Vilken är er favoritmat, på restaurang?
104 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
RSD555 skrev:Korv med bröd på biltema
måste vara mångas favoritmat
AI-översikt
Biltema säljer enorma mängder korv, med rapporter från 2025 som nämner upp till 11,5 miljoner korvar per år, vilket motsvarar ungefär 32 000 korvar per dag, vilket gör korven till en av deras mest populära produkter. Detta visar hur mycket kunden uppskattar Biltemas café, där en korv med bröd ofta kostar endast 5 kr.
har hört att en del killar packar en sportbag och säger till sin sambo att dom ska till gymmet, men far till biltema och kollar på bildelar och äter korv istället
manne skrev:antonius skrev:åt björnkorv på en grillsylta i Jokkmokk en gång, var inte dumt alls
nej tack björnar är rovdjur och man äter inte björn eller tiger eller varg eller lejon eller liknande![]()
nä de funkar dåligt på grillspett och till kebab, men blir utmärkt som korv och att ugnsstekt, det skjuts över 300 om året ocm man äter köttet och skinnet bereds och blir utmärkta fällar man kan ha framför brasan i sin jaktstuga, när man tar en grogg med jaktlaget, och kopplar av efter att man burit hem alla björnar man fällt under dagen jakt
antonius skrev:manne skrev:antonius skrev:åt björnkorv på en grillsylta i Jokkmokk en gång, var inte dumt alls
nej tack björnar är rovdjur och man äter inte björn eller tiger eller varg eller lejon eller liknande![]()
nä de funkar dåligt på grillspett och till kebab, men blir utmärkt som korv och att ugnsstekt, det skjuts över 300 om året ocm man äter köttet och skinnet bereds och blir utmärkta fällar man kan ha framför brasan i sin jaktstuga, när man tar en grogg med jaktlaget, och kopplar av efter att man burit hem alla björnar man fällt under dagen jakt
att äta andra rovdjur nej tack till detta det är sjukt är ju som att äta tiger eller lejon mm
jag skulle då aldrig äta andra rovdjur
björnen är ett stort rovdjur topp predator

manne skrev:antonius skrev:manne skrev:
att äta andra rovdjur nej tack till detta det är sjukt är ju som att äta tiger eller lejon mm![]()
![]()
![]()
jag skulle då aldrig äta andra rovdjur![]()
![]()
björnen är ett stort rovdjur topp predator
blir utmärkta som kälknöl också, man får skära tunna skivor med en filekniv, och lägga på Falurågrut eller liknande, finns ibland på bättre resturanger i Norrland när de har bufféer eller julbord, blir bra med lite björnbärs gelé
Björnar är visserligen rovdjur men de är också allätare.
AI-översikt
Så jag ser inte varför man inte skulle kunna äta björnkött, från björnar som skjuts på hösten.
Vildsvin är också allätare, manne, kan du tänka dig att äta vildsvin?
AI-översikt
Björnar är allätare, men äter mest bär, växter, örter och insekter som myror. På våren äter de gärna älg- och renkalvar, kadaver och larver, medan de på hösten frossar på stora mängder bär (blåbär, lingon) för att bygga fett inför vintern. De kan också äta fisk, svamp, nötter, honung, och till och med matrester från soptunnor om de får chansen.
Föda under året
Våren: Myror, larver, älg- och renkalvar (lätta byten), as, gräs och fjolårsbär.
Sommaren: Fortsatt myror, växter (ormbunkar, fräken), älg- och renkalvar, och senare mest bär.
Sensommar/Höst: Stora mängder bär (blåbär, kråkbär, lingon) för att bygga fettreserver, även insektlarver, svamp, nötter, och ekollon.
Köttintag
Även om björnar är rovdjur, är de ofta dåliga jägare på vuxna djur, så kött utgör ofta mindre än en fjärdedel av deras totala föda.
De snor ofta byten från andra rovdjur som vargar.
Så jag ser inte varför man inte skulle kunna äta björnkött, från björnar som skjuts på hösten.
Alien skrev:Björnar är visserligen rovdjur men de är också allätare.
AI-översiktBjörnar är allätare, men äter mest bär, växter, örter och insekter som myror. På våren äter de gärna älg- och renkalvar, kadaver och larver, medan de på hösten frossar på stora mängder bär (blåbär, lingon) för att bygga fett inför vintern. De kan också äta fisk, svamp, nötter, honung, och till och med matrester från soptunnor om de får chansen.
Föda under året
Våren: Myror, larver, älg- och renkalvar (lätta byten), as, gräs och fjolårsbär.
Sommaren: Fortsatt myror, växter (ormbunkar, fräken), älg- och renkalvar, och senare mest bär.
Sensommar/Höst: Stora mängder bär (blåbär, kråkbär, lingon) för att bygga fettreserver, även insektlarver, svamp, nötter, och ekollon.
Köttintag
Även om björnar är rovdjur, är de ofta dåliga jägare på vuxna djur, så kött utgör ofta mindre än en fjärdedel av deras totala föda.
aldrig i livet att jag äter björn som är ett stort rovdjur jag äter inte heller järv eller varg
bara att kolla på björnens tänder och ramar så ser man att björnen är ett stort rovdjur
vildsvin är inga rovdjur utan en gris som är förvildad av sig vild svin och vanliga grisar kan para sig och få avkomma

lever vanliga grisar i det vilda så inom ca 10 års tid i det vilda så skapar evolutionen om dem och de förvandlas då till riktiga vildsvin .
det kan man se när de spanska conquistadorna skeppade över under 1500 talet över grisar till Sydamerika och Karibien

spanjorerna sjöfararna hade på 1500 talet med sig grisar över Atlanten
rökt björnskinka är åxå en berömd maträtt
"Rökt björnskinka, är en typ av svensk rökt skinka som smaksätts genom att röka den långsamt över björkflis, vilket ger en mild, aromatisk och lätt sötaktig smak, populär som pålägg, i matiga sallader eller till pastarätter."
"Rökt björnskinka, är en typ av svensk rökt skinka som smaksätts genom att röka den långsamt över björkflis, vilket ger en mild, aromatisk och lätt sötaktig smak, populär som pålägg, i matiga sallader eller till pastarätter."
manne skrev:Alien skrev:Björnar är visserligen rovdjur men de är också allätare.
AI-översiktBjörnar är allätare, men äter mest bär, växter, örter och insekter som myror. På våren äter de gärna älg- och renkalvar, kadaver och larver, medan de på hösten frossar på stora mängder bär (blåbär, lingon) för att bygga fett inför vintern. De kan också äta fisk, svamp, nötter, honung, och till och med matrester från soptunnor om de får chansen.
Föda under året
Köttintag
aldrig i livet att jag äter björn som är ett stort rovdjur jag äter inte heller järv eller varg![]()
![]()
bara att kolla på björnens tänder och ramar så ser man att björnen är ett stort rovdjur![]()
vildsvin är inga rovdjur utan en gris som är förvildad av sig vild svin och vanliga grisar kan para sig och få avkomma![]()
lever vanliga grisar i det vilda så inom ca 10 års tid i det vilda så skapar evolutionen om dem och de förvandlas då till riktiga vildsvin .
det kan man se när de spanska conquistadorna skeppade över under 1500 talet över grisar till Sydamerika och Karibien
spanjorerna sjöfararna hade på 1500 talet med sig grisar över Atlanten![]()
Men manne, du skiljer inte på rena rovdjur som vargar och allätare som människor, svin och björnar.
Våra tamgrisar kan också äta kött, de härstammar ju från vildsvinen. De äter möss, fågelungar, ägg och kadaver,
Så jag ser inte logiken.
Det är mer att du av känslomässiga skäl inte vill äta björnkött. Men på sensommaren och hösten äter björnen jättemycket blåbär och lingon inför vinterdvalan. Och skulle du vägra att äta vildsvinskött?
Det är alltid en höjdpunkt när man tar fram dessertmenyn efter en god middag. 

Jag har ätit hajkotlett och strutsfile´ på restaurant! Nere på butiken där jag bor sålde de även Zebra- och krokodilkött i frysdisken för ca 20 år sedan. Men jag hann aldrig prova innan det försvann!
- Freddy Dreadful
- Anslöt: 2010-09-13
halstrad krokodil, lär vara smaskigt, har bara ätit krokofanter, lol
men dom var smasken de med...
men dom var smasken de med...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har även käkat bäver (new low mark) emellanåt!
- Freddy Dreadful
- Anslöt: 2010-09-13
För att björnar är så gulliga, va?
Både brunbjörnar och isbjörnar har dödat människor så jag ser dem inte som ofarliga och gulliga. Isbjörnar äter enbart kött och tar vad de kan få tag på. En hungrig isbjörn tackar inte nej till människokött.
