Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav antonius » 2026-02-21 16:17:36

barn borde sättas i ngt slags uppfostringsinstitution, där de kan får lite hyfs och lära sig att bete sig respektfullt mot äldre, samt då kan föräldrar jobba dubbla skift och inte vara onödigt upptagna med att skjutsa omkring kräken på olika evenemang hela jävla tiden, utan arbeta och betala skatt så det här jäkla landet kan börja gå framåt, basta
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav slackern » 2026-02-21 17:37:29

Alien skrev:
manne skrev:
slackern skrev:18 år väl den lagstadgade åldern när man blir myndig och kan teckna ett hyresavtal.

Om ungen ska börja studera på gymnasiet på annan ort med föräldrarnas godkännande teckna ett hyresavtal har jag för mig. Där har vi dom rättsliga förutsättningarna, men med den bostadsbrist vi har i vissa delar utav landet känns det tämligen hopplöst.

precis rebelliskt beteende och uppror och att frigöra sig från sina föräldrar vid myndig ålder är bara normalt.

När man är myndig så har man också vissa rättigheter också :-)Happy
Många med diagnoser ADHD och liknade klarar inte av att bo hemma vid myndig ålder på grund av bråk och uppror mm mott sina föräldrar så att flytta hemifrån vid 18 års ålder är ett måste bara :o :-)063

Uppror och rebelliskt beteende tillhör ungdomen :-)063 :?:

Rebelliskt beteende är väl normalt nuförtiden men så har det sannerligen inte alltid varit. Förr hade man respekt för sina föräldrar. Och att jobba hårt på sina föräldrars gård var lättare än att jobba på andras gårdar. Att man gjorde det var snarare för att föräldrarna inte hade råd att försörja en än att man var "rebellisk".

Du tycker synd om de ungdomar som måste bo kvar hemma. Jag tycker synd om deras föräldrar. Inte bidrar tonåringarna med penger el arbete och dessutom är de ofta otacksamma och otrevliga mot sina föräldrar. I värsta fall varken studerar el arbetar de och söker inte jobb heller. Alla föräldrar har inte råd att köpa lägenheter till sina barn el att betala deras hyror.

Jo ungdomarna började bete sig rebelliskt i Sverige under 1950-talet, så man måste vara väldigt gammal för att inte ha levt med rebelliska ungar.

Sommaren 1951 var parken skådeplats för de så kallade Berzelii-kravallerna, då ungdomar samlades i parken efter att ha varit ute och roat sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Berzelii_park

Har säkert hänt tidigare i Sverige.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav manne » 2026-02-21 18:51:29

ja en del vill väl ha tillbaka den gamla Katederundervisning i skolan med obligatorisk kristendoms undervisning i skolan allt var bättre förr på på fors tid :shock: :-)063 :?:

Som i filmen Fanny och Alexander skall det vara där prästen där i filmen aggar upp och läxar upp ungdomarna :shock: :-)063 :roll:

Allt var bättre förr :-)063 :roll:

Ungdomarna skall lära sig att veta hut och veta sin plats :-)063 :?:

1800 talets moral och predikan är att föredra framför nu tid :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2026-02-21 19:45:09

Om ni med rebellisk menar "att vara ute och demonstrera och slåss med polisen", så har då varken jag, mina föräldrar el min dotter varit "rebelliska". Att säga emot sina föräldrar däremot, det har väl varit vanligt sedan andra världskriget. Tror inte mina föräldrar gjorde det, den tiden sade man "ni" till sina föräldrar.

När man fick kämpa hårt för att överleva hade man inte tid med att vara "rebellisk". Var man "rebellisk" mot husbond kastades man ut. Även i dessa dagar förväntas man vara lydig och lojal mot arbetsgivaren.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav antonius » 2026-02-21 19:58:44

Alien skrev:När man fick kämpa hårt för att överleva hade man inte tid med att vara "rebellisk". Var man "rebellisk" mot husbond kastades man ut. Även i dessa dagar förväntas man vara lydig och lojal mot arbetsgivaren.

det är egentligen ingen skillnad idag, är man krävande och vill ha bättre på sin arbetsplats, så säger dom vi ska se vad vi kan göra, och sen blir man omplacerad och tvingas jobba med ngn som man hatar, och inget blir förbättrat, lol
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Alien » 2026-02-21 20:04:16

manne skrev:ja en del vill väl ha tillbaka den gamla Katederundervisning i skolan med obligatorisk kristendoms undervisning i skolan allt var bättre förr på på fors tid :shock: :-)063 :?:

Som i filmen Fanny och Alexander skall det vara där prästen där i filmen aggar upp och läxar upp ungdomarna :shock: :-)063 :roll:

Vad har man för rättigheter när man fyllt 18 år? Man har rösträtt. Man kan flytta hemifrån om man har råd. Föräldrar har skyldight att försörja en tills man gått ur gymnasit, men det betyder inte att de har skyldighet att betala för en egen lägenhet till barnet.

Och manne, nu generaliserar du vilt igen. Jag har inte sagt ett ord om kristendomsundervisning. Vad är det för fel på katederundervisning förresten?

Ibland var vissa saker bättre förr. Det var bättre att lärarna bestämde än att bråkstakar bestämde över både lärare och andra elever. Eller att en lärare som försvarade en elev mot en mobbande blev uppsagd av rektor.

https://www.aspergerforum.se/slag-o-spa ... 26920.html
https://www.aspergerforum.se/manga-lara ... 44520.html
https://www.vilarare.se/nyheter/vald-i- ... v-sparken/
Alien
Assistent

Inläggav manne » 2026-02-21 20:56:59

Alien skrev:
manne skrev:ja en del vill väl ha tillbaka den gamla Katederundervisning i skolan med obligatorisk kristendoms undervisning i skolan allt var bättre förr på på fors tid :shock: :-)063 :?:

Vad har man för rättigheter när man fyllt 18 år? Man har rösträtt. Man kan flytta hemifrån om man har råd. Föräldrar har skyldight att försörja en tills man gått ur gymnasiet, men det betyder inte att de har skyldighet att betala för en egen lägenhet till barnet.

Och manne, nu generaliserar du vilt igen. Jag har inte sagt ett ord om kristendomsundervisning. Vad är det för fel på katederundervisning förresten?

Ibland var vissa saker bättre förr. Det var bättre att lärarna bestämde än att bråkstakar bestämde över både lärare och andra elever. Eller att en lärare som försvarade en elev mot en mobbande blev uppsagd av rektor.

https://www.aspergerforum.se/slag-o-spa ... 26920.html
https://www.aspergerforum.se/manga-lara ... 44520.html
https://www.vilarare.se/nyheter/vald-i- ... v-sparken/

där så tycker vi väldigt olika jag är inte konservativ eller höger utan är socialdemokrat tror på en modern demokratiserad skola med elev demokrati osv där så tycker man väldigt olika då om man står till höger eller till vänster på den politiska skalan :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2026-02-21 21:52:40

Ja, jag begriper inte hur det kan vara bara att viss bråkstakar mobbar andra elever. Är det "elevdemokrati"? :shock:

Eleverna är i skolan för att lära sig, alltså är det bra med katederundervisning. Föredrar du att det är skrik och bråk i klassrummet så att ingen kan lära sig något? Du verkar föredra flumskola.

Har du öht läst något av de trådar jag länkade till? Du verkar snarare ha fått för dig att den moderna skolan är jättebra, som en slags religion du har.
Alien
Assistent

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in