Samsung android frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Samsung android frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2013-04-08 10:13:51

BHej!

Allt som går är förbockat. GPS med. Jag har valt nätverk eller vad det heter, både Telia som han har och Tele2 och nåt mer. Den är inställd på att automatiskt hitta nätverk som default, det funkar inte. Alltså, mobildata funkar inte p å pappas smartphone. Bara via wifi. Mamma däremot kan komma ut på mobila Internet.

Jag tipsade pappa om Wiffi Analyzer. Han vile inte installera det. Han trodde det etodde på den långa sladden från telefonjacket i hallen till routern i sovrummet.

Nu åker jag hem. Jag kan inte göra mer.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Samsung android frågor

Inläggav Miche » 2013-04-08 10:21:09

Nätverkskablar kan vara minst 20 meter utan problem. Han kan testa att tillfälligt flytta routern närmare jacket (sätta en kortare nätverkskabel mellan, en färdigköpt helst) men det borde knappast påverka hastigheten.

Har ni kollat att det är jacket i hallen verkligen är det första?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Samsung android frågor

Inläggav Juggernawt » 2013-04-08 10:42:22

Miche skrev:Nätverkskablar kan vara minst 20 meter utan problem. Han kan testa att tillfälligt flytta routern närmare jacket (sätta en kortare nätverkskabel mellan, en färdigköpt helst) men det borde knappast påverka hastigheten.

Har ni kollat att det är jacket i hallen verkligen är det första?

Nätverkskabeln kan inte var hur lång som helst - beroende på vad det är för kabel så finns det begränsningar. Däremot så tolkar jag TS som att de har en vanlig telefonkabel från telejacket till routern (4 ledare inte skärmad) - de kan absolut vara en ohygglig källa till fel. Speciellt om kabeln kanske kan vara ganska gammal.
Juggernawt

Anslöt: 2011-04-14

Samsung android frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2013-04-08 11:06:22

Första jacket sitter i hallen, ja. Hemtelefon och bredband fråm Glocalnet. Router från dem
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Samsung android frågor

Inläggav Mats » 2026-02-05 12:08:03

Blev tvungen att skaffa smartphone i november förra året eftersom 3G-nätet släcktes ner. Köpte en Samsung Galaxy Z Flip7.

Nu håller jag på att försöka byta från komihåglappar med papper och penna till att använda mobilen. Det går ganska bra med hjälp av Kalender- och Reminderapparna, men det är en sak jag verkligen skulle vilja ha:

Jag skulle vilja kunna skapa aviseringar med en text som jag väljer själv. Jag provade att ladda ner en app som heter Notification Generator, och den fungerar nästan som jag vill. Jag kan skapa aviseringar. Problemet med den appen är att aviseringarna försvinner när mobilen startas om, och det funkar inte för mig.

Jag skulle alltså vilja ha en app jag kan skapa aviseringar med, och där aviseringarna ligger kvar efter att mobilen startats om. Känner någon till om det finns någon sådan app?
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Samsung android frågor

Inläggav Dagobert » 2026-02-08 15:26:37

Kanske är det lättare att söka efter en bra kalender / reminder än en notification-app.

Till min iphone har jag skaffat en bra som inte finns till android, jag har kollat. Men det borde finnas nåt motsvarande till android tycker jag.

För att du som nybliven smartphone-ägare ska kunna läsa vilka möjligheter som kan finnas i en bra app så bifogar jag länk till iphone/ipad-appen Aida Reminder som jag är mycket nöjd med: https://aidaorganizer.com/
Man kan skriva notistexten själv, tror inte att det står. Den kostar några tior i engångskostnad.

Samme skapare har gjort en android-app för medicin-påminnelser https://aidaorganizer.com/android/pillreminder.html Vet inget om den men kanske duger den tills du hittat nåt bättre. Man borde kunna skriva medicinnamn i notiserna.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Samsung android frågor

Inläggav Mats » 2026-02-08 22:49:17

Tack för tips!

Allt som är schemalagt tycker jag Kalender- och Reminderappen löser tillfredsställande.
Spoiler: visa
Med undantag för påminnelse om byte till sommar- och vintertid.
Det ska vara "lördagen före sista söndagen i mars/oktober".
Det kan jag inte lägga in.

Jag tittade på medicinpåminnarappen, och det var väldigt mycket om schemaläggning.

