Alternativa perspektiv

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2023-10-13 16:48:04

En tråd om alternativa perspektiv på tillvaron för oss som har intresse utav sådant. Det kan t ex handla om andlighet, om konspirationsteorier eller om framtidsspådomar. Ämnen som ibland sammanfaller.

Jag tänkte inleda tråden med att ta upp vissa förutsägelser om framtiden som jag har gett uttryck för på det här forumet genom åren, nämligen dessa:

- Det kommer att bli världskrig mellan stormakterna, vilket mestadels kommer att utspela sig i Mellanöstern.

- Vi kommer att bli medvetna om att vi inte är ensamma i universum, utan att vi till och med är övervakade utav vänligt sinnade utomjordingar.

- Köttätandet kommer att upphöra.

Hur har då de här utsagorna åldrats under dessa år?

Köttätandets upphörande tror jag kommer att ta flera decennier till. Men jag tycker det ser ut som att vi rör oss långsamt i den riktningen. Köttätandet ifrågasätts alltmer utifrån grunder som har med klimatet att göra, med hälsan att göra, med virus att göra och med etik att göra. Allt fler alternativ till kött börjar att se dagens ljus. Att komma över köttätandet blir en viktig milstolpe i människans utveckling tror jag. Så länge som vi krigar med varandra och äter utav (andra) djur så uppfattas vi nog som en aning primitiva och barbariska utav de flesta utomjordiska grupper skulle jag tro.

De andra båda ämnena tror jag kan ligga närmare i tiden. När jag först skrev om dessa fanns de sannolikt inte på kartan hos de flesta människor, men idag ser det ju lite annorlunda ut. Det pratas tyvärr en hel del om världskrig numera till följd utav den ökade polariseringen mellan (lite förenklat) öst och väst, och pga de konflikter som just nu förekommer i världen.

Och UFO-frågan har under det här året blivit högaktuell vilket man känner till om man har följt med i vad media förtäller. USA har börjat att ta frågan på allvar på hög politisk nivå och man vill gå till botten med det hela. En visselblåsare vid namn Dave Grusch har avslöjat att det är mycket som hemlighålls, bl a så skall man ha tagit döda utomjordingar i förvar. Jag har tidigare skrivit att jag tror vi är inne i en tillvänjningsprocess där vi långsamt skall vänja oss vid tanken på att vi inte är ensamma i universum, och om detta stämmer så har denna process uppenbarligen intensifierats på senare tid.

Att de här båda ämnena har blivit aktuella samtidigt är inte så konstigt tycker jag, då det är min övertygelse att utomjordingar kommer att ingripa om/när nästa världskrig bryter ut. De skall nämligen ha förmågan att desarmera kärnvapen vad jag förstår, och det är något de också kommer att praktisera när så behövs och när det är möjligt ur ett karmaperspektiv.

Jag är själv ingen siare, däremot så är jag en sanningssökare och just de här förutsägelserna är det mystikern och författaren Martinus som ligger bakom. Jag har stort förtroende för honom men samtidigt bör man aldrig ta förutsägelser om framtiden alltför bokstavligt tänker jag, oavsett vem som ligger bakom dessa. Vad som verkligen händer får visa sig, och förhoppningsvis så dröjer det länge till innan vi drabbas utav ett världskrig. Trevligast vore naturligtvis om vi aldrig behöver vara med om det överhuvudtaget.

Men om det blir aktuellt så skall vi bo på det bästa stället på jorden. Här uppe i skandinavien så är vi förhållandevis långt framme i vår andliga utveckling och bär inte på mycket krigskarma alls, så här kommer inte att falla några bomber och vi kommer inte att bli ockuperade, inte i någon större omfattning i vart fall. Så vi behöver inte vara rädda för vår egna del, eller för den delen vara rädda för att mänskligheten skulle gå under vid ett världskrig hur illa det än kan komma att se ut.

Snarare är det så att det ser mycket ljust ut för jorden och mänskligheten i det längre perspektivet. Vi kommer att få en fantastiskt fin tillvaro på jorden och kommer att ha ett tätt samarbete med utomjordiska civilisationer. Men först måste vi igenom mörkrets kulmination vilket motsvarar en sista djup kris för jordklotsväsendet innan denne blir kosmiskt invigd och befriad ifrån sin upplevelse utav seperation.

