El- och miljöbilar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-08-10 17:11:55

I Sverige minskade antalet Tesla-registreringar med hela 86 procent i juli i år jämfört med samma månad förra året. I Danmark var minskningen 52 procent. Och det är likadant i hela Europa, nedgång. Men i Norge ökade antalet Tesla-registreringar med 83 procent! Norge är verkligen annorlunda-landet. :-)005

https://www.elbil24.no/nyheter/norsk-te ... t/83421510
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

El- och miljöbilar

Inläggav slackern » 2025-08-10 17:43:16

Skogkatt skrev:I Sverige minskade antalet Tesla-registreringar med hela 86 procent i juli i år jämfört med samma månad förra året. I Danmark var minskningen 52 procent. Och det är likadant i hela Europa, nedgång. Men i Norge ökade antalet Tesla-registreringar med 83 procent! Norge är verkligen annorlunda-landet. :-)005

https://www.elbil24.no/nyheter/norsk-te ... t/83421510

En fråga har ni i Norge fått några tullar eller drabbats utav Trumps "handelskrig"?

Det tror jag är en del utav förklaringen att försäljningen har sjunkit och dels att Musk har gått och blivit fascist där han gör Hitlerhälsningar å anat galet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

El- och miljöbilar

Inläggav antonius » 2025-08-10 18:33:28

en förklaring är väl åxå att de inte vill ge folk kollektivavtal på teslas monteringshallar i Sverige, och det är väl mest oseriösa företag och patrask som inte har det, eller små mindre familjeföretag med bara släkten anställd
antonius

Anslöt: 2012-12-06

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-08-10 18:46:42

slackern skrev:En fråga har ni i Norge fått några tullar eller drabbats utav Trumps "handelskrig"?

Det tror jag är en del utav förklaringen att försäljningen har sjunkit och dels att Musk har gått och blivit fascist där han gör Hitlerhälsningar å anat galet.

Nej vi har inga problem med USA. Amerikaner gillar norrmän. :-)005 Och tullarna är bara tillfälliga, så det går bra.

Det har varit en noll-ränte-kampanj på Tesla här, så det har nog något med det att göra också. :-)063 Jag tror inte att de flesta norrmän bryr sig om vad Musk gör, man köper inte bilar baserat på vad man tycker om ägaren till fabriken. Jag gillar Ford, men jag har ingen aning om vad ägaren till Fords fabriker gör. Jag bryr mig inte om det. Jag ska bara köra bilarna, inte gifta mig med fabrik-ägaren. :wink:
Skogkatt

El- och miljöbilar

Inläggav antonius » 2025-08-10 20:30:23

Skogkatt skrev:Det har varit en noll-ränte-kampanj på Tesla här, så det har nog något med det att göra också. Jag tror inte att de flesta norrmän bryr sig om vad Musk gör, man köper inte bilar baserat på vad man tycker om ägaren till fabriken. Jag gillar Ford, men jag har ingen aning om vad ägaren till Fords fabriker gör. Jag bryr mig inte om det. Jag ska bara köra bilarna, inte gifta mig med fabrik-ägaren.

bryr du dej inte ens om det är småbarn som gräver fram mineralerna till batterier som el-bilarna har, utan adekvat skyddsutrustning, antar att filantropi inte ingår i din livsfilosofi
antonius

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-08-10 20:40:10

antonius skrev:bryr du dej inte ens om det är småbarn som gräver fram mineralerna till batterier som el-bilarna har, utan adekvat skyddsutrustning, antar att filantropi inte ingår i din livsfilosofi

Så har det alltid varit och det är inget vi kan göra något åt. Det är inte vi som tvingar barnen att göra det. Jag har aldrig tvingat ungar att gräva efter något. Man får klaga till dem som gör det. Det är en hård värld, världen är inte rättvis och kommer aldrig att bli det. Och vi gör alla vad vi kan med det liv vi har.
Skogkatt

El- och miljöbilar

Inläggav Dagobert » 2025-08-10 20:40:17

antonius skrev:bryr du dej inte ens om det är småbarn som gräver fram mineralerna till batterier som el-bilarna har, utan adekvat skyddsutrustning, antar att filantropi inte ingår i din livsfilosofi

Undrar vad barnen skulle göra om de inte grävde batterimineraler. Livet vore nog inte en lek då heller, men jag vet inget om saken.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-08-10 20:45:39

antonius skrev:bryr du dej inte ens om det är småbarn som gräver fram mineralerna till batterier som el-bilarna har

Jag funderade lite på detta, jag tror att det enkla svaret är att jag inte är en av dem som tror att det är möjligt att rädda världen och göra den rättfärdig. På den här planeten blir man antingen uppäten eller så äter man. Så jag äter hellre än blir uppäten. Världen är hård. Det är bara så det är, det är inte mitt fel eller mitt beslut.

När jag var yngre trodde jag att det fanns hopp och att världen var god. Jag var mer positiv. Men nu.... Nej, den här världen är inte god. Den är hemsk. Ät eller bli äten.
Skogkatt

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-08-10 21:11:48

Det var en sak jag glömde i inlägget jag skrev tidigare, om att världen är hård. Naturligtvis gillar jag det inte. Naturligtvis är det illa att barn sitter i ett hål och gräver gift med händerna. Det skulle vara fantastiskt om världen var annorlunda. Bättre och snällare. Men man måste bara försöka anpassa sig och överleva den realiteten man lever i. Det finns inte mycket annat man kan göra. Och jag tycker att världen är ganska illa tyvärr.
Skogkatt

El- och miljöbilar

Inläggav antonius » 2025-08-10 21:21:18

Dagobert skrev:

Undrar vad barnen skulle göra om de inte grävde batterimineraler. Livet vore nog inte en lek då heller, men jag vet inget om saken.

nu var det väl skribentens arrogans och nonchiga attityd jag funderade kring, men numer så är det väl en sådan inställning med saker, folk köper dyr el-bil, oftast de som är vid bra kassa för dom är ju dyr, och sen tycker dom att de gör ngt för klimat och miljön, nästan förväntar sig applåder, sen kan de veckan därpå dra till Thailand med en jumbojet,

jag har jobbat större delen av mitt liv med att upparbeta, sortera och sanera restprodukter från industrin och fått flertalet arbetsskador, så vem som offrat sig för miljön kan man ju fundera över, jag ser el-bilar som används som ett avlatsbrev att försöka på ett egentligen torftigt sätt friskriva sig, men jag har en el-cykel som jag byggt själv av gamla delar, de ni

barn har man även till att hacka fram kobolt som är en ingrediens i mobiltelefoner, el-utr och diverse, och en vidrig arbetsmiljö, för barn är knappt värt något, de kan man göra flera, och så är 8-10 åringar så små att man kan gör trånga små gruvgångar, som rasar igen då och då, men gruvägaren brukar inte ens bry sig om det utan de får gräva en ny ort och börja om, de kan man ju tänka på när man står där och surfar på Tik-Tok eller vad fanken det heter
antonius

El- och miljöbilar

Inläggav nallen » 2025-08-11 9:02:26

Skogkatt skrev:[...] man köper inte bilar baserat på vad man tycker om ägaren till fabriken.

:-)049

Det kräver en speciell fallenhet för att så överdrivet koppla ihop relativt oberoende företeelser på det viset. Vissa gör tillvaron så krånglig för sig - och försöker tvinga oss andra att också göra det :evil:
nallen

Anslöt: 2006-08-27

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-08-11 11:39:33

nallen skrev:Det kräver en speciell fallenhet för att så överdrivet koppla ihop relativt oberoende företeelser på det viset. Vissa gör tillvaron så krånglig för sig - och försöker tvinga oss andra att också göra det

Om man letar tillräckligt länge tror jag att man alltid kommer att hitta något man inte gillar. Så om man ska bojkotta allt man inte gillar, kan man inte köpa mat eller bilar eller något som helst. :-)063
Skogkatt

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-08-11 12:44:47

antonius skrev:nu var det väl skribentens arrogans och nonchiga attityd jag funderade kring

Jag förstår vad du menar, men om jag sitter och gråter för att barn har det dåligt i världen så förändrar det ingenting. Jag bara tröttar ut mig själv. Men jag önskar att världen var annorlunda.

Ibland verkar det som att folk inte bryr sig eftersom de måste skydda sig själva. Om de tar in allt elände i världen och tänker på det, knäcker det dem. De klarar inte hantera det, det är för mycket. Man klarar inte fungera i vardagen om man släpper in allt. Så man måste försöka blockera det och vara hård, för att överleva. Det är något jag har lärt mig, om man ska överleva på den här planeten måste man vara hård. Ju mjukare man är, ju känsligare man är, desto svårare är det. :-| För världen är hård.
Skogkatt

Återgå till Intressanta intressen

Logga in