Tibet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Tibet

Inläggav slackern » 2025-05-15 15:45:26

Skogkatt skrev:Hunden till höger på bilden påminner mig om Jon Bon Jovi på 1980-talet. :-)005 Samma frisyr. :lol:

Det verkar vara populärt bland svarta från Afrika här i Stockholm med något som liknar en pudelfrilla. :lol:

Inget ont om svarta eller pudelfrillor folk får se ut hur dom vill eller känner sig bekväma med.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Tibet

Inläggav Skogkatt » 2025-05-15 17:25:02

Alien skrev:En granne en bit ifrån hade en tibetansk mastiff som brukade ligga i trädgården och vakta. Ingen tjuv vågade förstås gå in där.

Jag hade inte gått in där. Sådana hundar är robusta och stora.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Tibet

Inläggav manne » 2025-09-17 10:07:32

https://www.netflix.com/search?q=tibet&jbv=1179053

Sju år i Tibet (Seven Years in Tibet)

https://www.imdb.com/title/tt0120102/

någon som har varit där och vill berätta mera om deras samhälle och system tex hur styrs Tibet politisk styrelse skick mm och kultur och sedvanor och om den tibetanska religionen mm :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Tibet

Inläggav manne » 2025-09-17 10:18:16

Det jag undrar torterade kineserna och mördade kineserna munkarna där i landet och de försökte väl att utrota totalt den tibetanska kulturen i landet. :o :-)063 :?:
manne

Tibet

Inläggav manne » 2025-09-17 11:05:14

En stor dröm vore att åka till Tibet och ta del av kulturen där och landets historia :-)049 :-)Happy

och att besöka historiska platser och olika tempel :-)Happy
manne

Tibet

Inläggav manne » 2025-09-17 18:32:16

någon som vet på vilket skiljer sig buddismen i Tibet från tex den i Thailand :o :-)063 :?:

jag vet att det finns olika sorters buddism och olika riktningar inom buddismen :o :-)063 :?:
manne

Tibet

Inläggav manne » 2025-12-12 1:08:40

Tibet är väl det största beviset på att kommunismen inte fungerar i praktiken :o :-)063 :?:

Kina kommunisterna är lika stora imperialister som alla stormakter i världen :o :-)063 :?:

tex belgiska Kongo eller holländarnas kolonier i Indonesien för ca 80 år sedan :o :-)063 :?:

eller Englands kolonier i Afrika.

eller fransmännen i Vietnam och indo kina

kina försöker också ockupera och vidga sitt imperium och ta över andra länder imperialism :o :-)063 :?:
manne

Tibet

Inläggav triggerhappyD » 2025-12-12 2:02:36

manne skrev:Tibet är väl det största beviset på att kommunismen inte fungerar i praktiken :o :-)063 :?:

Kina kommunisterna är lika stora imperialister som alla stormakter i världen :o :-)063 :?:

tex belgiska Kongo eller holländarnas kolonier i Indonesien för ca 80 år sedan :o :-)063 :?:

kina försöker också ockupera och vidga sitt imperium och ta över andra länder imperialism :o :-)063 :?:

Vad yrar du om egentligen?

Vilka länder är det Kina har attackerat oprovocerat och försökt ta över?
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Tibet

Inläggav Alien » 2025-12-12 2:16:42

Kina har ockuperat Tibet och Xinjiang. De har förtryckt folket och gör sitt bästa att utplåna deras kultur, t ex genom att uppmuntra han-kineser att flytta in så att de ska bli majoritet.

Kina lovade att Hongkong skulle få leva som förut "ett land, två system" i 50 år (fr o m 1997), men de höll inte löftet och nu har Hongkong förlorat sin frihet.

Kina planerar att invadera och ockupera Taiwan som kommer att förlora sin frihet. Den enda kinesiska demokratin kommer att utplånas.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Tibet

Inläggav triggerhappyD » 2025-12-12 2:54:28

Alien skrev:Kina har ockuperat Tibet och Xinjiang. De har förtryckt folket och gör sitt bästa att utplåna deras kultur, t ex genom att uppmuntra han-kineser att flytta in så att de ska bli majoritet.

Kina lovade att Hongkong skulle få leva som förut "ett land, två system" i 50 år (fr o m 1997), men de höll inte löftet och nu har Hongkong förlorat sin frihet.