På tal om Martinus och förutsägelser så sa han under 70-talet följande om Ryssland:

"Russerne går det helt galt for. Der bliver revolution. Det er skrækkeligt med det voldsomme diktatur, - at folk ikke må sige, hvad de vil."

Jag avslutar med en video där det berättas om hur "oidentifierade flygande objekt" verkar ha desarmerat kärnvapen redan:

Micke

Anslöt: 2005-10-12

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2024-08-06 6:38:41

Det var ett tag sedan nu som jag skrev på det här forumet.

Börsraset/börsnedgången vi ser nu får mig att tänka på en sak som Martinus sa angående det kommande världskriget, nämligen att det skulle föregås utav en djup finanskris. Men det återstår att se om det här är början på en djupare finanskris eller om det blott handlar om en tillfällig nedgång vilket det ju mycket väl kan vara tal om.

Annars saknas det tyvärr inte tecken på att vi går mot det krig som han förutspådde och som jag nämnde i mitt förra inlägg. Spänningarna mellan öst (huvudsakligen Kina, Ryssland och Iran) och väst (huvudsakligen USA och Israel) tilltar alltmer.

Martinus sa också att det är intressant att se hur diplomater kommer att försöka förhindra kriget, men att detta är lönlöst då skottet redan är avlossat. Med det menade han att "den stora karman" redan skulle vara på väg mot jorden och att det därför inte går att förhindra det.

Men återigen, här i Skandinavien så skall vi vara relativt skyddade ifrån det eventuella kriget, även om det förstås skulle komma att påverka även oss på en massa olika sätt. Det mest problematiska för oss om jag minns rätt skall komma att handla om upplopp i förorterna. Sedan så har alla länder med ett kors i flaggan tydligen en speciell uppgift, nämligen att ta hand om krigsskadade. "Inte en sommarstuga kommer att stå tom" skall Martinus ha sagt.

En annan förutsägelse förresten från Martinus som gäller det här århundradet är att det kommer att svepa en våg av diktatur över hela världen.

På tal om förutsägelser så finns det en video som sprids mycket just nu som handlar om attentatet mot Trump, och hur detta förutspåddes för fyra månader sedan. Se den från 11 minuter:

https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... U&t=11m03s

Jag har ingen koll på den här mannen och har ingen aning om han verkligen besitter en förmåga att förutsäga framtiden korrekt. Det finns rimligen tusentals förutsägelser på Youtube och därför är det ju inte så konstigt ifall någon slår in ibland på ren tur. Personligen tycker jag det är intressant annars att han även talar om en stor ekonomisk krasch efter att Trump skall ha vunnit valet. Den som lever får se.

Någon jag har bättre koll på annars är Susann Björklund. Jag tycker dock inte att hennes förutsägelser rörandes de senaste åren har varit klockrena. Snarare krävs det nog en ytterst välvillig tolkning för att säga att hon fått rätt. Men hon får en chans till utav mig. Hon säger att det skall hända något speciellt i slutet på oktober, och att nästa år skall präglas utav brist. Inte särskilt detaljerat alltså. Hennes uppgift är dock inte att förutspå framtiden, utan snarare att ge oss nycklar för att jobba med oss själva så att vi skall kunna komma i kontakt med våra "högre jag". Hennes videos kan jag rekommendera för den som har dylikt intresse.
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav Huggorm » 2024-08-06 10:27:16

Denna nedgång i finanserna är bara början, det kommer rätta till sig lite och sedan komma nya nedgångar. Det blir en gradvis nedgång. Både vi i Europa, Kineserna, ryssarna och många andra länder har åldrande befolkningar och vi kommer inte kunna hålla igång världens ekonomi. När det väl börjar kollapsa kommer de andra regionerna följa efter för allt hänger ihop. I samband med detta kommer det förstås vara krig, statskupper och svält. De enda som kommer ha gott om befolkning kommer vara de i Afrika söder om Sahara och de kommer svärma in över resterna av Europa när vi är svaga. Men de kommer förstås inte kunna driva våra lyckade ekonomier vidare, de kommer bara förstöra det de kan och sedan svälta de med.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Alternativa perspektiv

