeles eller i hans paradishem på Bahamas.”
Kändisjournalisten som först introducerade Linda Lampenius till Peter Nygard fick också en intervju. Även det var, enligt Linda Lampenius, en del av uppgörelsen med Nygard.
– Det var för att testa mig. Hon ställde alla frågor som journalisterna skulle kunna tänkas ställa, och jag fick bara använda Peter Nygards formuleringar som svar.
Linda Lampenius rykte var förstört.
– Peter Nygard ville krossa min karriär, vilket han också gjorde i Finland, där jag inte uppträdde på över tjugo år.
Återgå till Intressanta intressen