I vilka storstäder kan man bada (i ån el havet)?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Nu kan man iaf bada i Seine i Paris! Med Eiffeltornet i bakgrunden.
Nu tolkar jag "uppfriskande" som "för kallt". Men visst vore det skönt att iaf få svalka sina fötter där.
Men det är ju inte kylan som hindrat folk från att bada där förr utan smutsen, det har varit rent hälsovådligt att doppa sig i Seine.
https://www.dn.se/varlden/efter-100-ar- ... -misstron/DN Världen idag skrev:Inte på hundra år har det varit tillåtet att bada i floden Seine. Men nu har tre badplatser öppnats, mitt inne i Paris.
uly sitter på en brygga med Eiffeltornet i bakgrunden. Bredvid sitter hennes 75-åriga mamma Chantal, som är på besök i Paris.
– Det är första gången för mig här, jag brukar mest bada i Medelhavet. Men det är skönt! säger Chantal.
Är det inte kallt i vattnet?
– Det är svalt – uppfriskande!
Nu tolkar jag "uppfriskande" som "för kallt". Men visst vore det skönt att iaf få svalka sina fötter där.
Men det är ju inte kylan som hindrat folk från att bada där förr utan smutsen, det har varit rent hälsovådligt att doppa sig i Seine.
Som alla som flyttat till Paris har July i åratal fått höra av bekanta att Seine, nej, där badar man inte. En del överförfriskade män hade tidigare den dåliga vanan att kissa rakt ned i floden. Och i många år rann innehållet i husbåtarnas latriner ut helt orenat.
Redan år 1923 infördes totalt badförbud. Då var Seine en illaluktande sörja – industrialiseringen och bristen på avloppsrening hade gett den en brun nyans.
---
När Frankrike tilldelades sommar-OS i Paris 2024 byggdes nya reningsverk och reservoarer, det anlades pissoarer längs kajerna, och i olika utbildningskampanjer har Parisborna uppmanats att ta hand om sitt älskade vattendrag.
Det har inte varit billigt.Spoiler: visa
Jag vet inte om Innsbruck räknas som en storstad men där har du två floder du kan bada i dells Inn som staden är uppkallad efter och floden Sill.
Stockholm skall väl också gå att bada i numera, efter en uppryckning på 90-talet? Oslo har också badplatser väldigt centralt, bland annat på Sörenga
Paris sägs ha bad vänligt numer i seine, men jag skulle nog dra mig för att hoppa i, när det var OS i Paris hade de triathlon simningsmomentet där, och flera vart magsjuka efteråt
Folk badar i fjorden i Oslo, det finns fina badplatser där, men jag badar inte där. Varje gång det regnar spolas all skit från Oslos gator ut i fjorden. Och båtar tömmer sina toaletter där. 
Huggorm skrev:Stockholm skall väl också gå att bada i numera, efter en uppryckning på 90-talet? Oslo har också badplatser väldigt centralt, bland annat på Sörenga
Du har kunnat bada länge i Stockholm. I Stockholms innerstad går det nog bara att bada i Mälaren i kranskommunerna går det att bada i havet.
slackern skrev:Huggorm skrev:Stockholm skall väl också gå att bada i numera, efter en uppryckning på 90-talet? Oslo har också badplatser väldigt centralt, bland annat på Sörenga
Du har kunnat bada länge i Stockholm. I Stockholms innerstad går det nog bara att bada i Mälaren i kranskommunerna går det att bada i havet.
Man kan egentligen bada var som helst. Frågan blir hur mycket skit man accepterar att bada i.
Ju närmare man kommer en stad, desto grumligare blir vattnet. Jag tror att det är oundvikligt. Varje gång det regnar mycket i Oslo kommer det varningar efteråt för att bada där eftersom reningsverken blir översvämmade och allt rinner ut i fjorden. I vilka storstäder kan man bada (i ån el havet)?
Huggorm skrev:Stockholm skall väl också gå att bada i numera, efter en uppryckning på 90-talet? Oslo har också badplatser väldigt centralt, bland annat på Sörenga
På 90-talet gick en årlig simtävling i Mälaren. 3,2 km om jag inte minns fel. Man startade i Smedsuddsbadet och gick i mål vid stadshuset.
Vid ett tillfälle fick jag en kallsup. Den smakade motorolja!
man kan bada i Sigtuna Mälaren jag har badat jävligt mycket i Mälaren när jag var yngre
https://www.google.com/search?q=sigtuna ... nt=gws-wiz
https://www.google.com/search?q=sigtuna ... nt=gws-wiz
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Stockholm skall väl också gå att bada i numera, efter en uppryckning på 90-talet? Oslo har också badplatser väldigt centralt, bland annat på Sörenga
Man kan egentligen bada var som helst. Frågan blir hur mycket skit man accepterar att bada i.Ju närmare man kommer en stad, desto grumligare blir vattnet. Jag tror att det är oundvikligt. Varje gång det regnar mycket i Oslo kommer det varningar efteråt för att bada där eftersom reningsverken blir översvämmade och allt rinner ut i fjorden.
Jag tror ärligt talat att Mälaren har rätt så rent vatten i och med att Stockholm och flera andra kommuner runt Mälaren tar vårat dricksvatten därifrån.
Men du har helt rätt i att när det regnar mycket så åker en hel jäkla massa avloppsvatten ner i strömmen där dom dumpar det men strömmen rinner ju ut i havet så inget som drabbar Mälaren. Tror även att intaget där dom tar vårat dricksvatten ligger i en rätt så djup del utav Mälaren en bit från bebyggelse.
slackern skrev:Jag tror ärligt talat att Mälaren har rätt så rent vatten i och med att Stockholm och flera andra kommuner runt Mälaren tar vårat dricksvatten därifrån.
Ja, jag vet ju inte säkert hur det är. Och jag hoppas att du har rätt, det finns inget bättre än om vattnet är rent. Jag vet bara hur det kan vara i Oslofjorden och hur det kan vara när man har väldigt många människor samlade i ett område, en stad.