Mounjaro (eller liknande, t.ex. Ozempic, Wegovy, m.m)
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag börjar med Mounjaro idag, då jag har blivit överviktig igen. Målet är att gå ner till 75 kg, idag väger jag 106 kg, o jag är ganska kort.
https://www.google.com/search?q=hur+fungerar+Mounjaro
Någon med erfarenhet av sådana mediciner? Hur mycket gick ni ner? Fick ni några biverkningar? Hur är det med matsuget?
Mounjaro (tirzepatid) fungerar genom att efterlikna två tarmhormoner, GLP-1 och GIP, vilka reglerar aptit och blodsockernivåer. Läkemedlet injiceras en gång i veckan, ökar mättnadskänslan, minskar aptiten och fördröjer magsäckstömningen. Detta leder till betydande viktnedgång och förbättrad blodsockerkontroll hos vuxna med typ 2-diabetes eller övervikt.
Hur Mounjaro fungerar i kroppen:
-Dubbelverkande mekanism: Till skillnad från andra viktminskningsläkemedel som endast påverkar GLP-1, aktiverar Mounjaro både GLP-1- och GIP-receptorer. Detta ger en kraftfullare effekt på aptitregleringen och ämnesomsättningen.
-Ökad mättnad och minskad hunger: Genom att påverka hjärnans aptitcentrum ökar mättnadskänslan, vilket gör att man känner sig mätt snabbare och under en längre tid.
-Fördröjd magsäckstömning: Maten stannar längre i magsäcken, vilket bidrar till minskat kaloriintag och jämnare blodsockernivåer.
-Blodsockerkontroll: Mounjaro sänker blodsockret endast när det är högt genom att stimulera insulinfrisättning och hämma glukagon.
https://www.google.com/search?q=hur+fungerar+Mounjaro
Någon med erfarenhet av sådana mediciner? Hur mycket gick ni ner? Fick ni några biverkningar? Hur är det med matsuget?
Jag har inte känt nån hunger sen jag tog första sprutan Mounjaro igår vid 12-tiden, men har givetvis ätit lite lätt ändå. Man måste få i sig protein så man inte förlorar muskelmassa.
Jag hade Manjaro i knappt sex veckor. Jag tyckte de fungerade precis som jag ville, kopplingen mellan hunger och behovet att äta som sysselsättning försvann helt. Sen klappade jag ihop med extremt lågt blodtryck en natt och akuten valde att tolka det som en anafylaktisk chock - helt utan bevis. Jag kan säga att jag är en smula sur på att de fattar beslut åt mig utan att ha klara fakta.
Nu har jag istället tabletter, Mysimba, sen typ tre månader, de funkar nog, men mycket sämre. Jag vet inte exakt men jag tror jag gick ner knappt 10 kg på veckorna med Manjaro, det är antagligen lite för fort.
Jag hade lite svårt att få i mig tillräckligt med vätska utan att särskilt tänka på det och det är definitivt inte fel att hålla koll på blodtrycket.
Lycka till.
Nu har jag istället tabletter, Mysimba, sen typ tre månader, de funkar nog, men mycket sämre. Jag vet inte exakt men jag tror jag gick ner knappt 10 kg på veckorna med Manjaro, det är antagligen lite för fort.
Jag hade lite svårt att få i mig tillräckligt med vätska utan att särskilt tänka på det och det är definitivt inte fel att hålla koll på blodtrycket.
Lycka till.
Tack!
Oj då, det låter allvarligt, hoppas jag slipper sånt. Har i.a.f. redan gått ner 3 kg på 3 dagar.
Oj då, det låter allvarligt, hoppas jag slipper sånt. Har i.a.f. redan gått ner 3 kg på 3 dagar.
Jag har tagit Ozempic i drygt 3 månader och inte gått ner nåt. Eller har gått ner 1-3 kg men gått upp igen.
Zima33 skrev:Jag har tagit Ozempic i drygt 3 månader och inte gått ner nåt. Eller har gått ner 1-3 kg men gått upp igen.
Trist. För du någon slags matlogg?
Kan vara bra att se vad som stoppar viktnedgången och byta ut det mot något med mindre kalorier.
Annars kan det vara om du äter mediciner som påverkar kanske. Gick själv upp 40Kg en gång när jag börja en medicin. Gick ner allt när jag sluta.
