Hur ska vi försörja oss när AI tar de jobb jag klarar av
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur ska vi leva när AI tar alla intellektuella jobb inom programmering, tech, musik, konst, ljud, journalistik, jobb som många av oss gett oss en "exoskelett" i arbetsförmåga och kunnat dra in heltidslön men ändå inte behöva ha den belastning som heltid innebär inom tex vården, då vi kunnat arbeta hemifrån, på egna tider, bekvämt osv. Min "USP" för mig som autist har ju hela tiden varit att kunna vara kreativ och hyperfokusera på en uppgift som kod, skrivande, musik men nu gör ju AI detta på några sekunder för spottstyverna.
Eftersom vi jobbat i 16 år på våra egna villkor i kreativa yrken som nu helt försvinner, hur ska vi kunna få ekonomisk hjälp om alla jobb som blir kvar är de som vi har svårt med, kräver fasta tider och plats samt mycket lågt betalt? Som social kommunikation, tunga lyft, långa arbetsdagar, dåligt betalt.
Det är till exempel svårt att få sjukersättning för att man en gång visade att det gick att gå sin väg inom musik/data/IT men när AI tagit över allt detta, så anses man ändå arbetsför eftersom man har kvar en arbetsförmåga som inte längre går att omsätta i inkomst, men den finns kvar, och nuvarande regler säger att arbetsmarknadsskäl inte ger rätt till förtidspension.
***BORTTAGET STYCKE***
Det går visserligen att skola om sig, men jag tror inte alla med diagnosen kan få samma arbetsförmåga som de hade i musik/it/kreativa yrken där de kunde arbeta på sina egna villkor om de skulle göra traditionellt tunga jobb som blir kvar, de skulle dränera dem.
Frågan är hur ska de överleva framöver?
Moderator atoms - tog bort en mening och en länk i enlighet med TS behov.
Eftersom vi jobbat i 16 år på våra egna villkor i kreativa yrken som nu helt försvinner, hur ska vi kunna få ekonomisk hjälp om alla jobb som blir kvar är de som vi har svårt med, kräver fasta tider och plats samt mycket lågt betalt? Som social kommunikation, tunga lyft, långa arbetsdagar, dåligt betalt.
Det är till exempel svårt att få sjukersättning för att man en gång visade att det gick att gå sin väg inom musik/data/IT men när AI tagit över allt detta, så anses man ändå arbetsför eftersom man har kvar en arbetsförmåga som inte längre går att omsätta i inkomst, men den finns kvar, och nuvarande regler säger att arbetsmarknadsskäl inte ger rätt till förtidspension.
***BORTTAGET STYCKE***
Det går visserligen att skola om sig, men jag tror inte alla med diagnosen kan få samma arbetsförmåga som de hade i musik/it/kreativa yrken där de kunde arbeta på sina egna villkor om de skulle göra traditionellt tunga jobb som blir kvar, de skulle dränera dem.
Frågan är hur ska de överleva framöver?
Moderator atoms - tog bort en mening och en länk i enlighet med TS behov.
Tja, det är väl som alla jobb, AI tar över...
I bästa fall kan vi luta oss tillbaka o inkassera det AI:n tjänar in, i sämsta fall kommer vi att bli slavar under AI:n...
I bästa fall kan vi luta oss tillbaka o inkassera det AI:n tjänar in, i sämsta fall kommer vi att bli slavar under AI:n...
Jag är lite rädd att Simpsons har rätt, det blir bara åldringsvården kvar för människor att arbeta med. Resten sköts av datorer och robotar. 
- CrazyInTrains
- Anslöt: 2020-12-22
Jag tror inte AI kommer ta över allt, det kommer bli ett verktyg som människor kan använda i sitt arbete. Men folk kommer få lära sig att arbeta med AI, annars blir man utbytt mot andra. Men det är jobbigt när man äntligen hittat ett jobb som man klarar av med sin AS, och sedan kanske det försvinner. För min del inom byggbranschen är ju inte AI någon risk, och förmodligen inte robotar heller. Men om folk får mindre pengar kommer det också byggas mindre och då försvinner jobbet på grund av det. Men för mig kommer AI bli en fördel, för då kan våra klåpare till projektörer låta AI granska ritningarna och få alla orimligheter och rena felaktigheter utpekade. Det kommer spara mycket tid och pengar.
Sedan kan man se på Sveriges och hela EU:s arbetsmarknadspolitik där det hela tiden kommer larm om att vi föder för lite barn, arbetskraften räcker inte och vi har nyss skrivit kontrakt med Indien om att få hit arbetskraft därifrån. Detta stämmer dåligt med farhågan om att AI kommer utplåna alla jobb inom en relativt snar framtid. Vissa kommer förmodligen få byta yrke men inte så drastiskt som till åldringsvården.
Sedan kan man se på Sveriges och hela EU:s arbetsmarknadspolitik där det hela tiden kommer larm om att vi föder för lite barn, arbetskraften räcker inte och vi har nyss skrivit kontrakt med Indien om att få hit arbetskraft därifrån. Detta stämmer dåligt med farhågan om att AI kommer utplåna alla jobb inom en relativt snar framtid. Vissa kommer förmodligen få byta yrke men inte så drastiskt som till åldringsvården.
Återgå till Att leva som Aspergare