Användning av öknamn - nya regler från och med 1/11 2025
62 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Alien skrev:Om exempelvis någon har president Erdogan som idol så blir det plågsamt om han ständigt omtalas som "sultanen"
Dagobert skrev:Endast ***Borttaget*** kallar Erdogan för "sultanen", förutom Alien 2 ggr före den här tråden.
Sökning: https://www.aspergerforum.se/search.php ... anen&ch=-1
Andra omnämnanden av ordet "sultanen" rör riktiga sultaner eller sagosultaner.
Endast ***Borttaget namn*** använder uttrycket "galna hunden" om Erdogan.
Sökning: https://www.aspergerforum.se/search.php ... nden&ch=-1
Andra omnämnanden av uttrycket "galna hunden" rör riktiga hundar, vad jag kan se.
Moderator atoms - tog bort ett namn i enlighet med en önskan.
Endast ***Borttaget namn*** kallar Zelensky för "Clownsky".
Sökning: https://www.aspergerforum.se/search.php ... nsky&ch=-1
Ajdå, där spricker ju det argumentet. Har du länkar?
Sökning: https://www.aspergerforum.se/search.php ... nsky&ch=-1
Alien skrev:@Dagobert:
Det var bara ett teoretiskt exempel. (F ö är det en tredje medlem som kallat Erdogan för sultanen.)
Ajdå, där spricker ju det argumentet. Har du länkar?
@ Dagobert:
Jag har inga länkar men vet det ur minnet. Behöver ju inte outa vederbörande.
Även att kalla en grupp för "hundar" är ju provocerande (dock svårt att hitta exempel eftersom det är ett så vanligt ord).
Jag har inga länkar men vet det ur minnet. Behöver ju inte outa vederbörande.
Även att kalla en grupp för "hundar" är ju provocerande (dock svårt att hitta exempel eftersom det är ett så vanligt ord).
***Borttaget namn*** använder ju en massa dumma och irriterande öknamn. Slackern brukar skriva "Putler". Men vilka andra använder öknamn här?
"Putler" är ok att använda tycker jag.
"Putler" är ok att använda tycker jag.
Dagobert skrev:Alien skrev:Om exempelvis någon har president Erdogan som idol så blir det plågsamt om han ständigt omtalas som "sultanen"Dagobert skrev:Endast ***Borttaget*** kallar Erdogan för "sultanen", förutom Alien 2 ggr före den här tråden.
Sökning: https://www.aspergerforum.se/search.php ... anen&ch=-1
Andra omnämnanden av ordet "sultanen" rör riktiga sultaner eller sagosultaner.
Endast ***Borttaget namn*** använder uttrycket "galna hunden" om Erdogan.
Sökning: https://www.aspergerforum.se/search.php ... nden&ch=-1
Andra omnämnanden av uttrycket "galna hunden" rör riktiga hundar, vad jag kan se.
Som jag skrev tidigare i tråden jag erkänner att jag har skrivit öknamn på politiker å att jag är helt OK att sluta med det inga som helst problem för mig.
Chilehead skrev:Att en person har dömts för sexualbrott riktade mot barn behöver inte betyda att personen är pedofil. Pedofili är en sexuell läggning som av psykiatrin anses vara en störning, och därför ska diagnostiseras. Om diagnosen inte finns förflackas betydelsen, tror jag.
Det var inte den exakta betydelsen jag var ute efter utan mer att vissa saker är personligt tyckande som att " jag tycker att han är idiot, ful, vidrig, känslolös, oansvarig etc"
Men att säga att någon är "en brottsling, våldtäktsman, terrorist, skattesmitare" kan och bör inte baseras på personligt tyckande.
Apropå diagnosen så är det redan förflackat eftersom det egentligen handlar om prepubertala barn men i allmänhet menar gemene man alla barn. Sett detta om t o m om 16-17 åringar (där gärningsmannen kanske varit 6-7år äldre så ingen 60-åring)
Exempel på korrekta skrivningar; Jimmy Saville dömdes aldrig för några sexualbrott men har efter sin död avslöjats som en notorisk pedofil. Albert Desalvo var en notorisk serievåldtäktsman. John Svahlstedt var en dömd serievåldtäktsman och återfallsförbrytare (han kallades för Hagamannen i Göteborg & Södermannen i Stockholm).
Det var jag som myntade smeknamnet Sultanen, för att vara tydlig med det.
Och det är ett bra nickname eller öknamn om man så vill, då man kan tolka det både positivt och negativt.
Och jag har även kallat Erdogan för Sultanen inför minst 4-5 olika Turkar.
Och ingen har blivit kränkt eller upprörd. Möjligen förbryllade i några sekunder.
Men yeah, dom av er som lidit över att jag använt det smeknamnet på Turkiets president är alltså känsligare än lättkränkta Turkar.
Och det är ett bra nickname eller öknamn om man så vill, då man kan tolka det både positivt och negativt.
Och jag har även kallat Erdogan för Sultanen inför minst 4-5 olika Turkar.
Och ingen har blivit kränkt eller upprörd. Möjligen förbryllade i några sekunder.
Men yeah, dom av er som lidit över att jag använt det smeknamnet på Turkiets president är alltså känsligare än lättkränkta Turkar.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Alien skrev:Behöver ju inte outa vederbörande.
Jag glömde be att få även ditt namn borttaget från mina inlägg, kom på det för en stund sen. Du kan ta bort det om du vill.
Alien skrev:Jag tycker det låter som du anser att jag inte klarar av internet och borde avstå från internet inkl forumet. Hur ska jag annars tolka det?
Att internet har blivit allt råare betyder inte att samma sak behöver gälla här. Det är inte de som försöker hålla en god ton som är "pöbeln".
Om exempelvis någon har president Erdogan som idol så blir det plågsamt om han ständigt omtalas som "sultanen" el ännu värre "den galna hunden". Det är onödigt. Däremot får man finna sig i att det står att han beter sig som en diktator och att Turkiet inte är en demokrati (står som hybridregim i Demokratiindex).
Dags att förbjuda idioti i stället, skriver du.
Det stupar på att vad du anser vara idioti anser andra vara sunt förnuft och tvärtom.
Nej det var inte menat som någon uppmaning.
Utan min poäng var mer att man inte kan anpassa internet och forumet efter vad du tycker är tröttsamt.
Och ifall du lider så pass mycket att du inte står ut med att läsa vad andra skriver så ligger problemet troligen hos dig själv, och inte hos internet eller forumet.
Men yeah jag uttryckte mig väl lite väl raljant kanske.
Och nej jag kan inte hålla med om att internet blivit råare. Jag har haft internet sedan det kom till Sverige.
Och innan dess var jag lite smått på BBS servrar. Har ett antal föräldrars dyra telefonräkningar på mitt samvete.
Anyways, internet är ett kuddrum nu i jämförelse med vad det brukade vara.
Nästan så det börjar kännas som internet har blivit förstört faktiskt. Ur många olika aspekter.
Nej det var bättre förr! Internet inkluderat.
Det där om att folk kan ta illa vid sig för att man säger något om någon dom högaktar skiter jag faktiskt lite i.
Det är bara nyttigt för dom att höra det, dom kommer aldrig klara sig i den här världen om dom krackelerar för att någon sa något som dom inte gillade.
Så istället för att uppmuntra dom till att vara mjäkiga och lättkränkta så är det bättre att dom får bilda lite skinn på näsan. Precis som alla dom muslimer som blir kränkta över saker i västvärlden.
Det hade varit bättre om ni fokuserade på förtal och personangrepp och dylikt på forumet istället för detta trams.
Jag har egentligen en hel del mer jag vill säga kring mig själv, Julianus, Toblerone, Dig, atoms och även flera andra.
Men jag skippar det då det är en öppen tråd.
Och sen på det sista så himlade jag med ögonen för att indikera att det vore precis lika absurt som det ni nu tänker införa som ny regel.
En sak är jag iaf ganska säker på.
Att börjar man styra och ställa över hur folk skall få uttrycka sig så kommer uttrycken att blekna.
Det finns det många exempel på genom historien.
Men yeah, det här är inte mitt forum. Så ni gör ju som ni vill såklart.
Men man oroar sig ju redan nu för vad nästa förbud och inskränkning skall bli.
Det kommer ju såklart inte att stanna vid öknamn. Det förstår väl alla iaf?
- triggerhappyD
Alien skrev:@Dagobert:
Det var bara ett teoretiskt exempel. (F ö är det en tredje medlem som kallat Erdogan för sultanen.)
Jag hittade det inlägget nu när jag sökte på "sultan ", förut sökte jag på "sultanen".
Så det är 3 personer som kallat Erdogan sultan/sultanen, varav 1 person gjort det 1 gång.
Jag är ingen kalenderbitare, min poäng med mina sökningar är att problemet med öknamn kanske inte är större än att det räcker med att be dem som OFTA använder samma öknamn att sluta med det. Att sas förbjuda alla att använda öknamn ÖHT verkar som att skjuta mygg med kanon.
Fabela skrev:En stor del av aspergarna är försiktiga och tystlåtna, varför skulle det då vara självklart att forumet bara ska vara till för de högröstade och vasstungade? Den inställningen har alltid förbryllat mig, och den tycker jag är tröttsam
Har du något förslag på vad man skulle kunna göra för dom försiktiga och tystlåtna? Som tydligen har lidit till följd av dom högröstade och vasstungade?
Och nej jag försöker inte göra mig rolig över din kommentar.
Utan tänker mer vad man skulle kunna göra rent praktiskt för att dom inte skall känna sig undantryckta eller vad dom nu känner.
Kanske en egen avdelning? typ som ett kuddrum (nej jag är inte hånfull).
Utan typ en "lugn avdelning" där folk kan sitta och prata vänligt och lågmält.
Man skulle kunna förbjuda debatt och diskussioner etc i den avdelningen.
Och att man inte får vara kritisk i den heller. Utan bara säga vänliga och uppmuntrande saker etc.
Kanske även att man inte skall få uttrycka åsikter som kan kränka eller stöta sig med andras känslor?
Och jag förstår att jag låter sarkastisk nu för alla dom som känner mig något här på forumet.
Men jag är seriös.
Det är iaf mitt förslag, En lugn avdelning, och jag tycker det vore en bättre lösning än den riktning som moderatorerna valt att ta det.
Men jag hör gärna vad du och andra har för förslag också.
- triggerhappyD
Nej jag har inget förslag på sånt. Blev bara lite frustrerad retroaktivt, eftersom jag upplevde det som déjà vu från tidigare gånger moddarna gått in och gjort nån förändring för att lugna ned eller förebygga bråk.
Men tidigare, alltså på den tiden det var mer folk här, har jag lagt fram samma idé som du gör nu: att ha två avdelningar på forumet - tror jag kallade den ena halvan stormen då
Men det var ingen som nappade på den idén, har för mig att det hade provats tidigare men inte funkat. Nån annan minns säkert bättre och kan rätta mig.
I nåt annat sammanhang menade man att PA redan finns, så det finns inget behov av ytterligare ett "kuddrum".
Personligen tror jag att det är ett olösligt problem, av olika skäl.
Så det enda jag nog skulle föreslå är att folk försöker komma ihåg att vi är så väldigt olika, det är ingen idé riktigt att känna sig förfördelad för att man inte får som man vill. För eftersom vi får försöka rymmas under samma tak med alla våra olikheter är det ingen annan heller som får riktigt som den vill.
Sen kan man självklart ha åsikter ändå, det är en annan sak. Man behöver kanske bara inte kliva upp på barrikaderna och skrika bloody murder varje gång
(Bara skämt, inget elakt menat med det
)
Kanske ska förtydliga att jag inte syftade på mig själv med de försiktiga och tystlåtna, utan på dem som faktiskt är det. Så jag varken ynkar mig eller fiskar efter nåt för egen räkning
Men tidigare, alltså på den tiden det var mer folk här, har jag lagt fram samma idé som du gör nu: att ha två avdelningar på forumet - tror jag kallade den ena halvan stormen då
I nåt annat sammanhang menade man att PA redan finns, så det finns inget behov av ytterligare ett "kuddrum".
Personligen tror jag att det är ett olösligt problem, av olika skäl.
Så det enda jag nog skulle föreslå är att folk försöker komma ihåg att vi är så väldigt olika, det är ingen idé riktigt att känna sig förfördelad för att man inte får som man vill. För eftersom vi får försöka rymmas under samma tak med alla våra olikheter är det ingen annan heller som får riktigt som den vill.
Sen kan man självklart ha åsikter ändå, det är en annan sak. Man behöver kanske bara inte kliva upp på barrikaderna och skrika bloody murder varje gång
)Kanske ska förtydliga att jag inte syftade på mig själv med de försiktiga och tystlåtna, utan på dem som faktiskt är det. Så jag varken ynkar mig eller fiskar efter nåt för egen räkning

Jag har tagit till mig kritiken och accepterar den och kommer att sluta med öknamn.
Vissa saker är värda att kämpa för det här är inte en utav dom.
Vissa saker är värda att kämpa för det här är inte en utav dom.
Jag vill för det första säga att jag tycker det är klädsamt att man i förväg har meddelat, inklusive hyfsade exempel, hur regler kommer att tillämpas i framtiden. Såvitt jag minns är det bland de allra första gångerna det har inträffat. Brafint så långt.
Att använda korrekta namn kan rimligen inte annat än göra förda resonemang tydligare och mer explicita, det är definitivt en fördel. Samtidigt blir det omöjligt att åstadkomma roliga effekter, det skulle kunna göra en del diskussioner tråkigare, mindre fyndiga och jag kommer att sakna den aspekten ibland. Att konsekvent benämna vissa personer med öknamn är mest bara tråkigt och ett oskick som jag inte kommer att sakna .
Att använda korrekta namn kan rimligen inte annat än göra förda resonemang tydligare och mer explicita, det är definitivt en fördel. Samtidigt blir det omöjligt att åstadkomma roliga effekter, det skulle kunna göra en del diskussioner tråkigare, mindre fyndiga och jag kommer att sakna den aspekten ibland. Att konsekvent benämna vissa personer med öknamn är mest bara tråkigt och ett oskick som jag inte kommer att sakna .
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter