Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?
om folk klagar på att det regnar brukar jag, som pollenallergiker, säga att då dammar det åtm inte
Men kan det inte regna några timmar och bli sol sen? Måste det regna hela dagen el t o m dag ut och dag in?
Så var det i London. Men jag minns ju att jag alltid tyckt att sommaren tog slut efter första halvan i augusti. Då blev det regnigt och kallt. Och tydligen fortfarande.
Så var det i London. Men jag minns ju att jag alltid tyckt att sommaren tog slut efter första halvan i augusti. Då blev det regnigt och kallt. Och tydligen fortfarande.
Jag älskar värmen, det är livet 
Förstår inte de som klagar på skinande solljus ute.
Kanske är bara jag, men vem vet. Eller så är det de som klagar värme känsliga
Klart vi är värmekänsliga, det är ju 70 000 år sedan vi lämnade Afrika. Den del av oss som är neandertalare lämnade Afrika för 400 000 år sedan.
När det blir istid kan vi nordbor flytta till Afrika som då får lämplig temperatur för oss, och afrikanerna fryser ihjäl
Jag har varit ute hela morgonen i 7 grader och blåsigt och just nu tycker jag att sommar och värme är det mest fantastiska vi har i världen. Det kan inte bli bättre. Det är nummer 1 på listan över världens bästa saker.
Julianus skrev:Jag älskar värmen, det är livet
Du använder ögonrullar-smileyn, för mig ser det ut som att du är föraktfull.
Människor är olika, det är väl kanske det första man behöver förstå. Och att ingen kan vara olik ensam, man måste alltid vara minst två - som då båda är lika olika.
Människor, liksom allt levande, är anpassade till förhållandena där de levt i tusentals år. De nordiska folken har inte haft nån nytta av att tåla höga temperaturer, vi behöver tåla kyla istället. Vi är också bättre på att ta upp D-vitamin än mörkhyade människor är, t.ex.
Sen är det ju även väl känt att aspergare ofta har diverse överkänsligheter. Just mina är bl.a. temperatur och ljus. Du kanske har några andra själv.
Fabela skrev:Sen är det ju även väl känt att aspergare ofta har diverse överkänsligheter.
Jag tror att jag har en överkänslighet mot bristen på sommar och värme. Det är något djupt inom mig som börjar klaga mycket när hösten kommer. Min själ mår inte bra i låga temperaturer.
För min personliga del är det nästan lite feststämning idag: det är svalare
Molnigt förvisso, det är lite trist, men huvudsaken är att stekhettan är över.
Trist för er som gillar sommaren, men så där är det, ingen av oss får hela kakan men varsin bit av den under året
Molnigt förvisso, det är lite trist, men huvudsaken är att stekhettan är över. Trist för er som gillar sommaren, men så där är det, ingen av oss får hela kakan men varsin bit av den under året

Fabela skrev:Julianus skrev:Jag älskar värmen, det är livet
Du använder ögonrullar-smileyn, för mig ser det ut som att du är föraktfull.
Människor är olika, det är väl kanske det första man behöver förstå. Och att ingen kan vara olik ensam, man måste alltid vara minst två - som då båda är lika olika.
Människor, liksom allt levande, är anpassade till förhållandena där de levt i tusentals år. De nordiska folken har inte haft nån nytta av att tåla höga temperaturer, vi behöver tåla kyla istället. Vi är också bättre på att ta upp D-vitamin än mörkhyade människor är, t.ex.
Sen är det ju även väl känt att aspergare ofta har diverse överkänsligheter. Just mina är bl.a. temperatur och ljus. Du kanske har några andra själv.
Det är väl ingenting konstigt med att använda smileyn, eller har jag missat en oskriven regel?
Och nej, jag är inte ringaktande, hånfull, nedlåtande, försmädlig, sarkastisk, negligerande, spotsk och vanvördig. Dessa ord är synonymer till föraktfull.
Jo, så är det. Människor är olika. Livet skulle vara väldigt tråkigt om allt var likadant
Vi har inte kyla hela tiden i Norden, det sker 6 månader om året.
Medans i Afrika så är det sol och värme varje dag med väldigt höga temperaturer. Då pratar vi om 30-40 plusgrader. Och så dör människor här i Europa där temperaturerna varit inte mer än 20-22 plusgrader. Och då kallar meteorologerna det för "värmebölja"
Det här med D-vitamin vet jag ingenting om. Däremot så får man ju i sig det just av solljus, så försöker att vara ute så mycket som möjligt och njuta av solen
Jo, jag har diverse överkänsligheter. Men värme är inte ett av de.
Jag har inte skrivit nånting om att använda smileys. Utan om vilken av dem du valde att använda: den som rullar med ögonen.
Vad menar du med den?
Vad menar du med den?
Julianus skrev:Det är väl ingenting konstigt med att använda smileyn, eller har jag missat en oskriven regel?
Smileyn himlar med ögonen. Vet du vad det betyder eller signalerar när någon himlar med ögonen?
Det är inte en positivt laddad gest.Re: Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?
Vad jag menar med den är att jag inte förstår saker och ting.
Men det folk vangligen menar med "rullande ögon-smileyn" är detta (enligt AI):
"Smileys med rullande ögon betyder vanligtvis förakt, ogillande, frustration eller tristess, som en verbal ögonrullning, och kan användas med en sarkastisk, kaxig eller lekfull ton, som att säga "Ja, vad som helst".
Exempel:
Om någon skriver något du tycker är uppenbart eller dumt, kan du använda *smileyn* för att visa att du inte håller med utan att vara direkt aggressiv.
Källor: Emojipedia."
Gick inte att citera bilden på smileyn i citat, då blev det felmeddelande.
