Glasögon och progressiva glas?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag undrar vad ni andra här har för erfarenheter från optiker. Jag gick till optikern av två anledningar. 1) Jag ser inte så bra längre, 2) Mina gamla glasögon börjar bli repiga samt bågen börjar gå sönder.
Jag säger 1) Jag vill ha en båge som är så lik den jag har som det bara går för jag vill inte förändra mitt fysiska utseende. Oj då. Det var ju typ omöjligt, för runda svarta plastbågar är ju såååå ute. Och om man inte vill göra reklam för parfym eller dunjackor (läs: logga på bågen) då är det ju kört. Men jag hittade ett par som var ok. (Men inte bekväma alls). Jag säger 2) Jag vill ha minsta möjliga förändring av synkorrektionen inom ramen för vad som är en professionell bedömning efter jag har mycket svårt att anpassa mig.
Självklart så säger optikern att jag behöver progressiva glas med extra specialsplipning (de dyraste som finns). När jag ifrågasätter så säger hen att det är fullt normalt i min ålder (49 år) och att "de flesta" vänjer sig fort. Nu är plånboken vänd ut-och-in och jag har fått ett tortyrredskap som tvingar mig att vrida på huvudet likt en häst med skygglappar eftersom allt mitt sidseende har försvunnit. Jag är arg. Jag kommer att gå tillbaka och klaga. Progressiva glas är säkert helt fantastiskt för många - men funkar det verkligen för alla? Det gör mig sur att optikerna bara förutsätter.
Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter av glasögon och optiker?
Jag säger 1) Jag vill ha en båge som är så lik den jag har som det bara går för jag vill inte förändra mitt fysiska utseende. Oj då. Det var ju typ omöjligt, för runda svarta plastbågar är ju såååå ute. Och om man inte vill göra reklam för parfym eller dunjackor (läs: logga på bågen) då är det ju kört. Men jag hittade ett par som var ok. (Men inte bekväma alls). Jag säger 2) Jag vill ha minsta möjliga förändring av synkorrektionen inom ramen för vad som är en professionell bedömning efter jag har mycket svårt att anpassa mig.
Självklart så säger optikern att jag behöver progressiva glas med extra specialsplipning (de dyraste som finns). När jag ifrågasätter så säger hen att det är fullt normalt i min ålder (49 år) och att "de flesta" vänjer sig fort. Nu är plånboken vänd ut-och-in och jag har fått ett tortyrredskap som tvingar mig att vrida på huvudet likt en häst med skygglappar eftersom allt mitt sidseende har försvunnit. Jag är arg. Jag kommer att gå tillbaka och klaga. Progressiva glas är säkert helt fantastiskt för många - men funkar det verkligen för alla? Det gör mig sur att optikerna bara förutsätter.
Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter av glasögon och optiker?
Fördelar och nackdelar med progressiva glas diskuterades i somras:
***Borttagen länk***
9 inlägg tror jag.
Själv vill jag inte ha progressiva, eller jag behöver inte såna. Jag har alltid glasögon på mig, vanliga eller läsglasögon. Inbillar mig att mitt tydliga synfält skulle begränsas med progressiva, de bygger väl på att man tittar neråt för att se på nära håll och rakt fram annars.
Jag har hellre 2 par glasögon, båda med fullt synfält, och står ut med att byta efter situationen. Men jag kan läsa utan glasögon så jag kan läsa över kanten på de vanliga i butiker och så.
Moderator atoms - tog bort länk till insynsskyddad avdelning.
***Borttagen länk***
9 inlägg tror jag.
Själv vill jag inte ha progressiva, eller jag behöver inte såna. Jag har alltid glasögon på mig, vanliga eller läsglasögon. Inbillar mig att mitt tydliga synfält skulle begränsas med progressiva, de bygger väl på att man tittar neråt för att se på nära håll och rakt fram annars.
Jag har hellre 2 par glasögon, båda med fullt synfält, och står ut med att byta efter situationen. Men jag kan läsa utan glasögon så jag kan läsa över kanten på de vanliga i butiker och så.
