Rippa till mp3, kör ni konstant eller variabel bit rate?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lynx-66 » 2025-10-30 19:33:15

Jag har alltid kört konstant, men testar nu lite olika inställningar och lyssnar...
I-landsproblem, men om utrymmet på hårddisken inte är en faktor, så får jag väl ingen annan fördel med vbr gentemot cbr?

Läste nånstans att man spenderat mer tid på att utveckla vbr-funktionen, så därför ger den bättre kvalitet, men köper inte det än... tror fortfarande att det handlar om att få ner fil-storleken utan att tumma på kvaliteten.
Andras mer kunniga åsikter mottages tacksamt. :wink:
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Inläggav Lynx-66 » 2025-10-30 23:52:45

Jaha ja... laddar man hem fre:ac continuous build, så får man senaste flac-kodaren.
Lynx-66

Inläggav Lynx-66 » 2025-10-31 23:50:02

Jaha ja... stället jag laddar hem från YT till mp3 ger Joint Stereo och det vill jag inte ha i 320kbps... jävla skit.

Och använder man de senaste versionerna av Audacity och vill exportera en wav till mp3, så finns inte valet Stereo längre.
För utvecklaren tycker att Joint Stereo är bäst... jävla idiot. :evil:
Låt för fan användarna välja själva om du vill framstå, som en professionell.
Fick lägga in version 3.3.2 bredvid 3.7.5, så finns valet i äldre versionen.

Så nu spelar jag upp YT-videos och spelar in ljudet med Audacity, för att sen exportera till wav.
Tillbaka till kassettbandstiden tydligen, jisses. :lol:
Lynx-66

Inläggav Lynx-66 » 2025-11-08 3:57:22

Jag har hittat ett annat ställe där man kan ladda ner till både wav, flac och mp3 mm etc...
Brukar välja flac därifrån, för i wav, så blir det nåt knas med taggarna, så de går inte att ändra.
I Audacity samplar jag om flac från 48000Hz till 44100Hz flac och det blir ingen hörbar skillnad för mig.
Det påstås dock att ljudet från YT max är 256kbps och det skulle inte förvåna mig.

Jag börjar tro att det där att många tycker mp3 i Joint Stereo låter bäst är pga såna som lyssnar mest i hörlurar.
I Joint Stereo så jämförs kanalerna och där det är lika, så blir det typ en mono-signal i mitten och sen ligger skillnaderna ute på sidorna. Sägs också att detta kan trycka ihop stereobilden något, vilket brukar gynna just hörlurslyssning. Finns ju mp3-spelarappar, som t o m låter en lägga på lite cross feed dvs att kanalerna läcker in i varandra lite och den funktionen år speciellt för hörlurar... mina amatörteorier bara.

Nu är monologen klar för inatt. :lol:
Lynx-66

Inläggav Lynx-66 » 2025-11-08 16:43:08

Det roliga med att rippa om mina cd-skivor är att jag lyssnar igenom skivor, som jag inte lyssnat på sen jag mätte upp frekvensgången på anläggningen och högtalarna.
En gammal Simple Minds-platta låter skitbra. :-)Happy
Och Miles Davis "Amandla".
Lynx-66

Inläggav Lynx-66 » 2025-11-09 16:16:36

Laddade ner denna, som flac, men eftersom den då är i 48000Hz, så återsamplade jag den i Audacity till 44100Hz och till wav istället. Ja och normaliserar ner volymen, som nästan jämt är för hög på YT.

Sen köpte jag låten online i 16 Bit 44100Hz för att lyssna och jämföra.
Hör ingen skillnad med mina gamla öron. :-)Happy
Lynx-66

Inläggav Lynx-66 » 2025-11-16 19:14:07

Kommer inte undan Joint Stereo och mina gamla mp3-filer... 59 gig hinner jag nog inte byta ut innan jag dör. :lol:
89 gig har jag rippat om eller laddat ner pånytt, så nästan klar med cd-skivorna.
Typ 8 kvar att rippa och omslagen är redan fixade.
Lynx-66

Inläggav Lynx-66 » 2025-11-21 2:10:28

Hoppade på Deezer-tåget igen, men denna gång per månad istf årsavgift direkt.
Blir billigare än att köpa 2 begagnade cd-skivor i månaden, typ i alla fall.
Dock köpte jag Reeperbahns "Intriger" online, den remastrade versionen och flac i vanlig cd-kvalité.

