Diagnoser och deras innebörd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pratglad » 2025-12-19 0:04:41

Jag undrar lite till er som har diagnoser ( kan också finnas personer här som inte har de men vill veta mer om ämnet) men känner ni igen er att ni minns saker och att folk tror inte på att ni kan minnas den där filmen låten mm för att de själva inte minns sådant?

Syftar på att om man inte har en diagnos så brukar man glömma bort saker för jag vet folk som inte kommer ihåg att de gått i skolan tex. De vill inte minnas sådana saker eller att deras minnen bara susar förbi.

För jag har ofta kommit ihåg saker som andra inte har kommit ihåg dels för att man kan ha olika upplevelser kring samma situation men också för att jag själv kommer ihåg sånt där som är onödigt.

Hur är det för er?

Det finns också personer som har någon diagnos eller som kallas vara väldigt smarta som kan minnas tid dag årtal alltså väldigt detaljerade detaljer. Såg något program om personer som kunde minnas dagar årtal mm , minns inte om de va i Sverige eller i usa. Detta va för ett antal år sedan.
Pratglad

Anslöt: 2024-10-23

Inläggav Kidzi » 2026-04-01 20:49:13

Så här är det för mig. Jag är ansedd som att jag kommer ihåg massor. Inte så att jag minns saker som har med siffror och göra, som årtal och datum, men jag kommer ihåg på ett ungefär när i tiden. Jag minns många händelser och detaljer, det som var viktigt för mig just då.

Det leder till att andra tror att jag har bättre minne, men egentligen minns vi annorlunda. De kan ha känslominnen och vagt minnas saker, mer som en helhet. Jag minns mer exakta saker, vem som sa vad och hur platsen såg ut osv.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav slackern » 2026-04-01 23:04:04

Är det här Jossie i ny tappning?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav RSD555 » 2026-04-02 0:31:43

slackern skrev:Är det här Jossie i ny tappning?

Ja, det är sen gammalt. Jag är inte Jossie men vi är från samma planet
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Inläggav tvilling99 » 2026-04-02 1:20:15

RSD555 skrev:

Är det här ett aprilskämt?
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav RSD555 » 2026-04-09 1:35:20

tvilling99 skrev:
RSD555 skrev:

Är det här ett aprilskämt?

Nej det är faktiskt så långt ifrån ett skämt man kan komma. Det är definitionen för "sanning".
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in