Modellbygge
76 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Modellbygge
Första gången jag testat tuschpennor med kromfärg. Blev impad faktiskt.
Och synd att min lilla etikettskrivare inte är så högupplöst, men man ser i alla fall femman på skattemärket...
(Fotot på datorn visas, inte utskriften)
Och synd att min lilla etikettskrivare inte är så högupplöst, men man ser i alla fall femman på skattemärket...
(Fotot på datorn visas, inte utskriften)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Modellbygge
Nya ramen är nu fastskruvad, så lite lättare att hantera modellen.
SPOA'n ändrad till standard med fjädrarna under axlarna och som den står på fotot, så är hjulbasen 200mm.
Ganska nära 203mm, som det borde vara och mycket bättre än 190mm, som den hade från butik.
Prototypar infästningen axlar mot fjädrar med plastfjädrar innan jag försöker borra i metallfjädrarna.
Bak slipper jag modifiera ser det ut som.
SPOA'n ändrad till standard med fjädrarna under axlarna och som den står på fotot, så är hjulbasen 200mm.
Ganska nära 203mm, som det borde vara och mycket bättre än 190mm, som den hade från butik.
Prototypar infästningen axlar mot fjädrar med plastfjädrar innan jag försöker borra i metallfjädrarna.
Bak slipper jag modifiera ser det ut som.

Modellbygge
Nybörjare på rc, som jag är så sket det sig rejält!
Motorn är Suzukins och har drivaxlar som snurrar i olika riktningar, vette fan vad det kallas på svenska.
Counter rotating drive shafts eller gear box, what ever...
Axlarna är från jeepen och har ej så, så bakhjulen snurrar åt fel håll om jag linjerar upp drivaxlarna.
Vände bakaxeln och då snurrar den åt rätt håll, men vinkeln från motorn till axeln blir för stor, så hela axeln hoppar.
Och så ser det ju förjävligt ut.
Just nu är bilen en sk shelf queen alltså.
Motorn är Suzukins och har drivaxlar som snurrar i olika riktningar, vette fan vad det kallas på svenska.
Axlarna är från jeepen och har ej så, så bakhjulen snurrar åt fel håll om jag linjerar upp drivaxlarna.
Vände bakaxeln och då snurrar den åt rätt håll, men vinkeln från motorn till axeln blir för stor, så hela axeln hoppar.
Och så ser det ju förjävligt ut.
Just nu är bilen en sk shelf queen alltså.
Modellbygge
Hittade en drivaxel, som klarar vinkeln, så nu kan man köra bilen i alla fall.
Ser fortfarande konstigt ut med diff-klumparna på olika sidor...
Ser fortfarande konstigt ut med diff-klumparna på olika sidor...
Modellbygge
Lynx-66 skrev:vette fan vad det kallas på svenska.
Fördelningslåda.
Modellbygge
slackern skrev:Lynx snygg modell för övrigt.
Ja, med tanke på priset, så är den helt okej faktiskt. Mycket plast original, men finns uppgraderingsdelar i metall. Också hyfsat billigt.
Plasten känns som av mer kvalitet, än jag trodde det skulle göra.
Klart det finns saker där jag undrar hur de tänkte, men i det stora hela, så är jag nöjd.
Fan, en sån här får inte plats.
Modellbygge
Hittade billiga adaptrar, som flyttar ut fästhålen för t ex bladfjädrar eller annat.
Helst hade jag sett samma cc mellan hålen på den utflyttade delen, men får modda lite.
Då kanske jag kan gå tillbaka till originalaxlarna, som alltså har fästena lite längre in mot mitten jämfört med den bredare ramen från jeepen och axlarna på den.
Axlarna är ungefär lika breda, men fästena sitter annorlunda.
Jeepens ram är mer verklighetstrogen
En positiv grej är att det finns ett stötdämparfäste, så som det var på riktiga Suzukin.
Får modda till ett lämpligt fäste för toppen på stötdämparna dock.
Beställde svarta naturligtvis.
Nån kanske undrar varför jag inte behöll jeepens motor och fördelningslåda, så hade axelproblemet inte funnits, men jag ville inte skära upp kaross och inredning för att den motorn skulle få plats.
Tyngdpunkten är lite lägre på Suzukins ram och motor och det blir nu också 2 "ramar" på modellen, så ännu lägre tyngdpunkt på hela bilen.
Helst hade jag sett samma cc mellan hålen på den utflyttade delen, men får modda lite.
Då kanske jag kan gå tillbaka till originalaxlarna, som alltså har fästena lite längre in mot mitten jämfört med den bredare ramen från jeepen och axlarna på den.
