har två datorer, gamla funkar dåligt, den nya inte alls
52 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Den nya datorn chromebook plus säger att det inte finns någon wifi. Vet inte vad jag ska göra.
Den gamla är på uppehällningen. när jag sätter på den så fungerar den ett tag, sedan dör internet "ingen anslutning". jag stänger av den och sätter på igen, så fungerar den en kort tid innan internet lägger av. ofta skriver jag ett stycke men när internet lagt av är det borta för alltid.
Den gamla är på uppehällningen. när jag sätter på den så fungerar den ett tag, sedan dör internet "ingen anslutning". jag stänger av den och sätter på igen, så fungerar den en kort tid innan internet lägger av. ofta skriver jag ett stycke men när internet lagt av är det borta för alltid.
har två datorer, en funkar dåligt, en inte alls
Tipps testa att sätta en nätverkskabel mellan datorn och uttaget, det är det bredbandsleverantörerna brukar säga att man ska göra för att felsöka. Vägrar du att göra den enkla åtgärden så kan inte heller din internetleverantör hjälpa dig.
Då får du köpa en längre nätverkskabel för utan den här enkla lösningen kan inte ens en "tekniker" från din bredbandsleverantör hjälpa dig.
Alien skrev:Den nya datorn chromebook plus säger att det inte finns någon wifi. Vet inte vad jag ska göra.
Du ska läsa bruksanvisningen.
har ingen, bara till den gamla, som jag inte förstår
Har du kollat längs kanterna så det inte finns en fysisk knapp att sätta på/stänga av wifi?
Sånt fanns förr i alla fall.
Sen finns wifi under inställningar i windows, se bild.
https://i.postimg.cc/L5LTqvCw/settingsview.jpg
Min wifi är ej aktiverad, så det kan man göra i de avancerade inställningarna.
Sen finns wifi under inställningar i windows, se bild.
https://i.postimg.cc/L5LTqvCw/settingsview.jpg
Min wifi är ej aktiverad, så det kan man göra i de avancerade inställningarna.
Det borde finnas liknande inställningar i en chromebook och manualen till din datormodell borde gå att ladda hem från nätet. Till mobilen om inget annat funkar där hemma...
Starta om routern, enklast genom att dra ur strömsladden ur det vanliga vägguttaget i 15 sekunder. Sen tar det ett par minuter innan internetuppkopplingen kommer igång igen. Starta därefter om datorerna. Berätta om det blev bättre eller ej.
jag har dragit ur den svarta sladden flera gånger men eftersom jag har så svårt att gå är det jättejobbigt.
ibland kommrt bara felmeddelanden, tex att jag ska göra närverksundersökninghjä (hjälper aldrig) el något om att jag ska backa för att spela (fattar inget).
jag vet aldrig när jag kommer in el hur länge jag kan vara kvar på internet.
ibland kommrt bara felmeddelanden, tex att jag ska göra närverksundersökninghjä (hjälper aldrig) el något om att jag ska backa för att spela (fattar inget).
jag vet aldrig när jag kommer in el hur länge jag kan vara kvar på internet.
Det får inte vara för långt mellan routern och datorn, men det vet du väl.
Signalen kan även störas av större metallobjekt i närheten av routern - hos mig var problemet att routern stod ovanpå frysen som har aluminiumskal.
Gå in på https://www.bredbandskollen.se/ och mät din uppkopplingshastighet. Det kommer kanske upp en ruta om du vill dela nånting, men klicka bort den. Kom ihåg resultatet.
Ställ sen samma dator så nära routern du kan tillfälligt och kör bredbandskollen en gång till.
Säg hur det gick i båda mätningarna.
Signalen kan även störas av större metallobjekt i närheten av routern - hos mig var problemet att routern stod ovanpå frysen som har aluminiumskal.
Gå in på https://www.bredbandskollen.se/ och mät din uppkopplingshastighet. Det kommer kanske upp en ruta om du vill dela nånting, men klicka bort den. Kom ihåg resultatet.
