Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?
om man rånar en bank får man mat och husrum ett par år, det har man rätt till
Alien skrev:Men friheten förutsätter pengar. Ens egna, ens föräldrars el kommunens.
jag tycker att en egen lägenhet vid 18 års ålder är en mänsklig rättighet
direkt efter gymnasiet så bör man påbörja sitt vuxen liv och växa och ta ansvar
och kunna ha ett privat liv och leva sitt liv i frihet

Alien skrev:Och vem ska betala?
det går att bygga billiga och enkla hyresrätter ju
enkla 1 or och billiga hyresbostäder
Under Olof Palmes tid så byggdes det billiga hyresbostäder och det var väldigt enkelt och gott om bostäder under tidigt 80 tal

Antagligen behövde staten subventionera de lägenheterna, annars skulle de inte blivit så billiga.
Hur bygger man billiga lägenheter utan statlig subventionering? Här kan du diskutera om man vill bo i en lägenhet utan fönster och kök https://www.aspergerforum.se/billiga-bo ... 30210.html
finansiellt och ur kapitalistiskt synsätt, vill man inte bygga små lägenheter, för de ger för lite tillbaka, de bebos av t ex studenter som bara bor där ett kort tag, sen flyttar de och jobbar och betalar skatt i någon annan större stad, så de kommer inte till gagn för den kommun de studerade i, subventioner bygger på att det ska leda till något, inte vara något slags ymnighetshorn som är outtömligt
Alien skrev:Och vem ska betala?
statlig subventionering efter gymnasiet så bör man flytta i från sitt föräldrar hem och påbörja sitt vuxen liv 18-19 års ålder är man myndig så skall man också ha rättigheter i samhället och den rättigheten är bland anat en egen bostad
18 åringar klarar av att bo ensamma i en egen bostad det är inga problem
jag är arg över att mitt 20+ åriga liv stals i från mig direkt efter studierna vid folkhögskolan hade ha velat haft en egen bostad vid starten vid 18 års ålder
bodde på gruppboende vid 20 år +-27 år gammal och säger bara fy fan för detta
men varför så byggs det inte enkla funkis lägenheter till 18 + åringar så att man efter gymnasiet kan påbörja sitt vuxen liv och växa som individ och människa och kunna få på börja sitt vuxna myndiga liv
Man måste vid 18 års ålder få frigöra sig från sitt föräldrar hem och börja ta ansvar och växa och utvecklas som människa och som indevid
Man måste vid 18 års ålder få frigöra sig från sitt föräldrar hem och börja ta ansvar och växa och utvecklas som människa och som indevid

manne skrev:men varför så byggs det inte enkla funkis lägenheter till 18 + åringar så att man efter gymnasiet kan påbörja sitt vuxen liv och växa som individ och människa och kunna få på börja sitt vuxna myndiga liv
Det är nog för att någon måste betala för det.
Det är dyrt att bygga bostäder och någon måste betala. 18-åringar kan ha bostad, de kan ha flera bostäder om de vill, så länge de har pengar att betala det.Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?
det är väl ingen som flyttar hemifrån vid 18, ungdomar har det så bra så även om det fanns lägenheter så vill dom inte flytta ifrån mamma, vem ska städa då, och tvätta kläder, hade man haft det så bra hade inte jag flyttat heller, jag flyttade hemifrån för att det var ständiga bråk och käbbel om allt, jag hade polare som flyttade hemifrån när de var sexton, målsman var tvungen skriva på hyresavtalet, lol
antonius skrev:det är väl ingen som flyttar hemifrån vid 18, ungdomar har det så bra så även om det fanns lägenheter så vill dom inte flytta ifrån mamma, vem ska städa då, och tvätta kläder, hade man haft det så bra hade inte jag flyttat heller, jag flyttade hemifrån för att det var ständiga bråk och käbbel om allt, jag hade polare som flyttade hemifrån när de var sexton, målsman var tvungen skriva på hyresavtalet, lol
fy fan att bo hemma efter gymnasiet eller bo hemma när man går sista året i gymnasiet.
jag bråkade också en hel del vid 18 års ålder och var rebellisk och satte mig hemma upp mott regler och besökte flera krogar och pubar med mina kompisar vid 18 års myndig ålder
flyttade hemifrån under sista året i gymnasiet vid 18 års ålder pallade inte med att bo kvar hemma då jag var 18 år och myndig men istället hamnade jag på ett LSS hem ute på Landet där bodde jag och jobbade i ett arbetsläger på gården ute på bondlandet och jobbade där under 1 års tid åt en stor Feudal godsägare och stor bonde och de sa att jag var aggressive och var utåtagerande och stökig.