Axlarna är ungefär lika breda, men fästena sitter annorlunda.
Jeepens ram är mer verklighetstrogen
En positiv grej är att det finns ett stötdämparfäste, så som det var på riktiga Suzukin.
Får modda till ett lämpligt fäste för toppen på stötdämparna dock.
Beställde svarta naturligtvis.
Nån kanske undrar varför jag inte behöll jeepens motor och fördelningslåda, så hade axelproblemet inte funnits, men jag ville inte skära upp kaross och inredning för att den motorn skulle få plats.
Tyngdpunkten är lite lägre på Suzukins ram och motor och det blir nu också 2 "ramar" på modellen, så ännu lägre tyngdpunkt på hela bilen.
Modellbygge
Inredningen är nog det sämsta på bilen.
Känns lite off i skalenligheten och sen har de av förståeliga skäl inte gjort en exakt kopia heller.
Figur i skala 1:12 borde få plats med råge, men man får oftast kapa fötter eller från knäna.
Samtidigt når denna figur inte fram till ratten, så får kanske kolla om jag kan göra stolarna lite flyttbara genom att förlänga fästskårorna(?)
Vet inte om jag skrivit att jag flyttat bak baksätet lite, typ 1cm och borde flytta det lite till, men då blir det så små fästläppar kvar och så börjar skårorna för läpparna synas.
Originalplaceringen stämmer inte med verkligheten alltså.
Sen borde framaxeln flyttas fram 2mm, som syns på fotot.
Alternativ rundar jag skärmkanterna lite när skärmbreddarna är på plats.
Hjulen är hyfsat skalenliga nu. 1.55" fälg är nära. Borde vara 1.5"
Däcken är nära standarddäcken 195R15, men är aningen bredare än 19.5mm.
Diametern aningen större än vad jag googlat fram.
Känns lite off i skalenligheten och sen har de av förståeliga skäl inte gjort en exakt kopia heller.
Figur i skala 1:12 borde få plats med råge, men man får oftast kapa fötter eller från knäna.
Samtidigt når denna figur inte fram till ratten, så får kanske kolla om jag kan göra stolarna lite flyttbara genom att förlänga fästskårorna(?)
Vet inte om jag skrivit att jag flyttat bak baksätet lite, typ 1cm och borde flytta det lite till, men då blir det så små fästläppar kvar och så börjar skårorna för läpparna synas.
Originalplaceringen stämmer inte med verkligheten alltså.
Sen borde framaxeln flyttas fram 2mm, som syns på fotot.
Alternativ rundar jag skärmkanterna lite när skärmbreddarna är på plats.
Hjulen är hyfsat skalenliga nu. 1.55" fälg är nära. Borde vara 1.5"
Däcken är nära standarddäcken 195R15, men är aningen bredare än 19.5mm.
Diametern aningen större än vad jag googlat fram.
Modellbygge
Rättar mig lite då jag blandade ihop däcken... bredden är ca 20mm, så hyfsat nära alltså.
Modellbygge
Vi kan säga att däcken nästan motsvarar 205/75R15, men fortfarande nån millimeter större diameter. 
Mer 215/75R15 kan vi nog säga istället, däckmönsterbredden är 21mm när jag mätte lite noggrannare.
Då stämmer diametern bättre också.
Mer 215/75R15 kan vi nog säga istället, däckmönsterbredden är 21mm när jag mätte lite noggrannare.
Då stämmer diametern bättre också.
Modellbygge
Men va' fan... tyckte de vita fälgarna såg lite stora ut och de mäter ju 46mm i diameter, så de är inte skalenliga... bummer!
15 tum är ju ca 38cm.
Sen verkar RC-världen mäta gummikanten på däcket, som brukar ligga betydligt djupare i fälgen än vad verkliga däck gör. Gör om, gör rätt!
15 tum är ju ca 38cm.
Sen verkar RC-världen mäta gummikanten på däcket, som brukar ligga betydligt djupare i fälgen än vad verkliga däck gör. Gör om, gör rätt!
Modellbygge
Krompennorna är av märket FlySea och funkar riktigt bra.
Det har hänt en del på pigmentmalerifronten tydligen.
Men jag tycker originalfälgarna är för små.
Undrar om jag vågar sätta de vita fälgarna i metallsvarven(?)
Det har hänt en del på pigmentmalerifronten tydligen.
Men jag tycker originalfälgarna är för små.
Undrar om jag vågar sätta de vita fälgarna i metallsvarven(?)
Modellbygge
Händer inte så mycket med rc-modellen. Väntar på några småsaker.
Men eftersom bladfjädrarna inte behöver modifieras bak, så satte jag tillbaka de i metall.
Passade på att byta till dämpare i metall, som kom igår. Både fram och bak.
Bak, så ska jag försöka fästa dem innanför bladfjädrarna istället.
Nere är ju bara att flytta över dem, men upptill vill jag fästa dem aningen längre in, så de lutar lite.
Men de är jävligt korta, så får se hur det går.
Fjädringen flexar väl i princip lika dåligt, som den verkliga omodifierade Suzukin i alla fall.
Men eftersom bladfjädrarna inte behöver modifieras bak, så satte jag tillbaka de i metall.
Passade på att byta till dämpare i metall, som kom igår. Både fram och bak.
Bak, så ska jag försöka fästa dem innanför bladfjädrarna istället.
Nere är ju bara att flytta över dem, men upptill vill jag fästa dem aningen längre in, så de lutar lite.
Men de är jävligt korta, så får se hur det går.
Fjädringen flexar väl i princip lika dåligt, som den verkliga omodifierade Suzukin i alla fall.
Modellbygge
Regplåtarna klara och i hyfsad storlek, tror jag.
Nya EU-skyltar är väl runt 50cm i verkligheten, så dessa äldre borde ha varit lite kortare.
Jämför jag med gamla foton på min Suzuki, så är miniatyrerna bara lite mindre.
Just nu har hjulen inga adaptrar, så spårvidden är så smal, som möjligt.
Väntar på adaptrar, som inte breddar utåt.
Borde egentligen korta av axlarna ett par millimeter på varje sida, men vet inte om jag kan såga tillräckligt rakt.
Om adaptrarna sitter tajt och bra dvs rakt, så kortar jag nog ner axlarna lite.
Nya EU-skyltar är väl runt 50cm i verkligheten, så dessa äldre borde ha varit lite kortare.
Jämför jag med gamla foton på min Suzuki, så är miniatyrerna bara lite mindre.
Just nu har hjulen inga adaptrar, så spårvidden är så smal, som möjligt.
Väntar på adaptrar, som inte breddar utåt.
Borde egentligen korta av axlarna ett par millimeter på varje sida, men vet inte om jag kan såga tillräckligt rakt.
Om adaptrarna sitter tajt och bra dvs rakt, så kortar jag nog ner axlarna lite.
Modellbygge
Hittade några däck, som borde ge skenet av att man pressat in 235/75-15-däck istället för 195R15.
Det var max man fick in utan att höja Suzukin, som jag minns det. Kanske lite massage av skärmkanter och främre stötfångaren...
Tyvärr är ju de sk 1.55"-fälgarna mer som 18-tummare och det irriterar mig.
Plastfälgarna, som bilen kom med, är mer 13-tummare och det irriterar mig lika mycket.
Det behövs tydligen fler riktiga nördar i RC-världen, så vi kommer bort från de här överdrivna overkliga produkterna.
Det var max man fick in utan att höja Suzukin, som jag minns det. Kanske lite massage av skärmkanter och främre stötfångaren...
Tyvärr är ju de sk 1.55"-fälgarna mer som 18-tummare och det irriterar mig.
Plastfälgarna, som bilen kom med, är mer 13-tummare och det irriterar mig lika mycket.
Det behövs tydligen fler riktiga nördar i RC-världen, så vi kommer bort från de här överdrivna overkliga produkterna.
Modellbygge
Väntar till nya däcken kommit, men sen sätter jag nog de tunnare fälgframsidorna i svarven.
Hoppas på att få ner dem till dia 41mm, men minst till 42 från 46.
41 borde gå om jag limmar däcken, men det får jag se...
Man vill ju att nya kanten ska ligga bra mot däcket också.
Hoppas på att få ner dem till dia 41mm, men minst till 42 från 46.
41 borde gå om jag limmar däcken, men det får jag se...
Man vill ju att nya kanten ska ligga bra mot däcket också.
Modellbygge
Börjat skissa på nya hjulnav till de vita fälgarna. PETG borde vara tillräckligt.
Modellbygge
Den här byggsatsen ska jag nog ge mig själv i 60-årspresent.
Radiostyrd och elmotorn göms inuti fejkmotorn.
Kaross också såklart, med nedrullningsbara rutor, belysning i instrumenten, fungerande vindrutetorkare, innerbelysning och flyttbara nedfällbara stolar med justerbara nackstöd.
Alla dörrar går att öppna och bakdörren öppnas med handtaget precis som fullstora bilen.
