Kungliga skandaler

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Kungliga skandaler

Inläggav antonius » 2026-02-02 15:25:31

antonius skrev:
Alien skrev:Är man gift med kronprinsen (senare kungen) och mor till den blivande regerande drottningen, då anser jag att man tillhör kungahuset och har samma krav på att uppföra sig som de "äkta" kungliga.

inte enligt successionsordningen, då måste man vara barn till en kronarvinge, dvs kronprinsen eller en kronprinsessa

"kronan går före allt, om t ex hela kungahuset dör i en flygolycka så blir det den närmaste till kronan som är i possession för att ta över kungahuset, därför så flög de ofta i olika plan förut så dom inte skulle bli utan en kron-regent, för då kan hela hovet få mycket gråa hår, för då kan ju hela kungamakten, går över till en helt ociviliserad familj av typ hottentotter eller något annat kreti och pleti, hu så hemskt, lol"
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-02 15:56:14

Om man tänker att "det kungliga blodet" är viktigast, så har det ju spätts ut hela tiden. (Tackochlov för det, vi vet hur det gick för de outspädda egyptiska faraonerna som Tutankamon.)

Så den blivande drottningen Ingrid Alexandra har ju 50% av Mette-Marits "blod", dvs gener. Inte så moraliskt oantastligt alltså. Mette-Marit har inte bara misslyckats med uppfostran av sin äldste son, hon har även själv uppfört sig olämpligt.

Om inte kungahuset (kung, drottning, kronprins, kronprinsessa) är ett föredöme så kan vi lika gärna ha republik.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Kungliga skandaler

Inläggav Huggorm » 2026-02-02 16:51:58

Dagens norska kungahus härstammar väl från en dansk som tog vid efter unionsupplösningen? Bättre att göra republik nu och så kan man börja om med någon seriös person senare om man skulle vilja ha monarki igen.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Kungliga skandaler

Inläggav antonius » 2026-02-02 18:00:12

Alien skrev:Om man tänker att "det kungliga blodet" är viktigast, så har det ju spätts ut hela tiden. (Tackochlov för det, vi vet hur det gick för de outspädda egyptiska faraonerna som Tutankamon.)

Så den blivande drottningen Ingrid Alexandra har ju 50% av Mette-Marits "blod", dvs gener. Inte så moraliskt oantastligt alltså. Mette-Marit har inte bara misslyckats med uppfostran av sin äldste son, hon har även själv uppfört sig olämpligt.

Om inte kungahuset (kung, drottning, kronprins, kronprinsessa) är ett föredöme så kan vi lika gärna ha republik.

ja det är såklart helt vansinnigt vilken genetiker som helst förkastar det, tänk bara på här i Europa hade ju furstendömet Österrike den så kallade Habsburgska käken, det sågs t.o.m. fint att tillhöra den, de hade missbildade ansikten och käken var helt sned som om den var ur led typ en hockeymålvakt på -60 talet

Habsburgska käken.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius

Kungliga skandaler

Inläggav Huggorm » 2026-02-02 20:23:00

Det verkar som alla här i Norge har något att säga om skandalen idag, och det inga snälla saker de säger
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Kungliga skandaler

Inläggav slackern » 2026-02-02 20:57:36

Vem fan bryr sig om dagens kungahus?

Jag kan tänka mig att skvallerpressen bryr sig i och med att dom säljer lösnummer som skvallerkärringarna köper å skvallrar om hos frissan.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-02 21:34:06

Huggorm skrev:Det verkar som alla här i Norge har något att säga om skandalen idag, och det inga snälla saker de säger

Det här fallet blir bara värre och värre. Torbjørn Jagland, en tungviktare inom norsk politik, har stora problem nu. Flera andra politiker har också problem. Och två av Norges mest kända diplomater har fått 100 miljoner kronor från Epstein. :shock: Och så är det kungligheterna, detta är det största bakslaget Norges kungafamilj fått på länge. Kronprinsessans son arresterades igår och kronprinsessan själv är i stora problem. Hennes kontakt med Epstein är bara galet, Det här är inget hon kan förklara bort och det här kommer inte att försvinna. Och det är fler dokument på väg, vem vet vad mer som dyker upp.