jag bodde och jobbade där bara under 1 års tid på detta gulag arbetslägret som den där aristokratiska mörkblå stor bonden styrde över och bossade över
föreståndaren där styrde med järn hand och demokrati fanns inte där och det var en massa hårda nazi regler man blev tvungen att följa och lyda under varje dag där
jag arbetade gratis där under 1 års tid på det hemmet hårt gårds arbete varje dag och sedan när jag fick chansen att flytta till folkhögskolan i Skåne så flyttade jag direkt ut därifrån och återvände aldrig mera ditt

den feodala medeltida härskaren där styrde stället som en medeltida furste och man skulle bara hålla käften och lyda auktoriteter och jobba hårt på hans bondgård
jobbade man inte eller arbetsvägran man på gården så stängde han av elen till lägenheten och man fick en massa bestraffningar och man blev helt utan middag
manne skrev:jobbade man inte eller arbetsvägran man på gården så stängde han av elen till lägenheten och man fick en massa bestraffningar och man blev helt utan middag![]()
Dom borde lägga ned det LSS hemmet. Måste vara olagligt såna där hem där de gör så.
manne skrev:jobbade man inte eller arbetsvägran man på gården så stängde han av elen till lägenheten och man fick en massa bestraffningar och man blev helt utan middag
Det där är olagligt och borde verkligen ha fått konsekvenser för den som gjorde det.
Guppy skrev:manne skrev:jobbade man inte eller arbetsvägran man på gården så stängde han av elen till lägenheten och man fick en massa bestraffningar och man blev helt utan middag![]()
Dom borde lägga ned det LSS hemmet. Måste vara olagligt såna där hem där de gör så.
det är väl inte särskilt många unga människor på sådana där bondgårdar, där man måste jobba, de är de för smart och medveten för, de vill vara influencer eller jobba med media
18 år väl den lagstadgade åldern när man blir myndig och kan teckna ett hyresavtal.
Om ungen ska börja studera på gymnasiet på annan ort med föräldrarnas godkännande teckna ett hyresavtal har jag för mig. Där har vi dom rättsliga förutsättningarna, men med den bostadsbrist vi har i vissa delar utav landet känns det tämligen hopplöst.
Om ungen ska börja studera på gymnasiet på annan ort med föräldrarnas godkännande teckna ett hyresavtal har jag för mig. Där har vi dom rättsliga förutsättningarna, men med den bostadsbrist vi har i vissa delar utav landet känns det tämligen hopplöst.
slackern skrev:18 år väl den lagstadgade åldern när man blir myndig och kan teckna ett hyresavtal.
precis rebelliskt beteende och uppror och att frigöra sig från sina föräldrar vid myndig ålder är bara normalt.
När man är myndig så har man också vissa rättigheter också
Många med diagnoser ADHD och liknade klarar inte av att bo hemma vid myndig ålder på grund av bråk och uppror mm mott sina föräldrar så att flytta hemifrån vid 18 års ålder är ett måste bara

Uppror och rebelliskt beteende tillhör ungdomen
manne skrev:antonius skrev:det är väl ingen som flyttar hemifrån vid 18, ungdomar har det så bra så även om det fanns lägenheter så vill dom inte flytta ifrån mamma, vem ska städa då, och tvätta kläder, hade man haft det så bra hade inte jag flyttat heller, jag flyttade hemifrån för att det var ständiga bråk och käbbel om allt, jag hade polare som flyttade hemifrån när de var sexton, målsman var tvungen skriva på hyresavtalet, lol
fy fan att bo hemma efter gymnasiet eller bo hemma när man går sista året i gymnasiet.
jag bråkade också en hel del vid 18 års ålder och var rebellisk och satte mig hemma upp mott regler och besökte flera krogar och pubar med mina kompisar vid 18 års myndig ålder![]()
flyttade hemifrån under sista året i gymnasiet vid 18 års ålder pallade inte med att bo kvar hemma då jag var 18 år och myndig men istället hamnade jag på ett LSS hem ute på Landet där bodde jag och jobbade i ett arbetsläger på gården ute på bondlandet och jobbade där under 1 års tid åt en stor Feudal godsägare och stor bonde och de sa att jag var aggressive och var utåtagerande och stökig.