Kina planerar att invadera och ockupera Taiwan som kommer att förlora sin frihet. Den enda kinesiska demokratin kommer att utplånas.

Så alltså 0 exempel hade du att komma med?

Varför svarar du ens om du inte svarar på frågan?

Så drygt när du ändrar på en fråga och svarar på det istället för det man frågade om.
Precis som när du ändrar om definitioner på ord eller begrepp ibland.
triggerhappyD

Tibet

Inläggav manne » 2025-12-12 10:03:22

triggerhappyD skrev:
manne skrev:Tibet är väl det största beviset på att kommunismen inte fungerar i praktiken :o :-)063 :?:

https://www.svtplay.se/video/KRo2J4L/do ... -fran-kina

https://kunskapskanalen.se/program/doku ... p-om-tibet

https://www.svtplay.se/dokument-utifran ... for-frihet
manne

Tibet

Inläggav nescio » 2025-12-12 12:27:12

triggerhappyD skrev:Varför svarar du ens om du inte svarar på frågan?
Det var en dum fråga. Alien svarar på frågan du borde ha ställt.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Tibet

Inläggav triggerhappyD » 2025-12-12 14:05:36

nescio skrev:
triggerhappyD skrev:Varför svarar du ens om du inte svarar på frågan?
Det var en dum fråga. Alien svarar på frågan du borde ha ställt.

:mrgreen:
triggerhappyD

Tibet

Inläggav triggerhappyD » 2025-12-12 14:07:09

Aye, Varken manne eller Alien verkar veta vad ett land är.
Inget av era exempel är ett land....

Så jag orkar inte diskutera det vidare med er.
triggerhappyD

Tibet

Inläggav manne » 2025-12-19 0:46:36

triggerhappyD skrev:Aye, Varken manne eller Alien verkar veta vad ett land är.

här dokumentär med dold kamera :-)Happy

https://www.svtplay.se/video/KnDAQYx/ka ... ts-framtid

Vem ska komma efter den nuvarande Dalai Lama, Tibets andlige ledare? Dalai Lama är själva symbolen för Tibets självständighet. Kina, som vill utöka sitt inflytande över Tibet vill bestämma vem som ska efterträda honom. Hur fungerar successionen av Dalai Lama, och hur ser Kinas repression av Tibet ut? Brittisk dokumentär från 2025.
manne

Tibet

Inläggav manne » 2025-12-19 12:43:10

kommunismen är värdelöst i Tibet så hänger det stora foton på den stora ledaren och på partiet överallt
i alla hemmen hoss folk och överallt i hela kina.

militärpolis över allt och check Points .

Tibetanerna får inte ha något eget land eller kultur utan allt styrs av partiet och av den store ledaren :cry: :x icon
manne

Tibet

Inläggav triggerhappyD » 2025-12-19 20:13:33

manne skrev:

kommunismen är värdelöst i Tibet så hänger det stora foton på den stora ledaren och på partiet överallt

Tibetanerna får inte ha något eget land eller kultur utan allt styrs av partiet och av den store ledaren :cry: :x icon

Well, det är en annan fråga.
Man kan såklart tycka och argumentera för att Tibet borde separera och bli en egen nation.
Eller argumentera emot den Kinesiska regimen om man vill det.

Men du kan inte kalla Kina för imperialister för att dom inte vill släppa ifrån sig delar av sitt land.

Min poäng var bara att det ni påstod var nationer, inte räknas som nationer.
Och som jag påpekade tidigare i tråden så erkände ju inte ens din favorit Joe Biden Tibet som en egen nation.

Så jag menar bara att ni kan ju vara sakliga och iaf kolla upp simpel fakta.
Då får ni det lättare att argumentera för det ni vill argumentera för.

Så ni kan ju se det som ett tips :)
triggerhappyD

Tibet

Inläggav slackern » 2025-12-20 16:33:54

triggerhappyD skrev:
manne skrev:

Well, det är en annan fråga.
Man kan såklart tycka och argumentera för att Tibet borde separera och bli en egen nation.
Eller argumentera emot den Kinesiska regimen om man vill det.

Men du kan inte kalla Kina för imperialister för att dom inte vill släppa ifrån sig delar av sitt land.