Det är som om någon har skakat kronprinsessan och de självbelåtna politikerna upp och ner idag och alla hemligheter har fallit ur deras fickor. Norge är förvirrat, vi vet inte vad vi ska göra. Vi är inte vana vid detta.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Kungliga skandaler

Inläggav antonius » 2026-02-02 22:05:50

slackern skrev:Vem fan bryr sig om dagens kungahus?

Stefan Holmström, antar jag

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rojalisti ... B6reningen
antonius

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-02 22:26:55

Jag kan tänka mig att skvallerpressen bryr sig i och med att dom säljer lösnummer som skvallerkärringarna köper å skvallrar om hos frissan.

Varför ska man öht ha kungahus om man inte bryr sig om dem?

Kungen är ju statschef.

Här handlar det dels om allvarliga brott som "bonusprinsen" åtalas för, dels om att kronprinsessan Mette-Marit uppfört sig olämpligt. De lever gott på skattebetalarnas bekostnad, folk har rätt att ställa krav.
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-02 22:39:25

Alien skrev:

Kungen är ju statschef.

Här handlar det dels om allvarliga brott som "bonusprinsen" åtalas för, dels om att kronprinsessan Mette-Marit uppfört sig olämpligt. De lever gott på skattebetalarnas bekostnad, folk har rätt att ställa krav.

I Norge tillhör man en av två grupper, de som bryr sig om kungahuset och de som inte gör det. Personligen bryr jag mig om det på grund av Norges historia och hur viktigt det har varit för Norge. Det är en mycket gammal och lång historia, kungahuset är kopplad till Norges historia. Det är en viktig del av Norge. Och kungadömen växer inte på träd, det är något speciellt. När du berättar för amerikaner att du bor i ett kungadömen blir de så imponerade. De har ju bara The Magic Kingdom, en nöjespark. Ett kungadöme som funnits lika länge som det norska bör bevaras och respekteras. Det är inget man bara slänger bort. Som tur är bryr sig majoriteten om kungahuset, så det är bra.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-02 23:01:12

Journalisten Caroline Hainer skriver i en debattartikel att kronprinsessan Mette-Marits beteende måste få konsekvenser.

GP Kulturdebatt dag skrev:I vilket ögonblick anser man sig själv oantastlig? Det tycks hända kungligheter oftare än andra kändisar. --- Mette-Marit verkar inte på allvar se problemet med att brevväxla med en pedofil.

Kungligheter har levt bakom slottsmurar som skyddat dem från tråkigheter som lag och moral i århundraden. Att leva instängda i en egen värld av vapensköldar, traditioner och titlar gör väl någonting med hjärna, förmodar man.

Men ingifta kungligheter då, de som levt i en annan verklighet innan de släpptes in? När kommer ögonblicket då de också börjar tänka att ingenting de gör kommer få konsekvenser? När hände det för Mette-Marit, undrar man.

Hon kände till att Jeffrey Epstein var en sexbrottsling. Detta eftersom hon googlade honom. “Det ser ju inte så bra ut”, skrev hon lättsamt och lade till en smiley. --- I hennes ögon har hon ju bara brevväxlat med en frispråkig amerikan som var bra mycket mer spännande än de stela regenter hon nödgas träffa på lika stela middagar.
---
Nej, hon har inte begått något brott men Mette-Marit har, som representant för överheten och för landet, uppvisat en riktigt trist människosyn, en total brist på respekt för de hon skulle kunna besitta makt nog att hjälpa.

Vi både kan och ska kräva högre moral från våra kungliga representanter än vanligt folk utan titlar och ordensband. För annars är de inte kungligheter. All makt utgår från folket, även monarkernas. Respekterar de inte maktlösa, unga flickor som under mer eller mindre tvång hålls på en ö för att sälja sex till gubbar, så kan och bör monarkerna förlora den makten.
---
Allt för länge har monarker åtnjutit ett alldeles särskilt konsekvensprivilegium där saker kan sopas under mattan och ansvaret förskjutas på någon annan. Samma sorts maktutövande som Mette-Marit uppvisade när hon ringde en ung kvinna som anklagat sonen Marius för vålds- och sexualbrott. Bara det borde varit fog nog för att berövas sin titel. Någonstans på vägen från frånskild singelmorsa till kronprinsessa har Mette-Marit förlorat sin mänsklighet och respekten för ett ämbete som borde vara en heder och inte frikort.
https://www.gp.se/kultur/kulturdebatt/d ... e9bae32866
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-02 23:56:36

Skogkatt skrev:
Alien skrev:

Kungen är ju statschef.

I Norge tillhör man en av två grupper, de som bryr sig om kungahuset och de som inte gör det. Personligen bryr jag mig om det på grund av Norges historia och hur viktigt det har varit för Norge. Det är en mycket gammal och lång historia, kungahuset är kopplad till Norges historia. Det är en viktig del av Norge. Och kungadömen växer inte på träd, det är något speciellt. När du berättar för amerikaner att du bor i ett kungadömen blir de så imponerade. De har ju bara The Magic Kingdom, en nöjespark. Ett kungadöme som funnits lika länge som det norska bör bevaras och respekteras. Det är inget man bara slänger bort. Som tur är bryr sig majoriteten om kungahuset, så det är bra.

Men den nuvarande kungen är ju inte precis ättling till Harald Hårfager el Olav den helige. Han härstammar från en dansk prins som blev Håkon VII.
Spoiler: visa
Och vilka härstammar den blivande drottning Ingrid Alexandra från på fädernet? Epstein?
Ryktet går. :shock:
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-03 1:46:11

Det har skrivits mycket om att Mette-Marit var "en flicka av folket" men hon var inte den första, det var henne svärmor Sonja. Mette-Marit var mera en flicka av "white trash-typen", en som fick barn med en kriminell och som gillade att festa inkl att knarka.

Den danske prins Carl som sedan blev den norske kung Haakon VII gifte sig med sin kusin prinsessan Maud av Wales, syster till kung George V. De fick ett barn, prins Alexander, senare kung Olav V.

Olav V gifte sig också med en kusin, prinsessan Märtha av Sverige. (Skulle man gifta sig med en annan kunglig person så blev det tydligen en kusin.) De fick tre barn, en av dem Harald V.

Harald V blev kär i en icke-kunglig kvinna, Sonja Haraldsen. De höll ihop i nio år men i hemlighet. Hans far var emot giftermålet, men Harald sade typ "hon eller ingen". Han vägrade att gifta sig med någon annan. Så hans far hade inget annat val, i annat fall hade man varit tvungen att hitta en ny prins från någon utländsk dynasti.

Ja, så kom det lite nytt blod i den norska dynastin. Och drottning Sonja har väl inte gett upphov till några skandaler. Men hennes och Haralds båda barn däremot, Märtha Louise med sin schaman-make och Harald Magnus med sin Mette-Marit som gillar fester och "bad boys" som Epstein...
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Karamell » 2026-02-03 7:35:43

Har jag fattat saken rätt...? Mette-Marit var vän med Epstein även efter han dömts för att ha köpt sex? Han köpte då sex av minderåriga? Man tror alltså att hon borde känt till detta?

Men varför visade Aktuellt SMS-konversationer mellan henne och Epstein när dom skämtade om sex rent allmänt? Det är väl inget fel i det. (Om att Paris är en stad att va otrogen i och att hennes son har bilder på halvnakna kvinnor på nån wallpaper.)
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-03 10:47:36

Karamell skrev:Har jag fattat saken rätt...? Mette-Marit var vän med Epstein även efter han dömts för att ha köpt sex? Han köpte då sex av minderåriga? Man tror alltså att hon borde känt till detta?

Men varför visade Aktuellt SMS-konversationer mellan henne och Epstein när dom skämtade om sex rent allmänt? Det är väl inget fel i det. (Om att Paris är en stad att va otrogen i och att hennes son har bilder på halvnakna kvinnor på nån wallpaper.)

E-postmeddelanden har dykt upp som visar att hon visste exakt vad Epstein hade gjort. Hon skriver att hon har googlat honom, efter att han dömts för att ha sex med minderåriga. Men en stor anledning till att norrmän nu är så upprörda är att hon ljög oss rakt upp i ansiktet om dessa saker för flera år sedan. Vi har gått igenom allt detta tidigare och hon förklarade allt och allt var glömt. Men nu visar det sig att hon ljög.

Hon frågade också Epstein om det var okej att ge sin 15-årige son bilder på nakna damer. Så antingen är hon psykiskt sjuk eller bara pervers. Mammor ger inte sina 15-åriga söner bilder på nakna damer. Om min mamma hade gjort det, skulle jag först ha kräkts och sen rymt hemifrån.

