Artificiell intelligens (AI)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Skogkatt » 2025-11-19 21:04:42

antonius skrev:tror detta med AI kommer att klinga av ganska fort, om utvecklingen fortsätter kommer vi inte ha el till hushåll och industrier, och vem vill vara utan el och frysa bara för att hålla igång de monumentala serverhallar som kommer att ta all energi, för AI drar en hel del energi, som vi paradoxalt nog reda har brist på, bara för att hålla igång något som egentligen är att likställa med en leksak, som vi inte behöver

Det rapporterades i en norsk tidning igår att elförbrukningen i Norge har minskat med några procent. Med undantag för datacenter och serverhallar, deras elförbrukning har ökat med 50%. :shock:
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav antonius » 2025-11-19 22:31:47

Skogkatt skrev:
antonius skrev:tror detta med AI kommer att klinga av ganska fort, om utvecklingen fortsätter kommer vi inte ha el till hushåll och industrier, och vem vill vara utan el och frysa bara för att hålla igång de monumentala serverhallar som kommer att ta all energi, för AI drar en hel del energi, som vi paradoxalt nog reda har brist på, bara för att hålla igång något som egentligen är att likställa med en leksak, som vi inte behöver

Det rapporterades i en norsk tidning igår att elförbrukningen i Norge har minskat med några procent. Med undantag för datacenter och serverhallar, deras elförbrukning har ökat med 50%. :shock:

det är bara början...
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Skogkatt » 2025-11-21 22:33:52

AI-datacenters effektbehov motsvarar upp till fyra Uppsala. :shock:

https://www.di.se/digital/supercentret- ... a-uppsala/

Jag gillar den måttenheten, Uppsala. 4 Uppsala. Vi borde använda det som en standard för att beskriva energiförbrukning. :-)018
Skogkatt

Inläggav slackern » 2025-11-22 15:56:00

Skogkatt skrev:AI-datacenters effektbehov motsvarar upp till fyra Uppsala. :shock:

https://www.di.se/digital/supercentret- ... a-uppsala/

Jag gillar den måttenheten, Uppsala. 4 Uppsala. Vi borde använda det som en standard för att beskriva energiförbrukning. :-)018

Uppsala är typ Sveriges sjätte största kommun?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Skogkatt » 2025-11-22 16:03:24

slackern skrev:Uppsala är typ Sveriges sjätte största kommun?

Jag tror de menade staden Uppsala? :-)063 Jag vet inte, allt jag vet är att Uppsala har Nordens äldsta universitetet.
Skogkatt

Inläggav Richard » 2025-11-23 9:28:57

Tror Uppsala är Sveriges fjärde största stad.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav nallen » 2025-11-23 12:02:36

:-)051 och så undrar folk varför man tycker att journalister i allmänhet verkar vara stenkorkade.
Effekt anges med enheten W, Watt och om nödvändigt standardiserade prefix. Jag accepterar till och med HW om det finns något sammanhang där det är en lagom storlek att tala om. Uppsala borde förbruka nått hundratal MW eller så.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Skogkatt » 2025-11-24 20:32:42

Sådana fall är inte bra, när redaktioner luras av AI-videor och publicerar dem. :-)063
Majoriteten av dem som ser videon på SVT tror att det är riktig video.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klip ... -genererat
Skogkatt

Inläggav Dagobert » 2026-01-05 13:49:31

Jag upptäckte att det står "Attribut AI" under Information i Egenskaperna för en massa filtyper i Windows 11. Tror inte att jag sett det förut.

Trodde att mina filer angripits av artificiell intelligens, men AI står här för Archive + Indexed.

Attributet "I" betyder att filegenskaperna är indexerade och hindrar Windows Search från att indexera filens innehåll.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav RSD555 » 2026-01-05 16:55:34

Dom AI-chat jag använt online har börjat ge felaktig information till mig. Samtidigt har det börjat komma upp reklam om att jag borde uppgradera till premium eller lämna bidrag till utvecklingen. Som mänskliga bekanta ungefär, om man får vara lite krass.

Hittade dock en fantastisk AI för ca en vecka sedan, i min egen telefon av alla ställen. Google AI med miljardresurser och tillgång till en massa data. Det är ett tips om någon upplevt samma sak.
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Inläggav antonius » 2026-01-05 17:14:37

det är väl bara början, de sa på Discovery, att homo sapiens hjärnor blir mindre och mindre, desto mera vi använder t ex AI och inte tänker själv så att säga, så krymper hjärnan för kroppen är smart och tror att vi inte längre behöver slösa med energi för att tänka, för den tror ju att vi forf bor på den berömda savannen och måste hushålla med krafterna, för där finns inte donken överallt