Min poäng var bara att det ni påstod var nationer, inte räknas som nationer.
Och som jag påpekade tidigare i tråden så erkände ju inte ens din favorit Joe Biden Tibet som en egen nation.

Så jag menar bara att ni kan ju vara sakliga och iaf kolla upp simpel fakta.
Då får ni det lättare att argumentera för det ni vill argumentera för.

Så ni kan ju se det som ett tips :)

Det var ju faktiskt ett självständig stat fram till 1950 då det blev ockuperat.

Den 7 oktober 1950 omringade trupper ur Folkets befrielsearmé Tibet för att införliva regionen med den nyupprättade Folkrepubliken Kina.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tibets_historia

Tycker du även att Kina har rätt till Taiwan och alla öarna i Sydkinesiska havet dom gör anspråk på?

https://en.wikipedia.org/wiki/Territori ... _China_Sea
slackern

Tibet

Inläggav manne » 2025-12-20 17:29:28

triggerhappyD skrev:

Tibet och Taiwan och Hongkong och Kina vill utöka sin nation :o :-)063 :?:
manne

Tibet

Inläggav triggerhappyD » 2025-12-20 20:07:08

slackern skrev:Det var ju faktiskt ett självständig stat fram till 1950 då det blev ockuperat.

Tycker du även att Kina har rätt till Taiwan och alla öarna i Sydkinesiska havet dom gör anspråk på?

Mjo, jag skrev det på förra sidan. Men det var inte så många år, och gick kanske inte heller helt korrekt till.
Innan dess har Tibet varit en del av Kina sedan Yuan dynastin.
Så det är ju inte så simpelt.

Taiwan kommer givetvis att befrias!
Och det kommer förhoppningsvis ske på ett fredligt vis.
Det enda som skulle kunna få det till en militär konflikt är USA:s inblandning och hotfulla beteende.
Kina vill ha en fredlig återförening.

Men yeah, som vi båda vet så brukar det kunna bli dåligt när USA ska in o lägga näsan i blöt överallt.

Nu är USA tillbaks i Filippinerna med sin nickedocka Bong Bong Jr, Son till den tidigare diktatorn Ferdinand Marcos. Dom är även på väg tillbaks militärt där.
Självklart att Kina känner sig hotade när USA försöker stänga in dom från Taiwan och Filippinerna och även har annan inblandning i regionen.

Det är inte Kina som är utanför USA:s kustområden.
Det är USA som är utanför Kinas kustområden, och dom är inte bara där, dom håller även på o fittar sig.
Precis som dom gjorde i Ukraina och så många andra ställen.

Och yeah det låter väl rimligt att iaf vissa av öarna i Sydkinesiska sjön skulle tillhöra Kina antar jag?

Men vissa av öarna och områdena där tror jag tillhör Filippinerna.
Men jag är inte så super insatt på dom där öarna och det bråket.
Det finns väl ett par olika sätt som kan mäta "coastal claims" beroende på vad man anser att det är tror ja.
Vill inte uttala mig dock, var längesen jag läste om det och kommer inte ihåg.

Och troligen är Kina nojiga för att USA är där som sagt. Då kanske dom finner det skäligt att säkerställa området så gott det går. Och då hamnar Filippinerna i kläm. Lite som Ukraina.
triggerhappyD

Tibet

Inläggav slackern » 2025-12-21 16:42:36

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:Det var ju faktiskt ett självständig stat fram till 1950 då det blev ockuperat.

Mjo, jag skrev det på förra sidan. Men det var inte så många år, och gick kanske inte heller helt korrekt till.
Innan dess har Tibet varit en del av Kina sedan Yuan dynastin.
Så det är ju inte så simpelt.

Det enda som skulle kunna få det till en militär konflikt är USA:s inblandning och hotfulla beteende.

Men yeah, som vi båda vet så brukar det kunna bli dåligt när USA ska in o lägga näsan i blöt överallt.

Nu är USA tillbaks i Filippinerna med sin nickedocka Bong Bong Jr, Son till den tidigare diktatorn Ferdinand Marcos. Dom är även på väg tillbaks militärt där.
Självklart att Kina känner sig hotade när USA försöker stänga in dom från Taiwan och Filippinerna och även har annan inblandning i regionen.

