Eurovision 2026

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Eurovision 2026

Inläggav tvilling99 » 2026-05-09 21:37:32

Nästa lördag är det Final i Eurovision,vem tror ni vinner?
Jag hoppas på Finland, bästa låten och på finska.
Heja Finland!
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Eurovision 2026

Inläggav nescio » 2026-05-10 18:21:44

Jag lyssnade på Finlands låt. Jag tyckte inte den var bra.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Eurovision 2026

Inläggav Alien » 2026-05-11 1:06:13

Ja, på tisdag tävlar både Finland och Sverge först semfinalen. Jag tycker Finlands bidrag är bra men har svårt att bedöma om de har vinnarpotential.

Linda Lampenius x Pete Parkkonen - Liekinheitin

Låter som en typisk ESC-låt den verkar handla om olycklig kärlek. Plus för att de sjunger på finska som ingen förstår (utom möjligen Estland).

Finlands Pete Parkkonen och Linda Lampenius har länge varit favorittippade att vinna årets Eurovision song contest. Nu har de fått ett nytt vapen: Lampenius får spela fiol live i tävlingen.
---
Sedan 1998 har EBU krävt att musiken i Eurovision song contest ska vara förinspelad. Inte ens Norges Alexander Rybak, som vann tävlingen 2009 med ett nummer där fiolen stod i fokus, fick spela sitt instrument live.
Men i år gör EBU ett historiskt undantag och ger Linda Lampenius, som har en gedigen karriär som klassisk violinist, grönt ljus för att spela live.
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/sven ... eurovision

Varför får Linda när inte Alexander fick? Då borde väl alla tävlande få spela live?
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Eurovision 2026

Inläggav Alien » 2026-05-12 23:12:44

Nu har jag kollat på första semifinalen. Försökte rösta men fick meddelandet att numret är spärrat för betalsamtal. Vet inte hur jag låser upp spärren.

De jag tänkt rösta på var Finland, Kroatien, Portugal, Polen.

Grekland, Finland, Belgien, Sverige, Moldavien, Israel, Serbien, Kroatien, Litauen och Polen gick till final.

Litauens bidrag tyckte jag var väldigt udda och dystert så jag blev förvånad att det gick vidare.

Alien
Assistent

Eurovision 2026

Inläggav tvilling99 » 2026-05-12 23:15:21

Sverige är i final, Finland oxå även Israels vackra ballad
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Eurovision 2026

Inläggav Alien » 2026-05-13 1:16:23

Noam Bettan kommer från en familj som emigrerat från Frankrike, inte att undra på att hans sjunger perfekt franska.

2026-05-09 skrev:En reklamkampanj om att rösta på Israel i Eurovision Song Contest stoppas, skriver Aftonbladet. ”Det är inte acceptabelt”, skriver EBU i ett uttalande.
Reklamfilmen på tolv olika språk där Israels artist Noam Bettan vädjar till tittarna att rösta på hans låt tio gånger, maximalt antal, spreds under fredagen. Men arrangören EBU krävde snabbt att filmen skulle tas ned.

Israels medverkan i Eurovision Song Contest i Wien i nästa vecka är omstridd på grund av landets krigföring i Gaza, vilket har fått fem länder att bojkotta tävlingen. Men en annan kritik mot landet i Eurovisionsammanhang har varit just de omfattande marknadsföringskampanjerna för röster i samband med tävlingen.

De har varit sanktionerade från regeringshåll och Israel har anklagats för att på det sättet manipulera tittaromröstningen. Sedan i fjol har EBU därför infört strängare regelverk mot utomstående marknadsföring för att stävja oproportionerliga kampanjer i samband med Eurovision. Den aktuella reklamfilmen är dock bekostad av public service-bolaget KAN och bryter formellt inte mot reglerna.

Trots det har EBU valt att stoppa reklamfilmen.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... on-stoppas
Alien
Assistent

Återgå till Intressanta intressen

Logga in