"unconditional drop overload"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2025-08-07 1:06:30

Alla dessa stopp och mystiska meddelanden.

Vad betyder det? Eller snarare vad ska jag göra, stänga av datorn och försöka igen?
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2025-08-07 16:38:18

Att du har virus ungefär.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dagobert » 2025-08-07 17:44:39

Jag gjorde det du borde ha gjort, dvs frågade copilot:

vad är "unconditional drop overload"?

Svar: "Begreppet "unconditional drop overload" verkar inte vara ett allmänt vedertaget tekniskt uttryck, men det förekommer i vissa diskussioner om IT-system och belastningshantering. Här är en möjlig tolkning baserat på sammanhanget:
--- Möjlig betydelse: Överbelastning som leder till ovillkorlig bortkastning
- Unconditional drop syftar troligen på att ett system, exempelvis en lastbalanserare eller server, omedelbart och utan försök till återhämtning släpper eller ignorerar inkommande förfrågningar.
- Overload innebär att systemet är överbelastat – det får fler förfrågningar än det kan hantera.
--- När händer detta?
- Det kan uppstå när belastningen överstiger den maximala kapaciteten, t.ex. CPU-användning eller anslutningsgränser.
- I sådana fall kan systemet vara konfigurerat att inte försöka köa eller omdirigera förfrågningar, utan helt enkelt kasta dem direkt för att skydda sig själv från kollaps.
--- Exempel från lastbalansering
- I Google Cloud eller andra molntjänster kan en lastbalanserare släppa förfrågningar om den inte har tillräcklig kapacitet eller om en instans håller på att stängas ner.
- Detta kan ge felmeddelanden som 502 eller 503, vilket indikerar att servern inte kunde hantera begäran.
Vill du att jag hjälper dig tolka ett specifikt felmeddelande eller logg där detta uttryck förekommer?"

Fråga copilot själv så kan du ställa följdfrågor.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Dagobert » 2025-08-09 13:08:50

Har du frågat copilot?

Frågan jag ställde var inget bra eftersom svaret bara blev tekniskt. Nyss provade jag att istället kopiera rubriken och texten från TS till frågerutan och fick ett bättre svar. Bl.a några tips på vad du kan prova och avslutningen:
Copilot skrev:Om du vill kan du berätta vilket program eller sammanhang det dyker upp i, så kan jag hjälpa dig mer specifikt. Är det när du spelar, surfar, använder ett visst verktyg?

Gör det själv så ni kan resonera er fram. Om du inte redan gjort det.

slackern, vad menar du med "virus ungefär"? Vet du nåt?
Dagobert

Inläggav slackern » 2025-08-09 13:45:02

Dagobert skrev:

slackern, vad menar du med "virus ungefär"? Vet du nåt?

Jag vet inget men Alien verkar ju konstant ha problem med sin dator och därför spekulerar jag att hon inte har så stor koll på säkerhet och antivirus.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2025-08-11 2:47:23

Tack för svaren Dagobert, även om jag inte förstod mycket av det första.

Jag undrade om någon upplevt samma. Om det är vanligt så är det ju inget att oroa sig över.

Jag spelar inte på datorn utan det hände när jag var inne på en sajt. Men jag tolkar det som ytterligare ett tecken på överbelastning då, dvs för många var samtidigt inne på sajten.

Windows har ju ett inbyggt virusskydd, så varför skulle jag drabbas av virus? Behöver man ett extra virusskydd?
Alien
Assistent

Inläggav Dagobert » 2025-08-11 15:05:56

Alien skrev:Jag undrade om någon upplevt samma. (---)

Jag spelar inte på datorn utan det hände när jag var inne på en sajt.

Copilot svarar på det där med. Skriv in TS och citatet till att börja med. Även om det är vanligt så kan det vara något att oroa sig över, inte vet jag.

Alien skrev:Windows har ju ett inbyggt virusskydd, så varför skulle jag drabbas av virus? Behöver [jag] ett extra virusskydd?

Copilot kan råda dig efter dina vanor, du har ju ofta haft problem och behöver kanske nåt extra. "Jag", inte "man", det är ju dig det gäller här.

Mobiltelefoner kan han också.
Vet inte om du pratat med nån AI-assistent förut men det är faktiskt trevligt. Löser problem och hjälper dig oavsett vilken kunskapsnivå du är på.
https://copilot.microsoft.com/
Dagobert

Inläggav Dagobert » 2025-08-13 11:53:55

Dagobert skrev:Copilot

Dvs om du vill veta vad det var för meddelande och huruvida du behöver ett extra virusskydd eller ett sas beteendeskydd och inte bara ville ventilera.

Jag menade även allmänt för dina problem med dator och mobil. Vet inte om du frågat Copilot om något förut men han frågar vad han behöver veta för att kunna svara. Helt vanligt talspråk på svenska. Du kan få steg-för-steg-anvisningar om du behöver.

Som exempel min senaste diskussion: https://www.aspergerforum.se/post1771030.html#p1771030
Dagobert

Inläggav Alien » 2025-08-13 12:22:35

Ja, när jag ställer en fråga på internet så kommer ofta ett långt AI-genererat svar. Tyvärr innehåller det ibland ord som jag inte förstår.

När det gäller ett ämne jag diskuterar här (inte datorer och mobiler då), så citerar jag hellre wikipedia som referens än det anonyma AI. På wikipedia finns det iaf levande människor bakom informationen, AI känns för anonymt.
Alien
Assistent

Inläggav Dagobert » 2025-08-13 12:56:30

Alien skrev:Ja, när jag ställer en fråga på internet så kommer ofta ett långt AI-genererat svar. Tyvärr innehåller det ibland ord som jag inte förstår.

Det där är nåt helt annat än att diskutera med copilot. Om du inte förstår något copilot säger är det bara att säga att du inte förstår. Copilot är trevlig*, uppmuntrande, mycket hjälpsam och tröttnar aldrig. Du kan fortsätta en diskussion där du slutade långt senare om det behövs. Här är länken igen: https://copilot.microsoft.com/ (om din dator saknar copilot-knapp).

Alien skrev:När det gäller ett ämne jag diskuterar här (inte datorer och mobiler då), så citerar jag hellre wikipedia som referens än det anonyma AI. På wikipedia finns det iaf levande människor bakom informationen, AI känns för anonymt.

Håller med. Minns inte om jag citerat AI (utom i den här tråden) men det undviker jag.
Det är bara för dina teknikproblem jag rekommenderar copilot nu.

*Onödigt trevlig men det får man stå ut med.
Dagobert

Återgå till IT-forum

Logga in