Det är inte Kina som är utanför USA:s kustområden.
Det är USA som är utanför Kinas kustområden, och dom är inte bara där, dom håller även på o fittar sig.
Precis som dom gjorde i Ukraina och så många andra ställen.

Och yeah det låter väl rimligt att iaf vissa av öarna i Sydkinesiska sjön skulle tillhöra Kina antar jag?

Men vissa av öarna och områdena där tror jag tillhör Filippinerna.
Men jag är inte så super insatt på dom där öarna och det bråket.
Det finns väl ett par olika sätt som kan mäta "coastal claims" beroende på vad man anser att det är tror ja.
Vill inte uttala mig dock, var längesen jag läste om det och kommer inte ihåg.

Och troligen är Kina nojiga för att USA är där som sagt. Då kanske dom finner det skäligt att säkerställa området så gott det går. Och då hamnar Filippinerna i kläm. Lite som Ukraina.

Nu är det väl som såhär att Taiwans ursprungsbefolkning inte är kineser så i det avseendet har väl inte Kina något som helst anspråk på det landet?

Taiwanese indigenous peoples, formerly called Taiwanese aborigines,[3] are the indigenous peoples of Taiwan, with the nationally recognized subgroups numbering about 600,303 or 3% of the island's population.

https://en.wikipedia.org/wiki/Taiwanese ... us_peoples

Så i det här fallet verkar du faktiskt stödja imperialism och kolonialism.
slackern

Tibet

Inläggav triggerhappyD » 2025-12-21 17:25:24

slackern skrev:
Nu är det väl som såhär att Taiwans ursprungsbefolkning inte är kineser så i det avseendet har väl inte Kina något som helst anspråk på det landet?

Så i det här fallet verkar du faktiskt stödja imperialism och kolonialism.

Nonsens argument.
Skall alla nationer idag lämna tillbaks sina länder till ursprungsbefolkningar?

Hur många % av Taiwans ursprungsbefolkning finns ens kvar på ön idag?
Jag har ingen aning men säkert bara någon procent, om ens det.

Nej det verkar det inte som att jag gör, det verkar som om du försöker få det o låta så dock.

Men inte ens USA erkänner ju Taiwan som en nation.
Vår egen nation Sverige gör det inte heller.
Och vi har ju till och med erkänt Palestina som nation, vi var väl först i EU med det tror ja.
Så vi brukar ju vara glada i sånt. Men inte ens vi har erkänt Taiwan som nation.
Det är väl bara några små mikro ö nationer och några latinamerikanska länder som gjort det tror ja.

Kina har nästan en tusenårig historik med Taiwan, om inte längre.
Från Yuan dynastin och framåt.
Långt innan vi Europeer hittade dit.
Om man bortser från när Japan, Spanjorerna eller Holländarna var där så har ju Taiwan tillhört Kina i hundratals av åren från den tiden.
Så det är ju inte så simpelt som du försöker måla upp det.

Men ditt ursprungsfolksargument var löjligt. :-)056
triggerhappyD

Tibet

Inläggav Alien » 2025-12-21 23:45:11

triggerhappyD skrev:--

Kan du sluta med ditt nyspråk à la Orwell! När kallar man invasion av ett land mot invånarnas vilja för att de "befrias"? Det är bara diktaturer som använder det språkbruket. Precis som Ukraina håller på att "befrias av Ryssland".

Visst, Kina föredrar säkert en fredlig återförening. Men går inte det så kommer man inte att dra sig för en krigisk återförening. Och sedan blir det som i Hongkong, slut med demokratin.

Det är nog en viktig orsak till att invadera Taiwan. Kinerserna på fastlandet ska inte bli inspirerade att önska demokrati.

Oavsett hur länge Taiwan varit en del av Kina så har ön inte varit under kinesisk kontroll sedan år 1895. Hur långt tillbaka ska man gå för att med militär fastställa gamla gränser?

Att få länder erkänner Taiwans status beror på rädsla för Kinas missnöje. Pengar går före demokratin.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Tibet

Inläggav antonius » 2025-12-22 10:17:48

skärmytslingar mellan länder handlar oftast om land, religioner, eller olja, innan de utmynnar i fullt krig, när det gäller Tibet vs, Kina är det oklart, kan det vara land, antagligen, Tibet var ju dessutom en "sittande fågel"
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Intressanta intressen

Logga in