Deportees-cd'n har kommit och blivit rippad, men då upptäckte jag att kompisen har numrerat låtarna fel, så jag är van vid en annan ordning på låtarna. Får försöka programmera om skallen dårå. :lol:
Lynx-66

Inläggav Lynx-66 » 2025-12-06 16:37:04

Tråden har ju dragit iväg lite från ämnet i rubriken, men men...

Hoppade av Deezer under gratismånaden då jag tycker de är slarviga.

Nu ligger högtalarna så nära rak frekvensgång, som möjligt.
Har försökt, men får det inte jämnare än så här.
20251206.jpg

Höjer jag 40-63Hz tycker jag det blir för bumligt i mitt lilla vardagsrum och över 14000Hz hör jag inget ändå. :lol:
I detta läge ska staplarna vara lika höga, fast det är rosa brus. Ändrar jag till ett annat läge, så får jag den typiska minskningen ju högre frekvenserna blir...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66

Inläggav Erikasdrakar » 2026-01-13 15:18:26

Kör alltid med vbr de få gånger jag har rippat en cd skiva. Filen tar mindre plats och låter lika bra i mina hörlurar. Har en äldre högkvalitets CD men den spelar inga mp3 utan "riktiga" skivor. Tror den är för gammal för att klara mp3. Min stationära dator har cd läsare men läsaren har gått sönder så jag kan inte rippa fler skivor.
Erikasdrakar

Anslöt: 2024-10-01

Inläggav Lynx-66 » 2026-01-13 22:53:02

Ja jag hade nog gått över till vbr om jag behövde tänka på utrymmet t ex i mobilen.
Efter trådstarten så ändrade jag mig och rippade om cd-skivorna till wav istället för mp3.
Kör en gammal pc med brännare, som musikdator, och lyssnar sällan med mobil + hörlurar numera.
Stor hårddisk, så valde förlustfritt filformat.

Jag hade en laptop förut, men den saknade brännare... men sen hittade jag en likadan laptop med brännare på Tradera. Den var billig pga att den hade nåt fel, men ropade in den och flyttade över brännaren.
Ett tips om man är lite händig. Byta i en stationär är oftast lättare än i en laptop.
Jag fick flytta över ett separat kretskort också, vilket jag inte hade räknat med.

En helt annan grej är att jag har gått ifrån att försöka få så rak frekvensgång, som möjligt i högtalarna.
Nu testar jag att bara justera ner topparna med eq'n och låta dipparna vara.
Lynx-66

Inläggav Dagobert » 2026-01-13 23:35:27

Det finns både interna och externa (usb) dvd-brännare för ~500 kr hos Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... ka-enheter
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Dagobert » 2026-01-17 23:27:13

Dagobert skrev:Det finns både interna och externa (usb) dvd-brännare för ~500 kr hos Kjell:

Det kanske inte funkar med billig dvd-brännare för att rippa cd, utan behövs bättre cd-läsare/brännare för ljudkvalitet. Tänkte inte på det.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Lynx-66 » 2026-01-17 23:34:27

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Det finns både interna och externa (usb) dvd-brännare för ~500 kr hos Kjell:

Det kanske inte funkar med billig dvd-brännare för att rippa cd, utan behövs bättre cd-läsare/brännare för ljudkvalitet. Tänkte inte på det.

Det funkar nog bra för oss dödliga, men sen finns ju de, som anser att DVD-läsare/brännare inte har rätt vinkel på lasern för CD-skivor...
Min gamla Lenovo-dator har nog ingen värstingläsare/brännare, men blir bra ändå. :-)Happy
Lynx-66

Återgå till IT-forum

Logga in