Ställ sen samma dator så nära routern du kan tillfälligt och kör bredbandskollen en gång till.
Säg hur det gick i båda mätningarna.
Resultatet av den första mätningen.
Nedladdning
0,46
Mbit/s
Uppladdning
00,00
Mbit/s
Svarstid
16,38
ms
Nedladdning
0,46
Mbit/s
Uppladdning
00,00
Mbit/s
Svarstid
16,38
ms
Lynx-66 skrev:Har du kollat längs kanterna så det inte finns en fysisk knapp att sätta på/stänga av wifi?
Jag tror att sånt måste finnas idag också, det brukar kallas nåt i stil med "Airplane Mode" eler "WiFi Kill".
Alien skrev:ibland kommrt bara felmeddelanden,[...] el något om att jag ska backa för att spela (fattar inget).
Det låter som nåt slags malware, men CromeOS och Chrome ska väl knappt ha sånt. Jag vet inte, installera om från scratch brukar ju vara patentlösningen om man inte kan eller vill felsöka.
Alien skrev:Resultatet av den första mätningen.
Nedladdning
0,46
Mbit/s
Uppladdning
00,00
Mbit/s
Svarstid
16,38
ms
0,46 Mbit/s är i princip ingenting alls! Hoppas det blir ett par hundra Mbit/s nära routern.
Dagobert skrev:Alien skrev:Resultatet av den första mätningen.
Nedladdning
0,46
Mbit/s
Uppladdning
00,00
Mbit/s
Svarstid
16,38
ms
0,46 Mbit/s är i princip ingenting alls! Hoppas det blir ett par hundra Mbit/s nära routern.
Vad Alien ska göra är att testa med en nätverkskabel mellan datorn och nätverksutaget, får hon ut den hastigheten hon ska ha ligger problemet i routern eller WIFI.
slackern skrev:Vad Alien ska göra är att testa med en nätverkskabel mellan datorn och nätverksutaget, får hon ut den hastigheten hon ska ha ligger problemet i routern eller WIFI.
Hon kryper inte gärna omkring och kopplar sladdar. Om hastigheten är högre nära routern vet vi nog var felet ligger - flytta routern. Är den inte högre där är det dags att testa att köra bredbandskollen med en tillfällig nätverkskabel mellan routern och datorn, och då räcker det normalt med en kort.
modulen sitter fast i väggen, en kort svart sladd går till routern och en annan sladd till en grej med flera sladdar och en kontakt. jag orkar inte krypa omkring på golvet. Skulle inte wifi vara trådfritt??
Kör den andra mätningen, trådlöst med datorn nära routern, så får vi se vad som ska göras.
Alien skrev:modulen sitter fast i väggen, en kort svart sladd går till routern och en annan sladd till en grej med flera sladdar och en kontakt. jag orkar inte krypa omkring på golvet. Skulle inte wifi vara trådfritt??
Varför köper du inte en en ny sladd som är längre? Borde ju lösa problemet att du behöver krypa omkring på golvet.
Angående att wifi ska vara trådfritt så bör du nog skaffa ett Mesh nätverk.
https://www.elgiganten.se/magazine/smar ... fc25e7603e
Där har du en länk till hur det fungerar.
En gissning: angående att opostade inlägg försvinner för dig kan det möjligen avhjälpas med att du går till Google Chrome-menyn > Inställningar > Vid start > Markera "Fortsätt där du slutade".
Det gör att alla flikar öppnas igen vid omstart av Chrome. Då kanske du även kan komma tillbaka till det opostade inlägget med bakåtpilen eller Historik.
Det gör att alla flikar öppnas igen vid omstart av Chrome. Då kanske du även kan komma tillbaka till det opostade inlägget med bakåtpilen eller Historik.
Tack, men det står redan "vid start fortsätt där du slutade".
Så vi kan dra slutledningen att du har fått det att fungera i och med att du kan posta.
men jag kör fortfarande på den gamla. jag kan inte lita på den, plötsligt lägger internet av och inlägg försvinner.