Vilken är er favoritmat, på restaurang?
104 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
fan vad korkad jag var som inte beställde 4 små rätter 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
detta är favorit maten

Fyra små rätter är blaha, sedan jag ätit på flera kinesiska restauranger i London. Där förekommer aldrig "fyra små rätter", det är något som bara finns på svenska kinarestauranger.
Idag åt jag följande på The Ivy Asia. Väldigt fin restaurang med japanska målningar och konstgjorda blommande körsbärsträd. Golvet är också vackert (ser halkigt ut men är det inte).
https://theivyasia.com/menus/
Sedan smakade vi på varandras mat också (förutom efterrätterna). Allt var fantastiskt gott. Och nu är jag väldigt mätt. Och törstig trots att jag drack både vatten och jasminte där.
Idag åt jag följande på The Ivy Asia. Väldigt fin restaurang med japanska målningar och konstgjorda blommande körsbärsträd. Golvet är också vackert (ser halkigt ut men är det inte).
DRAGON SET LUNCH MENU 28.50
Förrätt: EBI PRAWN TEMPURA NAHM JIM
Crispy fried tiger prawns
chilli lime & ginger dressing
Huvudrätt: HONEY & SESAME CHICKEN
Wok fried pak choi
ginger & chilli
Efterrätt: SOFT SERVE ICE CREAM
Mango sauce | coconut V
Sedan smakade vi på varandras mat också (förutom efterrätterna). Allt var fantastiskt gott. Och nu är jag väldigt mätt. Och törstig trots att jag drack både vatten och jasminte där.
Alien skrev:Fyra små rätter är blaha, sedan jag ätit på flera kinesiska restauranger i London. Där förekommer aldrig "fyra små rätter", det är något som bara finns på svenska kinarestauranger.
Idag åt jag följande på The Ivy Asia. Väldigt fin restaurang med japanska målningar och konstgjorda blommande körsbärsträd. Golvet är också vackert (ser halkigt ut men är det inte).DRAGON SET LUNCH MENU 28.50
Förrätt: EBI PRAWN TEMPURA NAHM JIM
Crispy fried tiger prawns
chilli lime & ginger dressing
Huvudrätt: HONEY & SESAME CHICKEN
Wok fried pak choi
ginger & chilli
Efterrätt: SOFT SERVE ICE CREAM
Mango sauce | coconut V
jag tog thai kyckling wok i dag men jag var dum i huvudet som inte kollade listan och matsedeln
skulle ha valt 4 små rätter i stället

Happy meal är det enda som har någon kvalitè. Jag skojar inte. Bara skräpmat på pizzerior och kinarestauranger.
https://www.tripadvisor.se/Restaurant_R ... ounty.html
såg nu att man kan även få 4 små rätter i tomelilla också

såg nu att man kan även få 4 små rätter i tomelilla också
En period i mitt liv var det Shawarma och starköl på ett ställe i Köpenhamn, som heter/hette Palmen.
Längesedan.
Längesedan.
Om någon annan betalar, så är min favoritmat den dyraste och mest fancy maten och drycken de har. 

Vegetarisk sushi, om den är riktigt bra. Eller det är en av mina favoriter, de går i perioder.
ja det är jävligt gott det underbart .

Lynx-66 skrev:En period i mitt liv var det Shawarma och starköl på ett ställe i Köpenhamn, som heter/hette Palmen.
Längesedan.
Ooh Shawarma i Köpenhamn är så underbar och med den rödasåsen/kryddblandningen dom har vid borden oftast
manne skrev:ja det är jävligt gott det underbart .![]()
Bilderna följde inte med i citeringen, men ja, precis så
En annan rätt som ofta är en topp-favorit är Pad Thai, med tofu.
Indiska palak paneer föråt jag mig på en gång i tiden, men nu börjar den komma tillbaka bland favoriterna. Gryta med ost och spenat är det.
på kina restauranger brukar jag alltid ta efterrätten först, de skakar på huvet men jag brukar få min vilja fram, och det blir såklart friterade bananer med glass, och sen petar jag lite i en kashewkycking eller Szechuanbiff inget märkligt finns på alla bättre kinasjapp, gärna ett halvsött mousserande genomgående
antonius skrev:på kina restauranger brukar jag alltid ta efterrätten först, de skakar på huvet men jag brukar få min vilja fram, och det blir såklart friterade bananer med glass, och sen petar jag lite i en kashewkycking eller Szechuanbiff inget märkligt finns på alla bättre kinasjapp, gärna ett halvsött mousserande genomgående
jo för tusan det är gott som tusan älskar kina buffé
när man får käka hur mycket man vill

antonius skrev:på kina restauranger brukar jag alltid ta efterrätten först, de skakar på huvet men jag brukar få min vilja fram, och det blir såklart friterade bananer med glass, och sen petar jag lite i en kashewkycking eller Szechuanbiff inget märkligt finns på alla bättre kinasjapp, gärna ett halvsött mousserande genomgående
tror att det var detta ställe som vi brukade käka kina buffe på när jag bodde och jobbade hårt kroppsarbete varje dag i Täby.
https://www.pongtaby.se/lunch-1/
manne skrev:när man får käka hur mycket man vill
men inte för ofta, man måste tänka på vikten @manne
Szechuan biff är gott. Det är min "testrätt" när man besöker
ett nytt ställe. Den är nästan alltid god men ibland är den
en riktig höjdare och därmed höjs ribban för alla andra rätterna.
Lite som min testpizza - oxfile ägg bearnaise
Kan vara himmelskt god, eller riktigt usel.
Jag tycker om sushi och pasta. Det är dom bästa rätterna på restauranger, men det beror vilken restaurang det är, för vissa har tex bara sushi medan andra har olika rätter från asien.
Samma sak med andra restauranger där de kan ha olika rätter, oftast har pizzerior pasta, sallader, kebab, kyckling mm. Så det är ett väldigt bra tips om man är flera och inte vet vad man ska äta, för då får man något som passar alla.
Samma sak med andra restauranger där de kan ha olika rätter, oftast har pizzerior pasta, sallader, kebab, kyckling mm. Så det är ett väldigt bra tips om man är flera och inte vet vad man ska äta, för då får man något som passar alla.
Jag brukar aldrig beställa efterrätt; vid det laget är jag proppmätt. Gjorde att undantag på Ivy Asian, glass med mangosåd. Det lät inte så mättande, men det var en jätteportion och jag var tvungen att lämna halva.
På förrätt och huvudrätt bir man tillräckligt mätt, inget behov av en buffé att proppa i mig. Det gäller att tänka på magens bästa, dvs att man inte får ont i magen.
Friterade bananer med glass är heller ingen riktig kinesisk efterrätt, det är inget de serverar i Kina.
På förrätt och huvudrätt bir man tillräckligt mätt, inget behov av en buffé att proppa i mig. Det gäller att tänka på magens bästa, dvs att man inte får ont i magen.
Friterade bananer med glass är heller ingen riktig kinesisk efterrätt, det är inget de serverar i Kina.
https://loongsching.nu/
här så käkade vi på när jag gick på folkhögskolan en gång i tiden
vi brukade äta 3 små rätter där fantastiskt gott var det
jag minns att de hade en jätte staty av Buddha där vid ingången där och kinesisk inredning kändes som en tidsmaskin tillbaka ett par 100 år i tiden
här så käkade vi på när jag gick på folkhögskolan en gång i tiden
vi brukade äta 3 små rätter där fantastiskt gott var det
jag minns att de hade en jätte staty av Buddha där vid ingången där och kinesisk inredning kändes som en tidsmaskin tillbaka ett par 100 år i tiden

Alien skrev:Jag brukar aldrig beställa efterrätt; vid det laget är jag proppmätt. Gjorde att undantag på Ivy Asian, glass med mangosåd. Det lät inte så mättande, men det var en jätteportion och jag var tvungen att lämna halva.
man kan begära en "doggy bag", för kinamat smakar nästan bättre uppvärmd dagen därpå, mina kinesiska kamrater hävdar åxå med bestämdhet att nästan inget som serveras på svenska kinakrogar är kinesiskt, de äter t ex aldrig ris om det ska vara fint, det är ngt bara arbetare äter säger dom, lol
antonius skrev:man kan begära en "doggy bag", för kinamat smakar nästan bättre uppvärmd dagen därpå
Särskilt friterad banan med glass.
antonius skrev:Alien skrev:Jag brukar aldrig beställa efterrätt; vid det laget är jag proppmätt. Gjorde att undantag på Ivy Asian, glass med mangosås. Det lät inte så mättande, men det var en jätteportion och jag var tvungen att lämna halva.
man kan begära en "doggy bag", för kinamat smakar nästan bättre uppvärmd dagen därpå, mina kinesiska kamrater hävdar åxå med bestämdhet att nästan inget som serveras på svenska kinakrogar är kinesiskt, de äter t ex aldrig ris om det ska vara fint, det är ngt bara arbetare äter säger dom, lol
Det får stå för dem. Jag har varit bjuden på fina kinesiska krogar, masssor av rätt en minsann bars det in en jätteskål med ris också. Är något för starkt tar man ris till, inte vatten. Vatten förekmmer inte som dryck i klassisk kinesisk mat, man dricker te till.
En el flera plastlådor med resterna brukar man få. Utom på ett ställe där man fick äta så mycket man ville för ett pris. Men man skulle inte ta mer än man kunde äta. Gjorde man det och vill ta hem resterna fick man betala 8 pund för plastlådan.
Återgå till Intressanta intressen