Den här smileyn är bättre för att uttrycka förvåning:
"Smileys med rullande ögon betyder vanligtvis förakt, ogillande, frustration eller tristess, som en verbal ögonrullning, och kan användas med en sarkastisk, kaxig eller lekfull ton, som att säga "Ja, vad som helst".
Exempel:
Om någon skriver något du tycker är uppenbart eller dumt, kan du använda *smileyn* för att visa att du inte håller med utan att vara direkt aggressiv.
Källor: Emojipedia."
Gick inte att citera bilden på smileyn i citat, då blev det felmeddelande.
Den här smileyn är bättre för att uttrycka förvåning:
Hela sommaren vill vi sitta på uteserveringen, och vi börjar redan på våren så fort solen tittar fram trots att det ännu inte blivit någon värme.
En krönika av Sigrid Asker i UNT som illustrerar vad solen betyder i Norden.
En krönika av Sigrid Asker i UNT som illustrerar vad solen betyder i Norden.
https://www.unt.se/kultur/kronika/artik ... l/r14288krUNT Kultur 3 april 2025 skrev:I Uppsala är vinden inte västlig, östlig, nordlig eller sydlig, den lurpassar ständigt från alla håll, och även soliga vårdagar innehåller den spår av is.
Ändå sitter de där, invirade i halsdukar på hårda pinnstolar, och instagrammar sina "bowls".
På andra sidan fönstret, i den sorts värme som på denna breddgrad – under minst nio tiondelar av året – bara kan åstadkommas medelst elektricitet, sitter en bottenfrusen krönikör och försöker tina upp efter vintern. Soffan är vadderad och lämnar inga skavsår på vare sig röv eller rygg. Den otympliga jackan har jag lagt av mig, biltrafiken dämpas av husväggar och jag kan dricka kaffe utan att hårstrån blåser in i munnen.
Ändå sitter jag nästan ensam här inne medan uteserveringen är full.
Mars månad har enligt tradition utlöst en masspsykos, som kommer att vara till nästa vinters första snöfall.
---
I Facebookflödet passerar ett inlägg där förmodat Trumptillvända amerikaner spekulerar om européers obegripliga fäbless för uteserveringar. En är tvärsäker: det handlar förstås om ”woke communism”. Ha! Frågeställningen är befogad men slutsatsen befängd.
Attityden mot oss som vill få vila en stund i värmen när vi pungat ut 100 spänn för en ynka öl är inte det minsta ”woke”. Jag kan bara se den som ett lutherskt arv – njutning och nöje måste föregås av sveda och värk och frälsning kan inte köpas för pengar. Vägrar du huttra på uteservering förtjänar du ingen öl förrän tidigast i oktober.Spoiler: visa
---
Den där dagen i juli när termometern visar över 30 grader, då är det jag som kommer att fnysa åt alla som stånkar och söker svalkan inomhus.
Skogkatt skrev:Fabela skrev:Sen är det ju även väl känt att aspergare ofta har diverse överkänsligheter.
Jag tror att jag har en överkänslighet mot bristen på sommar och värme. Det är något djupt inom mig som börjar klaga mycket när hösten kommer. Min själ mår inte bra i låga temperaturer.
Så måste det nog kunna vara, varför inte.
Vi har kanske samma överkänslighet då, fast tvärtom. Jag får nästan panik av värme, och kan börja få ångest inför kommande sommarhettan och starka ljuset redan på våren.
(Jag är ju finne, dvs med rötter borta i Sibirien, så jag brukar på skämt säga att jag har isbjörns-DNA
)Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?
Julianus skrev:Vad jag menar med den är att jag inte förstår saker och ting.
Oj, det är det nog ingen som har förstått. Om jag pratar med någon och de himlar med ögonen vet jag att de tänker "gud vad dum du är" eller något liknande. Det betyder inte att det är något man inte förstår.
Alien skrev:UNT Kultur 3 april 2025 skrev:I Facebookflödet passerar ett inlägg där förmodat Trumptillvända amerikaner spekulerar om européers obegripliga fäbless för uteserveringar. En är tvärsäker: det handlar förstås om ”woke communism”.
UNT Kultur 3 april 2025 skrev:[D]en sorts värme som [...] bara kan åstadkommas medelst elektricitet [...]
Skribenten ter sig fullständigt imbecill då vederbörande inte verkar inte förstå sig på uppvärmning. Vedeldning? Kärnkraft? Åkarbrasor?
Skribenten jämför förstås med den värme man får av solen, men inte när det är kallt och blåsigt. Elen inomhus kommer från fjärrvärmen, men det fanns väl ingen orsak för henne att gå in på det.
Visst ser det väl mysigt ut med folk som sitter på uteservering insvepta i filtar?
Visst ser det väl mysigt ut med folk som sitter på uteservering insvepta i filtar?
Det är 8 september idag. Har inte varit ute ännu.
Men igår 7 september var jag ute i sex timmar, gick omkring fyra timmar i sträck. Det kändes som om jag skulle tuppa av, pga att det var så varmt. Stupade i säng och sov i tre timmar när jag kom hem.
Värme är inte min grej, verkligen.
Svalkan och hösten verkar ha kommit av sig. Hoppas de börjar snart, jag vill kunna göra saker och ha ett liv
Men igår 7 september var jag ute i sex timmar, gick omkring fyra timmar i sträck. Det kändes som om jag skulle tuppa av, pga att det var så varmt. Stupade i säng och sov i tre timmar när jag kom hem.
Svalkan och hösten verkar ha kommit av sig. Hoppas de börjar snart, jag vill kunna göra saker och ha ett liv

Fabela skrev:Det är 8 september idag. Har inte varit ute ännu.
men du måste lätta på kamelhårsulstern annars blir man överkokt..
Återgå till Att leva som Aspergare