Kulturkanon - viktigt el onödigt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2025-10-04 1:45:00

När det gäller litteratur så tycker jag nio prosaförfattare och tio poeter är för lite, jag hoppas svenska elever får läsa mer. Jag saknade Hjalmar Söderberg, Hjalmar Bergman, Ivar Lo-Johansson, Harry Martinson, Moa Martinson och de övriga svenska nobelpristagarna i litteratur Verner von Heidenstam, Erik Axel Karlfeldt, Nelly Sachs och Eyvind Johnson.

c. En bok om lapparnas liv av Johan Turi tycker jag mer verkar som en bok i historia och folklivsforskning än ett skönlitterärt verk.

Muittalus sámid birra. En bok om lapparnas liv är en bok av Johan Turi med illustrationer av författaren. Boken gavs först ut på nordsamiska 1910, och samma år i dansk översättning under titeln Muittalus samid birra: En Bog om Lappernes Liv. År 1912 kom den svenska översättningen ut.
---
Johan Olofsson Turi föddes 10 mars 1854 i Kautokeino i Finnmark fylke i Norge. Han var fjällsame och levde hela sitt liv som nomad och färdades med renhjorden i ödemarken. Turi närde en idé om ett uppslagsverk om den del av samernas historia och det liv som han kände. Han började skriva på finska eftersom han ansåg att samiskan var ett för obetydligt språk, men återgick snart till sitt modersmål norsklapska, vad som idag kallas nordsamiska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Muittalus ... parnas_liv

Den boken finns inte i handeln och på stadsbiblioteket finns ett ex, som är utlånat. Den finns att köpa på antikvariat (över 7000 kr). Den finns också på Litterturbanken: https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfat ... v/faksimil
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Dagobert » 2025-10-04 12:22:25

Alien skrev:Den boken finns inte i handeln och på stadsbiblioteket finns ett ex, som är utlånat. Den finns att köpa på antikvariat (över 7000 kr). Den finns också på Litterturbanken:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/TuriJ/titlar/Muittalus1917/sida/v/faksimil

Boken har ca 17 sidor förord innan Johan Turis text börjar. Jag läste några sidor av den. Den översattes 1912 så svenskan känns ganska styltig. På Legimus finns den bara på nordsamiska, men som kanonbok kan man väl tänka sig att den kommer som svensk talbok.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav atoms » 2025-10-04 12:45:39

Dagobert skrev:
Alien skrev:Den boken finns inte i handeln och på stadsbiblioteket finns ett ex, som är utlånat. Den finns att köpa på antikvariat (över 7000 kr). Den finns också på Litterturbanken:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/TuriJ/titlar/Muittalus1917/sida/v/faksimil

Boken har ca 17 sidor förord innan Johan Turis text börjar. Jag läste några sidor av den. Den översattes 1912 så svenskan känns ganska styltig. På Legimus finns den bara på nordsamiska, men som kanonbok kan man väl tänka sig att den kommer som svensk talbok.

Finns i engelsk översättning från 1931 för bara 100 dollar - https://www.abebooks.com/Turis-Book-Lap ... 6448370/bd

Är översatt till ett flertal språk, men ett ex med originaltext och översättning sida vid sida vore intressant.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav nallen » 2025-10-04 12:46:01

Jag ska erkänna att jag har ganska svårt att se hur man ska kunna använda kulturkanon, meningen är såvitt jag förstår inte att den ska vara normativ?

När det gäller litteraturlistan, som Alien återgivit den här, tror jag att jag själv bara läst Den vedervärdige mannen från Säffle själv, Pippi Långstrump har jag nog fått läst, eller återberättad, för mig,
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Dagobert » 2025-10-04 14:32:09

Jag ser inga humorister i kanonen men har inte läst hela.
Povel Ramel och Hasseåtage var nyskapande och påverkade nog svensk kultur en hel del under sin storhetstid och mycket av det de gjorde är över 50 år gammalt.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Alien » 2025-10-04 14:42:16

nallen skrev:Jag ska erkänna att jag har ganska svårt att se hur man ska kunna använda kulturkanon, meningen är såvitt jag förstår inte att den ska vara normativ?

När det gäller litteraturlistan, som Alien återgivit den här, tror jag att jag själv bara läst Den vedervärdige mannen från Säffle själv, Pippi Långstrump har jag nog fått läst, eller återberättad, för mig,

Jag tror meningen är att man ska läsa verken, de ses som klassiker.

Jag har läst alla utom det samiska verket. Flera är ju filmade som Utvandrarna och Den vedervärdige mannen från Säffle (Mannen på taket).

Utvandrarna är så känd och populär att den finns med bland folkets egna förslag.

Men frågan är om det är någon mening med denna lista om ungdomarna i allmänhet och killarna i synnerhet helt slutat att läsa böcker.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nescio » 2025-10-04 15:37:29

Alien skrev:Utvandrarna är så känd och populär att den finns med bland folkets egna förslag.
Jag har just läst den. Antagligen för att den stod på listan. Den var bra i början när de var kvar i Småland. I slutet när de åkte båt blev den sämre.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav nescio » 2025-10-04 15:48:29

Alien skrev:Det finns ett quiz om kulturkanon: https://www.dn.se/quiz/kultur/koll-pa-kulturkanon/
11/15

Spoiler: visa
Fel på
1. Var är scenen med döden inspelad?
2. Var öppnade möbeljätten sitt andra varuhus?
6. vilken krögare ligger bakom klassikern ”toast Skagen”?
14. Allan Petterssons mest kända symfoni
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Återgå till Intressanta intressen

Logga in