Inläggav antonius » 2024-08-06 12:17:17

Huggorm skrev:Denna nedgång i finanserna är bara början, det kommer rätta till sig lite och sedan komma nya nedgångar. Det blir en gradvis nedgång. Både vi i Europa, Kineserna, ryssarna och många andra länder har åldrande befolkningar och vi kommer inte kunna hålla igång världens ekonomi. När det väl börjar kollapsa kommer de andra regionerna följa efter för allt hänger ihop. I samband med detta kommer det förstås vara krig, statskupper och svält. De enda som kommer ha gott om befolkning kommer vara de i Afrika söder om Sahara och de kommer svärma in över resterna av Europa när vi är svaga. Men de kommer förstås inte kunna driva våra lyckade ekonomier vidare, de kommer bara förstöra det de kan och sedan svälta de med.

ja de är lite bistert, festen är över, istället för försöka ordna upp saker kommer mänskligheten att skjuta skallen av varann, nä fel, först våldtar man varann, sen tar man fram puffran, eller morapuukko som finnarna säger, om man inte har något skjutjärn
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2024-12-31 19:27:34

Gott nytt år?

Ett par världskända siare skall ha uttalat sig om 2025:

Legendary mystics Nostradamus and Baba Vanga, separated by centuries, have both issued chilling predictions for 2025. Foreseeing widespread conflict, disaster, and potential extraterrestrial encounters, their visions point to an unsettling future that has captured global attention. Both Nostradamus, the 16th-century French astrologer, and Baba Vanga, the blind Bulgarian mystic, foresee a war erupting in Europe that could have devastating global repercussions.

https://www.businesstoday.in/latest/tre ... 2024-10-27

Jag har inte kollat upp vad dessa siare verkligen har skrivit så jag vet inte hur väl artikeln stämmer med deras egna ord. Men det är intressant att båda tydligen skall ha förutspått krig i Europa, och att Baba Vanga likt Martinus talade om utomjordingar. Om ett år så har vi facit på hur väl dessa profetior stämde in.

Om jag själv ska våga mig på en gissning för 2025 så tror jag att Trump kommer att se till så att vi får erfara både den djupa finanskris och den kortare fredligare period som enligt Martinus skall föregå nästa världskrig. Sen om detta krig och den utomjordiska kontakten sker redan under 2025 har jag ingen uppfattning om.
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav Freddy Dreadful » 2024-12-31 19:42:28

Micke skrev:Om jag själv ska våga mig på en gissning för 2025 så tror jag att Trump kommer att se till så att vi får erfara både den djupa finanskris och den kortare fredligare period som enligt Martinus skall föregå nästa världskrig. Sen om detta krig och den utomjordiska kontakten sker redan under 2025 har jag ingen uppfattning om.

Det låter rimligt tycker jag. Det kommer jag att satsa mina pengar på (eller investera dem i Hawk tua girls kryptovaluta)!
Freddy Dreadful

Anslöt: 2010-09-13

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-06-12 9:34:33

Jag skummade igenom Aftonbladet nu på morgonen:

-Oljepriset stiger pga krigshot i mellanöstern.

-Oro för storkrig i mellanöstern. Iran mot USA och Israel. Ett krig som skulle kunna urarta till ett världskrig som jag ser det då det ju kan sägas handla om öst mot väst. Kommer Kina och Ryssland bara att se på om Iran blir bombat?

-Det skrivs om att Iris inleds. Det handlar om elitnätverket Bilderberggruppen som ibland påstås ha ett stort inflytande på världsordningen. Jag tycker det känns väntat att saker och ting kommer upp i ljuset nu i dessa "sluttider", inte minst vad gäller sådana här elitnätverk vilka alldeles säkert har en viss påverkan på våra liv.

-Bilder på lyckliga studenter som inte har tagit in verkligheten som jag ser det. Det får mig att tänka lite på Titanics sista tid och folket i första klass, hur dessa festade vidare omedvetna om att skeppet höll på att sjunka. Med detta sagt så vill jag även säga att det kan vara fördelaktigt för hälsan att inte ta in världens elände i allt för hög grad. Speciellt allt sådant man inte själv kan påverka ändå. Det kan till och med vara bra att periodvis undvika nyheterna helt och hållet om man märker att man påverkas negativt utav det.

-Det påstås att Trump har möjligheten att stänga av SVT om han så skulle önska. Hur självständiga är vi som nation egentligen i denna värld av stormakter med diktatoriska tendenser?

-Liver King talar ut om sin bluff. Han har haft ett stort inflytande vad gäller den galna raw meat-dieten som har inspirerat människor på senare år. Det visar sig att hans välbyggda kropp snarare är ett resultat utav anabola steroider. Detta avslöjande ligger i linje med köttätandets upphörande, en annan utav Martinus förutsägelser för det här händelserika och helt unika århundradet i jordens historia som vi alla har valt att vara med om på plats av en eller annan anledning. Vare sig vi är medvetna om det eller ej.

Hur tycker ni andra forummedlemmar att världsläget ser ut idag? Ser vi ut att gå mot en mer eller mindre global diktatur, ett nytt världskrig och en djupare finanskris så som Martinus har siat? Eller kommer det snart att rätta till sig i världen och bli som vanligt igen? :-)063
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-09-15 1:08:23

Autism som ett tecken på att man är en "äldre själ".

Om man har en autismdiagnos (i synnerhet högfungerande/asperger) så är detta ett tecken på, så vitt jag har förstått saken, att man sannolikt är lite längre fram i sin själsliga resa än vad som är normalt. Det innebär att man inte är kvar i djurriket i lika hög grad som de mer "normala" människorna. Vi ligger före med kanske några hundra jordeliv om inte mer, men några "färdiga" människor är vi dock inte ännu.

Det här medför att om vi vill bättre förstå hur mänskligheten i stort fungerar så kan vi se hur det ser ut i djurriket för att få en hint. Jag tänker bl a på användandet utav kroppsspråk vid kommunikation, hierarkier och hackordningar, flockdjursbeteenden, en högre grad utav själviskhet och rymligare samveten m m.

I stället har vi hunnit utveckla en högre känslighet hos våra sinnen. Vår kommunikation tenderar att i högre grad utgå ifrån logik och ärlighet, och vi är i högre grad individualister som kan ha svårt för auktoriteter. Vi tenderar tyvärr att bli utnyttjade såvida vi inte har förstått att våran ärlighet och medkänsla oftast inte delas utav andra, hur trevliga de än framstår som. :-|

Hur låter det här? Om ni får kontakt med era "överjag" så kan ni möjligen få bekräftat att det är ungefär så som jag beskriver saken här. Innan dess kan man gärna vara skeptisk till detta.
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav antonius » 2025-09-15 6:44:22

jaa, om önskningar var hästar skulle tiggare rida
antonius

Alternativa perspektiv

Inläggav Fabela » 2025-09-15 12:02:42

Det vore fantastiskt om det vore så. En vacker tanke :-)Happy

Men jag personligen får den inte att stämma. Jag ser ingen skillnad mellan autister som grupp och "mer normala" som grupp. Det finns alla sorter inom de båda. Jag är heller inte säker på hur jag skulle kategorisera vissa egenskaper och förmågor, dvs om de skulle tyda på högre eller lägre andlig utveckling.

Öht tycker jag att teorin är problematisk, eftersom man inte vet hur många o-, fel- och självdiagnostiserade det finns, vilka de är och hurdana de är som personer, vilka av de olika diagnoskriterierna och div. andra mer eller mindre vanliga drag de alla har och i vilken grad.

Den här sortens tankegångar men i andra tappningar finns hos fler. Alltså att autister skulle vara en uppgradering av arten människa. Jag kan förstå att man tycker om den bilden och gärna sprider den för att boosta gruppens tro på sig själv, eftersom många av oss har råkat illa ut på olika sätt, självkänslan är i botten, man kan ha utvecklat div. fobier, vara svårt deprimerad mm.
Men tyvärr, med aspergsk ärlighet och brist på finess säger jag: för mig är det en myt. Vi som grupp är varken bättre eller sämre än "de mer normala". Det finns fantastiskt långt andligt utvecklade NT, liksom högintelligenta, empatiska, självständiga tänkare, ärliga, altruistiska osv. Och det finns genomegoistiska, oärliga, empatilösa, tävlingsinriktade, elitistiska mm autister. Och tvärtom och allt däremellan.

Men jag skulle önska att den teorin stämde. Den här världen skulle behöva nån sån lättavgränsad grupp man kunde utse till en sorts guide, eller diplomatisk elit kanske, för att förhoppningsvis få en fredligare värld. Det vore himla praktiskt :-)Happy
Men jag tror att vi får nöja oss med att fortsätta vaska fram såna individer på måfå, dvs försöka ta vara på dem inom vilken grupp de än råkar uppenbara sig :-)Happy
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Alternativa perspektiv

Inläggav RapeRegs » 2025-09-15 12:26:18

Då får vi innerligt hoppas att inte en alltför stor andel av befolkningen utvecklas och går vidare i sin själsliga resa på just det sättet. Jag menar, de flesta medlemmar i den högutvecklade elitgruppen ni pratar om klarar ju inte ens av att försörja sig själva.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Alternativa perspektiv

Inläggav Fabela » 2025-09-15 14:03:37

RapeRegs skrev:på just det sättet.

Vilket sätt menar du att det är?
Och jag vet inte om "vi" nödvändigtvis pratar om samma grupp.

Man kan försörja sig på vad som helst, om det finns intresse för det man har att erbjuda. Och det finns intresse för ungefär allt, fast inte överallt och inte hela tiden.
Så säg inte det, vi kanske har en kommande boom i den typen av befattningar. Gurus avlönade av staten, placerade inom regeringen och militären. Och andra för allmänheten. Inte så sannolikt, får jag medge, och jag är väl inte helt allvarlig heller. :wink: Men ett avgjort mer sympatisk scenario än svältkatastrofer och ett tredje världskrig, tycker jag.
Fabela

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-09-16 0:27:43

Fabela skrev:Det vore fantastiskt om det vore så. En vacker tanke :-)Happy

Men jag personligen får den inte att stämma. Jag ser ingen skillnad mellan autister som grupp och "mer normala" som grupp. Det finns alla sorter inom de båda. Jag är heller inte säker på hur jag skulle kategorisera vissa egenskaper och förmågor, dvs om de skulle tyda på högre eller lägre andlig utveckling.

Öht tycker jag att teorin är problematisk, eftersom man inte vet hur många o-, fel- och självdiagnostiserade det finns, vilka de är och hurdana de är som personer, vilka av de olika diagnoskriterierna och div. andra mer eller mindre vanliga drag de alla har och i vilken grad.

Den här sortens tankegångar men i andra tappningar finns hos fler. Alltså att autister skulle vara en uppgradering av arten människa. Jag kan förstå att man tycker om den bilden och gärna sprider den för att boosta gruppens tro på sig själv, eftersom många av oss har råkat illa ut på olika sätt, självkänslan är i botten, man kan ha utvecklat div. fobier, vara svårt deprimerad mm.
Men tyvärr, med aspergsk ärlighet och brist på finess säger jag: för mig är det en myt. Vi som grupp är varken bättre eller sämre än "de mer normala". Det finns fantastiskt långt andligt utvecklade NT, liksom högintelligenta, empatiska, självständiga tänkare, ärliga, altruistiska osv. Och det finns genomegoistiska, oärliga, empatilösa, tävlingsinriktade, elitistiska mm autister. Och tvärtom och allt däremellan.

Men jag skulle önska att den teorin stämde. Den här världen skulle behöva nån sån lättavgränsad grupp man kunde utse till en sorts guide, eller diplomatisk elit kanske, för att förhoppningsvis få en fredligare värld. Det vore himla praktiskt :-)Happy
Men jag tror att vi får nöja oss med att fortsätta vaska fram såna individer på måfå, dvs försöka ta vara på dem inom vilken grupp de än råkar uppenbara sig :-)Happy

Jag förstår dina invändningar. Det var grova generaliseringar utav mig och det borde jag ha nämnt. Det finns fler diagnoser som berörs utav detta i viss mån, och så finns det så klart dessutom många odiagnosticerade som berörs, men som kanske inte har behövt någon diagnos för det.

