Livsåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Livsåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-26 23:17:56

Russels huggorm känner jag till, men Russels tekanna...?
:?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav lasseivägen » 2012-01-26 23:18:15

Kahlokatt skrev:Ja den som lever får te!
*Dunkar huvudet i skrivbordet för att skämtet var så urbota dåligt.*

Eller kan det vara
Den som har skrumplever borde gå över till Te.
Dunkar också huvudet i bordet.
Min religion är portad i samtliga länder.
Brukar klassas som häst mot folkgrupp.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-26 23:24:11

Kahlokatt skrev:Russels huggorm känner jag till, men Russels tekanna...?
:?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-27 14:08:03

Jaså, det är ett vedertaget begrepp! Där ser man. :o
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kairos » 2025-12-05 12:12:55

Jag vet inte hur jag hamnade här men jag är ny på forumet.

Min tolkning är att många ägnar sin tid till att tillbe någon annan än sig själv. Ordet eller samlingsnamnet religion är uppfunnet av människan. Detta gäller även strukturen av de trosuppfattningar, livsåskådningar - men kanske främst gäller de monoteistisk religionerna. Människan har ett behovs av kontroll - att kontrollera sig själv och sin omgivning. Detta gäller allmänheten i stort som samhälle. Allt ska kontrolleras för att skapa trygghet. Myndigheter, lag och rätt osv.. kontrollverksamheter.

Gud och djävulen, det goda och det onda, det mörka och det ljusa - ”the red pill or the blue pill”.
Allt detta kan tolkas som en projicering av människans behov och begär - att finna balansen.

Religösa och heliga texter är konst och en del av vägen ”Tao”. Människan är skaparen som gör allt möjligt utifrån sitt inre och det manifesteras sedan i verkligheten. Många pratar om att man kan skapa sin egen verklighet inom populär kulturen - men för att förändra yttre omständigheter behöver man förändra eller erkänna ens inre hinder. Som nämndes i första tråd.

Jag tror exempelvis att mediumskap - de som tror sig samtala med avlidna och diverse - egentligen samtalar med sig själva eller den andres undermedvetna. Kanske båda. Men människan har ett behov utifrån trygghet att förstå var denna information kommer ifrån och då tar den sig i form av en släkting exempelvis - något annat alternativ kanske inte är möjligt utifrån individens egna utveckling och trosuppfattning. Detta för att människan är sökande efter något som denne inte vet. Än. Det är en del av vägen.

Vi söker utom oss själv efter svar vi redan har men ibland är tiden kanske inte rätt - det finns heller inget rätt och fel när det kommer till val vi gör för den egna utvecklingen - med risk för att jag motsäger mig själv.

Fel enligt min mening är att samhället har en tendens till att tvinga på människan normens värderingar - inte av ondo utan mer pga okunskap av människans komplexitet och behov av faktisk frihet - att tänka och välja själv.

Men det är min uppfattning - kanske mer att jag är Gud. När jag lever utifrån min ”tru will”, självet osv autenticitet - följer flödet och är i balans med behov och begär. När jag respekterar mitt mörka och ljusa.
Kairos
Ny medlem

Anslöt: 2025-11-26

Inläggav Richard » 2025-12-05 18:03:06

Kairos skrev:Jag vet inte hur jag hamnade här men jag är ny på forumet.

Min tolkning är att många ägnar sin tid till att tillbe någon annan än sig själv. Ordet eller samlingsnamnet religion är uppfunnet av människan. Detta gäller även strukturen av de trosuppfattningar, livsåskådningar - men kanske främst gäller de monoteistisk religionerna. Människan har ett behovs av kontroll - att kontrollera sig själv och sin omgivning. Detta gäller allmänheten i stort som samhälle. Allt ska kontrolleras för att skapa trygghet. Myndigheter, lag och rätt osv.. kontrollverksamheter.

Gud och djävulen, det goda och det onda, det mörka och det ljusa - ”the red pill or the blue pill”.
Allt detta kan tolkas som en projicering av människans behov och begär - att finna balansen.

