John Steinbecks böcker och filmer på böckerna?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
sitter och lyssnar på hans böcker någon som kan något om den författaren
har han vunnit nobelpriset
vilka är hans bästa böcker och filmer och citat av författaren mm
lyssnar jag på nu
https://www.bookbeat.com/se/book/parlan-1286899
https://www.bookbeat.com/se/book/moss-o ... skor-12558
vilka böcker och filmer är bäst då

har han vunnit nobelpriset
vilka är hans bästa böcker och filmer och citat av författaren mm
Pärlan
lyssnar jag på nu
The Pearl (Pärlan)
Short story by John Steinbeck
https://www.bookbeat.com/se/book/parlan-1286899
https://www.bookbeat.com/se/book/moss-o ... skor-12558
Möss och människor
vilka böcker och filmer är bäst då
Men manne, det är ju bara att t ex läsa Wikipedias artikel om Steinbeck så får du svar på dina frågor.
Flera av Steinbecks böcker har blivit filmatiserade, t ex Möss och människor och Vredens druvor.
Flera av Steinbecks böcker har blivit filmatiserade, t ex Möss och människor och Vredens druvor.
Även Öster om Eden tror jag han har skrivit och blivit filmatiserad.
manne skrev:... har han vunnit nobelpriset![]()
![]()
![]()
vilka är hans bästa böcker och filmer ...
Bra val manne! Steinbeck är en av de bästa tycker jag.
Ja han har fått Nobelpriset.
Man kan säkert tycka olika om vilka de bästa är.
Har läst kanske åtta-nio av hans böcker, min favorit är nog Vredens duvor. Den brukar räknas som en av hans bästa. Finns som film, men har inte sett den.
En annan som länge var en av mina favoritböcker är Riddarna kring Dannys bord. Tyckte att den var rolig då, men vet inte vad jag skulle tycka om jag läste den idag. Den handlar om ett gäng ganska tragiska män och galenskaper de hittar på.
Finns också som film, har inte sett den heller.
Möss och människor räknas också som en av hans bästa, men den tycker inte jag så mycket om. Den är för tragisk, tror jag.
Finns som film. Har sett den men har inget direkt minne av den, så antagligen tyckte jag inte att den var så bra.
Såg "Möss och människor" på Grand i Stockholm, av misstag...
Löste biljett i kassan, minns inte vilken film jag egentligen
skulle se, men så blev det som sagt "Möss och människor".
Löste biljett i kassan, minns inte vilken film jag egentligen
skulle se, men så blev det som sagt "Möss och människor".
Har minst tre böcker The moon is down, och The pastures of heaven och The winter of our discontent men har inte läst någon av dem.
Vilken ska jag börja med?
Vilken ska jag börja med?
Har inte läst nån av dem, men om jag skulle bestämt mig för att läsa alla tre skulle jag ta dem i kronologisk ordning, eftersom två av dem är från varsin ände av hans karriär.
Om jag inte bestämt mig, skulle jag ta dem i motsatt ordning. Utifrån vad jag läst bara snabbt på nätet om dem:
The Pastures of Heaven 1932, före att han blev mer känd tre år senare med Tortilla Flat (på svenska Riddarna kring Dannys bord som jag nämnde tidigare.) Låter som en ganska snabbläst intro in på hans väg som författare.
The Moon is Down 1942. Lite spännande, sägs ska ha Norge under WW2 som inspiration, och Steinbeck ska ha fått Haakon VIIs Frihetskors för den. (Reservation pga att bara ha läst det på Wiki.)
The Winter of Our Discontent 1961, hans sista roman*. Också lite spännande, eftersom den fick så pass olika omdömen av amerikanska kritiker och Nobelkommittén. En del jämför den positivt med The Grapes of Wrath, om den håller för den jämförelsen är den värd att spara till sist, alternativt vara den enda av de tre man läser.
*The Acts of King Arthur and His Noble Knights gavs ut efter hans död, oavslutad, och är den enda av hans romaner som inte handlar om USA.
Om jag inte bestämt mig, skulle jag ta dem i motsatt ordning. Utifrån vad jag läst bara snabbt på nätet om dem:
The Pastures of Heaven 1932, före att han blev mer känd tre år senare med Tortilla Flat (på svenska Riddarna kring Dannys bord som jag nämnde tidigare.) Låter som en ganska snabbläst intro in på hans väg som författare.
The Moon is Down 1942. Lite spännande, sägs ska ha Norge under WW2 som inspiration, och Steinbeck ska ha fått Haakon VIIs Frihetskors för den. (Reservation pga att bara ha läst det på Wiki.)
The Winter of Our Discontent 1961, hans sista roman*. Också lite spännande, eftersom den fick så pass olika omdömen av amerikanska kritiker och Nobelkommittén. En del jämför den positivt med The Grapes of Wrath, om den håller för den jämförelsen är den värd att spara till sist, alternativt vara den enda av de tre man läser.
*The Acts of King Arthur and His Noble Knights gavs ut efter hans död, oavslutad, och är den enda av hans romaner som inte handlar om USA.
Återgå till Intressanta intressen