Sen är det ju också så att bara för att man är lite längre fram i sin själsliga resa så behöver man inte nödvändigtvis ha kommit så långt i sin andliga utveckling i sitt nuvarande liv. Tvärtom så tror jag det är vanligt som autist att man manifesterar en betydligt lägre nivå än vad man har potential att göra pga den miljö vi växer upp i, och möjligen också pga de arvsanlag som man fått i det nuvarande livet.

När du inte ser någon skillnad alls mellan autister som grupp och "mer normala" som grupp, så utgår jag från att du menar utifrån kontexten "andlig utveckling" och inte nödvändigtvis de skillnader som jag beskrev. Och jag håller med om att det vore verklighetsfrånvänt att se autister som några slags andliga ledare här i världen. Åtminstone i nuläget.

Jag vill definitivt inte påstå att någon grupp skulle vara "bättre" än andra, och jag tror heller inte på detta bara för att det låter bra. Jag är normalt noga med att inte påstå saker som jag inte är övertygad om, och jag har verkligen ingen lust att sprida rena villfarelser. Själv är jag en tämligen misslyckad individ och har inga som helst problem med att acceptera detta faktum, och jag har ingen stark identifikation med någon sorts grupp överhuvudtaget.

Nej den här tron har för mig helt andra grunder. Dels genom läror jag har studerat såsom Martinus kosmologi, där våran utveckling baserat på hur många liv vi levt förklaras hyfsat utförligt, och där jag kan se att det finns en koppling till vissa utav våra diagnoser. Autism brukar ju ses som en gåta, och det är ju som jag ser det för att man inte alls har förstått sådant här. Att vi skulle överleva den fysiska döden är ju bara detta något som inte har något vetenskapligt stöd idag och det finns ju heller inget stöd för detta hos våra vanligaste religioner här i västvärlden, och därför är vi ju oftast inte öppna för sådana tankegångar alls.

Min tro baseras alltså dels på lite ovanliga saker jag har läst och mina tolkningar av dessa, men även på sådant som jag har fått till mig. Jag har tidigare berättat hur jag en gång fick till mig en hel berättelse som berör just detta med själslig utveckling genom flertalet jordeliv, under en period då jag kom på våglängd med mitt "överjag", och detta har ju såklart ytterligare stärkt min uppfattning i frågan.

Men jag är alltid öppen för att jag kan ha fel, och jag tycker att du har bra invändningar även om det inte var några nya tankegångar för just mig. Jag kommer alltså att hålla fast vid mina vackra tankar ett tag till. :-)Happy
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav RSD555 » 2025-09-16 9:07:08

RapeRegs skrev:Då får vi innerligt hoppas att inte en alltför stor andel av befolkningen utvecklas och går vidare i sin själsliga resa på just det sättet. Jag menar, de flesta medlemmar i den högutvecklade elitgruppen ni pratar om klarar ju inte ens av att försörja sig själva.

Autism betyder i princip att man är annorlunda. Det är väl i princip enda gemensamma draget, om man ska vara krass. Och att man behöver hjälp, som du säger. Men det kan ha olika orsaker.

Menar INTE att jag tillhör någon elit. Försöker bara bidra till diskussionen, som en AI ungefär.
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-09-16 14:20:43

Micke skrev:Att vi skulle överleva den fysiska döden är ju bara detta något som inte har något vetenskapligt stöd idag och det finns ju heller inget stöd för detta hos våra vanligaste religioner här i västvärlden, och därför är vi ju oftast inte öppna för sådana tankegångar alls.

Där blev det visst lite fel. Överlever döden gör man väl enligt kristendomen bl a, annars skulle man ju inte kunna komma till himlen, utan det jag tänkte på var reinkarnation. Att man återföds på jorden eller annan planet om och om igen.
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav Fabela » 2025-09-17 10:41:32

Micke:

Mitt svar var ju bara dumt. Inte dumt i sig egentligen, för jag menar det jag skrev. Bara det att det inte var rätt svar på ditt inlägg, vi pratade inte riktigt om samma sak, märkte jag sen efteråt. Det är nog flera år sen vi var inne på såna här ämnen, och jag har inte ens varit aktiv här under ganska lång tid.
Jag hade helt enkelt glömt bort att vi kommer in i såna ämnen från så olika håll. Du har under lång tid haft det här som en livsstil (i brist på bättre uttryck), satt dig väl in i en viss lära och varit i kontakt med andra, nyare. Jag tittar istället in hipp som happ i enbart gamla, asiatiska filosofier, funderar på men är inte insatt i nån av dem, och är en inbiten ateist. Av de nyare lärorna som du rör dig bland vet jag i princip ingenting.
Så jag skulle behöva bygga om mitt svar helt egentligen, och jag är osäker på om det ens går att göra.

Jag ska fundera :-)Happy
Fabela

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-09-17 21:15:47

Fabela skrev:Micke:

Mitt svar var ju bara dumt. Inte dumt i sig egentligen, för jag menar det jag skrev. Bara det att det inte var rätt svar på ditt inlägg, vi pratade inte riktigt om samma sak, märkte jag sen efteråt. Det är nog flera år sen vi var inne på såna här ämnen, och jag har inte ens varit aktiv här under ganska lång tid.
Jag hade helt enkelt glömt bort att vi kommer in i såna ämnen från så olika håll. Du har under lång tid haft det här som en livsstil (i brist på bättre uttryck), satt dig väl in i en viss lära och varit i kontakt med andra, nyare. Jag tittar istället in hipp som happ i enbart gamla, asiatiska filosofier, funderar på men är inte insatt i nån av dem, och är en inbiten ateist. Av de nyare lärorna som du rör dig bland vet jag i princip ingenting.
Så jag skulle behöva bygga om mitt svar helt egentligen, och jag är osäker på om det ens går att göra.

Jag ska fundera :-)Happy

Okej. Fast jag tycker det var ett bra inlägg från din sida, tror nog att det finns/fanns fler här med liknande tankegångar, och du gav mig ju chansen att få förtydliga mig. :-)Happy
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav Skogkatt » 2025-09-17 22:55:54

Micke skrev:Hur tycker ni andra forummedlemmar att världsläget ser ut idag?

Jag är inte superoptimistisk. Men man hoppas på det bästa.

Man kan säga att det normala tillståndet i världen är mycket oro och elände och krig och sådant, det är alltid något på gång. Så om man ser på det så är allt helt normalt nu. :-)063 En vanlig värld.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-09-18 2:07:57

RSD555 skrev:Autism betyder i princip att man är annorlunda. Det är väl i princip enda gemensamma draget, om man ska vara krass. Och att man behöver hjälp, som du säger. Men det kan ha olika orsaker.

Jag tänker mig att det i första hand är de med högfungerande autismdiagnoser eller med aspergerdiagnoser som då skulle vara lite äldre själar. Men jag misstänker även att det kan gälla många utav mer lågfungerande autister. Jag misstänker att vissa utav dessa är lite för känsliga för den här världen och därför inte inkarnerar helt problemfritt. Men det här är förstås rena spekulationer från min sida, och ja autism har olika orsaker så det gäller förstås inte alla.
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav Batte » 2025-09-20 20:56:39

En del autister har trekk som gjør at de kommer nærmere objektiv sannhet. "Opplysning" kan kanskje forklares som observasjon av sannhet, og en forståelse av sannhet som fører til mer sannhet.

Jeg tror nok ikke på konseptet subjektiv sannhet, men vet at kjennskap til objektive sannheten er begrenset. Jeg tenker man kan si at noen av dem er offentlige og andre private. Kunnskap om en sannhet kan så klart begynne med en subjektiv opplevelse - en hypotese som noen døper sannhet. Kanskje viser det seg også at hypotesen sammenfaller med sannhet.

Man kan si at hypoteser er ideer som minner om sannheten og hjelper oss å navigere mot det sanne. Mange hypoteser er formet av normer, språk og kultur, og enkelte autistiske trekk kan bekjempe normer og komme nærmere sannheten. Opplysning om sannheten. Jesus sa jo noe om det også: "Jeg er veien, sannheten og livet." :lol:

RapeRegs skrev:Då får vi innerligt hoppas att inte en alltför stor andel av befolkningen utvecklas och går vidare i sin själsliga resa på just det sättet. Jag menar, de flesta medlemmar i den högutvecklade elitgruppen ni pratar om klarar ju inte ens av att försörja sig själva.
Vi står i kø for opprykning nå. Du henger vel med? :wink:
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-09-29 1:47:03

Det är mycket med drönare nu. Uri Geller hävdar att "drönarna" är utomjordiska farkoster som visar upp sig, och att det här bara kommer att tillta den närmaste tiden. Jag vet inte riktigt vad jag tror om detta. Men nog tycker jag det är lite märkligt att dom inte fått stopp på dessa ännu. Eller att dom inte fått fatt i en endaste drönare vad jag vet. Det blir intressant att se vad det verkligen rör sig om. :-)Happy
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav antonius » 2025-09-29 8:23:45

som utomjording hävdar jag med bestämdhet, att jag kan inte flyga, utom när någon imbecill har lämnat ngt skrot på vägen och jag snubblar över detta och gör en kort flygtur
antonius

Alternativa perspektiv

Inläggav Micke » 2025-10-20 17:42:58

Nu sticker jag ut hakan lite mer än vanligt här. Och då tråden heter "alternativa perspektiv" så torde det vara uppenbart att det jag påstår här baseras på mitt egna subjektiva perspektiv och att jag alltså inte påstår att det skulle vara tal om någon vetenskaplig fakta.

När jag skrev om att autism ofta har sin grund i olika "själsåldrar" hos människan så baseras detta på sanna förhållanden. Men det är så långt ifrån de flesta svenskars föreställningar så det blir närmast omöjligt för folk att ta det till sig, hur sant det än är. Det här tycker jag är ett intressant fenomen.

Olika själsåldrar förklarar inte enbart flertalet fall utav autism.

Då det är ett brett spektrum utav olika själsåldrar representerade på jorden, så går det här fenomenet även att applicera på olika folkslag eller etniciteter. Det är alltså en extra faktor som förklarar de stora skillnader som ibland råder folkslag emellan. Och det här är en i högsta grad betydelsefull faktor. Skiljer den genomsnittliga själsåldern mycket åt mellan vissa folkslag, så är det sällan särskilt lyckat att blanda samman dessa med varandra i någon högre grad.

Att man inte bör blanda vissa folkslag med varandra hur som helst är ju något som vi i Sverige håller på att lära oss den hårda vägen. Sen finns det förstås både yngre och äldre själar inom alla folkslag skulle jag tro, men det är alltså så att den genomsnittliga själsåldern kan skilja mycket åt.

Yngre själar har ju inte alls det erfarenhetsmaterial inom sig som lite äldre själar har och gör således misstag och dumheter som äldre själar vanligtvis sedan länge har vuxit ifrån, och de har heller inte lika förfinade sinnen ännu. Men det här är ett känsligt ämne förstås då samtliga folkslag och kulturer ännu är alltför omogna för att hantera sådant här på ett konstruktivt sätt. Upplevda skillnader mellan folkslag tenderar tyvärr att leda till ökad rasism och nationalism, vilket är motsatsen till den globalism och insikt om allas lika värde som är mänsklighetens mål enligt den gudomliga planen vad jag förstått. En globalism som dock inte kommer innebära att olika etniciteter blandas med varandra hur som helst, utan det kommer att finnas tillvägagångssätt som är konstruktiva för alla inblandade.
Micke

Alternativa perspektiv

Inläggav Ignatius » 2025-10-20 21:25:10

Micke skrev:Upplevda skillnader mellan folkslag tenderar tyvärr att leda till ökad rasism och nationalism, vilket är motsatsen till den globalism och insikt om allas lika värde som är mänsklighetens mål enligt den gudomliga planen vad jag förstått.

Hur vet du vad som är planen? I bibelns Samuelsbok befaller Gud israeliterna att: ”Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.” Ska vi följa Guds bud är det så vi ska behandla främmande folk.
Ett tips är att du läser historiker som funderat i liknande banor som du. Några är Oswald Spengler (en favorit!) "Västerlandets undergång" kulturer åldras och går igenom olika åldrar som dina "Själar", Arnold Toynbee "A Study of History" (gediget vetenskapligt men lite småtråkig) samt Samuel Huntingtons "Clash of Civilizations" ger en del svar(?!) på dina funderingar på att folk och kulturer inte kan komma överens.
Ett skönlitterärt tips är "Demian" av Hermann Hesse. Det är djupa funderingar utan svar. Jag tror att du skulle få en del att tänka på.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Intressanta intressen

Logga in