Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav antonius » 2025-09-08 17:41:11

vi har faktiskt "indiansommar" här där jag bor +18°C, och det är efter ett par korta frostnätter

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indiansommar
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Fabela » 2025-09-08 18:06:11

antonius skrev:men du måste lätta på kamelhårsulstern annars blir man överkokt..

Vet du, har sett några gå med knäppt vinterjacka på sig :shock: Sån där tjock, bullig täckjacka. De såg helt pigga och glada ut.
Ska det isolera mot värmen då är det tänkt, eller? Ser direkt livsfarligt ut iaf :lol:
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Chilehead » 2025-09-09 1:31:53

Klockan är 01:30 och det är +15,5C
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Skogkatt » 2025-09-09 10:50:30

Nu när sommaren börjar lida mot sitt slut har jag börjat undra vilket ställe som har plusgrader året runt och ligger närmast Norge? Vilken är den kortaste sträckan jag måste resa för att undvika minusgrader. :-)063 Jag får nog googla lite. Jag vill ha värme, men jag kan inte vara för långt borta från Norge. Jag tänkte på detta igår när jag bytte olja på snöslungan smorde in den. :-)004 Hur långt måste jag resa för att undvika snöslungor. Jag vill ha sol på tårna.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Dagobert » 2025-09-09 12:09:25

Jag har kopplat in sovrummets bordsfläkt i en dimmer nu när det börjat bli lite svalare och även halvfart är för mycket.
Så nu kan jag reglera hastigheten steglöst, från mycket svagt blås till full fart. Så skönt :-)Happy

Jag köpte en dimmer för många år sen av ett annat skäl men skulle tro att den här för 100 kr funkar: https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-006250/
Namnlös1.png
Namnlös2.png
Fläktens knapp för full fart ska vara intryckt för att det ska funka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav nallen » 2025-09-09 15:04:55

Och som ett tips brukar "fläktdimmrar" starta på full fart, detta för att fläkten skall orka snurra igång. Reglaget är alltså steglöst Av-Full---Minst. Så när du kör en fläkt på en vanlig dimmer kan det vara nödvändigt att först vrida på den rejält och sen gå tillbaka till det (mindre) läge man vill ha.
Jag har skrivit om det förut, men det skadar nog inte att påminna om det ibland.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Dagobert » 2025-09-10 18:15:21

Dagobert skrev:Jag har kopplat in sovrummets bordsfläkt i en dimmer nu när det börjat bli lite svalare och även halvfart är för mycket.
Så nu kan jag reglera hastigheten steglöst, från mycket svagt blås till full fart. Så skönt
nallen skrev:Och som ett tips brukar "fläktdimmrar" starta på full fart, detta för att fläkten skall orka snurra igång. Reglaget är alltså steglöst Av-Full---Minst. Så när du kör en fläkt på en vanlig dimmer kan det vara nödvändigt att först vrida på den rejält och sen gå tillbaka till det (mindre) läge man vill ha.

Du har rätt.
1. Men om man, som jag, har en vanlig lys-dimmer och startar och stoppar fläkten med dimmervredet är det naturligt att vrida mer om fläkten inte snurrar.
2. Däremot, om man ställer in låg fart på lys-dimmern och startar och stoppar fläkten med dess egna knappar är det inte säkert att fläkten orkar snurra igång. Då är det inte självklart för alla att vrida upp dimmern.

Kan "fläktdimrar" starta på full fart även i fall 2? Tycker det är mest då den funktionen behövs.

Vad ska man googla på för att hitta "fläktdimrar" att sätta i vägguttag?
Dagobert

Inläggav antonius » 2025-09-10 20:34:40

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Jag har kopplat in sovrummets bordsfläkt i en dimmer nu när det börjat bli lite svalare och även halvfart är för mycket.
Så nu kan jag reglera hastigheten steglöst, från mycket svagt blås till full fart. Så skönt
nallen skrev:Och som ett tips brukar "fläktdimmrar" starta på full fart, detta för att fläkten skall orka snurra igång. Reglaget är alltså steglöst Av-Full---Minst. Så när du kör en fläkt på en vanlig dimmer kan det vara nödvändigt att först vrida på den rejält och sen gå tillbaka till det (mindre) läge man vill ha.

Du har rätt.
1. Men om man, som jag, har en vanlig lys-dimmer och startar och stoppar fläkten med dimmervredet är det naturligt att vrida mer om fläkten inte snurrar.
2. Däremot, om man ställer in låg fart på lys-dimmern och startar och stoppar fläkten med dess egna knappar är det inte säkert att fläkten orkar snurra igång. Då är det inte självklart för alla att vrida upp dimmern.

Kan "fläktdimrar" starta på full fart även i fall 2? Tycker det är mest då den funktionen behövs.

Vad ska man googla på för att hitta "fläktdimrar" att sätta i vägguttag?

har man fläkten som sövande ljud eller för värmens skull, om det är för värmen, kan man ju bara vrida den så den blåser mer på fotsidan av sängen om man tycker den blåser lite för mycket, jag rör aldrig "fart reglaget" utan ställer in den lämpligt geom att vrida hela fläkten
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav nallen » 2025-09-11 10:40:02

@Dagobert: jag tror vi är överens om hur det funkar, hoppas nån annan kan ha glädje av beskrivningarna.

När det gäller kombinationen av dimmer och lindningsomkoppling (som jag uppfattat att hastighetsknapparna är) så har jag inte provar att starta i ett lägre läge. Men Full fart på dimmern bör vara i princip samma sak som att sätta den direkt i vägguttaget, så snurrar den igång då borde det fungera.

Däremot tror jag inte att det gör någon skillnad att starta på en hastighet reducerad med dimmern, en vanlig respektive en fläktdimmer bör göra samma sak, bara att ratten går åt olika håll.

Så i sammanfattning verkar det bäst att starta på (nära) fullvarv och sen reglera ned till önskat varvtal.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Dagobert » 2025-09-11 18:40:36

nallen skrev:När det gäller kombinationen av dimmer och lindningsomkoppling (som jag uppfattat att hastighetsknapparna är) så har jag inte provar att starta i ett lägre läge.

Jag har provat med dimmer och fläktens halvfartsknapp nertryckt. Det gick inget vidare, lite hackigt. Som om halvfart åstadkoms genom att koppla bort hälften av lindningarna e.d. och det passade dåligt med dimmerns frekvens.

Så med dimmer går MIN billiga bordsfläkt bäst på helfartsknappen, även med dimmern ställd på låg fart. Det behöver inte gälla andra fläktar.
Dagobert

Inläggav Solblomma » 2025-09-11 21:35:26

Skogkatt skrev:Nu när sommaren börjar lida mot sitt slut har jag börjat undra vilket ställe som har plusgrader året runt och ligger närmast Norge? Vilken är den kortaste sträckan jag måste resa för att undvika minusgrader. :-)063 Jag får nog googla lite. Jag vill ha värme, men jag kan inte vara för långt borta från Norge. Jag tänkte på detta igår när jag bytte olja på snöslungan smorde in den. :-)004 Hur långt måste jag resa för att undvika snöslungor. Jag vill ha sol på tårna.

Värme kanske man inte kan kalla det, men plusgrader har vi nästan året om här i Halland. Ofta är det ungefär samma väder på midsommarafton och julafton: omkring 10 grader och regn. Kanske ett par grader kallare på jul och ett par grader varmare på midsommar. Fast i år har jag för mig att det var varmt och soligt på midsommarafton. Trevligt med omväxling!
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Inläggav Skogkatt » 2025-09-11 21:42:10

Solblomma skrev:Värme kanske man inte kan kalla det, men plusgrader har vi nästan året om här i Halland. Ofta är det ungefär samma väder på midsommarafton och julafton: omkring 10 grader och regn. Kanske ett par grader kallare på jul och ett par grader varmare på midsommar. Fast i år har jag för mig att det var varmt och soligt på midsommarafton. Trevligt med omväxling!

Det hade varit optimalt att inte behöva resa längre än till Sverige. :-)005 Jag blir på bra humör bara av att höra någon säga "plusgrader nästan året om". Skönt.

Jag googlade lite och gjorde lite 'research' och det finns ett ställe i Norge som heter Haugesund. Det stället ligger vid kusten och de hävdar att de har värme där nästan hela tiden. Det är svårt att tro, det är ju i Norge. :-)063 Men det är intressant, jag måste undersöka mer.
Skogkatt

Inläggav Huggorm » 2025-09-11 21:54:45

Irlands västkust kan vara ett alternativ om man vill ha plusgrader året runt. Men själv tar jag hellre en vinter med snö än en med regn. Och i år visar ju alla långtidsprognoser på att det sannolikt blir kallare än vanligt :D
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Skogkatt » 2025-09-11 22:02:25

Huggorm skrev:i år visar ju alla långtidsprognoser på att det sannolikt blir kallare än vanligt

Åh nej, säg inte det. :shock:

:-)102 :-)107
Skogkatt

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in