Att minnas olika saker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Att minnas olika saker

Inläggav Pratglad » 2026-01-02 0:01:47

Jag har en återkommande grej, det är såhär att vi säger att man har sett något tex en film serie låt i somras (någon har läckt eller att artisten har visat en sneak peak /demo).

Man scrollar runt på mobilen och tänker inte på det så mycket.
Sedan går månaderna och man hinner se 100000 andra saker så man glömmer bort att man sett de där sakerna från i somras.

Men så kommer det upp dessa saker från i somras från den där låten filmen serien och man får lite ”detta har jag sett förut , jag minns detta”

Det är inte konstigt att pga att man sett 100000 saker på sociala medier att man inte kan komma ihåg allt men det är vissa saker man verkligen kommer ihåg.
Problemet med detta är att har man en diagnos så kommer man ihåg dessa saker (i mitt fall så är det svårt med exakt när) dvs tidsuppfattningen och det tror jag många här med diagnoser kan relatera till.

Men har man vad jag märkt ingen diagnos så kommer man inte ihåg saker för att personerna inte kommer ihåg lärare, vad de åt för en vecka sedan mm.

Just för att det kan va så att har man en diagnos så kommer man ihåg skitsaker som ingen annan kommer komma ihåg.

Hur är det för eran del?
Pratglad

Anslöt: 2024-10-23

Att minnas olika saker

Inläggav Dagobert » 2026-01-02 13:22:24

Pratglad skrev:har man en diagnos så kommer man ihåg skitsaker som ingen annan kommer komma ihåg.

Jag har ibland fått höra av mina föräldrar och syskon att jag har väldigt bra minne när jag nämner korta episoder, stillbilder o.d. från vår uppväxt, saker som de har glömt. Då svarar jag att jag egentligen har dåligt minne men minns spridda saker tydligt, ofta helt oviktiga.

Har inte tänkt på en ev. koppling till aspergers/add.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Att minnas olika saker

Inläggav Pratglad » 2026-01-03 0:30:50

Dagobert skrev:
Pratglad skrev:har man en diagnos så kommer man ihåg skitsaker som ingen annan kommer komma ihåg.

Jag har ibland fått höra av mina föräldrar och syskon att jag har väldigt bra minne när jag nämner korta episoder, stillbilder o.d. från vår uppväxt, saker som de har glömt. Då svarar jag att jag egentligen har dåligt minne men minns spridda saker tydligt, ofta helt oviktiga.

Jag menar inte att man inte kommer ihåg saker men jag har märkt att de med diagnoser kommer ihåg saker mer än de utan.

Oftast när jag har frågat personer som jag tänker inte har diagnoser (de har inte något på papper men de kan ju givetvis ha drag av diagnoser för jag tror alla har drag sen om de blir en diagnos får en läkare avgöra) då har de utan diagnoser inte kommit ihåg tex saker som de varit med om i sin skolgång , lärare mm.
Medan jag kan säga massa saker som jag kommer ihåg. Man har ett väldigt bra minne och är väldigt smart när man har en diagnos så folk som tror att personer med diagnoser är dåliga har fel och väldigt dålig kunskap.

Jag tror att det är skillnaden på oss med diagnoser och de utan för att vad jag märkt så vekar detta va en gemensam egenskap dvs att man har ett väldigt bra minne.
Pratglad

Att minnas olika saker

Inläggav antonius » 2026-01-03 10:31:29

Dagobert skrev:

en nära anhörig som är bipolär kan ibland ta upp ett samtal vi hade för typ 10 år sedan, och minns det i minsta detalj, och då säger jag, att varför tar du upp det nu, hade jag vetat det tidigare hade vi kunnat åtg det, men då säger hen att vid tillfället var deprimerad och orkade/kunde inte säga det, så tydligen kan det kanske finnas en latent minnesfunktion, som kommer fram då en person känner sig mer kurant
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Att minnas olika saker

Inläggav Pratglad » 2026-01-03 21:13:30

antonius skrev:
Dagobert skrev:

en nära anhörig som är bipolär kan ibland ta upp ett samtal vi hade för typ 10 år sedan, och minns det i minsta detalj, och då säger jag, att varför tar du upp det nu, hade jag vetat det tidigare hade vi kunnat åtg det, men då säger hen att vid tillfället var deprimerad och orkade/kunde inte säga det, så tydligen kan det kanske finnas en latent minnesfunktion, som kommer fram då en person känner sig mer kurant

Jag har inte bipolär sjukdom men det där kan ju ha med det att göra men jag tänker att om man inte har det så kan de bero på Flashbacks.

Eller att man tar upp något som hänt tidigare när man kanske pratar om vi säger skolan då kanske de dyker upp minnen från skolan.

Då är det ju rimligt varför man tar upp saker som hänt i skolan om man pratar om något som har med skolan att göra. Men då kan folk bara ”varför tar du upp detta?” Ja för att vi pratade om ämnet?

Det är ju mer konstigt om man pratar om tex fotboll och sen börjar prata om matlagning när det inte har en röd tråd. Om man har pratat klart om fotboll då kanske man kan säga något om matlagning men annars blir de ju ”vad har fotboll med matlagning att göra?”
Pratglad

Att minnas olika saker

Inläggav Fredriksam » 2026-01-28 18:02:29

He he. Jag kommer i håg vad det fanns för tvättmaskin i villan som mamma och pappa flyttade in för snart 40 år sedan. När jag frågar om de kommer i håg får jag svaret nej men när jag börjar berätta så känner mammma igen beskrivningen. Det var en helt vanlig Electrolux men den var vinröd och hade en progamvisare som påminde om Wascators maskiner men Wascator var inte inblandade i tillverkningen av den här maskinen. Maskinens motor hade ett speciellt ljud som påminner om rasslande grus. Men en reparatör sade att den skulle låta så och oavsett hur gammal den var så höll den i ytterligare 14 år.

Bredvid tvättmaskinen stod en lejongul toppmatad torktumlare. Också Electrolux. Men den luktade bränt och byttes ut omgående. Har sett ett ytterst fåtal sådana sedan dess. Gissar att den inte var så vanlig trots vanligt märke. Jag har för mig att den lät som en hårblås ungefär.
Fredriksam

Anslöt: 2006-01-24

Att minnas olika saker

Inläggav Kotten » 2026-01-29 10:53:07

Fredriksam skrev:He he. Jag kommer i håg vad det fanns för tvättmaskin i villan som mamma och pappa flyttade in för snart 40 år sedan.

Minns tvättmaskinerna i tvättstugan i kvarteret jag bodde i 1967-1989. OSBY Superautomat, hålkortsstyrd med olika kort för olika tvättprogram...
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Att minnas olika saker

Inläggav atoms » 2026-01-29 11:16:57

Kotten skrev:
Fredriksam skrev:He he. Jag kommer i håg vad det fanns för tvättmaskin i villan som mamma och pappa flyttade in för snart 40 år sedan.

Minns tvättmaskinerna i tvättstugan i kvarteret jag bodde i 1967-1989. OSBY Superautomat, hålkortsstyrd med olika kort för olika tvättprogram...

Hemma fanns en Cylinda Asea Skandia. Man öppnade en lucka och stoppade ner kläderna i en roterande trumma av rostfritt stål. Till höger om den fanns en centrifug men jag minns inte vad det var för fabrikat på den (hittade en bild som stämmer med hur de såg ut - de satt ihop).
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Att minnas olika saker

Inläggav Pratglad » 2026-02-01 17:38:25

Fredriksam skrev:He he. Jag kommer i håg vad det fanns för tvättmaskin i villan som mamma och pappa flyttade in för snart 40 år sedan. När jag frågar om de kommer i håg får jag svaret nej men när jag börjar berätta så känner mammma igen beskrivningen. Det var en helt vanlig Electrolux men den var vinröd och hade en progamvisare som påminde om Wascators maskiner men Wascator var inte inblandade i tillverkningen av den här maskinen. Maskinens motor hade ett speciellt ljud som påminner om rasslande grus. Men en reparatör sade att den skulle låta så och oavsett hur gammal den var så höll den i ytterligare 14 år.

Bredvid tvättmaskinen stod en lejongul toppmatad torktumlare. Också Electrolux. Men den luktade bränt och byttes ut omgående. Har sett ett ytterst fåtal sådana sedan dess. Gissar att den inte var så vanlig trots vanligt märke. Jag har för mig att den lät som en hårblås ungefär.

Jag googlade och hittade hur den såg ut och då var det någon auktion där de hade auktionerat ut en sån där torktumlare som var gul och det stod wascator. Lite kul att man kan se sådant som kanske inte går att köpa idag eller som har funnits. Om det inte är någon som säljer gamla saker på blocket eller tradera mm.
Pratglad

Att minnas olika saker

Inläggav Fredriksam » 2026-02-02 12:44:24

Kotten skrev:

Det fansn två sådana i hyreshuset som mamma och pappa bodde i innan de flyttade till villa. Vad jag kommer i håg så var de aldrig trasiga utan fungerade alltid. De var kanske inte så tysta men de gjorde sitt jobb utan problem. Det fanns även en stor toppmatad maskin i stål där också och man var tvungen att hälla i/hälla ut vattnet själv men den hade en motor som drev en stor trumma. Den maskinen var avsedd för mattvätt. Jag tor att maskinen hette Bohus men jag kan ha fel. Den kändes lite skrämmande för den var så bullrig.
Fredriksam

Anslöt: 2006-01-24

Att minnas olika saker

Inläggav Kotten » 2026-02-02 13:26:52

Fredriksam skrev:Det fanns även en stor toppmatad maskin i stål där också och man var tvungen att hälla i/hälla ut vattnet själv men den hade en motor som drev en stor trumma. Den maskinen var avsedd för mattvätt. Jag tor att maskinen hette Bohus men jag kan ha fel.

En sån har vi fortfarande i tvättstugan...
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in