Ratten vrids samtidigt som hjulen och man kan få automatväxelspaken att flytta sig också, men det behövs inte.
Man kan också lägga till remhjul på motorn, som snurrar om man aktiverar det, samt extra lullull som kylare, batteri, diverse plastbehållare typ spolvätska och bromsolja med bromscylinder etc.
Synd att den inte finns som soft top, inte har bladfjädrar och att fäljarna inte är "original", men det går kanske att ordna... ja bara bladfjädrar alltså.
Fast den är ju svindyr...
Radiostyrd och elmotorn göms inuti fejkmotorn.
Kaross också såklart, med nedrullningsbara rutor, belysning i instrumenten, fungerande vindrutetorkare, innerbelysning och flyttbara nedfällbara stolar med justerbara nackstöd.
Alla dörrar går att öppna och bakdörren öppnas med handtaget precis som fullstora bilen.
Ratten vrids samtidigt som hjulen och man kan få automatväxelspaken att flytta sig också, men det behövs inte.
Man kan också lägga till remhjul på motorn, som snurrar om man aktiverar det, samt extra lullull som kylare, batteri, diverse plastbehållare typ spolvätska och bromsolja med bromscylinder etc.
Synd att den inte finns som soft top, inte har bladfjädrar och att fäljarna inte är "original", men det går kanske att ordna... ja bara bladfjädrar alltså.
Fast den är ju svindyr...

Modellbygge
Fy satan vad en del kostar på... inga problem att komma över 20-tusen med en sån här byggsats.
Man får t o m öppna huven som på en riktig. Alltså inte vajer inifrån bilen, men en spärr man kommer åt genom grillen, så ej exakt där den ska vara men ändå.
Man får t o m öppna huven som på en riktig. Alltså inte vajer inifrån bilen, men en spärr man kommer åt genom grillen, så ej exakt där den ska vara men ändå.
Modellbygge
Nu kan jag gå tillbaka till svarta originalaxeln.
Adaptrar för att flytta ut fästena till t ex bladfjädrar.
Nu lösmonterade jag allt med diffklumpen på samma sida som jeep-axeln, men den ska alltså vara på andra sidan och ger då en betydligt rakare väg för drivaxeln till fördelningslådan.
Tyvärr verkar några gängade hål i adaptrarna vara slarvigt gjorda eller alldeles för grunda för de medföljande skruvarna, så jag har fortfarande en hel del att göra innan det funkar.
Sen är det kanterna längst ut på adaptrarna, som måste "gröpas ut" för axlarnas lite större diameter just där.
De är lite större och klumpigare än jag föreställt mig tyvärr, men men...
Får se om jag använder de lägre dämparfästena som man ser in i hålen på.
Ger ju lite längre dämpare och möjligheten att fixa nytt fäste upptill. Och med en liten lutning inåt, som på riktiga bilen.
Adaptrar för att flytta ut fästena till t ex bladfjädrar.
Nu lösmonterade jag allt med diffklumpen på samma sida som jeep-axeln, men den ska alltså vara på andra sidan och ger då en betydligt rakare väg för drivaxeln till fördelningslådan.
Tyvärr verkar några gängade hål i adaptrarna vara slarvigt gjorda eller alldeles för grunda för de medföljande skruvarna, så jag har fortfarande en hel del att göra innan det funkar.
Sen är det kanterna längst ut på adaptrarna, som måste "gröpas ut" för axlarnas lite större diameter just där.
De är lite större och klumpigare än jag föreställt mig tyvärr, men men...
Får se om jag använder de lägre dämparfästena som man ser in i hålen på.
Ger ju lite längre dämpare och möjligheten att fixa nytt fäste upptill. Och med en liten lutning inåt, som på riktiga bilen.
Modellbygge
Jag funderar på att ge upp jeep-ramen.
Funderar på en sån här istället med en massa förborrade fästhål:
Den är egentligen för en längre och bredare modell, så de iskruvade delarna kommer inte användas i så fall.
Skruvar dit Suzukiramens delar eller annat som håller rätt bredd.
Jag får se...
Funderar på en sån här istället med en massa förborrade fästhål:
Den är egentligen för en längre och bredare modell, så de iskruvade delarna kommer inte användas i så fall.
Skruvar dit Suzukiramens delar eller annat som håller rätt bredd.
Jag får se...

Modellbygge
Är det en Suzuki Samurai du bygger? Jag har blandade känslor inför den bilen. Det är den enda bil jag kört av vägen med. Kul att köra men usla vägenskaper. Särskilt på vintern då det var halt.
Återgå till Intressanta intressen