David Attenboroughs testamente?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2020-10-23 20:53:59

så någon mera än mig som har sätt denna filmen vad tyckte ni om den då.? :-)063 :o :?:

https://www.imdb.com/title/tt11989890/

David Attenborough: Ett liv på vår planet (2020)

9,1
manne

Anslöt: 2007-08-23

David Attenboroughs testamente.?

Inläggav manne » 2020-10-23 21:03:23

någon som har sätt denna film och vad tyckte ni om den det är hans testamente den :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne

Inläggav manne » 2026-05-05 17:57:25

https://www.svtplay.se/video/KRoGBnw/da ... ugh-100-ar

Sir David Attenborough fyller 100 år. Ett tidigt djurintresse utvecklades till en livslång passion och hans program har trollbundit miljontals människor jorden runt. I det här programmet tas vi med bakom kulisserna och får se de mest spektakulära händelserna genom åren, samt hur det gick till när de producerades. Vi träffar David Attenborough i hans hem där han själv berättar om hur allt började.
manne

Inläggav Fabela » 2026-05-12 12:09:50

Attenborough är guds gåva till mänskligheten, enligt mig. Han verkar vara helt genuin och uppriktig i sitt arbete. Att han ändrat uppfattning om vissa saker alltefter han lärt sig nytt, är ett bevis om nåt på att han sätter naturen före sitt eget ego.

I nåt jag såg sas det att han sett mer av naturen och hur världen förändrats, än nån annan någonsin. Hisnande, när man tänker på det. Han är en unik resurs, som ännu fler borde lyssna mer på.

Han hyllades massor på sin 100-årsdag, och han förtjänade allt :-)154

Prins Charles är en annan som är engagerad i naturen, han har stått för sin uppfattning trots att han hånats för den. Hans födelsedagshälsning till Attenborough:

Har inte Netflix, så den dokumentaären har jag inte sett.
Den på SVT såg jag tidigare, den var sevärd tyckte jag.

Den här hittade jag på YT, men inte sett den än:

Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Ignatius » 2026-05-12 13:02:15

Om man diggar David Attenborough kan man gå vidare och studera hans chef/föregångare på BBC, Julian Huxley. Huxley var en banbrytande djurforskare, chef för UNESCO, grundare av WWF med mera med mera. Han var barnbarn till Darwins bulldogg Thomas Henry Huxley och bror till Science Fiction-författaren Aldous Huxley. Då man läser om honom förstår man att Attenborough fick mycket från honom.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav Dagobert » 2026-05-12 13:50:09

Ignatius skrev:(...) Darwins bulldogg Thomas Henry Huxley (...)

Kallades "Darwin's bulldog" i betydelsen Darwins förkämpe, försvarare, om nån mer undrar :-)Happy
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Fabela » 2026-05-14 17:08:02

Ignatius skrev:Om man diggar David Attenborough kan man gå vidare och studera hans chef/föregångare på BBC, Julian Huxley. Huxley var en banbrytande djurforskare, chef för UNESCO, grundare av WWF med mera med mera. Han var barnbarn till Darwins bulldogg Thomas Henry Huxley och bror till Science Fiction-författaren Aldous Huxley. Då man läser om honom förstår man att Attenborough fick mycket från honom.

Ja, han verkar ha varit väldigt företagsam, Huxley. Och barn av sin tid, som alla andra.
Jag läser om honom med mina nutidsögon, och faller i samma fälla som så många andra: fastnar för vissa bitar och tycker att han är rätt läskig. Inser att det är orättvist, och att jag borde läsa på bättre. Men dock.

In 1945, Huxley proposed to melt the polar ice caps by igniting atomic bombs to moderate the world climate in the northern hemisphere, and permit shipping across the top of the world.

https://en.wikipedia.org/wiki/Julian_Huxley

Just det fick Attenborough inte från honom, tack och lov :D
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Intressanta intressen

Logga in