men det talar ju för sig själv att det kan ligga något i det för sedan människan uppfann skriftspråket minskar vår koordination och minnes bank, eftersom vi inte behöver det i samma utsträckning som för 6-7000 tusen år sedan, för vårat liv kunde hänga på att man mindes var det fanns mogna fikon för tillfället

det här tänkte jag på när jag såg en dokumentär om grottorna de hittat i Frankrike (Chauvetgrottan), som är dekorerade med enormt vackra och detaljerade målningar av uroxar, hästar och andra djur, vilken enorm detaljrikedom och skicklighet de hade där för 30 000 år sedan, tänk när de satt där i halvmörkret och utförde dessa med ett minimum av redskap och bara facklor till belysning, idag klarar vi snart inte att få in kanalerna på tv utan att ta hjälp av en tekniker, en reflektion från en som tänker för mycket, och ser sig som halvtaskig amatör antropolog, och borde göra ngt nyttigt istället
antonius

Inläggav RSD555 » 2026-01-05 18:04:11

Det här bör betraktas mer som ett konstverk även om bilden inte är manipulerad på något sätt.

Googles AI är programmerad att "hålla med" och att vara logisk. Testade hur långt jag kunde ta det. AI gav mig förenklade förklaringar, t ex att en del andragradsekvationer saknar lösningar. Vilket är sant i vardagligt tal men inte i högre matematik. Alla ekvationer av grad n har n antal lösningar.

Jag skojade lite om att AI uppfyllde kriterierna för "Gaslighting" genom att ge mig svar som var ofullkomliga och AI höll med och stod på min sida, som den är programmerad att göra. Den tyckte det var fruktansvärt då Gaslighting är en form av psykisk misshandel.

Så det som finns på bilden är alltså ett av mig framkallat påstående, det är logiskt men inte rättvist socialt sett, i praktiken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RSD555

Inläggav RSD555 » 2026-01-08 7:32:57

Frågade AI vad man ska säga. Om mitt konstverk
med usb-kablar. Att det fanns en koppling till
det dolda traumat var intressant tycker jag.

Jämförelsen med han som tog en bild på en hög
tegelstenar gillar jag inte, vad kan man säga
om en sån? -Inte mycket-, är svaret. Ser ingen
koppling mellan det verket och mitt.

"Mästerliga val som förstärker det amatörmässiga"
tar jag som en komplimang. Hade inga andra sladdar
eller tejper att tillgå men det som är bra för min
konst är bra för mig.
RSD555

Inläggav Dagobert » 2026-01-13 21:45:23

Det personliga brevet i jobbansökningar har spelat ut sin roll, hörde jag på nyheterna.
Allt för många skriver det med hjälp av AI, så det har blivit meningslöst.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Skogkatt » 2026-01-13 21:51:33

Något som har blivit irriterande är all AI som används för att skapa voice-over i videor på YouTube. Det låter som en vanlig röst men tonfallet är lite fel här och där, meningar slutar lite fel, små nyanser blir fel. Och efter att ha lyssnat på det ett tag blir det faktiskt tröttsamt. Jag såg en video där rösten pausade mycket kort efter en punkt i meningarna. Så texten blev sammanhängande, det var väldigt tröttsamt att lyssna på.
Skogkatt

Inläggav antonius » 2026-01-13 22:04:39

Dagobert skrev:Det personliga brevet i jobbansökningar har spelat ut sin roll, hörde jag på nyheterna.
Allt för många skriver det med hjälp av AI, så det har blivit meningslöst.

har egentligen aldrig haft någon betydelse för mig, har och andra sidan alltid haft skitjobb, så de har väl varit glad att någon söker dem överhuvudtaget, de brukar knappt titta på cv:t, lol

det är antagligen annars för dem med något slags utbildning, iaf på tjänstemannasidan, men bättre tjänster är väl öronmärkta för polare, släktingar, och kan vara ett plus om man är en kul kille att ha med på tvåtimmars lunchen

mitt senaste jobb var ett menageri av det mest underliga varelser, allt från kåkfarare och narkomaner, till de som inte ens kunde stava, en hade så svår stamning att det gick knappt höra vad han sa, men stark som en björn, hela spektrumet var representerat, men ja ja, de fick ett jobb att gå till
antonius

Inläggav RSD555 » 2026-01-17 19:24:56

Diskuterade min favoritbok Noodles av Munro Leaf(han med Ferdinand tjuren)

Gemini kopplar ihop saker man skrivit om tidigare och skapar sammanhang av detaljer. Ofta väldigt intressanta. Den kopplar liksom ihop A med C och skapar ibland DC. Men ingen kan svara på hur det ser ut.
RSD555

Inläggav Skogkatt » 2026-01-31 19:36:00

Um... :shock: Det här låter alldeles för mycket som början på något hemskt.

https://www.forbes.com/sites/amirhusain ... good-idea/
Skogkatt

Återgå till Intressanta intressen

Logga in