Elon Musk

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Elon Musk

Inläggav Leffe » 2025-04-09 21:22:32

”Dummare än en säck sten” säger Musk om USA:s handelsminister… https://yle.fi/a/7-10075880
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Elon Musk

Inläggav manne » 2025-11-21 16:47:07

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other ... e3b1&ei=20

detta verkar bra och siade om framtiden :-)049 :-)Happy :D

Musk ser en framtid där arbete inte är obligatoriskt år 2045
Musk funderade över framtidens arbete när han talade på US-Saudi Investment Forum tillsammans med Nvidias VD Jensen Huang.

så vad tror ni kommer arbete i framtiden bli en fritids syssla :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Elon Musk

Inläggav Ignatius » 2025-11-21 17:39:05

manne skrev: https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other ... e3b1&ei=20

detta verkar bra och siade om framtiden :-)049 :-)Happy :D

Musk ser en framtid där arbete inte är obligatoriskt år 2045
Musk funderade över framtidens arbete när han talade på US-Saudi Investment Forum tillsammans med Nvidias VD Jensen Huang.

så vad tror ni kommer arbete i framtiden bli en fritids syssla :o :-)063 :?:

Är inte detta något opassande att påstå av någon som tjänar 1000 miljarder om året?
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Elon Musk

Inläggav Skogkatt » 2025-11-21 18:12:29

Det är en intressant tanke, allt arbete utförs av maskiner och AI. Det är intressant eftersom om vi tittar på till exempel Norge och Sverige har vi mycket bra sociala skyddsnät i samhället. Staten ser till att ingen svälter ihjäl om de inte har ett jobb. Så om nästan allt arbete automatiseras och vi får stora mängder människor som helt enkelt inte behövs på arbetsmarknaden, måste staten skapa ett system där människor får betalt utan att arbeta, för att de ska kunna överleva och ha tak över huvudet.

Då blir det något som basinkomst. Detta kan finansieras med till exempel en liten skatt på alla inkomster som företagen får extra när de sparar pengar på löner, de behöver ju inte betala löner till maskiner eller AI. Och de kan kanske producera mer och mer effektivt med maskiner och AI, så intäkterna ökar. Och om allt det händer kommer det att vara väldigt intressant eftersom folk då får mycket mer tid att lägga på saker de vill göra. Inte saker de måste göra, som jobb, utan saker de vill göra. Så det kommer att hända mycket med konst, musik och litteratur till exempel tror jag. Folk kan lägga mycket mer tid på att skapa. Det kommer att förändra mycket, hur tiden används, att människor kan göra det de vill göra. :-)063 Det hade varit en helt annan värld.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Elon Musk

Inläggav Alien » 2025-11-21 19:20:19

Problemet med basinkomst är att den kan bli väldigt låg. Så låg att de flesta söker "biinkomster", t ex via kriminalitet.

Det finns f ö en särskild tråd om basinkomst: https://www.aspergerforum.se/medborgarl ... 26213.html
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Elon Musk

Inläggav Skogkatt » 2025-11-21 19:23:27

Alien skrev:Problemet med basinkomst är att den kan bli väldigt låg. Så låg att de flesta söker "biinkomster", t ex via kriminalitet.

I det samhälle jag beskrev kommer basinkomst att vara en normal lön. För det finns ingen anledning att ge folk så lite som möjligt. Det skulle ha varit ett helt annat samhälle, finansierat av maskiner som arbetar. Poängen var att om maskiner tar över mycket av arbetet, så måste staten här vi lever helt enkelt skapa ett nytt system. De kan inte ha miljontals arbetslösa i Sverige som saknar inkomst.
Skogkatt

Elon Musk

Inläggav Ignatius » 2025-11-21 22:50:03

Skogkatt skrev:Det är en intressant tanke, allt arbete utförs av maskiner och AI.