Paris, kort sagt, det hon sa om Paris var att hon hade varit otrogen. Det är det som framträder när man läser mellan raderna.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-03 10:57:22

Alien skrev:Ja, så kom det lite nytt blod i den norska dynastin. Och drottning Sonja har väl inte gett upphov till några skandaler. Men hennes och Haralds båda barn däremot, Märtha Louise med sin schaman-make och Harald Magnus med sin Mette-Marit som gillar fester och "bad boys" som Epstein...

Sonja är stadig som ett berg, en mycket god drottning. En välsignelse för Norge. Men Märtha Louise försöker vi glömma, det är bäst att låtsas som att hon inte existerar. För att hon är pinsam för Norge. Sakerna hon har sagt och gjort genom åren... :-)051 Det är bara sorgligt och det har blivit värre och värre.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-03 11:14:11

Det är galet hur kaoset i Norge plötsligt exploderade i allas ansikten, jag har aldrig sett något liknande här. Rättegången mot kronprinsessans son har börjat nu i morse och i tidningarna ser man först en artikel om det och precis nedanför en artikel om att kronprinsessan inte kan bli drottning. Hennes liv vändes verkligen upp och ner väldigt snabbt, det är ju bara sorgligt. Ingen vinner något på detta, alla förlorar. :-|
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-03 11:19:24

Karamell skrev:Men varför visade Aktuellt SMS-konversationer mellan henne och Epstein när dom skämtade om sex rent allmänt?

I Norge är det inte socialt accepterat att en kronprinsessa har en flirtig ton och skämtar med en man som dömts för att ha sex med barn. Hon har bott i hans hus i Florida flera gånger och haft en mycket vänlig ton. Efter att hon blivit medveten om vad han hade gjort. Hon själv säger att hon hade dåligt omdöme och gjorde ett misstag. Det är årets underdrift.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-03 11:52:28

Jag gjorde en gång min svärmor besviken, det var inte roligt att gå hem till henne den dagen. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att få besked att ens svärföräldrar vill prata med en och man går in i deras vardagsrum och där sitter Norges kung och drottning och tittar rakt på en med allvarliga ansikten. Och du måste förklara dig.

:shock: Obekvämt. Jag tycker lite synd om Mette Marit. Och Haakon.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Karamell » 2026-02-03 13:06:11

Skogkatt skrev:
Karamell skrev:Har jag fattat saken rätt...? Mette-Marit var vän med Epstein även efter han dömts för att ha köpt sex? Han köpte då sex av minderåriga? Man tror alltså att hon borde känt till detta?

E-postmeddelanden har dykt upp som visar att hon visste exakt vad Epstein hade gjort. Hon skriver att hon har googlat honom, efter att han dömts för att ha sex med minderåriga. Men en stor anledning till att norrmän nu är så upprörda är att hon ljög oss rakt upp i ansiktet om dessa saker för flera år sedan. Vi har gått igenom allt detta tidigare och hon förklarade allt och allt var glömt. Men nu visar det sig att hon ljög.

Hon frågade också Epstein om det var okej att ge sin 15-årige son bilder på nakna damer. Så antingen är hon psykiskt sjuk eller bara pervers. Mammor ger inte sina 15-åriga söner bilder på nakna damer. Om min mamma hade gjort det, skulle jag först ha kräkts och sen rymt hemifrån.

Paris, kort sagt, det hon sa om Paris var att hon hade varit otrogen. Det är det som framträder när man läser mellan raderna.

Haha, du tolkar in lite vad du vill du.
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Kungliga skandaler

Inläggav Alien » 2026-02-03 13:31:07

Tidigare beteende förutspår framtida beeende. Mette-Marit hade tydlligen levt ett vilt liv innan hon gifte sig. Sedan blev väl det kungliga livet med en massa stela umgängesplikter och offentliga framträdanden för tråkigt. Hon ville ha fördelarna med att vara kunglig (t ex inga ekonomiska problem) men inte nackdelarna (bete sig som förväntas av en kunglig).

Hon verkar ha rest bort mycket (till Paris och USA). Ingen tid att uppfostra Marius, så han kunde leva det vilda livet från unga år.

