Kungliga skandaler

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-03 18:07:09

Ja. egentligen tycker jag kronprinsen borde skilja sig från den där omoraliska Mette-Marit. Eller så inför man republik. Men nu tycks norska folket vara fästade vid sitt kungahus.

Jag misstänker att norska folket kommer att förlåta Mette-Marit för att hon drabbats av en allvarlig sjukdom.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-03 18:18:14

Alien skrev:Ja. egentligen tycker jag kronprinsen borde skilja sig från den där omoraliska Mette-Marit. Eller så inför man republik. Men nu tycks norska folket vara fästade vid sitt kungahus.

Ja vi norrmän måste ha kungahuset, det är viktigt. Kanske kan Haakon hitta en ny fru, kanske en trevlig svensk dam? :-)063 Då kan vi knyta starkare band mellan Norge och Sverige. :-)Happy

Stackars Mette Marit, jag tycker lite synd om henne trots allt. Kanske är jag för mjukhjärtad. Hon har gjort något dumt, men människor gör dumma saker. Jag har själv gjort dumma saker.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Kungliga skandaler

Inläggav Karamell » 2026-02-04 10:46:27

Skogkatt skrev:
Karamell skrev:Haha, du tolkar in lite vad du vill du.

Nej jag tolkar det inte, hon avslutar det där Paris-mejlet med "men vad vet jag". Vad vet jag om det. Kanske finns det vissa skillnader mellan norska och svenska språk, på norska råder det liten tvekan om vad hon säger. Men det är ändå inte så viktigt, det här är bara en liten detalj i en stor hög med skit. Ett mejl av många.

Menar du att hon varit otrogen med Epstein?
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-04 11:24:05

Karamell skrev:Menar du att hon varit otrogen med Epstein?

Nej det var inte det jag menade. Så det är ett missförstånd.

Men ett mejl har faktiskt dykt upp från någon som frågar Epstein om "Mette ska bära hans barn". :shock: Så det är obekvämt.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav antonius » 2026-02-04 12:04:12

det är väl bara roligt att hon har lite "kul", men hon hade väl kunnat gallra lite bättre bland eventuella swinger partners, att det förkommer coitus bland överklassen är väl bara upplyftande, och skickar signaler att det gökas väl lite för lite bland underklassen
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-04 12:20:10

Det blir bara värre och värre, nu har bilder dykt upp från Epsteins ö, den privata ö han ägde. Och på väggen hänger en inramad bild av Mette Marit. :-)051

Det är inte hennes fel att han hängde upp bilder på henne, det är bara lite dumt. Det ser inte bra ut. Men jag måste säga, Epstein är som en skurk från en James Bond-film. Han har lurat och utnyttjat i princip alla rika finansmän och kända personer i västvärlden, verkar det som. Och tog bilder, filmade och skapade allt han behövde för att utpressa folk på tjänster och pengar. Han hade ett otroligt stort nätverk. Politiker, kungligheter, ledare, i alla länder.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav slackern » 2026-02-04 15:35:10

Ni verkar helt ha missat att Norges parlament hade en omröstning häromdagen om dom skulle förbli monarki eller bli republik. Skvaller om kronprinsessan verkar vara viktigare än faktiska nyheter.

Samma dag som rättegången mot ”bonusprinsen” Marius Borg Høiby inleddes i Oslo höll Norges parlament en sedan tidigare planerad omröstning om kungahuset skulle behållas eller inte.

Resultatet: En överväldigande seger för monarkin.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mitt ... ns-framtid
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-04 15:50:27

slackern skrev:Ni verkar helt ha missat att Norges parlament hade en omröstning häromdagen om dom skulle förbli monarki eller bli republik. Skvaller om kronprinsessan verkar vara viktigare än faktiska nyheter.

Nej jag missade det inte. Men det var ungefär 140 som röstade emot och 30 som röstade för, så det var ganska ointressant. Norrmännen vill ha kungahuset och det visste vi.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav slackern » 2026-02-04 16:54:14

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Ni verkar helt ha missat att Norges parlament hade en omröstning häromdagen om dom skulle förbli monarki eller bli republik. Skvaller om kronprinsessan verkar vara viktigare än faktiska nyheter.

Nej jag missade det inte. Men det var ungefär 140 som röstade emot och 30 som röstade för, så det var ganska ointressant. Norrmännen vill ha kungahuset och det visste vi.

Jo ni är ett självständigt land så ni vet bäst själva hur ni vill ha det. :D
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-04 20:24:18

Man behöver inte vara rojalist för att intressera sig för hur (illa) de kungliga beter sig. Hade jag fått rösta hade jag röstat för "bort med kungahuset". Om det t ex gällt vår kronprinsessa Victoria el hennes make. Men så vitt jag vet har de uppfört sig oantastligt.

Jag tycker verkligen inte synd om Mette-Marit, hon förtjänar all kritik hon får. Däremot förtjänar hon förstås inte sjukdomen lungfibros.

Men allt detta:

Hur hon uppfostrat sin son Marius. Har hon låtit honom knarka för skattepengar (apanaget)?
Hur hon mejlat till Epstein, rent flirtigt. Att hon tydligen tycker att det är ok att han utnyttjat omyndiga flickor.
Hur hon "städat undan" bevis för Marius brottslighet. Är inte detta medhjälp till brott?
DN Världen Kommentar 2026-02-02 skrev:Granskningarna av rättsfallet visar att hon kan ha bidragit till en mörkläggning, genom att ignorera larm om våldsamt beteende från sonens ex-flickvänner och hjälpt sonen att röja upp inför ett polisingripande i augusti 2024.
https://www.dn.se/varlden/karin-eriksso ... -av-norge/
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Huggorm » 2026-02-04 20:40:35

Jag har varit monarkist förut men jag lutar alltmera mot republik. Jag tycker det är ganska tråkigt hur de uppför sig. Viktoria har väl skött sig men annars tycker jag väldigt många i kungahuset och deras umgänge beter sig ganska bedrövligt. Och väljer en prins en kvinna av folket så blir det gärna en riktig golddigger. Som Mette Marit, eller som våran Carl Filips utvalda, Sofia eller vad hon heter. Känns ovärdigt att ta en som sprungit mellan gubbarna hos Epstein och hans gelikar, när det finns så många vettiga att välja istället.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-04 21:59:14

antonius skrev:det är väl bara roligt att hon har lite "kul", men hon hade väl kunnat gallra lite bättre bland eventuella swinger partners, att det förkommer coitus bland överklassen är väl bara upplyftande, och skickar signaler att det gökas väl lite för lite bland underklassen

Det är inte vad folk förväntar sig av en drottning. De förväntar sig ett föredöme. Och hur blir det med det kungliga blodet? Vem vet hur mycket kungligt blod som flyter i kungabarnens ådror?

Nej, när de ingifta kvinnorna beter sig som vilka kändisslampor som helst försvinner ju hela mystiken med de kungliga. Ja, det gäller ju inte tidigare generation drottning Sonja m fl utan bara Mette-Marit, den blivande drottningen.
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-04 23:55:23

SVT igår skrev:Att kronprinsessan Mette-Marit haft kontakt med sexförbrytaren Jeffrey Epstein är känt sedan tidigare – men nu visar offentliggjorda mejl att det verkar handlat om en årslång vänskap.

”Kommer du hit och hälsar på mig snart? Jag saknar min galna vän”, skrev kronprinsessan bland annat till Epstein.

Spoiler: visa
Av de dokument i Epstein-härvan som offentliggjordes av amerikanska myndigheter i fredags framkommer att Mette-Marit och Jeffrey Epstein hade omfattande kontakter mellan 2011 och 2014.

Sammanlagt nämns hennes namn över tusen gånger i dokumenten, oftast i mejl som hon skickat till eller fått från Epstein själv. Innehållet är ofta av privat karaktär, och visar på en nära vänskap mellan de två.

I en ofullständig konversation från 2012 skriver Epstein till exempel att han söker efter en hustru. Finansmannen beskriver Paris som intressant men säger att han ”föredrar skandinaver”.

Efter några timmar kommer ett svar från kronprinsessan:

”Paris är bra för otrohet”, skriver hon och tillägger att skandinaver är bättre ”hustrumaterial”.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/pari ... ch-epstein

Tycker inte att Mette-Marit verkar vara så bra "hustrumaterial" själv. Det där om att Paris är bra för otrohet kan tolkas som att hon själv varit otrogen i Paris. Ja, att hon rentav uppmuntrar till en otrohet med Epstein i Paris. Eller också är det bara skoj, men mycket olämpligt skoj av en blivande drottning.

Jag kommer då alltid att tänka på dessa skandaler när jag läser om Mette-Marit i frramtiden. Kommer norrmännen (inkl kronprinsen/framtida kungen) att förlåta och glömma? Om ett par år är allt bortglömt?
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav antonius » 2026-02-05 9:31:23

Alien skrev:
antonius skrev:det är väl bara roligt att hon har lite "kul", men hon hade väl kunnat gallra lite bättre bland eventuella swinger partners, att det förkommer coitus bland överklassen är väl bara upplyftande, och skickar signaler att det gökas väl lite för lite bland underklassen

Det är inte vad folk förväntar sig av en drottning. De förväntar sig ett föredöme. Och hur blir det med det kungliga blodet? Vem vet hur mycket kungligt blod som flyter i kungabarnens ådror?

Nej, när de ingifta kvinnorna beter sig som vilka kändisslampor som helst försvinner ju hela mystiken med de kungliga. Ja, det gäller ju inte tidigare generation drottning Sonja m fl utan bara Mette-Marit, den blivande drottningen.

det har nog förekommit både det ena och det andra i alla kungahus, men i dagens rådande nyhetsklimat med journalister och paparazzi's överallt och krav på transparence, så är saker på löpet inom minuter, och då är drevet igång
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Kungliga skandaler

Inläggav Dagobert » 2026-02-05 13:32:47

Alien skrev:Det där om att Paris är bra fö otrohet kan tolkas som att hon själv varit otrogen i Paris. Ja, att hon rentav uppmuntrar till en otrohet md Epstein i Paris.

Du spekulerar rätt mycket om Mette-Marit och Marius tycker jag.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-05 14:51:16

antonius skrev:
Alien skrev:

det har nog förekommit både det ena och det andra i alla kungahus, men i dagens rådande nyhetsklimat med journalister och paparazzi's överallt och krav på transparence, så är saker på löpet inom minuter, och då är drevet igång

Kungar har väl alltid roat sig med älskarinnor, ibland officiella mätresser. Men att kronprinsessor och drottningar skulle göra det, det var förbjudet, då riskeras ju att icke-kungligt blod kommer in i kungahuset. Som med t ex drottnng Carolina Mathilde. Alla vet att dottern inte var kungens dotter men hon uppfostades som det iaf. Sonen var dock troligen kungens son, då hade drotttningen ännu inte varit otrogen.

Men just därför känns idén med den ärftliga monarkin inte så trovärdig. Varför skall de behandlas som upphöjda när de inte klarar av uppföra sig särskilt upphöjt?
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-05 14:52:37

Dagobert skrev:
Alien skrev:Det där om att Paris är bra fö otrohet kan tolkas som att hon själv varit otrogen i Paris. Ja, att hon rentav uppmuntrar till en otrohet md Epstein i Paris.

Du spekulerar rätt mycket om Mette-Marit och Marius tycker jag.

Spekulationerna grundas på deras uppförande. Mette-Marit var Epsteins vän i flera år efter att hon fått veta vad han gjort.

Edit: Marius står åtalad, det är fakta, inga spekulationer.
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Fabela » 2026-02-05 20:15:42

Fabela skrev:Så Mette-Marit måste kunna bli av med sin titel, antar jag. Men om hon skulle bli det, kunde hon då fortsätta vara gift med Haakon och han behålla sin nuvarande titel?

Ingen annan här verkar undra, men skriver ändå: nej, de kan inte vara gifta och bara den ena ha en kunglig titel. Hennes titel följer automatiskt hans. Däremot kan de förstås skilja sig.
Om man ska tro SR, där sas det att det är så, fler än jag har tydligen undrat.

SR har också på sin startsida lagt upp ett gammalt avsnitt av P3 Historia om Cecilia Vasa, som "vägrade underkastelse, istället partade, piratade och härjade hon sig fram genom livet och umgicks i Europas absoluta grädda". Kanske det är en nickning till Norge att ni är inte ensamma om att ha vilda kungligheter, och er partyprinsessa är åtminstone inte pirat, så bara håll i hatten tills det här blåst över :-)005
Har lyssnat på det för länge sen, det är ett roligt avsnitt om jag minns rätt.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ce ... lprinsessa
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-06 2:06:25

Det har ju funnits morganatiska äktenskap, då en kunglig gift sig utan att makan blivit kunglig. Men jag tror inte att det förekommit i Skandinavien.

Morganatiskt äktenskap (medeltidslatin matrimonium ad morganaticam) är ett äktenskap mellan en medlem av ett av Europas furstehus och en person av lägre rang, det vill säga tillhörande högadel, lågadel eller borgerlig släkt ("ofrälse"), där personen med lägre rang inte inkluderades i makans/makens högre rang trots äktenskapet.

Bakgrund
Kvinnan och de blivande barnen fick, genom ett särskilt avtal, ingen delaktighet i vare sig mannens bördsrätt, stånd eller villkor. Brukligt var att mannen gav bort en del av sin fasta förmögenhet som morgongåva (morganatica), eftersom varken barn eller hustru hade någon arvsrätt efter mannen.

