Att träna på gym?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-22 17:49:04

slackern skrev:
Lynx-66 skrev:Slimmat ner multigymmet, så jag inte behövde kapa vajern.
Hade en bit kedja, så jag kunde få alla vajrar lagom sträckta.

multigym_slimmat_m_info.jpg

I nuläget blir det bara läge 1, eftersom jag inte behöver 2 låga drag.
Målet är att kunna koppla benbänken till läge 2, men lär dröja...

På det här sättet är multigymmet betydligt smalare och kortare. :-)Happy

Herregud jag trodde först att det var en ritning på en blida.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blida

Ja, det blir en blida när jag kör med hela viktmagasinet. :wink: :lol:
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-24 19:55:02

Lämnade blodprov imorse och redan ikväll var en markör klar.
Albuminet godkänt. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-25 12:57:07

Som jag trodde och hoppades, så var SHBG, total testosteron och fritt testosteron ungefär i mitten av referensvärdena.

Idag har jag kört rygg-passet. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-25 14:07:33

Lynx-66 skrev:Som jag trodde och hoppades, så var SHBG, total testosteron och fritt testosteron ungefär i mitten av referensvärdena.

kollade de inte hypofys hormonet också Luteinizing hormone (LH) :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-25 15:31:39

manne skrev:
Lynx-66 skrev:Som jag trodde och hoppades, så var SHBG, total testosteron och fritt testosteron ungefär i mitten av referensvärdena.

Nej, jag var inte intresserad av det just nu. Ju fler markörer man vill kolla desto dyrare.
Sköldkörteln kollade jag i april via läkare, men nu ville jag se SHBG och beräknat fritt testosteron.
LH bör ju fungera, som det ska, med tanke på mina värden.
Testosteron 17 nmol/L och fritt 6,8 nmol/L och varken högt eller lågt SHBG.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-25 15:37:33

Lynx-66 skrev:LH

LH, eller luteiniserande hormon, är ett hormon som spelar en viktig roll i fortplantningssystemet hos både män och kvinnor. Det produceras av hypofysen och reglerar funktioner i könskörtlarna, det vill säga äggstockar hos kvinnor och testiklar hos män. Hos kvinnor är LH viktigt för ägglossning och menstruationscykeln, medan det hos män reglerar testosteronproduktionen.

Undersökte de bollarna också stora bollar =mycket testosterone :o :-)063 :?:
manne

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-25 15:40:33

Lynx-66 skrev:
manne skrev:

Nej, jag var inte intresserad av det just nu. Ju fler markörer man vill kolla desto dyrare.
Sköldkörteln kollade jag i april via läkare, men nu ville jag se SHBG och beräknat fritt testosteron.
LH och FSH bör ju fungera, som de ska, med tanke på mina värden.

Du bör väl kunna få ta ett gratis blod prov på den lokala vårdcentralen :o :-)063 :?:
manne

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-25 15:44:23

Lynx-66 skrev:
manne skrev:

LH bör ju fungera, som det ska, med tanke på mina värden.

Mera här :-)049 :-)Happy

Hos män:
LH stimulerar testiklarna att producera testosteron, vilket är viktigt för spermieproduktionen och manlig fertilitet.
Puberteten:
LH-nivåerna stiger under puberteten och spelar en roll i utvecklingen av sekundära könskarakteristika.
manne

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2025-07-25 15:58:01

Det är interessant. :-)063
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-25 16:04:13

manne skrev:Du bör väl kunna få ta ett gratis blod prov på den lokala vårdcentralen :o :-)063 :?:

Vill ha så lite som möjligt att göra med min lokala vårdcentral.
Läkartid kostar dessutom ganska mycket och man kan inte vara säker på att läkaren skriver en remiss på blodprover utan ordentliga symptom. Enligt min erfarenhet i alla fall.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-25 17:06:01

manne skrev:jag har också testosterone brist därför så tillför jag testosterone varje dag :-)Happy

Tar du fortfarande testosteron Manne?
I så fall kollar de inte om din östrogen-nivå börjat stiga?

Tänkte på det att du klagar över smärtor i bröstet och oroar dig för gynekomasti.
Testosteron aromatiserar till östrogen och har man redan hög aromatisering i kroppen, så blir den ju inte bättre av att man tillför mer testosteron.
Det är därför, som jag rekommenderar att bränna bort så mycket fett, som möjligt, eftersom det sägs att ju mer fett desto mer aromatisering.
Efter att man fått ner fettnivån, så får man alltså teoretiskt lite mer fritt testosteron, som gör nytta vid gymmandet istället för att det omvandlas till östrogen.
Så länge SHBG inte är för högt.
Tillför man testosteron utifrån, så kan SHBG höjas, så det är ju också bra att hålla lite koll på, men tror inte det höjs nåt nämnvärt om man bara tillför lagom dos testosteron, så man ligger på normalnivå.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-25 18:47:10

Lynx-66 skrev:testosteron

jag tar testosteron gel varje morgon :cry: :oops:

mina bollar producerar inte tillräckligt med testosterone :oops:

nej de kollar inte östrogen nivån men jag har lämnat prover nu ca 100 gånger igenom åren testosterone prov :cry:
manne

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-25 18:52:27

Lynx-66 skrev:
manne skrev:jag har också testosterone brist därför så tillför jag testosterone varje dag :-)Happy

Tar du fortfarande testosteron Manne?
I så fall kollar de inte om din östrogen-nivå börjat stiga?

