Nya dinosauriefynd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Nya dinosauriefynd

Inläggav Mymlan » 2026-03-05 12:15:47

Frågade på mina sociala medier, men raderade snabbt pga kände mig dum. Men här är jag relativt anonym :lol:

Alltså: Hur hittar man vart i öknen man ska åka? Det ser väl likadant ut överallt? Och hur letar de där i sandmassorna?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M7ogBo/jattedinosaurie-upptackt-i-sahara
Mymlan

Anslöt: 2011-08-06

Nya dinosaueiefynd

Inläggav antonius » 2026-03-05 12:28:05

hittade detta och det belyser det mesta ang söka efter fossiler:

AI-översikt
Att hitta arkeologiska fynd – och specifikt paleontologiska fynd som dinosauriefossil – kräver kunskap om geologi, tålamod och ofta en del tur. Processen involverar att leta i rätt sorts bergarter och utnyttja naturens egen erosion.
Australian Museum
Australian Museum
+1
Här är en genomgång av hur forskare och entusiaster hittar dinosauriefossil:
1. Var ska man leta? (Rätt plats och tid)
Sedimentära bergarter: Fossil finns nästan uteslutande i sedimentära bergarter (sandsten, kalksten, skiffer) som bildats i vatten eller av vind, där benen snabbt kunnat täckas av sediment.
Mesozoisk ålder: Dinosauriefossil finns i bergarter från mesozoiska eran (trias, jura och krita).
Erosionsområden ("Badlands"): Områden med mycket erosion, lite vegetation och blottade bergväggar är ideala. Erosionen (vind och regn) gör att benen kommer upp till ytan.
Floddalar och klippor: Naturliga raviner, floddalar och havsklippor är bra platser då de blottar gamla lager.
Stenbrott och vägskärningar: Människoskapade öppningar i marken är ofta bra ställen att hitta fossiler på.
American Museum of Natural History
+2
2. Hur hittar man dem? (Metoder)
Prospektering (Letande): Paleontologer går kilometerlånga sträckor och granskar marken noggrant. De letar efter fragment av ben (float) som vittrat ut ur klippan och rullat ner för en slänt. Ett fragment kan leda till en hel fyndplats.
Utnyttja "friska ögon": Eftersom fossil ofta hittas genom att de sticker upp ur marken, hjälper det att ha många personer som letar.
Använda geologiska kartor: Forskare använder kartor för att hitta rätt ålder på bergarten.
National Geographic
National Geographic
+3
3. Identifiering i fält
Utseende: Fossiliserade ben har ofta en annan färg och struktur än omgivande sten. De kan ha en "linjär organisk struktur" (blodkärlskanaler) till skillnad från bergartens lager.
"Stick-testet": Om man är osäker på om det är en sten eller ett ben, kan man blöta det. Fossiliserat ben suger ofta åt sig vatten och fastnar lättare på tungan än vad sten gör (en äldre metod, men effektiv).
Använda förstoringsglas: En lupp hjälper till att se de små bikakestrukturerna i benet.
Natural History Museum
Natural History Museum
+1
4. Utgrävning (När fyndet är gjort)
Rensa: Man borstar bort lös jord och använder verktyg som hammare, mejslar och tandläkarverktyg för att blotta benet.
Stabilisera: Eftersom fossil ofta är spröda efter miljoner år i marken, penslas de med speciallim.
Gipsa: För att transportera stora eller ömtåliga fynd gräver man en ränna runt fossilet, täcker det med vått papper och gipsbandage för att skapa en hård skyddande "gipsjacka".
+2
Var hittar man dinosaurier i Sverige?
Det är sällsynt med dinosaurier i Sverige, men fynd har gjorts, främst i Skåne.
Skåne: I orter som Billesholm har man hittat spår och ben från dinosaurier.
Gotland/Öland: Dessa områden är kända för rika fossil, främst marina (skaldjur), men inte nödvändigtvis dinosaurier.
Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen
+1
Viktigt att komma ihåg: Om du hittar vad du tror är ett fossil, låt det sitta kvar och kontakta Naturhistoriska riksmuseet eller en lokal paleontologisk förening. Det är viktigt att bevara kontexten (var och hur det låg) för forskningen.
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Nya dinosaueiefynd

Inläggav Richard » 2026-03-05 16:08:27

Jag har en tand från en Spinosaurus...

https://i.imgur.com/fjFx6Vo.jpeg

EDIT: Går inte att bifoga bilder...
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Nya dinosaueiefynd

Inläggav antonius » 2026-03-05 17:38:44

skolan jag gick på högstadiet hade ett helt fantastiskt kalkstens golv som var fullt av av små fossiler, väntar bara på att de lägger ner den skolan så köper jag golvet direkt!
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Intressanta intressen

Logga in