jag bodde och jobbade där bara under 1 års tid på detta gulag arbetslägret som den där aristokratiska mörkblå stor bonden styrde över och bossade över![]()
![]()
föreståndaren där styrde med järn hand och demokrati fanns inte där och det var en massa hårda nazi regler man blev tvungen att följa och lyda under varje dag där![]()
![]()
jag arbetade gratis där under 1 års tid på det hemmet hårt gårds arbete varje dag och sedan när jag fick chansen att flytta till folkhögskolan i Skåne så flyttade jag direkt ut därifrån och återvände aldrig mera ditt![]()
den feodala medeltida härskaren där styrde stället som en medeltida furste och man skulle bara hålla käften och lyda auktoriteter och jobba hårt på hans bondgård
jobbade man inte eller arbetsvägran man på gården så stängde han av elen till lägenheten och man fick en massa bestraffningar och man blev helt utan middag![]()
Det där låter ju inte lagligt.
Men insåg du inte då att du hade det mycket bättre hos dina föräldrar? Men om du var så bråkig kanske dina föräldrar var lika angelägna att bli av med dig som du att lämna dem. Jag gissar att du inte bidrog genom att arbeta i hushållet, att du bara krävde och inte bidrog. Så brukar det vara med tonåringar.
Mina förfäder lämnade hemmet vid 15 års ålder för att bli pigor och drängar. Det var ju bara äldste sonen som kunde ta över hemmanet. Då var det sannerligen att jobba hårt och lyda husbonn/husmor.
Det var ett hårt liv för dig. Men jag slår vad om att det var nyttigt, du var säkert smal och vältränad då. Men skulle du velat jobba frivilligt så om du fått betalt? Dvs vad var du beredd att offra för att få slippa bo med dina föräldrar och leva självständigt?
Och de flesta bor hemma sista året i gymnasiet. De har ju inga pengar att skaffa egen bostad för. Så man får bo med föräldrarna, vare sig man pallar el inte. Det gjorde jag och det gjorde min dotter. Ja, så gjorde nästan alla.
manne skrev:slackern skrev:18 år väl den lagstadgade åldern när man blir myndig och kan teckna ett hyresavtal.
precis rebelliskt beteende och uppror och att frigöra sig från sina föräldrar vid myndig ålder är bara normalt.
När man är myndig så har man också vissa rättigheter också![]()
Många med diagnoser ADHD och liknade klarar inte av att bo hemma vid myndig ålder på grund av bråk och uppror mm mott sina föräldrar så att flytta hemifrån vid 18 års ålder är ett måste bara![]()
Uppror och rebelliskt beteende tillhör ungdomen![]()
Rebelliskt beteende är väl normalt nuförtiden men så har det sannerligen inte alltid varit. Förr hade man respekt för sina föräldrar. Och att jobba hårt på sina föräldrars gård var lättare än att jobba på andras gårdar. Att man gjorde det var snarare för att föräldrarna inte hade råd att försörja en än att man var "rebellisk".
Du tycker synd om de ungdomar som måste bo kvar hemma. Jag tycker synd om deras föräldrar. Inte bidrar tonåringarna med penger el arbete och dessutom är de ofta otacksamma och otrevliga mot sina föräldrar. I värsta fall varken studerar el arbetar de och söker inte jobb heller. Alla föräldrar har inte råd att köpa lägenheter till sina barn el att betala deras hyror.
Alien skrev:manne skrev:antonius skrev:det är väl ingen som flyttar hemifrån vid 18, ungdomar har det så bra så även om det fanns lägenheter så vill dom inte flytta ifrån mamma, vem ska städa då, och tvätta kläder, hade man haft det så bra hade inte jag flyttat heller, jag flyttade hemifrån för att det var ständiga bråk och käbbel om allt, jag hade polare som flyttade hemifrån när de var sexton, målsman var tvungen skriva på hyresavtalet, lol
jag bråkade också en hel del vid 18 års ålder och var rebellisk och satte mig hemma upp mott regler och besökte flera krogar och pubar med mina kompisar vid 18 års myndig ålder![]()
jag bodde och jobbade där bara under 1 års tid på detta gulag arbetslägret som den där aristokratiska mörkblå stor bonden styrde över och bossade över![]()
![]()
föreståndaren där styrde med järn hand och demokrati fanns inte där och det var en massa hårda nazi regler man blev tvungen att följa och lyda under varje dag där![]()
![]()
jag arbetade gratis där under 1 års tid på det hemmet hårt gårds arbete varje dag och sedan när jag fick chansen att flytta till folkhögskolan i Skåne så flyttade jag direkt ut därifrån och återvände aldrig mera ditt![]()
jobbade man inte eller arbetsvägran man på gården så stängde han av elen till lägenheten och man fick en massa bestraffningar och man blev helt utan middag![]()
Men insåg du inte då att du hade det mycket bättre hos dina föräldrar? Men om du var så bråkig kanske dina föräldrar var lika angelägna att bli av med dig som du att lämna dem. Jag gissar att du inte bidrog genom att arbeta i hushållet, att du bara krävde och inte bidrog. Så brukar det vara med tonåringar.
Mina förfäder lämnade hemmet vid 15 års ålder för att bli pigor och drängar. Det var ju bara äldste sonen som kunde ta över hemmanet. Då var det sannerligen att jobba hårt och lyda husbonn/husmor.
Det var ett hårt liv för dig. Men jag slår vad om att det var nyttigt, du var säkert smal och vältränad då. Men skulle du velat jobba frivilligt så om du fått betalt? Dvs vad var du beredd att offra för att få slippa bo med dina föräldrar och leve självständigt?
Och de flesta bor hemma sista året i gymnasiet. De har ju inga pengar att skaffa egen bostad för. Så man får bo med föräldrarna, vare sig man pallar el inte. Det gjorde jag och det gjorde min dotter. Ja, så gjorde nästan alla.
nej för fan slöade inte hade sommar jobb på hästgård travhästar var villig att arbeta under gymnasier tiden jobbade hårt under tonåren hårt av bara helvete jag var inte slö alls.
jag arbetade mitt första jobb som diskare i Märsta på ett stort café började jobba där när jag var ca 14-17 år
gammal under flera sommar 1 gång i veckan under varje lördag varje helg alltid lördagar varje helg under flera av mina tonår .fick då svarta pengar av café ägarna när passen var slut varje dag där .
och för att jobbade på det cafét så fick jag åka långfärds buss 1 timme resa ditt och en timme res tid tillbaka fick åka lång buss resa av bara helvete då vi bodde ute på bondlandet då under den tiden
sa upp mig i från det diskare jobbet och senare fick jag nytt jobb och jobbade sedan i gymnasiet 3 sommar på trav hästgård .
stall göra hårt jobb under 3 sommar hårt både fysiskt och psykiskt då jag hade hand om ca 10 trav hästar där i det trav stallet.
sedan så jobbade jag också där med trav hästarna 2 gånger i veckan under 1 års när jag gick första året i gymnasiet under vinter tid.så jag vet hur det att jobba hårt under tonåren tonåringar är inte slöa av sig
så jag var verkligen inte slö under tonåren alls sportade och idrottade mycket under hela tonåren också jämt och ständigt styrketräning gym och judo och jujutsu fridykning mm
så jag var inte slö under mina tonår absolut inte
Alien skrev:manne skrev:antonius skrev:det är väl ingen som flyttar hemifrån vid 18, ungdomar har det så bra så även om det fanns lägenheter så vill dom inte flytta ifrån mamma, vem ska städa då, och tvätta kläder, hade man haft det så bra hade inte jag flyttat heller, jag flyttade hemifrån för att det var ständiga bråk och käbbel om allt, jag hade polare som flyttade hemifrån när de var sexton, målsman var tvungen skriva på hyresavtalet, lol
![]()
![]()
Det var ett hårt liv för dig. Men jag slår vad om att det var nyttigt, du var säkert smal och vältränad då. Men skulle du velat jobba frivilligt så om du fått betalt? Dvs vad var du beredd att offra för att få slippa bo med dina föräldrar och leve självständigt?
jag håller inte med dig om att tonåringar är slöa 1800 tals och den moralkoservativa och mörkblå synen på tonåringar
Många tonåringar sommar jobbar på ICA och Macdonalds lager arbete städare och grov arbete och Telecom industri mm mm
manne skrev:Alien skrev:manne skrev:
![]()
![]()
nej för fan slöade inte hade sommar jobb på hästgård travhästar var villig att arbeta under gymnasier tiden jobbade hårt under tonåren hårt av bara helvete jag var inte slö alls.