Men någon måste sopa serverhallarna medan AI skriver poesi. Allt fler kommer att ha lågavlönade skräpjobb de knappt kan leva på medan den store Musk filosoferar om ett arbetsbefriat liv.
Ignatius

Elon Musk

Inläggav Skogkatt » 2025-11-21 23:16:33

Ignatius skrev:Men någon måste sopa serverhallarna

Roomba :-)012

https://en.wikipedia.org/wiki/Roomba

Ignatius skrev:Allt fler kommer att ha lågavlönade skräpjobb de knappt kan leva på

Det kommer fortfarande att finnas saker som människor måste göra och arbeta med, men om vi säger att många miljoner människor plötsligt inte behövs, de behövs inte på arbetsmarknaden, då måste den svenska staten skapa ett system som hanterar det. Och jag tycker det låter vettigt att då ge folk en basinkomst som finansieras av företag som använder maskiner som arbetare. Företag har alltid betalat skatt, så man använder bara skatten på ett lite annorlunda sätt. Och jag tror att många företag kommer att tjänar mer när de effektiviserar och automatiserar. :-)063 Och Staten kan ju inte låta bli att hantera det, de måste göra något om så många människor blir överflödiga på arbetsmarknaden. Särskilt här i Skandinavien där lagen säger att staten måste ta hand om alla.
Skogkatt

Elon Musk

Inläggav truthseeker » 2025-11-21 23:46:09

Skogkatt skrev:De kan inte ha miljontals arbetslösa i Sverige som saknar inkomst.

Precis. När alla duktiga arbetsmyror är färdiga med att skapa självgående robotar som sköter allt åt nutidens kungar, så behöver dom inte hålla alla peasants vid liv längre. Det var väl bara därför dom lät mänskligheten frodas ett tag antagligen :twisted:
truthseeker

Anslöt: 2016-07-02

Elon Musk

Inläggav Ignatius » 2025-11-22 7:50:50

Skogkatt skrev:Företag har alltid betalat skatt, så man använder bara skatten på ett lite annorlunda sätt. Och jag tror att många företag kommer att tjänar mer när de effektiviserar och automatiserar.

1. Vilka företag betalar skatt? Världens två största skattesmitare är Apple och Pfizer (medicinföretag)
2. Hittills har inte ett enda företag kunnat visa att de tjänar något på AI (eller ens IT). Det man tjänar pengar på är reklam, spam och trams. Inte IT eller AI. Man har gjort människor som använder tjänsterna till varan. Det är dem som genererar pengar, inte IT eller AI. Ingen har kunnat klura ut hur man ska tjäna pengar på AI som skriver usel poesi.
Ignatius

Elon Musk

Inläggav Skogkatt » 2025-11-22 11:04:08

Ignatius skrev:1. Vilka företag betalar skatt? Världens två största skattesmitare är Apple och Pfizer (medicinföretag)
2. Hittills har inte ett enda företag kunnat visa att de tjänar något på AI (eller ens IT). Det man tjänar pengar på är reklam, spam och trams. Inte IT eller AI. Man har gjort människor som använder tjänsterna till varan. Det är dem som genererar pengar, inte IT eller AI. Ingen har kunnat klura ut hur man ska tjäna pengar på AI som skriver usel poesi.

Praktiskt taget alla företag betalar skatt i Sverige och Norge, det är en av statens största intäkter. Och jag tror att om företag som kan ersätta personal med maskiner som kan arbeta nästan gratis dygnet runt sju dagar i veckan, så kommer intäkterna att öka. Effektivitet och automatisering ökar produktionen. :-)063 Jag menade inte att du tjänar pengar på AI som gör bilder på katter, jag menar robotar, maskiner som fungerar. Till exempel hur robotar används i bilproduktion. Det är mycket effektivt och snabbt. Och när man nu använder mycket smart AI för att styra maskinerna och lösa problem, bör det leda till mer effektiv produktion.

