Drömmen om att bo på landet
107 inlägg
• Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Paladinen skrev:antonius skrev:Summan är nog konstant, en bil i hyggligt skick kostar en hel del den ska ha däck, bensin, besiktigas, repas, service, m.m. Men man tjänar en del tid så man kan sitta i soffan och uppdatera sitt fejsbokkonto, och kolla in meningslösa serier. Åker man kollektivt, kostar det mindre men man får såklart vänta på bussar, tåg, spårvagnar, Ubertaxis, eller cykla, gå, osv.
Men man glömmer lätt hur jävligt det är då man i snålblåsten och regnet står och byter till vinterdäck, ringer bärgare för man har kört av vägen, får betala en skyhög bilverkstad räkning, eller står i ett taskigt sken från en sladdlampa som svajar i vinden och försöker laga bilen själv, då kan det vara ganska enkelt att stå och vänta på bussen.
Förutsatt att det finns en busslinje som trafikerar orten där man bor.
Vissa ställen går det inte ens buss till eller så slutar bussen gå tidigt under dagen och då måste man ha bil oavsett.
Här är det skolbussen som gäller om man inte har bil. Alltså kommer man ingenstans på helger och skollov utan bil. Eller så får man cykla 9 km till byn, därifrån går bussen alla dagar.
Solblomma skrev:Här är det skolbussen som gäller om man inte har bil. Alltså kommer man ingenstans på helger och skollov utan bil. Eller så får man cykla 9 km till byn, därifrån går bussen alla dagar.
det gör man inte heller om bilen är t ex trasig, oplogad väg, är man rik kan man iofs ta helikoptern
antonius skrev:Solblomma skrev:Här är det skolbussen som gäller om man inte har bil. Alltså kommer man ingenstans på helger och skollov utan bil. Eller så får man cykla 9 km till byn, därifrån går bussen alla dagar.
det gör man inte heller om bilen är t ex trasig, oplogad väg, är man rik kan man iofs ta helikoptern
Här behövs ingen plogning, vi har bara regn på vintrarna. Och om bilen är trasig ringer jag en taxi eftersom jag är stenrik (helikopter låter för mycket). FK är en fantastisk arbetsgivare!
Skogkatt skrev:Den här mannen drömde verkligen om att bo på landet. Eller i skogen. Han kan ha tagit ett lite extremt steg. Men jag förstår honom väl, jag flydde också ut på landet. Och jag funderar på att fly ännu längre ut på landet. Till de djupaste skogarna. Men jag är nog lite mer bortskämd än honom, det blir ett torp i skogen på mig, inte ett tält.
https://special.aftonbladet.se/story/Ppl4z0
Det där är en person med diverse mentala problem och är mer av en utslagen stackare än en frivillig lantbo
Huggorm skrev:Det där är en person med diverse mentala problem och är mer av en utslagen stackare än en frivillig lantbo
Han bor i tält och saknar en del basala saker, så det verkar lite konstigt ja. I del 2 av den intervjun berättade han om hur han lämnade det liv han hade frivilligt och flyttade ut i skogen och man fick intrycket att det var ett val, att han hade andra alternativ. Hans historia var lite annorlunda än vad man vanligtvis hör när någon bor i tält. Men du kan nog ha rätt, det verkar som att han är helt ensam och sitter där i det där tältet, det är ju inte bra.Drömmen om att bo på landet
Solblomma skrev:antonius skrev:Solblomma skrev:Här är det skolbussen som gäller om man inte har bil. Alltså kommer man ingenstans på helger och skollov utan bil. Eller så får man cykla 9 km till byn, därifrån går bussen alla dagar.
Här behövs ingen plogning, vi har bara regn på vintrarna. Och om bilen är trasig ringer jag en taxi eftersom jag är stenrik (helikopter låter för mycket). FK är en fantastisk arbetsgivare!
lyxusar, är ni sådana där som äter ute och skiter inne, och duschar med varmvatten, stadsfasoner, lol
antonius skrev:lyxusar, är ni sådana där som äter ute och skiter inne, och duschar med varmvatten, stadsfasoner, lol
Äter ute: Ja, i betydelsen sitta utomhus och äta. Det gör vi ofta.
Skiter inne gör vi oftast nuförtiden. Annat var det när grabben höll på med orientering, orienterare är inte så noga.
Duschar med varmvatten: Japp, sedan de grävde ner elledningarna varar elavbrotten bara några timmar, så nu lever vi verkligen lyxliv!
Drömmen om att bo på landet har verkligen fått fotfäste under de senaste två åren i Norge. Intresset för små gårdar har aldrig varit så stort tidigare. Det finns nog en hel del bonderomantik, folk sitter i städer och drömmer om naturen, och de ser också folk på TV och på Instagram som bor på små gårdar på landet. Det har blivit trendigt att bo på landet.
Det finns till och med en dokusåpa, en av Norges mest kända TV-presentatörer, född och uppvuxen på den bästa västra sidan av Oslo, köpte en gård, flyttade ut ur staden och ville bli bonde.
Det finns till och med en dokusåpa, en av Norges mest kända TV-presentatörer, född och uppvuxen på den bästa västra sidan av Oslo, köpte en gård, flyttade ut ur staden och ville bli bonde.
antonius skrev:ni har säkert bestick och sängkläder, barnen har skor och egen hoppborg
Vem behöver hoppborg när man bor granne med en gödselstack?
Solblomma skrev:antonius skrev:ni har säkert bestick och sängkläder, barnen har skor och egen hoppborg
Vem behöver hoppborg när man bor granne med en gödselstack?
sant, och då blir man parfymerad på samma gång
Återgå till Intressanta intressen