Religösa och heliga texter är konst och en del av vägen ”Tao”. Människan är skaparen som gör allt möjligt utifrån sitt inre och det manifesteras sedan i verkligheten. Många pratar om att man kan skapa sin egen verklighet inom populär kulturen - men för att förändra yttre omständigheter behöver man förändra eller erkänna ens inre hinder. Som nämndes i första tråd.

Jag tror exempelvis att mediumskap - de som tror sig samtala med avlidna och diverse - egentligen samtalar med sig själva eller den andres undermedvetna. Kanske båda. Men människan har ett behov utifrån trygghet att förstå var denna information kommer ifrån och då tar den sig i form av en släkting exempelvis - något annat alternativ kanske inte är möjligt utifrån individens egna utveckling och trosuppfattning. Detta för att människan är sökande efter något som denne inte vet. Än. Det är en del av vägen.

Vi söker utom oss själv efter svar vi redan har men ibland är tiden kanske inte rätt - det finns heller inget rätt och fel när det kommer till val vi gör för den egna utvecklingen - med risk för att jag motsäger mig själv.

Fel enligt min mening är att samhället har en tendens till att tvinga på människan normens värderingar - inte av ondo utan mer pga okunskap av människans komplexitet och behov av faktisk frihet - att tänka och välja själv.

Men det är min uppfattning - kanske mer att jag är Gud. När jag lever utifrån min ”tru will”, självet osv autenticitet - följer flödet och är i balans med behov och begär. När jag respekterar mitt mörka och ljusa.

Låter som likt min filosofi, satanism!

Man är sin egen gud, det finns inte någon annan gud... När man dör blir man till jord o mull.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Skogkatt » 2025-12-05 19:44:02

Allt jag vet är att det är viktigt att ha en balans i livet. Människor kan hitta en balans på olika sätt, men oavsett hur du gör det är det viktigt att hitta den balansen. Inom alla områden, allt från matvanor till större saker som ekonomi till exempel.

Just nu har jag inte den balansen, något förändrats för ett tag sedan. :-)063 Jag måste försöka ändra något och hitta en balans, för som det är nu så sliter jag bara ut mig själv, det är inte bra.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Ignatius » 2025-12-05 22:56:29

Jo, det där med balans och ont och gott är viktigt.
I Gamla Testamentet dödar Gud 2 475 636 personer.
Satan: 10.
I de städer Gud förgör dödar han 24 643 205 personer.
Satan: 60.
Jag undrar om världen inte varit en bättre plats om inte Gud varit allsmäktig och så evinnerligt god.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav nescio » 2025-12-06 1:39:34

Min livsåskådning står i min signatur i varje inlägg.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Kairos » 2025-12-11 13:04:58

Jag tror typ man måste lära känna sig själv så in i helvete väl och bli sin egen bästa vän - liksom sluta lära känna andra en tid.

Det goda kan inte existera utan det onda - vad jag fattat det som. Någon form av universell lag. Men det är också en gammal filosofi - rättvisa exempelvis - kan ju ta tid. Så som vi ser på det i linjär tid.

Heliga skrifter är också mest symboliska berättelser - ett sätt att uttrycka känslor genom litterär gestaltning. En uttrycksform. Det mänskliga behovet av att predika- för en del.

Ibland tänker jag att exempelvis präster egentligen vill vara skådespelare. Omedvetet alltså. De vill hjälpa andra och påverka på något vis. Uttrycka sig med kropp och röst.
Men att vara präst är generellt mer accepterat av normen/samhället. De har bättre lön än kulturarbetaren. Mer hög status än konst om man ser utifrån normen.

Fast religon är konst. Men det kommer ta flera hundra år till för samhället att ens förstå det.

Jag tror också det blir svart. Eller jag hoppas det iaf. 37 år känns ju som 2000 år.
Döden är också symbolik för transformation så att bli en del av jorden är ju precis det.
Kairos
Ny medlem

Anslöt: 2025-11-26

Återgå till Intressanta intressen

Logga in