Beowulf - första fantasieposet i Europa? Inspirerade Tolkien

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2025-08-25 13:36:53

Läste en mycket intressant artikel idag.

Det har utkommit en nyöversättninng av det fornengelska eposet Beowulf. Det skrevs på fornengelska men utspelar sig i Skandinavien. Vad har historisk bakgrund och vad är ren fantasi? Ja, monster ch drakar är förstås fantasi.

UNT Kultur 2025-08-24 skrev:Urstark krigarhövding besegrar monster i ett Skandinavien plågat av träskdemoner och drakar. Englands mer än 1 000-åriga nationalepos "Beowulf" – nu i ny svensk översättning – lade grunden till allt som kom att kallas fantasy.
Samtidigt är flera av sagans kungar en del av Uppsalas mytomspunna historia.

Nordens första actionhjälte inspirerade Tolkien till att skriva "Sagan om ringen".

Den långa dikten "Beowulf", från mellan år 700 och 1000-talet, berättar om krigaren Beowulf som på 500-talet slåss mot två danska träskmonster och en svensk drake i vad som ses som ett av världens viktigaste diktverk.

Spoiler: visa
Den äldsta versionen av texten finns på British Museum, handskriven på fornengelska, sannolikt i ett kloster omkring år 1000, och delvis rekonstruerad efter att ha skadats vid en biblioteksbrand på 1700-talet.

Nu har notoriskt svåröversatta "Beowulf" kommit i en tredje version på svenska, den första på över 70 år.

– Redan som ung fastnade jag för den sorgliga realismen i de fornengelska elegierna. Jag har översatt i stort sett alla de betydande fornengelska dikterna utom "Beowulf", som jag i 40 år har funderat på hur man skulle kunna översätta, säger Gunnar D Hansson, översättare, poet och litteraturforskare.
---
– Jag satt under president Bidens värsta kris och kände igen hur danernas kung Hrotgar förtvivlat undrar hur han ska undvika nederlaget mot Grendel. I dikten inkallades Beowulf, hjälparen. Men i den verkliga världen tog Grendel över.
https://www.unt.se/kultur/litteratur/ar ... r/rk3w0xel

Haha, är det Trump el Putin som är vår tids Grendel?

De många berättelserna i "Beowulf" kretsar kring tre släkter – av daner, göter och svear – och olika intriger dem emellan. Mest handlar det förstås om Beowulf själv, som tillhör göterna och hjälper danerna (i Danmark) med att besegra träskdemonen Grendel och hans monstermamma för att drygt 50 år senare dö efter en strid med en drake i sina egna hemtrakter, motsvarande dagens Götaland.

– Kampen mot Grendel, Grendels mor och draken är huvudberättelserna men gång på gång kommer berättaren in på kampen mellan göter och svear, vilket det utgås ifrån att åhörarna känner till.
---
Ur vårt lokala perspektiv är det förstås särskilt intressant att dikten nämner kungar som sägs ha levt i Uppsala, svearnas högsäte. Bland annat beskrivs hur Beowulf hjälper sveakungen Otheres son Eadgils, i ett krig.

Med Eadgils, Otheres utstötte ättling,
slöt han förbund och sände över havet
härmän och vapen
(Ur "Beowulf", i översättning av Gunnar D Hansson)

Både Ottar Vendelkråka (diktens Othere) och hans son Adils (Eadgils), tillhör det forntida släkte av svenska kungar som kallas Ynglingaätten. Ibland har de rentav framställts som ättlingar till Oden själv. De är omnämnda i såväl Snorre Sturlasssons version av Ynglingasagan som norska "Ynglingatal" och "Beowulf".
---
Adils ska vara begravd i en av Uppsala högar, Ottar sägs vila i Ottarshögen i Vendel, på väg mot Tierp.

De tillhör den kategori av svenska kungar som ibland kallas "sagokungar", omnämnda i flera mycket gamla berättelser men vars öden och äventyr ändå omgärdas av mer mystik och frågetecken än historiska fakta. De är våra breddgraders motsvarighet till Kung Artur och Odysseus.
---
Tolkien, som forskade i fornengelska och var något av "Beowulf"-experten nummer ett, ansåg att verket inte skulle läsas som någon form av historiskt dokument, utan som autonomt konstverk, en saga för sagans skull. Han såg de många anspelningarna på historiska skeenden som berättartekniska stämningshöjare, kittlande påminnelser om en större och mörkare forntid.

Alltså ett världsbygge liknande det Tolkien själv konstruerade i "Sagan om ringen"-böckerna. Hans "Bilbo" gavs ut 1937, ett år efter Tolkiens mest kända föredrag om "Beowulf".

Tolkien fascinerades förstås även av övernaturligheterna i vad som skulle kunna beskrivas som alla fantasy-berättelsers urfader. Längs sin väg besegrar Beowulf både träskvarelsen Grendel (som på senare år synts till i tv-spelet "God of war") och den giriga skattvaktande draken som bär tydliga likheter med Smaug i "Bilbo – en hobbits äventyr". I "Beowulf" förekommer också alver, orcher och jättar – väsen som Tolkien mer än tusen år senare förvandlade till allmängods.

Vad är "Beowulf"?
En dikt på 3 182 rader. Ses som den fornengelska litteraturens största verk, men utspelar sig i Skandinavien.

Beowulfkvädet ("kväde" är en fornordisk dikt), dateras till mellan 975 och 1025, och har endast bevarats i ett enda exemplar.

Där nämns Sverige, eller "Svea rike", för första gången i skrift. Stavningen i "Beowulf" är "Swêorice".

JRR Tolkien var expert på "Beowulf" och uttryckte själv att verket var en stor inspiration till "Sagan om ringen"-böckerna.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Beowolf - första fantasieposet i Europa? Inspirerade Tolkien

Inläggav Huggorm » 2025-08-25 14:21:53

Det finns en mycket duktig svensk historiker som har kanalen "format historia" tror jag den heter, på Youtube. Han tar upp Beowulf i vissa avsnitt om Ynglingarna, Hundingarna, Wulfingarna och maktkampen i nordeuropa under folkvandringstiden. Mycket intressant.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav manne » 2025-08-25 14:52:20

Alien skrev:Läste en mycket intressant artikel idag.

Det har utkommi en nyöversättninng av det fornengelska eposet Beowolf. Det skrevs på fornengelska men utspelar sig i Skandinavien. Vad har historisk bakgrund och vad är ren fantasi? Ja, monser ch drakar är förstås fantasi.

UNT Kultur 2025-08-24 skrev:Urstark krigarhövding besegrar monster i ett Skandinavien plågat av träskdemoner och drakar. Englands mer än 1 000-åriga nationalepos "Beowulf" – nu i ny svensk översättning – lade grunden till allt som kom att kallas fantasy.
Samtidigt är flera av sagans kungar en del av Uppsalas mytomspunna historia.

Nordens första actionhjälte inspirerade Tolkien till att skriva "Sagan om ringen".

Den långa dikten "Beowulf", från mellan år 700 och 1000-talet, berättar om krigaren Beowulf som på 500-talet slåss mot två danska träskmonster och en svensk drake i vad som ses som ett av världens viktigaste diktverk.

Den äldsta versionen av texten finns på British Museum, handskriven på fornengelska, sannolikt i ett kloster omkring år 1000, och delvis rekonstruerad efter att ha skadats vid en biblioteksbrand på 1700-talet.

Nu har notoriskt svåröversatta "Beowulf" kommit i en tredje version på svenska, den första på över 70 år.

– Redan som ung fastnade jag för den sorgliga realismen i de fornengelska elegierna. Jag har översatt i stort sett alla de betydande fornengelska dikterna utom "Beowulf", som jag i 40 år har funderat på hur man skulle kunna översätta, säger Gunnar D Hansson, översättare, poet och litteraturforskare.
---
– Jag satt under president Bidens värsta kris och kände igen hur danernas kung Hrotgar förtvivlat undrar hur han ska undvika nederlaget mot Grendel. I dikten inkallades Beowulf, hjälparen. Men i den verkliga världen tog Grendel över.
https://www.unt.se/kultur/litteratur/ar ... r/rk3w0xel

Haha, är det Trump el Putin som är vår tids Grendel?

De många berättelserna i "Beowulf" kretsar kring tre släkter – av daner, göter och svear – och olika intriger dem emellan. Mest handlar det förstås om Beowulf själv, som tillhör göterna och hjälper danerna (i Danmark) med att besegra träskdemonen Grendel och hans monstermamma för att drygt 50 år senare dö efter en strid med en drake i sina egna hemtrakter, motsvarande dagens Götaland.

– Kampen mot Grendel, Grendels mor och draken är huvudberättelserna men gång på gång kommer berättaren in på kampen mellan göter och svear, vilket det utgås ifrån att åhörarna känner till.
---
Ur vårt lokala perspektiv är det förstås särskilt intressant att dikten nämner kungar som sägs ha levt i Uppsala, svearnas högsäte. Bland annat beskrivs hur Beowulf hjälper sveakungen Otheres son Eadgils, i ett krig.

Med Eadgils, Otheres utstötte ättling,
slöt han förbund och sände över havet
härmän och vapen
(Ur "Beowulf", i översättning av Gunnar D Hansson)

Både Ottar Vendelkråka (diktens Othere) och hans son Adils (Eadgils), tillhör det forntida släkte av svenska kungar som kallas Ynglingaätten. Ibland har de rentav framställts som ättlingar till Oden själv. De är omnämnda i såväl Snorre Sturlasssons version av Ynglingasagan som norska "Ynglingatal" och "Beowulf".
---
Adils ska vara begravd i en av Uppsala högar, Ottar sägs vila i Ottarshögen i Vendel, på väg mot Tierp.

De tillhör den kategori av svenska kungar som ibland kallas "sagokungar", omnämnda i flera mycket gamla berättelser men vars öden och äventyr ändå omgärdas av mer mystik och frågetecken än historiska fakta. De är våra breddgraders motsvarighet till Kung Artur och Odysseus.
---
Tolkien, som forskade i fornengelska och var något av "Beowulf"-experten nummer ett, ansåg att verket inte skulle läsas som någon form av historiskt dokument, utan som autonomt konstverk, en saga för sagans skull. Han såg de många anspelningarna på historiska skeenden som berättartekniska stämningshöjare, kittlande påminnelser om en större och mörkare forntid.

Alltså ett världsbygge liknande det Tolkien själv konstruerade i "Sagan om ringen"-böckerna. Hans "Bilbo" gavs ut 1937, ett år efter Tolkiens mest kända föredrag om "Beowulf".

Tolkien fascinerades förstås även av övernaturligheterna i vad som skulle kunna beskrivas som alla fantasy-berättelsers urfader. Längs sin väg besegrar Beowulf både träskvarelsen Grendel (som på senare år synts till i tv-spelet "God of war") och den giriga skattvaktande draken som bär tydliga likheter med Smaug i "Bilbo – en hobbits äventyr". I "Beowulf" förekommer också alver, orcher och jättar – väsen som Tolkien mer än tusen år senare förvandlade till allmängods.

Vad är "Beowulf"?
En dikt på 3 182 rader. Ses som den fornengelska litteraturens största verk, men utspelar sig i Skandinavien.

Beowulfkvädet ("kväde" är en fornordisk dikt), dateras till mellan 975 och 1025, och har endast bevarats i ett enda exemplar.

Där nämns Sverige, eller "Svea rike", för första gången i skrift. Stavningen i "Beowulf" är "Swêorice".

JRR Tolkien var expert på "Beowulf" och uttryckte själv att verket var en stor inspiration till "Sagan om ringen"-böckerna.

filmen med Angelina Jolie är väldigt bra och är ett mästerverk :-)049 :-)Happy

Beowulf (2007) - HD Trailer
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2025-08-25 15:00:12

https://www.legimus.se/bok?librisId=s8f1jh9cqthwb9jc

Beowulf : en nordisk berättelse från 500-talet

Detaljerad information
Beowulf är ett storslaget episkt diktverk som tillhör världslitteraturen. Det utspelar sig i det hedniska Norden på 500-talet. Den enda bevarade versionen är nedtecknad på fornengelska, och traditionellt anses verket ha skrivits i ett kristet England i början av 700-talet. Men enligt ny forskning skapades berättelsen med stor sannolikhet som muntlig dikt i Skandinavien kort efter de händelser som skildras. Översättning och bearbetning: Bo Gräslund.

Inläsare: Örjan Blix

Språk: Svenska

Format: Talbok med text

Längd: 5 tim., 14 min. ; cirka 200 sidor

https://www.legimus.se/bok?librisId=k3wz35cw56116mf

Beowulf
Robert Nye

Detaljerad information
Diktverket om den tappre hjälten Beowulf skrevs ner omkring år 1000. Den engelske författaren R.N., 1939- , återberättar hjälteeposet för dagens unga läsare. Beowulf kommer till danernas rike för att rädda danerna från vidundret Grendel. Beowulf kämpar modigt och osjälviskt. Han inser att styrka inte är allt; med klokhet och eftertanke kan man bäst besegra ondskan. Inläst ur Bonnier Carlsen, 2000

Av: Robert Nye

Inläsare: Peter Mattsson

Språk: Svenska

Format: Talbok

Längd: 2 tim., 31 min.

jag vet inte vilket av dessa som är orginalet :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne

Inläggav manne » 2025-08-25 15:06:26

den här filmen är jävligt bra

Beowulf vs Grendel
i am ripper, terror, slasher, gouger
i am the teeth in the darkness
i am the talons in the night
mine is strength and lust and power

Beowulf Movie scene
You know why you couldn't kill me my friend? Because I died many years ago. Let him go. He has a story to tell.

Angelina Jolie

The Most Impressive Villain, Angelina Jolie as Grendel's mother in the film BEOWULF (2007)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne

Inläggav manne » 2025-08-25 17:48:37

jag lyssnar på denna nu :-)049 :-)Happy

Beowulf
Robert Nye
manne

Inläggav Alien » 2025-08-25 22:05:33

manne skrev:https://www.legimus.se/bok?librisId=s8f1jh9cqthwb9jc

Beowulf : en nordisk berättelse från 500-talet

Detaljerad information
Beowulf är ett storslaget episkt diktverk som tillhör världslitteraturen. Det utspelar sig i det hedniska Norden på 500-talet. Den enda bevarade versionen är nedtecknad på fornengelska, och traditionellt anses verket ha skrivits i ett kristet England i början av 700-talet. Men enligt ny forskning skapades berättelsen med stor sannolikhet som muntlig dikt i Skandinavien kort efter de händelser som skildras. Översättning och bearbetning: Bo Gräslund.
---
https://www.legimus.se/bok?librisId=k3wz35cw56116mf

Beowulf
Robert Nye

Detaljerad information
Diktverket om den tappre hjälten Beowulf skrevs ner omkring år 1000. Den engelske författaren R.N., 1939- , återberättar hjälteeposet för dagens unga läsare. Beowulf kommer till danernas rike för att rädda danerna från vidundret Grendel. Beowulf kämpar modigt och osjälviskt. Han inser att styrka inte är allt; med klokhet och eftertanke kan man bäst besegra ondskan. Inläst ur Bonnier Carlsen, 2000

Av: Robert Nye
---
jag vet inte vilket av dessa som är orginalet :o :-)063 :?:

Ingen av dessa är original. Originalet är ju skrivet på fornengelska och ingen vanlig engelskspråkig skulle förstå det. Originalet måste översättas till modern engelska först.

Ingen av översättningarna är heller originalöversättning.

Första svenska översättningen utkom 1914 (Rudolf Wickberg). Många skulle säkert tycka den svenska översättningen är alldeles för gammalmodig. Den andra översättningen utkom 1954 (Sten Colliander). Även den svenskan tycker säkert dagens ungdomar är för gammalmodig. Den tredje översättningen av Gunnar D Hansson utkommer i år.

De översättningar du skriver om här är bägge bearbetade och säkert förkortade, för att bli mer lättlästa/lättlyssnade. Och det kan ju vara det bästa mtp att det är en väldigt gammal berättelse.
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2025-08-25 22:35:39

Det finns fyra filmer mer el mindre löst baserade på Beowulf.

1. Beowulf (1999), science fiction

https://www.youtube.com/watch?v=O6usHPRYgew

Beowulf - Christopher Lambert
Kung Hrothgar - Oliver Cotton
Kyra, Hrothgars dotter - Rhona Mitra
Grendels mor - Layla Roberts

2. Den 13e krigaren, The 13th Warrior (1999), en filmatiserng av Michael Chrichtons roman Människoätarna, som är löst baserad dels på eposet Beowulf, dels på Ahmad ibn Fadlans berättelse om hans möte med ryska vikingar.

Ahmad ibn Fadlan - Antonio Banderas
Buliwyf - Vladimir Kulich
Kung Hrothgar - Sven Wollter

3. Beowulf & Grendel (2005), i regi av Sturla Gunnarsson (men språket är engelska)

Beowulf - Gerard Butler
Kung Hrothgar - Stellan Skarsgård
Grendel - Ingvar Eggert Sigurðsson
Selma - Sarah Polley

4. Beowulf (2007), amerikansk film regisserad av Robert Zemeckis

Beowulf - Ray Winstone
Kung Hrothgar - Anthony Hopkins
Drottning Wealtheow - Robin Wright
Grendel - Crispin Glover
Grendels mor - Angelina Jolie

Den fjärde filmen hade verkliga skådespelare men var ändå animerad.
Alien
Assistent

Inläggav Fabela » 2025-08-28 21:43:12

Beowulf är nåt jag skulle vilja läsa, får se om jag nånsin lyckas med det.

Hade för mig att jag sett en dokumentär om den, och hittade den:
Vetenskapens värld "Sanning i sagorna"
https://www.svtplay.se/video/e4zX3B1/ve ... osition=86

Bl.a. intervjuas arkeologen Bo Gräslund, som tror sig ha listat ut den verkliga personen bakom Beowulf, och han tar med journalisten dit där han tror att Beowulf bodde.
Den är från 2019, kanske har man fått fram mer sen dess. Tyckte iaf att den var jättespännande då när jag såg den några år sen.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Huggorm » 2025-08-29 7:05:00

Fabela skrev:Bl.a. intervjuas arkeologen Bo Gräslund, som tror sig ha listat ut den verkliga personen bakom Beowulf, och han tar med journalisten dit där han tror att Beowulf bodde.
Den är från 2019, kanske har man fått fram mer sen dess. Tyckte iaf att den var jättespännande då när jag såg den några år sen.
Jättespännande och sannolikt helt felaktigt...
Huggorm

Inläggav Fabela » 2025-08-29 11:49:01

Vad tänker du är helt felaktigt?
Själv har jag ingen åsikt, allt är ju möjligt men inget är säkert.

Kollade upp den där YT-kanalen du nämnde längre upp. Såg en video där Beowulf står med i rubriken, ska försöka hinna se den sen.
Har visst hittat den kanalen tidigare, för en av videona är rödmarkerad (= att jag har tittat på den), men har inget minne av det. Det står att han är historiker, det bådar gott (även om det kan betyda att han är det bara på hobbynivå).
Fabela

Inläggav Huggorm » 2025-08-29 21:26:56

Fabela skrev:Vad tänker du är helt felaktigt?
Själv har jag ingen åsikt, allt är ju möjligt men inget är säkert.

Kollade upp den där YT-kanalen du nämnde längre upp. Såg en video där Beowulf står med i rubriken, ska försöka hinna se den sen.
Har visst hittat den kanalen tidigare, för en av videona är rödmarkerad (= att jag har tittat på den), men har inget minne av det. Det står att han är historiker, det bådar gott (även om det kan betyda att han är det bara på hobbynivå).
Han är en riktig historiker med magisterexamen från Linköpings universitet. En del av hans teorier är accepterade av övriga svenska historiker, andra inte. När det gäller Beowulf kommer jag inte ihåg exakt hur han argumenterade men han menar att man kan koppla personer och platser till Uppland och kusten ner till Östergötland, och att det alltså inte har något med Gotland att göra. Tyvärr vet jag inte vilken video det var han tog upp det i för han gör väldigt många och de går in i varandra så att det bara är en liten mängd nytt material blandat med en väldig massa upprepningar. Men står det Beowulf i titeln är det säkert bra. Vill minnas att det var en video gjord tidigare i år, inget jättegammalt.
Huggorm

Inläggav Ignatius » 2025-08-30 6:38:04

Bo Gräslund är en respekterad före detta pensionerad professor i arkeologi.
Man har grälat om var Beowulfkvädet utspelas sedan det upptäcktes. Det finns många förslag: England, Danmark, Västergötland, Gotland, Mälardalen osv.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav Fabela » 2025-08-30 10:40:04

Den här ett år gamla videon på dryga kvarten har jag tittat på nu:

Den teorin känns väl lika tänkbar som Gräslunds, med en amatörs ögon sedd.

Det finns minst en till med Beowulf i titeln, 50 min lång, upplagd för 9 dar sen:

Men för att backa tillbaka till TS, så ska jag försöka komma ihåg att kolla om den där nya översättningen dyker upp på biblan. Tack för tipset, Alien.
Fabela

Inläggav Ignatius » 2025-08-30 11:01:25

Gräslund publicerade 2019 boken "Beowulf-kvädet: Den nordiska bakgrunden" i vilken han hävdar att Beowulf levde på Gotland. Detta är som sagt ett av många försök att placera kvädets folk och platser geografiskt. Gräslund fick inte oväntat kritik och det blev en debatt mellan honom och en annan forskare, Christian Lovén, i tidskriften Fornvännen. Bok och artiklar kan läsas även av personer utan omfattande arkeologiska kunskaper.
Det är förvisso spännande att försöka koppla sagans platser till verkligheten. Personligen tror jag det är svårt. Beowulf-sagan berättades gång på gång och vandrade mellan platser. Den enda handskriften finns i England. Beskrivningar, namn och platser kan ha förändrats och förvanskats varje gång sagan berättades för att passa åhörare. Den information som ges kan fås att stämma med många platser och regioner.
Ignatius

Inläggav Fabela » 2025-08-30 13:06:38

Står nu som nummer 2 i kö till den nya översättningen, som Sthlms bibliotek kommer att köpa in :D

Och på Legimus har jag favoritmarkerat Beowulf : en nordisk berättelse från 500-talet som översatts av Gräslund.
Nu återstår bara att hinna lyssna på den.

Personligen tycker jag att det är roligast om det verket förblir en gåta. Det är jättespännande ju, när alla dörrar står öppna.
Fabela

Inläggav Ignatius » 2025-08-30 14:59:59

Jag tror det kan vara ganska instruktivt och roligt att läsa när två kännare som Gräslund och Lovén debatterar Beowulf i Fornvännen. De blev riktigt osams. Det är så akademiska gräl går till. Det visar hur svårt/omöjligt det är att platsbestämma Beowulf.
För övrigt var Tolkien (han som skrev Sagan om ringen böckerna efter att ha sett filmerna) en stor Beowulf-kännare och hämtade mycket inspiration från kvädet.
Ignatius

Inläggav Ignatius » 2025-08-30 15:06:21

Såg förresten att Gräslunds bok finns på Legimus: https://legimus.se/bok?librisId=w6c0hwnbtjqsq6r6. Lärorik lyssning!
Ignatius

Inläggav Huggorm » 2025-08-30 15:34:56

Beowulf har ju blivit lite av det anglosaxiska storbritanniens nationalepos så där har bedrivits enormt mycket forskning och granskning av verket. Många väldigt rimliga slutsatser har presenterats, och också många totalt verklighetsfrånvända.
Huggorm

Inläggav Alien » 2025-08-30 15:40:44

Fabela skrev:Beowulf är nåt jag skulle vilja läsa, får se om jag nånsin lyckas med det.

Hade för mig att jag sett en dokumentär om den, och hittade den:
Vetenskapens värld "Sanning i sagorna"
https://www.svtplay.se/video/e4zX3B1/ve ... osition=86

Bl.a. intervjuas arkeologen Bo Gräslund, som tror sig ha listat ut den verkliga personen bakom Beowulf, och han tar med journalisten dit där han tror att Beowulf bodde.

Enligt Gräslund så nämns saker i Beowulf som inte fanns i England utan i Skandinavien under folkvandringstiden, som guldringar (som kungar gav till belöning) och ringbrynjor. Drakar och monster som dödade många männskar kan syfta både på fientliga sveakungar och på "fimbulvintern" 535-536. Vägen till kung Hrotgars kungshall var stenlagd enligt Beowulfskvädet, och det fanns en sådan väg på Själland, men ev kungasal var borta. Det fanns också en sådan stenlagd väg på Gotland som måste ha lett till en mäktig mans hus, enligt Gräslund Beowulfs hus.
Alien
Assistent

Inläggav Ignatius » 2025-08-30 16:15:02

Beowulf är absolut inte svårläst. Särskilt inte i modern översättning. Det är en ganska kort skrift man läser på några timmar. Efter ett tag märker man inte ens att det är skrivet på vers. Om man lyssnar på det beror ju en hel del på inläsaren.
Ignatius

Inläggav Ignatius » 2025-08-30 21:20:01

Arkeologiskt sett finns det likheter mellan östra England och Skandinavien, kanske framför allt Mälardalen under 500-600 talen. Ett ofta anfört exempel är båtgravarna i Vendel och Valsgärde och båtgraven i Sutton Hoo. Det är på det sättet man ska föreställa sig att den gode Beowulf var rustad. Det förekom täta kontakter över Nordsjön.
Stenlagda vägar finns nog på fler håll. De är inte helt lätta att hitta arkeologiskt så det finns många felkällor.
Ignatius

Inläggav Huggorm » 2025-08-30 22:00:21

Ignatius skrev:Arkeologiskt sett finns det likheter mellan östra England och Skandinavien, kanske framför allt Mälardalen under 500-600 talen. Ett ofta anfört exempel är båtgravarna i Vendel och Valsgärde och båtgraven i Sutton Hoo. Det är på det sättet man ska föreställa sig att den gode Beowulf var rustad. Det förekom täta kontakter över Nordsjön.
Stenlagda vägar finns nog på fler håll. De är inte helt lätta att hitta arkeologiskt så det finns många felkällor.
Fast nu har det framkommit att kulturen inte kom från varken Sutton(Sätuna) Hoo eller Valsgärde, utan utgick från Fyn i Danmark. Bland annat är det där de välkända hjälmarna har tillverkats.
Huggorm

Inläggav slackern » 2025-08-30 22:51:36

Huggorm skrev:
Ignatius skrev:Arkeologiskt sett finns det likheter mellan östra England och Skandinavien, kanske framför allt Mälardalen under 500-600 talen. Ett ofta anfört exempel är båtgravarna i Vendel och Valsgärde och båtgraven i Sutton Hoo. Det är på det sättet man ska föreställa sig att den gode Beowulf var rustad. Det förekom täta kontakter över Nordsjön.
Fast nu har det framkommit att kulturen inte kom från varken Sutton(Sätuna) Hoo eller Valsgärde, utan utgick från Fyn i Danmark. Bland annat är det där de välkända hjälmarna har tillverkats.

Och alla har dom sitt ursprung ur dom romerska kavelerihjälmarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Late_Roman_ridge_helmet

Bra grejer utvecklas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Late_Roman_ridge_helmet
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Intressanta intressen

Logga in