Läkemedel mot fetma?
41 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Läkemedel mot fetma?
antonius skrev:är det inte bättre försöka äta lite mindre, än att skjuta i sig en massa mediciner?
lättare sagt än gjort om man käkar Neuroleptika,
copilot
tex ett av många
Olanzapin
Ökad aptit – Olanzapin påverkar hjärnans signalsystem och kan leda till att man känner sig hungrigare.
Förändrad metabolism – Vissa studier tyder på att läkemedlet kan påverka kroppens ämnesomsättning, vilket gör det svårare att gå ner i vikt.
Minskad fysisk aktivitet – Vissa användare upplever trötthet eller minskad energi, vilket kan leda till mindre rörelse och därmed viktuppgång.
Läkemedel mot fetma?
manne skrev:antonius skrev:är det inte bättre försöka äta lite mindre, än att skjuta i sig en massa mediciner?
lättare sagt än gjort om man käkar Neuroleptika,
copilot
tex ett av många
OlanzapinÖkad aptit – Olanzapin påverkar hjärnans signalsystem och kan leda till att man känner sig hungrigare.
Förändrad metabolism – Vissa studier tyder på att läkemedlet kan påverka kroppens ämnesomsättning, vilket gör det svårare att gå ner i vikt.
Minskad fysisk aktivitet – Vissa användare upplever trötthet eller minskad energi, vilket kan leda till mindre rörelse och därmed viktuppgång.
ja det går väl att snacka bort det mesta, alltid är det någon undersökning som visar att det inte går att göra något, men det enda som fungerar 100% är att tillföra sig mindre näring, främst kolhydrater, och att röra sig mer, så är det bara
Läkemedel mot fetma?
Jicac skrev:de där läkemedlen kostar dig ca 4000 i månaden, och det ska du ta LÄNGE.
Operationen gör du en gång.
Hur rund måste man vara för att få en sån operation? Jag vill gå ner i vikt, och det är svårt.
Det är ganska mycket som krävs för att få göra en sån operation. På 1177 finns en lång lista.
Vad som gäller för att du ska få en fetmaoperation skiljer sig mellan olika regioner.
Följande regler kan gälla:
Du ska ha fyllt 18 år.
Du har ett BMI över 40.
Du har ett BMI över 35 och en sjukdom som beror på din övervikt.
Du ska ha gjort seriösa försök att minska din vikt utan att uppnå bestående resultat. Till exempel kan du ha fått hjälp av dietist, viktgrupp eller läkemedelsbehandling.
Du ska känna till vad fetmaoperation innebär, hur du kan påverkas och vad du kan förvänta dig av operationen.
Du ska vara beredd att förändra dina levnadsvanor, framför allt dina matvanor.
https://www.1177.se/Halland/undersokning-behandling/operationer/operationer-av-mage-och-tarmar/fetmaoperationer/
Läkemedel mot fetma?
Leif GW Persson har rasat 13 kilo med Ozempic
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other ... 6550&ei=27
denna medicin verkar fungera ju bara en liten insulin injektion i veckan
låter för bra för att vara sant

denna medicin verkar fungera ju bara en liten insulin injektion i veckan
låter för bra för att vara sant
Läkemedel mot fetma?
manne skrev:Leif GW Persson har rasat 13 kilo med Ozempic
denna medicin verkar fungera ju bara en liten insulin injektion i veckan![]()
![]()
![]()
låter för bra för att vara sant![]()
![]()
Jag har läst om biverkningar på sistone, jag vet inte om det är stämmer, men googlar man lite så hittar man info om det. Det är ganska nytt så det kan finnas biverkningar som inte är välkända ännu. Bäst att vara lite försiktig tycker jag.
Läkemedel mot fetma?
manne skrev:Leif GW Persson har rasat 13 kilo med Ozempic
![]()
![]()
![]()
Det är inte för alla, man måste uppfylla vissa krav:
https://fitforlivet.se/kunskap/ozempic/För att godkännas för Ozempic® måste du ha ett BMI på minst 30 eller ett BMI på 27 med minst en viktrelaterad sjukdom, till exempel:
Högt blodtryck eller kolesterol – hjärt-kärlsjukdom – sömnapné – prediabetes, PCOS – viktrelaterad cancer (i bröst, matstrupe, tjock- och ändtarm, livmoder etc.) – viktrelaterad ledvärk – stort midjeomfång, dvs. män över 102 cm och kvinnor över 88 cm.
Leif GW hade säkert tillräckligt högt BMI och viktrelaterade sjukdomar.
För det andra finns det risk för biverkningar som jag tidigare citerat. Illamående, diarré och kräkningar låter inte så kul. Men värst är risken för bukspottskörtelinflammation, jag vet för jag har haft det. Låg inne på sjukhus i 10 dagar, till en början sängliggande med dropp och morfin.
Läkemedel mot fetma?
Alien skrev:manne skrev:Leif GW Persson har rasat 13 kilo med Ozempic
![]()
![]()
![]()
Det är inte för alla, man måste uppfylla vissa krav:https://fitforlivet.se/kunskap/ozempic/För att godkännas för Ozempic® måste du ha ett BMI på minst 30 eller ett BMI på 27 med minst en viktrelaterad sjukdom, till exempel:
Högt blodtryck eller kolesterol – hjärt-kärlsjukdom – sömnapné – prediabetes, PCOS – viktrelaterad cancer (i bröst, matstrupe, tjock- och ändtarm, livmoder etc.) – viktrelaterad ledvärk – stort midjeomfång, dvs. män över 102 cm och kvinnor över 88 cm.
Leif GW hade säkert tillräckligt högt BMI och viktrelaterade sjukdomar.
För det andra finns det risk för biverkningar som jag tidigare citerat. Illamående, diarré och kräkningar låter inte så kul. Men värst är risken för bukspottskörtelinflammation, jag vet för jag har haft det. Låg inne på sjukhus i 10 dagar, till en början sängliggande med dropp och morfin.
detta verkar i alla fall bättre än att operera bort bitar av magsäcken och att förstöra magen
verkar säkrare med medicin än att operera i alla fall ju
de som opererar magen kan aldrig mera vräka i sig mat och de förlorar permanent aptiten och sina starka hunger känslor
Läkemedel mot fetma?
det är massor av biverkningar i sådana preparat, bl a kan man inte känna smak, blir impotent, olika typer av eksem, bipacksedeln med biverkningar når ända ned till golvet när man öppnar den, det där skriver dom bara ut till folk som i annat fall kan dö av sin fetma, och att det är så illa så de kan knappt röra sig
Läkemedel mot fetma?
Jag har hört att motion och mindre fet mat hjälper mot övervikt. Det är bara ett rykte och jag vågar inte prova. Jag är rädd för biverkningar.
Läkemedel mot fetma?
Ignatius skrev:Jag har hört att motion och mindre fet mat hjälper mot övervikt. Det är bara ett rykte och jag vågar inte prova. Jag är rädd för biverkningar.

Läkemedel mot fetma?
fast du har fel om att det bara skrivs ut till folk som kan dö av sin fetma. Jag vet folk som tagit kontakt med internetläkare via en eller annan app, och fått recept den vägen. Det handlar mer eller mindre om att betala räkningen och få receptet, inga besvärande frågor ställs.antonius skrev:det är massor av biverkningar i sådana preparat, bl a kan man inte känna smak, blir impotent, olika typer av eksem, bipacksedeln med biverkningar når ända ned till golvet när man öppnar den, det där skriver dom bara ut till folk som i annat fall kan dö av sin fetma, och att det är så illa så de kan knappt röra sig
Läkemedel mot fetma?
Huggorm skrev:fast du har fel om att det bara skrivs ut till folk som kan dö av sin fetma. Jag vet folk som tagit kontakt med internetläkare via en eller annan app, och fått recept den vägen. Det handlar mer eller mindre om att betala räkningen och få receptet, inga besvärande frågor ställs.antonius skrev:det är massor av biverkningar i sådana preparat, bl a kan man inte känna smak, blir impotent, olika typer av eksem, bipacksedeln med biverkningar når ända ned till golvet när man öppnar den, det där skriver dom bara ut till folk som i annat fall kan dö av sin fetma, och att det är så illa så de kan knappt röra sig
du har helt rätt, det var meningen att skrivas ut till bara de som behöver det, skulle jag skrivit, jag lever fortfarande i en för länge sedan glömd tid, då allt var bättre, posten var posten, och saker fungerade, lol
Läkemedel mot fetma?
Ignatius skrev:Jag har hört att motion och mindre fet mat hjälper mot övervikt. Det är bara ett rykte och jag vågar inte prova. Jag är rädd för biverkningar.
Jag har fått jobbiga biverkningar av motion. Jag svettas, blir andfådd, får hög puls. Dessutom gör det ont i musklerna flera dagar efteråt. Antagligen tål jag inte motion. Tror jag ska undvika det i fortsättningen.
Läkemedel mot fetma?
Man skall tydligen kunna bli fast i motion efter ett tag och få ett svårbrutet beroende. Där har aldrig jag varit men jag vill inte ta risken så jag är väldigt försiktigSolblomma skrev:Ignatius skrev:Jag har hört att motion och mindre fet mat hjälper mot övervikt. Det är bara ett rykte och jag vågar inte prova. Jag är rädd för biverkningar.
Jag har fått jobbiga biverkningar av motion. Jag svettas, blir andfådd, får hög puls. Dessutom gör det ont i musklerna flera dagar efteråt. Antagligen tål jag inte motion. Tror jag ska undvika det i fortsättningen.
Läkemedel mot fetma?
man bör inte överdriva sitt idrottande, man kan börja med att hjälpa sladden till dammsugaren att rulla in sig...
Läkemedel mot fetma?
Solblomma skrev:Jag har fått jobbiga biverkningar av motion. Jag svettas, blir andfådd, får hög puls. Dessutom gör det ont i musklerna flera dagar efteråt. Antagligen tål jag inte motion. Tror jag ska undvika det i fortsättningen.
Jag gissar att du är ironisk. Men jag är sån, jag avskyr att bli svettig och andfådd, särskilt utan nån direkt anledning. Som när man motionerar, det är iallafall lite en annan sak när jag till exempel kör ved.
Läkemedel mot fetma?
Huggorm skrev:Man skall tydligen kunna bli fast i motion efter ett tag och få ett svårbrutet beroende. Där har aldrig jag varit men jag vill inte ta risken så jag är väldigt försiktigSolblomma skrev:Ignatius skrev:Jag har hört att motion och mindre fet mat hjälper mot övervikt. Det är bara ett rykte och jag vågar inte prova. Jag är rädd för biverkningar.
Motion är som knark
Jag låter bli knark
Återgå till Aspergare och vården