- Mammaspojke
- Anslöt: 2017-11-09
Jag provade Rybelsus i somras, men blev för illamående av den så fick sluta 
Mammaspojke skrev:Zima33 skrev:Jag har tagit Ozempic i drygt 3 månader och inte gått ner nåt. Eller har gått ner 1-3 kg men gått upp igen.
Trist. För du någon slags matlogg?
Kan vara bra att se vad som stoppar viktnedgången och byta ut det mot något med mindre kalorier.
Annars kan det vara om du äter mediciner som påverkar kanske. Gick själv upp 40Kg en gång när jag börja en medicin. Gick ner allt när jag sluta.
Nä, ingen matlogg. Orkar inte.
Men nu har jag sett i Hälsa-appen i telefonen att jag visst gått ner på sikt. Problemet är väl att jag har svårt att se helheten (hej autism!) så märkte det inte förrän jag såg den nedåtgående kurvan i appen.
Har nog tappat 6 kg sen i höstas men man hakar ju upp sig på när kurvan pekar uppåt nån vecka.
Japp, har flera mediciner som ger viktuppgång men finns inga bättre alternativ så måste ta dem.
Nackdelen med att äta mindre är att jag är så trött och har mycket huvudvärk.
Tyvärr inga verksamma mediciner utan biverknngar. Men man kan ju ha tur och bara drabbas av lindriga biverkningar. Det finns också gynnsamma bieffekter.
https://lakartidningen.se/nyheter/gigan ... lakemedel/Läkartidningen 23 jan 2025 skrev:Gigantisk studie: Fördelarna och nackdelarna med obesitasläkemedel
Semaglutid har gjort succé som viktminskningspreparat. Nu har forskare bakom en gigantisk observationsstudie i Nature Medicine försökt kartlägga både gynnsamma och negativa effekter av behandling med GLP-1-analoger. De såg en minskad risk för exempelvis alzheimer och beroendesjukdom. Men också ökad risk för artrit.
Det är amerikanska forskare som nu har tittat närmare på hur behandling med semaglutid och andra GLP-1-analoger påverkar risken för sammanlagt 175 olika sjukdomar och tillstånd, jämfört med behandling med andra glukossänkande läkemedel.
De såg ett brett spann av gynnsamma effekter – men också en del negativa.
Enligt resultaten verkar behandling med GLP-1-analoger kunna minska risken för 42 olika utfall. Forskarna såg bland annat en minskad risk för djup ventrombos och lungembolism. Men också för Alzheimers sjukdom, beroendesjukdom, schizofreni och krampanfall.
De såg samtidigt en ökad risk för 19 utfall. Det rörde sig bland annat om välkända gastrointestinala biverkningar som illamående, förstoppning och diarré. Men också en ökad risk för till exempel artrit.Spoiler: visa
– Ja det finns biverkningar, där de gastrointestinala biverkningarna är absolut vanligast. Men biverkningarna av att vara tung är ofta så väldigt mycket större på lång sikt. Det här är ju också ett läkemedel som inte bara ger viktnedgång utan har gynnsamma effekter när det gäller många andra sjukdomar.
En för mig okänd kändis berättar om sin viktnedgång mha Mounjaro. han tycks inte fått några allvarliga biverkningar.
Tycker han låter lite överkänslig. Det är ju naturligt att man reagerar om någon blivit mycket smalare.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... ue=2168592TT/UNT 2026-04-10- skrev:Edvin Törnblom om sitt viktras: ”Får kränklimanger”
I nya föreställningen ”Evigt Edvin” berättar han öppet om viktras och dödsångest.
På affischen för "Evigt Edvin" ligger en lättklädd Edvin Törnblom och håller en gigantisk spruta mot sin numera platta mage. Det har gått cirka ett år sedan han började med viktminskningsmedicinen Mounjaro. I samma takt som kilona har runnit av honom, har hatet ökat. Han berättar om de förklädda komplimangerna som egentligen är avsedda att kränka.
–Jag får massor av sådana "kränklimanger". "Gud vad smal du har blivit, jag känner inte igen dig" och "Nu får du inte gå ner mer" till exempel.
Tycker han låter lite överkänslig. Det är ju naturligt att man reagerar om någon blivit mycket smalare.