Dagobert skrev:Fördelar och nackdelar med progressiva glas diskuterades i somras:
***Borttagen länk***
9 inlägg tror jag.
man vänjer sig med progressiva efter ett par dar max en vecka så tänker man inte på det längre
Tack för era kommentarer så här långt! Jag ska läsa den tidigare tråden ordentligt. För egen del kan jag nämna att jag gick tillbaka till affären idag - efter "bara" tre dagar, men med ständigt ansträngda och rinnande ögon och jag blev erbjuden en synundersökning fredag om en vecka. De trodde att jag fått för starka "läs-styrkor". Det stämmer säkert och i så fall förklarar det nog en del av problemet. Jag får ta diskussionen med optikern. I likhet med Dagobert så KAN jag läsa, även om det inte alltid är bekvämt. Jag känner lite att progressiva glas säljs som en universallösning - säkert jättebra för många - kanske för majoriteten, men inte för alla.
monokel eller ännu hellre pincené, är ganska elegant och aristokratiskt, kanske blir modernt igen för de som bara behöver läsglasögon ibland
https://fyndiq.se/produkt/2-0-glasogon- ... b90f64a2b/
https://fyndiq.se/produkt/2-0-glasogon- ... b90f64a2b/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hrso76 skrev:Tack för era kommentarer så här långt! Jag ska läsa den tidigare tråden ordentligt. För egen del kan jag nämna att jag gick tillbaka till affären idag - efter "bara" tre dagar, men med ständigt ansträngda och rinnande ögon och jag blev erbjuden en synundersökning fredag om en vecka. De trodde att jag fått för starka "läs-styrkor". Det stämmer säkert och i så fall förklarar det nog en del av problemet. Jag får ta diskussionen med optikern. I likhet med Dagobert så KAN jag läsa, även om det inte alltid är bekvämt. Jag känner lite att progressiva glas säljs som en universallösning - säkert jättebra för många - kanske för majoriteten, men inte för alla.
Det är bra att du får komma dit på en koll, för det räcker med bara små diffar för att man ska se jättekonstigt.
Det behöver inte ens vara att linserna är felslipade, utan kan räcka med att glasögonen sitter fel på en och styrkorna därför hamnar på fel ställen för ens ögon.
Det är självklart olika vad man behöver och trivs med. Progressiva är inte rätt lösning för alla. Det beror både på hurdant synfel man har och hur man ska använda sina glasögon, och bara vad man gillar helt enkelt.
När jag höll på att skaffa mina glasögon och velade och funderade fram och tillbaka, var det en anställd i en optikerbutik som sa om progressiva att "Självklart vill de sälja de dyraste glasen till dig, det är en affär och de vill tjäna pengar. Men jag kan säga som det är: det är inte alls säkert att den lösningen kommer att fungera för dig.". Jag var alltså inte kund där utan skulle bara snabbt fråga om en sak, så de skulle inte tjäna pengar på mig oavsett vad hen svarade.
Å andra sidan skulle t.ex. den tidigare nämnda lösningen med enkelslipade och läsglasögon inte heller fungera för just mig, pga min typ av synfel och hur jag använder glasögonen. Tyvärr, för det hade varit den enklaste och billigaste lösningen.
Det trista med glasögonköp är att man inte kan veta hur det blir, förrän man redan köpt dem. Och att missar kan kosta en en ganska stor summa, om man inte har rätt att ångra köpet.
Om du behåller de progressiva och det fortsätter att kännas mysko efter eventuell justering och allt: ge det lite tid, innan du helt tappar hoppet. Alla vänjer sig inte efter bara några dagar, det vanliga ska tydligen vara ca 2 veckor. Men för en del kan det ta månader till och med. Det beror på lite allt möjligt, som t.ex. hurdant synfel man har och vilken slipning man valt.
Hoppas det ordnar sig för dig

Som jag skrev vill jag ha separata läsglasögon för att få fullt synfält. Det beror på att när jag använder datorn ligger jag på rygg med laptopen på bröstet och vill kunna se hela skärmen och tangentbordet utan att röra på huvudet.
Före synundersökningen för läsglasögonen sa jag att de skulle bli mina datorglasögon, anpassade för tittavstånd 40 cm. "Så lite?" frågade han och tänkte sig väl att jag skulle sitta med datorn på ett bord eller i knät, men jag förklarade ryggläget och att jag mätt avståndet. Och så blev det.
Före synundersökningen för läsglasögonen sa jag att de skulle bli mina datorglasögon, anpassade för tittavstånd 40 cm. "Så lite?" frågade han och tänkte sig väl att jag skulle sitta med datorn på ett bord eller i knät, men jag förklarade ryggläget och att jag mätt avståndet. Och så blev det.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor