Vägglöss.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Vägglöss.

Inläggav Selma » 2016-02-27 9:55:47

Nu finns de snart överallt. Kanske bussar, tåg, hotell, stugbyar och liknande också drabbas. Tror att jag har läst om någon sjukhusavdelning där de fanns. Säkrast att hålla sig hemma

British Airways nekar till att man kände till problemet, trots att flera passagerare på samma flygplan blev bitna några veckor tidigare, då planet flög mellan Kapstaden och London.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22338351.ab

Second hand-saker törs man inte köpa heller. Begagnade möbler kommer jag aldrig att köpa. Det är ganska vanligt att personer "piffar upp" gamla möbler och säljer på t ex Blocket. :(

Vägglusen är mest känd för att vissa arter lever inomhus bland människor. Under dagen kryper de in i springor i bostaden och under natten kommer de fram för att sticka sovande människor. Ofta liftar den med resebagaget, men den kan exempelvis också spridas med second hand-saker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gglus
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Vägglöss.

Inläggav slackern » 2016-02-27 13:48:29

OK en brittisk nyhet att dom har vägglöss ombord på brittiska flygplan, men annars är det ju allmänt känt att vägglössen ökar pga att folk reser kors och tvärs och tar med sig vägglössen hem från sina resor.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Vägglöss.

Inläggav antonius » 2016-02-27 15:37:10

Här i kalla delen av Sverige ställer dom ut möblemanget i snön ett par dagar när det är -20°C, för att bli av med skiten. Vet dock inte om det funkar. Men det är ju lite pinsamt när folk kör förbi, för alla fattar varför lixom... :roll:
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Vägglöss.

Inläggav Selma » 2016-02-27 16:30:01

antonius skrev:Här i kalla delen av Sverige ställer dom ut möblemanget i snön ett par dagar när det är -20°C, för att bli av med skiten. Vet dock inte om det funkar. Men det är ju lite pinsamt när folk kör förbi, för alla fattar varför lixom... :roll:

Partytält är nog hyfsat billiga att hyra vintertid men det ser ju lika suspekt ut som att ha soffgruppen och sängen på altanen/balkongen.

Att ställa ut saker för frysning under vintern är en aning osäkert, men kan åtminstone fungera för att fördröja vägglusens förökning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gg ... h_frysning

Kanske man ska testa med lus-bräda.
http://www.popularhistoria.se/artiklar/ ... lodsugare/
Selma

Vägglöss.

Inläggav slackern » 2016-02-27 16:59:15

Selma skrev:
antonius skrev:Här i kalla delen av Sverige ställer dom ut möblemanget i snön ett par dagar när det är -20°C, för att bli av med skiten. Vet dock inte om det funkar. Men det är ju lite pinsamt när folk kör förbi, för alla fattar varför lixom... :roll:

Partytält är nog hyfsat billiga att hyra vintertid men det ser ju lika suspekt ut som att ha soffgruppen och sängen på altanen/balkongen.
Att ställa ut saker för frysning under vintern är en aning osäkert, men kan åtminstone fungera för att fördröja vägglusens förökning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gg ... h_frysning

Kanske man ska testa med lus-bräda.
http://www.popularhistoria.se/artiklar/ ... lodsugare/

Stackare som har fått vägglöss måste vara jobbigt? Själv skulle jag ringa Anticimex eller vad det nu är för bolag min hyresvärd anlitar.
slackern

Vägglöss.

Inläggav Selma » 2016-02-27 17:28:35

slackern skrev:Stackare som har fått vägglöss måste vara jobbigt? Själv skulle jag ringa Anticimex eller vad det nu är för bolag min hyresvärd anlitar.

Nej, det finns inga vägglöss här men det skulle vara intressant att se om det "fastnar" något alls i en lusbräda.
Selma

Vägglöss.

Inläggav slackern » 2016-02-27 17:38:33

Selma skrev:
slackern skrev:Stackare som har fått vägglöss måste vara jobbigt? Själv skulle jag ringa Anticimex eller vad det nu är för bolag min hyresvärd anlitar.

Nej, det finns inga vägglöss här men det skulle vara intressant att se om det "fastnar" något alls i en lusbräda.

Om du inte har några vägglöss borde utsikterna se rätt små ut att det "fastnar" några. :lol:
slackern

Vägglöss.

Inläggav Selma » 2016-02-27 17:42:24

slackern skrev:Om du inte har några vägglöss borde utsikterna se rätt små ut att det "fastnar" några. :lol:

Det kanske fastnar något annat intressant?
Selma

Vägglöss.

Inläggav slackern » 2016-02-27 17:45:09

Selma skrev:
slackern skrev:Om du inte har några vägglöss borde utsikterna se rätt små ut att det "fastnar" några. :lol:

Det kanske fastnar något annat intressant?

Garanterat kvalster? Eller dom kanske bara tuggar i sig skinnbitar på sängkläderna?
slackern

Vägglöss.