Spoiler: visa
Jag vet inte hur han såg ut förut, men på bilden ser han helt normal ut. Antar att "hatarna" helt enkelt är avundsjuka över hans viktnedgångI föreställningen finns ett nummer om bantningsmediciner och den infekterade debatten om dem. Som överviktig kan man inte göra rätt, menar Edvin Törnblom.
–Man får skit när man är tjock och när man blir smal får man skit för att man gått ner på fel sätt. Man förväntas ha svultit och mått piss, annars har man fuskat.
---
–Jag får höra att jag ser förskräcklig ut och att jag är en lat och dålig människa som har tagit sprutor. Jag får väldigt mycket hat, säger han.
Jag har blivit smått fixerad vid dessa mediciner. Åes verkar de lockande, åas oroar jag mig för biverkningar som bukspottskörtelinlammation (som jag redan haft) och den sällsynta men farliga ögonsjukdomen Naion. Den verkar obotlig, så drabbas man i bägge ögonen blir man blind.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyhe ... semaglutid
Risken att bli blind är visserligen låg men det är ingen tröst för den som ändå drabbas.
Nu kan hon inte längre arbeta, köra bil el se färger. Ena ögat har hon 3% syn på, det andra är nästan helt blint.
Tillverkaren Novo Nordisk förnekar allt samband.
Läkemedelsverket 9 juni 2025 skrev:Ögonsjukdomen NAION - en mycket sällsynt biverkning för semaglutid
EMA:s säkerhetskommitte (PRAC) konstaterar i en granskning att ögonsjukdomen NAION är en mycket sällsynt biverkning kopplat till semaglutidläkemedlen Ozempic, Rybelsus och Wegovy.
Efter att granskat alla tillgängliga data för semaglutid gällande NAION (non-arteritic anterior opticus neuritis), inklusive data från kliniska prövningar, övervakning efter marknadsföring och medicinsk litteratur, har PRAC dragit slutsatsen att NAION är en mycket sällsynt biverkning för semaglutid, vilket innebär att den kan drabba upp till 1 av 10 000 personer som behandlas med semaglutid.
---
Om patienter upplever plötslig synförlust eller snabbt försämrad syn under behandling med semaglutid bör de kontakta sin läkare utan dröjsmål. Om NAION bekräftas bör behandlingen med semaglutid avbrytas.
---
NAION är en störning som orsakas av minskat blodflöde till synnerven i ögat, vilket kan leda till synförlust i det drabbade ögat. Patienter med typ 2-diabetes kan i sig ha en högre risk att utveckla detta tillstånd.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyhe ... semaglutid
Risken att bli blind är visserligen låg men det är ingen tröst för den som ändå drabbas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... en-mardromSVT 14 april 2026 skrev:Anneli, 58, blev blind efter behandling mot övervikt: ”Jag är i en mardröm”
Under en vecka i augusti förra året blev omvärlden alltmer suddig för Anneli Grönberg Westlund i Sysslebäck – tills den nästan helt försvann. Hon förlorade synen efter att ha behandlats med ett av de numera så populära semaglutid-preparaten för viktminskning.
– Det här är inte värt det alls, säger hon.
I övergångsåldern gick hon upp i vikt, fick smärtor och därför svårare att motionera. Efter att ha vänt sig till den offentliga vården för hjälp bestämde hon sig till slut för att testa läkemedlet Rybelsus, som liksom Ozempic innehåller semaglutid och kan användas för att gå ner i vikt. Till en början gick det enligt plan, extrakilon försvann. Men efter ett knappt år ändrades allt. Hon beskriver hur världen förvinner mer och mer för var dag.
– En dag när jag vaknade så var allt som en dimma. Då fick jag panik. Då såg jag nästan ingenting.
---
Anneli säger att hon kände till biverkningen innan hon påbörjade behandlingen.
– Jag kände till den och att den är jätteovanlig. Då tänker man ju att det drabbar väl inte mig. Jag förstod inte hur allvarlig den kunde vara.
Nu kan hon inte längre arbeta, köra bil el se färger. Ena ögat har hon 3% syn på, det andra är nästan helt blint.
Tillverkaren Novo Nordisk förnekar allt samband.
Återgå till Aspergare och vården