Det sägs att Andréeexpeditionen dog av isbjörnskött (trikiner) och sedan blev de uppätna av isbjörnar.
I Longyearbyen kan man äta isbjörnskött, om de råkar ha dödat en i självförsvar (de är annars fridlysta).
https://johnnybajdzjan.com/2017/08/17/t ... -pa-menyn/
Både brunbjörnar och isbjörnar har dödat människor så jag ser dem inte som ofarliga och gulliga. Isbjörnar äter enbart kött och tar vad de kan få tag på. En hungrig isbjörn tackar inte nej till människokött.
Det sägs att Andréeexpeditionen dog av isbjörnskött (trikiner) och sedan blev de uppätna av isbjörnar.
I Longyearbyen kan man äta isbjörnskött, om de råkar ha dödat en i självförsvar (de är annars fridlysta).
Spoiler: visa
Alien skrev:För att björnar är så gulliga, va?
I Longyearbyen kan man äta isbjörnskött, om de råkar ha dödat en i självförsvar (de är annars fridlysta).https://johnnybajdzjan.com/2017/08/17/t ... -pa-menyn/Spoiler: visa
https://www.youtube.com/watch?v=6vN-oDd92Dg&t=1s
finns snälla björnar också
14 Reasons Sun Bears Are Your New Favourite Animal | Bears About The House | BBC Earth
slackern skrev:Gåslever och Sauternes till förrätt sen kan ni ju själv gissa resten.
Låter lyxigt...
Kotten skrev:slackern skrev:Gåslever och Sauternes till förrätt sen kan ni ju själv gissa resten.
Låter lyxigt...
Köpte äkta fransk gåslever på nyårsafton,dyrt men obeskrivligt gott.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
I Longyearbyen kan man äta isbjörnskött, om de råkar ha dödat en i självförsvar (de är annars fridlysta).https://johnnybajdzjan.com/2017/08/17/t ... -pa-menyn/Spoiler: visa
så klart att vilda björnar kan vara farliga tex jag har sätt denna film
Grizzly Man (2005) Official Trailer - Werner Herzog Documentary HD
han blev upp käkad av en björn
JA björnar är rovdjur och farliga
Moderator: YT-länken fixad.
manne skrev:han blev upp käkad av en björn
Det värsta med den historien är att hans flickvän var där. Och hon såg och hörde vad som hände men kunde inte göra något för att stoppa det. Så hon hörde en björn utanför tältet och mannen skrika.
Timothy Treadwell
tyckte att alla björnarna var levande gosedjur
Moderator: YT-länken fixad.
Skogkatt skrev:manne skrev:han blev upp käkad av en björn
Det värsta med den historien är att hans flickvän var där. Och hon såg och hörde vad som hände men kunde inte göra något för att stoppa det. Så hon hörde en björn utanför tältet och mannen skrika.Det fanns en kamera som var på, linsen var täckt så den filmade inget men det finns ljudinspelning av allt som hände. Rent mardrömsmaterial. Björnar är ett djur jag håller mig långt borta från. Jag har inget emot dem men de är skrämmande, alldeles för starka och stora.
JA dessa är livs farliga men de finns mindre och snällare björnar som har lekhumör och är som en hund i beteendet
Saved from extinction? Say hello to the Sun Bear
manne skrev:Skogkatt skrev:manne skrev:han blev upp käkad av en björn
Det värsta med den historien är att hans flickvän var där. Och hon såg och hörde vad som hände men kunde inte göra något för att stoppa det. Så hon hörde en björn utanför tältet och mannen skrika.Det fanns en kamera som var på, linsen var täckt så den filmade inget men det finns ljudinspelning av allt som hände. Rent mardrömsmaterial. Björnar är ett djur jag håller mig långt borta från. Jag har inget emot dem men de är skrämmande, alldeles för starka och stora.
JA dessa är livs farliga men de finns mindre och snällare björnar som har lekhumör och är som en hund i beteendet![]()
![]()
Saved from extinction? Say hello to the Sun Bear
Jag har faktiskt ätit brunbjörn en gång var väldigt smakrikt kött som vilt brukar vara fast det smakade ännu mer vilt, svårt att förklara.
inte skall man äta björn
Orphan Sun Bear Gets A New Chance At Life | Bears About The House | BBC Earth
Återgå till Intressanta intressen