Får man hjälp inom vården numera?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Psykiatrin verkar vara ganska överbelastad idag...
Jag har gått hos psykiatrin i ca 28 år. Ibland så mycket som dagliga psykologbesök. Gjorde min Asperger-utredning 2005, fick bl.a. även ECT samtidigt.
Numera träffar jag bara en läkare (psykiater) 3-4 ggr om året för att stämma av läget o mediciner.
Jag har gått hos psykiatrin i ca 28 år. Ibland så mycket som dagliga psykologbesök. Gjorde min Asperger-utredning 2005, fick bl.a. även ECT samtidigt.
Numera träffar jag bara en läkare (psykiater) 3-4 ggr om året för att stämma av läget o mediciner.
Jicac skrev:Hur gör man för att få psykiatrin att lyssna?
det är bara om man kommer in akut, eller är barn som man kan vänta sig få hjälp, eller om man är rik så man har medel att pynta själv och gå privat till farbror psykdoktor, om man arbetar och har turen att där man jobbar är ansluten till en företagshälsovård som fungerar, och har möjlighet att ge psykiatrisk hjälp, men det brukar bara vara en hokuspokus KBT-kärring som maler på om dittan och dattan och så får man en näve antidepp, och en lista med saker man ska utsätta sig själv med, om man är rädd för spindlar eller nått
En vårdcentral kan ju ha en psykolog som man får prata med. Sedan kan de väl också skicka remiss till en psykiater. Det är ju bara en psykiater (som är läkare) som kan skriva ut medicin. "KBT-käringen" är psykolog, inte läkare, och kan inte skriva ut några piller.
Men jag antar att även allmänläkaren kan skriva ut mediciner mot sömnlöshet, depression m m.
Men jag antar att även allmänläkaren kan skriva ut mediciner mot sömnlöshet, depression m m.
Jag frågade min läkare om jag kan få hjälp med mitt vårdtrauma, det var på vårdcentralen. Han sa att jag inte får samtalshjälp för han ska lösa mitt trauma genom att vara en bra läkare. Efter det felbehandlade han mig så jag kunde dött. Pga hans principer.
Jag tror det är bättre att man söker stöd hos hab om de har samtalskontakt eller inom diakonin.
Jag tror det är bättre att man söker stöd hos hab om de har samtalskontakt eller inom diakonin.
Återgå till Aspergare och vården