Inläggav Zima33 » 2016-02-27 19:54:16

Selma skrev:Nu finns de snart överallt. Kanske bussar, tåg, hotell, stugbyar och liknande också drabbas. Tror att jag har läst om någon sjukhusavdelning där de fanns. Säkrast att hålla sig hemma

Det var flera avdelningar http://www.svd.se/lusepidemi-pa-stockholms-sjukhus
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Vägglöss.

Inläggav Selma » 2018-10-20 11:00:41

På bara tre år har antalet saneringar av vägglöss i Sverige ökat med 45 procent hos saneringsfirman Anticimex.

“De senaste fem åren har det skett en lavinartad ökning av vägglöss. Just nu finns det inte vägglösshundar så det räcker till", säger grundaren Marie Hedin.

https://www.di.se/nyheter/hundar-tas-in ... ot-lossen/

En kommentar till artikeln:
Konstigt, vi har ju alltid rest, och att det ökat så enormt sedan just 2015.

Jag tycker också att det är konstigt att resandet skulle ha ökat så "lavinartat" de senaste åren. De som reser utomlands borde ju vara mer uppmärksamma nu.
Selma

Vägglöss.

Inläggav Freedrone » 2018-10-20 11:18:28

Finns det inga vägglösshotell? Kackerlackshotell har jag ju hört talats om.
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Vägglöss.

Inläggav Selma » 2018-10-20 11:35:57

Freedrone skrev:Finns det inga vägglösshotell? Kackerlackshotell har jag ju hört talats om.

Det är inte den tropiska (finns i Asien) som härjar här.

https://www.sydsvenskan.se/2011-09-30/h ... y-lusfalla
- Vi utvecklar en bevakningsfälla. Den utsöndrar samma ämnen som människan och lockar därigenom till sig vägglössen. I och med det behöver man inte leta efter dem.

- Man kan säga att de kom tillbaka i slutet av 1990-talet. Varför vet man inte helt säkert men troligen har det funnits små populationer av vägglöss hela tiden som har utvecklat resistens mot de bekämpningsmedel som funnits.
Selma

Vägglöss.

Inläggav Alien » 2025-05-19 11:53:48

Bump!

Polishuset måste man ju besöka ibland, om inte annat så för att förnya id-kort el pass. Bara man inte får vägglöss då. :shock:

Skadedjuren har spridit sig från bostäder och omhändertagna personer in i själva polishuset. Därför måste bilar saneras med ozon och specialtränade hundar har satts in i jakt på lössen.

Spoiler: visa
Det är i samband med polisingripanden i främst bostäder och omhändertagande av personer som problemen med vägglöss har uppkommit. Skadedjuren har helt enkelt spridits med polisbilar och kanske även via uniformerna in i själva polishuset i Uppsala.
---
– Det är ett problem som vi aldrig hade förut utan det har kommit de senaste två eller tre åren. Tidigare så var det väl sanering av loppor och huvudlöss som gällde, till exempel i kontakt med hemlösa, men inte den här typen av löss, säger Ulrica Jakobsson, huvudskyddsombud för polisområde Uppsala.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/arti ... t/jp275pmr

Huh, bara jag läser om det börjar det klia!
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Vägglöss.

Inläggav Alien » 2025-10-11 14:33:29

Vägglöss på biografen!

Den rätt nya Filmstaden Luxe.

UNT 2025-10-08 skrev:Vägglöss är små, bruna insekter som helst håller till där vi sover. Att de skulle slå sig ner i en biosalong är ovanligt – men uppenbarligen inte omöjligt.

– En biograf är inte en sådan typisk miljö. Att man ens hittat vägglöss i den här typen av offentlig miljö tillhör inte vanligheten, säger Joakim Olsson.
---
Vanligast är att vägglöss följer med hem från resor, särskilt från hotellrum där de kan krypa ner i väskor eller kläder.

– Det krävs oftast längre kontakt med ett angripet område för att de ska följa med hem.
https://www.unt.se/kultur/uppsala/artik ... -/lyv24qpl

Överallt där man sitter där andra också suttit så riskerar man att få löss m m. På bussen, tunnelbanan, biblioteket, vårdcentralen och alltså även på bio.

Vanligast på hotell alltså. Någon har varit ute och rest och sedan gått på bio.

Om man har varit på Filmstaden Luxe under helgen och ändå är orolig så finns det några saker att hålla utkik efter:

– Titta efter spår i din sovplats – i skarvar och springor där de gärna gömmer sig. Vägglöss lämnar efter sig små svarta prickar, det är deras spillning, säger Joakim Olsson.

Han påminner om att vägglöss är helt ofarliga.

– Det värsta som kan hända är att man får några kliande bett.

Anticimex håller nu på med sanering av biografen.

Hur får ni bort dem då?

– Bland annat jobbar vi med kisel, ett pulver som vägglössen går i, vilket gör att de torkar ut och dör. Men det mest effektiva är värmebehandling.

Intervju med biobesökare:

UNT 2025-10-09 skrev:– Jag höll upp kappan och då såg jag en till, och en till, och en till.

Det säger en av de biobesökare som UNT pratat med, som vill vara anonym. Hon besökte Filmstaden Luxe fredagen den 3 oktober för att se filmen "Demon Slayer" i salong 4. Där använde hon sin kappa som en filt.

När filmen var slut begav sig biobesökaren till toaletterna. När hon höll kappan i ljuset såg hon det:

På kappan kröp inte bara ett litet djur, utan flera.

– Det var både fullvuxna och sådana som var så små att man knappt kunde se dem. Jag började tänka, är det här vägglöss? Ja, det såg fan ut som det. Då fick jag ju lite panik.

Hon skakade kappan fri från insekterna, fotade dem och begav sig ner till personalen, som blev chockerade över upptäckten.

– Jag fick visa bilden för dem och de konstaterade att ja, det är vägglöss.

Därefter gick hon hem, kontaktade Anticimex och frös in sina kläder.

– Tack och lov såg jag dem innan jag gick. Det är ju inte så kul om man får med sig lössen hem, säger hon.
https://www.unt.se/kultur/uppsala/artik ... l/jn101wnl

Ja, jag skulle också fått panik. Det är obehagligt att bara läsa om det.

En bit bort, samtidigt som "Demon Slayer" visades, satt en annan biobesökare i salong 6 och såg "Taylor Swift – The Official Release Party of a Showgirl".

Inte heller denna biobesökare upptäckte lössen förrän visningen var slut. Efter visningen plockade hon ut sina vantar från jackans innerficka.

– Jag märkte att något rörde sig i dem. Jag har aldrig sett vägglöss förut, så jag frågade AI som sa att det kunde vara kvalster.

Klockan hade då hunnit bli strax före midnatt och hon såg inte till någon i personalen.

– Jag kände att det var viktigt att behålla bilderna, men det var inte förrän jag såg nyheterna i veckan som det klickade till ordentligt.

Ja, AI kan man inte alltid lita på.

En del biobesökare ä missnöjda med bristane information från Filmstaaden. De vill inte berätta vilka salonger som drabbats. Det är ju av intresse för de som besökt Filmstaden.

På onsdagen meddelade pr-chefen Irene Hernberg att Filmstaden inte kommer göra någon intervju om vägglössen förrän saneringen är klar.
Alien
Assistent

Vägglöss.

Inläggav Alien » 2025-10-11 14:44:42

Om man övernattar på hotell så kan (ska?) man undersöka sängen efter vägglöss.

SVT 2024-12-10 skrev:Tanken på att upptäcka blodsugande vägglöss i sängen där du sover får det att krypa i kroppen på de flesta.

Men faktum är att saneringarna minskar i Sverige.

Nu visar skadedjursexperten hur du söker igenom hotellrummet efter vägglöss.
---
Kryper fram under natten
Vägglöss kryper fram under natten för att söka upp en sovande människa som de kan suga blod av.

Det gör inte ont att bli biten men vissa drabbas av klåda, svullnad och rodnad.

Vägglöss finns över hela jorden.

– Om det är ett fint hotell eller vandrarhem spelar ingen roll egentligen. Jag brukar säga att vägglusen är en demokratisk insekt. De bryr sig inte om vad du tjänar eller om det är fint eller inte. Utan har du otur kan du få vägglöss.

Hur ser det ut på svenska hotell?

– Ganska bra faktiskt. De allra flesta hotell har rutiner och har utbildat sin personal att hitta vägglöss och göra en sökning när de ändå fixar sängen och byter lakan. De vet ofta vad de ska leta efter, säger Rystrand.

Saneringarna minskar
Anticimex saneringar av vägglöss i Sverige minskade med cirka 44 procent 2019–2023. Samma siffra för Rentokil är 31 procent.
---
Larm om problem i andra länder
Samtidigt som saneringarna i Sverige minskar har det rapporterats om ökade problem i andra delar av världen. Paris till exempel. Förra året larmades det om vägglöss i bland annat tunnelbanor och skolor.

Väggluspaniken kan dock ha förstärkts av en rysk desinformationskampanj enligt Frankrikes minister för Europafrågor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... s-i-sangen
Alien
Assistent

Vägglöss.

Inläggav Alien » 2025-10-11 14:54:47

Här om den ryska väggluskampanjen.

Aftonbladet 11 oktober 2025 skrev:Rysk desinformation på sociala medier förstärkte paniken över den befarade vägglusvågen i Frankrike i höstas, enligt ministern för Europafrågor Jean-Noël Barrot.

Den franske ministerns kommentar kommer medan varningar om rysk desinformation i landet ökar. Rysslands huvudsyfte ska, enligt de franska varningarna, vara att underminera stödet till Ukraina.

– Frågan om vägglöss förstärktes på sociala nätverk av konton som har etablerats av rysk inspiration eller ryskt ursprung, sade han till tv-kanalen TF1 och tillade:

– Det förstärktes till stor del av konton kopplade till Kreml.
---
Enligt ministern har desinformation också gått ut på att koppla ihop förekomsten av vägglöss med ankomsten av ukrainska flyktingar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xb ... ggluspanik

Avsikten var alltså att folk skulle bli negativt inställda till ukrainska flyktingar och till Ukraina.
Alien
Assistent

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in