Det jag saknar är att jag vill kunna lägga in "Köp ägg", utan att veta när jag ska göra det, och jag vill att det ska ligga kvar tills jag tar bort det för att jag har köpt ägg. Har du nån lösning för det i din app, @Dagobert?
Mats

Samsung android frågor

Inläggav Chilehead » 2026-02-09 0:20:49

Mats skrev:Tack för tips!

Allt som är schemalagt tycker jag Kalender- och Reminderappen löser tillfredsställande.

Jag tittade på medicinpåminnarappen, och det var väldigt mycket om schemaläggning.

Det jag saknar är att jag vill kunna lägga in "Köp ägg", utan att veta när jag ska göra det, och jag vill att det ska ligga kvar tills jag tar bort det för att jag har köpt ägg. Har du nån lösning för det i din app, @Dagobert?

Google kalender har alternativet "uppgift" som man måste bocka av innan den försvinner
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Samsung android frågor

Inläggav Mats » 2026-02-09 0:36:29

Chilehead skrev:Google kalender har alternativet "uppgift" som man måste bocka av innan den försvinner

Det låter intressant.

Kommer dessa "uppgift"-er som aviseringar eller behöver man gå in i appen för att se dem?
(Jag kan iofs ladda ner appen och kolla själv, men jag tänkte ifall nån vet.)
Mats

Samsung android frågor

Inläggav Dagobert » 2026-02-09 1:43:41

Mats skrev:Det jag saknar är att jag vill kunna lägga in "Köp ägg", utan att veta när jag ska göra det, och jag vill att det ska ligga kvar tills jag tar bort det för att jag har köpt ägg. Har du nån lösning för det i din app, @Dagobert?

Vi skulle behöva en begreppsdefinition: Det jag skriver in i påminnarappen kallar jag hädanefter poster. Det appen gör kallar jag notiser, larm eller påminnelser, det är samma sak för mig eftersom jag alltid har påminnelser med ljud.

Appen kan påminna om "Köp ägg" så ofta jag vill, dygnet runt eller mellan vissa tider, alla eller vissa dagar osv. Med eller utan ljud.

När den larmar kommer det en Köp ägg-notis på låsskärmen. Den finns inte kvar vid omstart, men det kommer en ny vid nästa inlagda larmtillfälle, t.o.m om jag snoozat ett larm. Kommande och gamla poster finns kvar. Dvs om jag missat en notis kan jag gå in i historiken och sätta en ny larmtid på posten.

Inköpslistor gör jag i Anteckningar-appen.
Dagobert

Samsung android frågor

Inläggav Lynx-66 » 2026-02-09 3:10:46

Mats skrev:Tack för tips!

OBS! Jag har ej testat dessa 2 själv:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.penguenlabs.pushnote
eller
https://play.google.com/store/apps/details?id=wan.util.barmemo

Men nån kanske passar(?)
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Samsung android frågor

Inläggav Lynx-66 » 2026-02-09 3:40:38

"Simple Memo on Status Bar" verkar ligga kvar efter omstart, men jag kan inte få den ljudlös...
Lynx-66

Samsung android frågor

Inläggav Lynx-66 » 2026-02-09 7:43:43

Jag menar alltså nedre länken, Bar Memo.
Den kommer jag köra själv nu ett tag och se om jag trivs med den.
Lynx-66

Samsung android frågor

Inläggav antonius » 2026-02-09 9:21:51

jag brukar bara ta ett foto av inköpslistan, eller öppna kylskåpet och fota innehållet, eller snarare bristen på innehåll, så vet man vad man behöver i saluhallen
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Samsung android frågor

Inläggav Dagobert » 2026-02-09 12:46:58

Jag påminner om att jag har iphone och att appen jag har inte finns till android.
Ville bara visa smartphone-nybörjaren vilka möjligheter en bra påminnarapp kan ha.
Uppräknade på https://aidaorganizer.com/ (+ skriva notistext själv, tror inte det stod).
Dagobert

Samsung android frågor

Inläggav Mats » 2026-02-09 22:36:14

Nu hittade jag appen Notes, som gör precis det jag vill. :D

Med Dagoberts terminologi:
Jag kan skapa och ta bort poster med text i.
Varje post genererar en notis.
Notiserna finns kvar efter omstart.

Mer fancy än så behöver det inte vara för att det ska vara användbart för mig.
Mats

Återgå till IT-forum

Logga in