I motsats till konkubinatet räknas i kyrkligt hänseende det morganatiska äktenskapet som ett fullgiltigt äktenskap i avseende på att samlivet inte gav upphov till horsbrott. Bruket att mannen vid sådan vigsel räcker vänstra handen åt bruden har givit anledning till benämningen äktenskap till vänster (tyska Ehe zur linken Hand).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Morganati ... A4ktenskap

Så rent teoretiskt skulle den blivande kung Harald kunna leva med Mette-Marit i ett morganatiskt äktenskap. Men hur skulle det gå med barnen då, de skulle inte längre var tronarvingar. Nej, det går inte.
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Karamell » 2026-02-06 12:06:06

Vad var det Mette-Marit troligtvis kände till om Epstein när hon mailade med honom? Att han köpt sex av en 17-åring och blivit dömd för det? Eller hade han blivit dömd eller anklagad för fler saker?
Karamell

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-06 12:15:41

Alien skrev:Så rent teoretiskt skulle den blivande kung Harald kunna leva med Mette-Marit i ett morganatiskt äktenskap.

Jag tycker inte att Mette Marit ska leva i ett morganatiskt äktenskap med Harald, eftersom Harald är hennes svärfar. Det blir bara konstigt, även för kungligheter. :wink: :-)005 Men Haakon å andra sidan, det kanske fungerar.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-06 19:38:14

Klarar inte att hålla redan på alla norska kungligheter utan att samtidigt läsa i en bok el på nätet. :?

Men det verkar vara lite dåligt med fruktsamheten.

Kung Haakon VI hade bara ett enda barn, hade något hänt prins Olav så hade kungahuset dött ut. Kung Olav V fick bara en son, kung Harald V. Vad hade hänt om han dött innan han gift sig? Olav hade ju också två döttrar, men hade Norge kvinnlig trönföljd på den tiden?

Kung Harald fick också bara en dotter och en son. Det var kanske tur att inte Märtha Louise blev drottning, hon var ju äldst.
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-06 20:20:46

Nu har kronprinsessan Ingrid Alexandra yttrat sig:

DN Världen går skrev:Mette-Marits dotter, den norska prinsessan Ingrid Alexandra, försvarar nu sin mamma och bror och kritiserar medierna.

”Det handlar om personangrepp”, skriver hon i ett inlägg på sociala medier enligt NRK.

---
”Det handlar inte om vilken sak som helst, inte Marius, inte mamma eller pappa eller Magnus. Det handlar om personangrepp. Det kan gälla vem som helst. Men det gäller ofta oss. Jag valde att posta det här. För jag håller på att bli galen. Nu är det nog”, skriver Ingrid Alexandra.
---
”Det är viktigt att inte framföra påståenden som du saknar grund för”, avslutar hon inlägget.
https://www.dn.se/varlden/norska-prinse ... r-det-nog/

Jag är inte imponerad av hennes resonemang. Hennes moral verkar inte vara så utvecklad. Både hennes mor och bror har gjort fel, då får de finna sig i kritik. Kritiken saknar sannerligen inte grund.

De som tillhör kungahuset lever ett priviligierat liv. Då borde de inse att de har skyldigheter också.

Marius är inte kunglig men har sannerligen levt priviligierat ändå, ett liv i sus och dus. Som om han hade rätt att begå brott pga sin anknytning til kungahuset.
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Karamell » 2026-02-07 1:26:49

Alien skrev:Nu har kronprinsessan Ingrid Alexandra yttrat sig:

DN Världen går skrev:Mette-Marits dotter, den norska prinsessan Ingrid Alexandra, försvarar nu sin mamma och bror och kritiserar medierna.

”Det handlar om personangrepp”, skriver hon i ett inlägg på sociala medier enligt NRK.

---
”Det handlar inte om vilken sak som helst, inte Marius, inte mamma eller pappa eller Magnus. Det handlar om personangrepp. Det kan gälla vem som helst. Men det gäller ofta oss. Jag valde att posta det här. För jag håller på att bli galen. Nu är det nog”, skriver Ingrid Alexandra.
---
”Det är viktigt att inte framföra påståenden som du saknar grund för”, avslutar hon inlägget.
https://www.dn.se/varlden/norska-prinse ... r-det-nog/

Jag är inte imponerad av hennes resonemang. Hennes moral verkar inte vara så utvecklad. Både hennes mor och bror har gjort fel, då får de finna sig i kritik. Kritiken saknar sannerligen inte grund.

De som tillhör kungahuset lever ett priviligierat liv. Då borde de inse att de har skyldigheter också.

Marius är inte kunglig men har sannerligen levt priviligierat ändå, ett liv i sus och dus. Som om han hade rätt att begå brott pga sin anknytning til kungahuset.

Hon försöker förklara skillnaden på sak och person, men sånt fattar inte vanliga bönner.
Karamell

Återgå till Intressanta intressen

Logga in