Men hur som helst, det jag pratade om var inte något som händer nu, det är något som möjligen kan hända i framtiden. Och jag tyckte det var intressant eftersom jag gärna skulle se hur världen skulle ha sett ut i ett sådant system. Där människor kan spendera sin tid på ett annat sätt. Skulle det ha fungerat eller hade det varit en katastrof? :-)063
Skogkatt

Elon Musk

Inläggav Skogkatt » 2025-11-22 11:18:50

Ignatius skrev:Man har gjort människor som använder tjänsterna till varan. Det är dem som genererar pengar

Ja så har det alltid varit, folk jobbar, tjänar pengar och spenderar pengar på de varor och tjänsterna de behöver. Det jag pratar om är vad som skulle hända om maskiner gör allt arbete och människor inte längre behöver arbeta? Det är bara en intressant tanke. Vad skulle ha hänt, hur skulle man sett till att folk har det de behöver. Sedan tänkte jag att man kunde skapa en helt annan typ av samhälle, där maskiner arbetar men folk får lönen för det arbetet. Alltså, du ersätter helt enkelt människorna med maskiner, men företagen som använder maskinerna betalar då fortfarande löner/skatter. Som de gör nu.

Allt detta är bara teorier och tankar, jag vet inte vad som kommer att hända. Det hade bara varit intressant att se hur ett sådant samhälle skulle ha fungerat. Och vad folk skulle göra om de hade mycket mer fritid och inte behövde arbeta för att överleva. :-)063 Låt oss säga att någon får en idé och vill starta ett företag. I det system jag beskriver kan den personen lägga mycket mer tid på att försöka omsätta den idén i praktiken. De har en inkomst och mycket mer fritid. Eller någon vill skriva böcker, de kan göra det eftersom de har en inkomst, så de klarar sig och har mycket mer tid att lägga på de projekten. Jag bare tycker det är en interessant tanke.
Skogkatt

Elon Musk

Inläggav slackern » 2025-11-22 15:48:23

Ignatius skrev:
Skogkatt skrev:Företag har alltid betalat skatt, så man använder bara skatten på ett lite annorlunda sätt. Och jag tror att många företag kommer att tjänar mer när de effektiviserar och automatiserar.

1. Vilka företag betalar skatt? Världens två största skattesmitare är Apple och Pfizer (medicinföretag)

Fråga går inte Nvidia med vinst? Deras aktie är ju värd rätt så mycket pengar i och med AI.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Elon Musk

Inläggav Ignatius » 2025-11-22 19:08:05

slackern skrev:Fråga går inte Nvidia med vinst? Deras aktie är ju värd rätt så mycket pengar i och med AI.

Jo, de går med vinst. Men ingen vet hur man ska använda deras teknik för att gå med vinst. Börskurser är bara fromma förhoppningar.
Ignatius

Elon Musk

Inläggav nallen » 2025-11-23 11:51:50

Skogkatt skrev:
Ignatius skrev:Men någon måste sopa serverhallarna

Roomba :-)012

https://en.wikipedia.org/wiki/Roomba

Ignatius skrev:Allt fler kommer att ha lågavlönade skräpjobb de knappt kan leva på

Dom håller ju på att gå i konkurs. https://www.notebookcheck.se/Roomba-robotdammsugare-kan-foerlora-naestan-alla-funktioner-naer-iRobot-staar-infoer-en-naera-foerestaaende-konkurs.1160303.0.html
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Elon Musk

Inläggav manne » 2025-11-27 15:42:03

How Elon Musk’s Starlink Is Bringing In Billions For SpaceX

någon som kan något om starlink :o :-)063 :?:

https://www.youtube.com/shorts/0XS4T4WPzWs

https://www.youtube.com/shorts/CY5ftOpakJk
manne

Anslöt: 2007-08-23

Elon Musk

Inläggav Leffe » 2025-12-11 10:44:20

Ja, kan hända man kan göra vad man vill om man har resurser... Men... kanhända kan han ordna rabatt eller gratis resa när människorna ska ta sig till mars för oss med diagnosen asperger? (a fellow asperger)...
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in