jag arbetade mitt första jobb som diskare i Märsta på ett stort café började jobba där när jag var ca 14-17 år
gammal under flera sommar 1 gång i veckan under varje lördag varje helg alltid lördagar varje helg under flera av mina tonår .fick då svarta pengar av café ägarna när passen var slut varje dag där .
och för att jobbade på det cafét så fick jag åka långfärds buss 1 timme resa ditt och en timme res tid tillbaka fick åka lång buss resa av bara helvete då vi bodde ute på bondlandet då under den tiden![]()
sa upp mig i från det diskare jobbet och senare fick jag nytt jobb och jobbade sedan i gymnasiet 3 sommar på trav hästgård .
stall göra hårt jobb under 3 sommar hårt både fysiskt och psykiskt då jag hade hand om ca 10 trav hästar där i det trav stallet.
sedan så jobbade jag också där med trav hästarna 2 gånger i veckan under 1 års när jag gick första året i gymnasiet under vinter tid.så jag vet hur det att jobba hårt under tonåren tonåringar är inte slöa av sig![]()
![]()
så jag var verkligen inte slö under tonåren alls sportade och idrottade mycket under hela tonåren också jämt och ständigt styrketräning gym och judo och jujutsu fridykning mm![]()
![]()
![]()
så jag var inte slö under mina tonår absolut inte![]()
Nej, du har inte slöat, tvärtom. Men de jobb du fick svart lön för och det jobb du inte alls fick lön för kunde inte ge dig egen bostad. Du skulle säkert kunnat försörja dig själv på 1800-talet. Men dagens bostäder är dyrare. Och dagens jobb ofta mer komplicerade.
Så det fel du gjorde var att vara så bråkig att du måste flytta hemifrån. Många bor kvar hemma just för att spara pengar.
manne skrev:Alien skrev:manne skrev:
![]()
![]()
Men insåg du inte då att du hade det mycket bättre hos dina föräldrar? Men om du var så bråkig kanske dina föräldrar var lika angelägna att bli av med dig som du att lämna dem. Jag gissar att du inte bidrog genom att arbeta i hushållet, att du bara krävde och inte bidrog. Så brukar det var a med tonåringar.
jag håller inte med dig om att tonåringar är slöa, 1800 tals och den moralkoservativa och mörkblå synen på tonåringar![]()
![]()
Många tonåringar sommar jobbar på ICA och Macdonalds lager arbete städare och grov arbete och Telecom industri mm mm![]()
Nej, jag har väl inte påstått att alla tonåringar är slöa? Men för den skull betyder det inte att alla tonåringar är arbetssamma.
Jag har läste om flera föräldrar som inte vet hur de ska bli av med sina ungdomar. I bästa fall arbetar de och tjänar pengar, men de vägrar att betala något hemma el att flytta hemifrån. Deras lön går till nöjen. Föräldrarna kan bara hoppas på att de flyttar ihop med någon och då äntligen lämnar hemmet.
I värsta fall arbetar de inte och verkar inte bry sig om att skaffa några arbeten heller. De tillbringar mesta tiden framför datorn. Eftersom de inte tjänar några pengar så kommer de inte att flytta hemifrån heller.
Och kan du sluta tjata om "mörkblå syn" bara för att man säger emot dig. Det är faktiskt emot forumets policy med att använda "nedsättande ord och grova generaliseringar eller acceptera att man sätter etiketter på varandra hur som helst". Se https://www.aspergerforum.se/andrad-pol ... 47572.html
Ibland kan det nog vara skönt för föräldrar ha vuxna barn kvar hemma lite längre också.
Det är lite olika tror jag.
Särskilt om barnet är beroende av andra för att få vardagen att fungera/för att inte råka illa ut. Så kan det nog kännas tryggt ibland för förälder att ha barnet hemma lite längre.
Samtidigt som det nog är skönt också ifall barnet kan bli mer självständigt med tiden förstås.
Det är lite olika tror jag.
Särskilt om barnet är beroende av andra för att få vardagen att fungera/för att inte råka illa ut. Så kan det nog kännas tryggt ibland för förälder att ha barnet hemma lite längre.
Samtidigt som det nog är skönt också ifall barnet kan bli mer självständigt med tiden förstås.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor