20 år sen Srebrenica - det senaste folkmordet i Europa
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Den 11 juli i år så var det 30 årsdag för massakern i Srebrenica.
En tyst minut för de döda.
Glöm aldrig Srebrenica.
En tyst minut för de döda.
Glöm aldrig Srebrenica.
Ratko Mladic, "slaktaren i Bosnien" hade begärt att bli frisläppt pga obotlig sjukdom. Men det verkar som han får dö i fängelse.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... r-AA1JwXNvFN-domstolen IRMCT i Haag nekar en begäran från den tidigare bosnienserbiske befälhavaren Ratko Mladic om att bli släppt ur det fängelse i Nederländerna där han avtjänar en livstidsdom.
Mladic har via sina advokater hävdat att han lider av en obotlig sjukdom och bara har månader kvar att leva.
Men en domare i FN-domstolen säger att hans tillstånd inte möter upp till kraven på ”akut obotlig sjukdom” som krävs för ett frigivande.
Den nu 83-årige Mladic dömdes för sin roll i Bosnienkriget och folkmordet i Srebrenica.
Partisk lallar domstol.
Dom lät Slobodan dö i deras häkte och nu ska dom plåga Ratko in i det sista.
Och alla brott emot Serberna, både från vissa etniska/religiösa grupper, samt ifrån NATO och CO gick ostraffade.
Typiskt exempel på hur "vinnarna" skriver historien...lite som dom själva vill...
Och alla brott emot Serberna, både från vissa etniska/religiösa grupper, samt ifrån NATO och CO gick ostraffade.
Typiskt exempel på hur "vinnarna" skriver historien...lite som dom själva vill...
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
triggerhappyD skrev:Partisk lallar domstol.
Lite som Rudolf Hess då?
https://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Hess
Ska tilläggas att jag har ingen sympati för hans politiska ideologi.
triggerhappyD skrev:Partisk lallar domstol.
Du håller alltså med USA och diverse krigsförbrytarländer som är emot domstolen i Haag.
Vilka menar du blev vinnare?
För övrigt är det inte bara serber som fällts i domstol för krigsbrott utan även kroater och bosnier:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internati ... ugoslavien
Tar gärna diskussionen, men då får du flytta den först till en egen tråd om det eller nått.
Vill inte vara respektlös emot den här tråden. Vilken mitt svar möjligen skulle kunna tolkas som.
De flesta kroater och bosnier som du syftar på var "bosnien serber" och "kroat serber", så yeah det var nästan uteslutande Serber, med några få undantag.
Men yeah starta gärna en tråd om ämnet så joinar jag in där sen.
Vill inte vara respektlös emot den här tråden. Vilken mitt svar möjligen skulle kunna tolkas som.
De flesta kroater och bosnier som du syftar på var "bosnien serber" och "kroat serber", så yeah det var nästan uteslutande Serber, med några få undantag.
Men yeah starta gärna en tråd om ämnet så joinar jag in där sen.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Återgå till Intressanta intressen