Och vad har han gjort de senaste tio åren? Festat, knarkat och våldtagit. Han har inget arbete och han studerar inte. Det har han inte behövt, han har haft gott om pengar ändå. Från det kungliga apanaget, dvs skattebetalarnas pengar. Här tycker jag kungen och kronprinsen har brustit i ansvar också. De borde ha krävt av Mette-Marit att hon i sin tur ställt krav på sin son. Men den amoraliska Mette-Marit tyckte väl allt var ok. Åpplet faller inte långt från trädet. "Bonusprinsens" biologiska far verkar inte ha varit bättre.

Kommentar från DNs krönikör Malin Ullgren:

DN Kultur Kommentar igår skrev:Hon valde att hålla i kontakten, trots att hon med all sannolikhet kände till domen mot Jeffrey Epstein från 2008, då han dömdes just för att ha köpt sex av minderåriga. Mette-Marit googlade 2011 och sedan skrev hon till Epstein: ”Det ser inte bra ut” – följt av en smiley.

Smiley? Vad var det i sammanhanget som den blivande drottningen tyckte hade en så lättsam prägel? Kontakten fortsatte, enligt de släppta filerna, i flera år till.

Tonen i mejlen som publicerats är den mellan ganska nära vänner, i värsta fall kan den kallas flörtig.
---
Är det något man kan slå fast med bestämdhet efter att ha tagit del av de senast släppta Epsteindokumenten, är det att det faktiskt finns en internationell rikemanselit som älskar varandra för att de är just en elit. Inga gränser finns dem emellan, inga ideologier spelar någon roll, därför att de tillhör en egen socioekonomisk sfär.

Jag får intrycket av att de kickar på själva nihilismen i den sfären. Moral av den ganska låga kalibern ”våldta inte barn” gäller inte, tvärtom. Att höja sig över allt sådant är själva rationalen, det är vad som särpräglar dem i förhållande till massan.

Men här finns ett glapp. För människor i demokratier vill kunna beundra dem som är höjda över dem själva i kraft av makt och inflytande.
---
Därför väcks nu frågan i norska tidningar om huruvida Mette-Marit kan bli drottning. I Aftenposten skriver den politiske redaktören Kjetil B Alstadheim att det som nu framkommer om kronprinsessans vänskap med Jeffrey Epstein är värre än att prinsessan Märtha Louise har gift sig med en schaman, värre än att Mette-Marits son Marius Borg Høiby i veckan ska stå i rätten, åtalad för våldtäkter, misshandel, hot och narkotikabrott. Det är värre, eftersom det direkt påverkar statsskicket.
https://www.dn.se/kultur/malin-ullgren- ... en-smiley/

Ja, de kungliga vill man beundra, inte förakta. Jag tycker Mette-Marits uppförande är oursäktligt.
Alien
Assistent

Kungliga skandaler

Inläggav Skogkatt » 2026-02-03 14:00:31

Karamell skrev:Haha, du tolkar in lite vad du vill du.

Nej jag tolkar det inte, hon avslutar det där Paris-mejlet med "men vad vet jag". Vad vet jag om det. Kanske finns det vissa skillnader mellan norska och svenska språk, på norska råder det liten tvekan om vad hon säger. Men det är ändå inte så viktigt, det här är bara en liten detalj i en stor hög med skit. Ett mejl av många.
Skogkatt

Kungliga skandaler

Inläggav Fabela » 2026-02-03 14:34:23

Har inte följt det här i Norge mer än sett rubriker och skummat igenom ett par kortare texter. Men funderar på en sak:

Engelska prins Andrew blev ju av med sin titel för att han sysslat med diverse skumma saker, och han är ju då inte ingift utan född kunglig.
Så Mette-Marit måste kunna bli av med sin titel, antar jag. Men om hon skulle bli det, kunde hon då fortsätta vara gift med Haakon och han behålla sin nuvarande titel?

Tänker på den för engelska hovet "traumatiska" historien med kung Edward som abdikerade 1936 för att kunna vara gift med Wallis Simpson, som ansågs moraliskt undermålig eftersom hon var frånskild. Att vara frånskild på den tiden är väl ungefär jämförbart med det här med Mette-Marit idag.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Kungliga skandaler

Inläggav slackern » 2026-02-03 17:23:54

Alien skrev:

Jag är för republik så kungahus nej tack.

Du får gärna vara monarkist om du vill inget jag bryr mig om tanken är fri.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Intressanta intressen

Logga in