Tänkte på det att du klagar över smärtor i bröstet och oroar dig för gynekomasti.
Testosteron aromatiserar till östrogen och har man redan hög aromatisering i kroppen, så blir den ju inte bättre av att man tillför mer testosteron.
Det är därför, som jag rekommenderar att bränna bort så mycket fett, som möjligt, eftersom det sägs att ju mer fett desto mer aromatisering.
Efter att man fått ner fettnivån, så får man alltså teoretiskt lite mer fritt testosteron, som gör nytta vid gymmandet istället för att det omvandlas till östrogen.
Så länge SHBG inte är för högt.
Tillför man testosteron utifrån, så kan SHBG höjas, så det är ju också bra att hålla lite koll på, men tror inte det höjs nåt nämnvärt om man bara tillför lagom dos testosteron, så man ligger på normalnivå.

och någon plastikoperation är bara att glömma det kommer aldrig att inträffa :cry: :oops: :-)Crying

https://ak.se/vart-utbud/gynekomasti/

jag har en ren tur att jag överhuvudtaget lever i dag :o :-)063
manne

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-25 20:37:09

manne skrev:

nej de kollar inte östrogen nivån men jag har lämnat prover nu ca 100 gånger igenom åren testosterone prov :cry:

Klen tröst, men du är inte ensam om att ha låg testo-nivå.
Bra att de kollar din nivå då och då, men jag tycker det är konstigt att de inte kollar även östrogenet.
I alla fall nån gång.
Lagom är verkligen bäst för att vi ska må bra. Vi behöver även östrogen för att må bra, men både för lågt eller för högt kan strula till det.
Och vad lagom är, är helt individuellt.

Och om du nu ligger på en bra testo-nivå så håll dig till den dosen.
Lätt att tro att lite mer också blir lite bättre, men det tror jag blir sämre.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-25 21:27:44

Lynx-66 skrev:
manne skrev:

Klen tröst, men du är inte ensam om att ha låg testo-nivå.
Bra att de kollar din nivå då och då, men jag tycker det är konstigt att de inte kollar även östrogenet.
I alla fall nån gång.
Lagom är verkligen bäst för att vi ska må bra. Vi behöver även östrogen för att må bra, men både för lågt eller för högt kan strula till det.
Och vad lagom är, är helt individuellt.

Och om du nu ligger på en bra testo-nivå så håll dig till den dosen.
Lätt att tro att lite mer också blir lite bättre, men det tror jag blir sämre.

jo jag har i dag en optimal perfekt nivå och en bra nivå har bas röst och mörk röst och måste raka mig varje
dag och har kroppsbehåring över hela brösten och hår på kroppen och erektionen fungerar också :-)049 :-)Happy

har muskler fast jag inte tränar något är ändå bastant och stor tyvärr så har jag gått upp i vikt av Neuroleptika
Dessa här mediciner gör en tjock och fett. :cry:

Invega är ett antipsykotiskt läkemedel
Olanzapin Viktigt att tänka på:
Olanzapin kan orsaka viktökning och ökad risk för metabola syndromet och typ 2-diabetes.
manne

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2025-07-27 13:11:13

Islänningen lyfter 505 kilo i marklyft. :shock:

Jag brukar inte titta på sådana här videos för man gör så gott man kan och lyfter så mycket man kan, och så ser man en islänning lyfta över ett halvt ton och man tappar mycket av den motivation man hade. Men 505 kilo, man måste ju bli imponerad.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-27 13:21:33

Fortsätter ligga lägre med kolhydrater och hyfsat med protein.
Fett ligger faktiskt på i genomsnitt 100 gram per dag, så ganska högt, men bränner ändå lite fett från kroppen då jag ligger på ett litet kaloriunderskott.
Jag kör INTE LCHF.

Andra benpasset för denna vecka idag, så nästa vecka blir en vecka med bara 3 pass totalt. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-29 12:00:52

Skogkatt skrev:Islänningen lyfter 505 kilo i marklyft. :shock:

Jag brukar inte titta på sådana här videos för man gör så gott man kan och lyfter så mycket man kan, och så ser man en islänning lyfta över ett halvt ton och man tappar mycket av den motivation man hade. Men 505 kilo, man måste ju bli imponerad.

Ja det är imponerande. :D
Under träningsfasen vägde han strax över 200 kilo, men kände sig för tung, så vid lyftet vägde han strax under.

Inledde denna träningsvecka med bröst-passet, fast då med flugvikter om man jämför. :lol:

När man börja digga denna, så är det nog dags att höja kaloriintaget...
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-31 12:21:27

Idag är det rygg-pass, men funderar på att prioritera ben ett tag.
Första 4-passveckan var ju ben, bröst, rygg, ben
Denna vecka ska vara bröst, rygg, ben
Kör jag ben idag, så bröst, ben, rygg
och kan köra samma 4-passvecka nästa vecka utan att köra ben 2 gånger på raken.
Om ett tag kanske jag vill prioritera ryggen och kan köra liknande för den.

Morgonsockret var godkänt imorse efter ca 10 timmar fastande.
Min mätare visar inte i svenskt mått, så är det under 100, så räknar jag det, som godkänt.
98 var det idag. ~5.4 alltså.
Har nog lite gryningseffekt och det kan man ha utan att ha diabetes.

Jag är fortfarande fastande och kör en intermittent fasta idag, men bara typ...
... har börjat tillsätta lite kallpressad kokosolja i kaffet och tog en extra tesked utöver det när jag sköljde ner tillskottskapslarna.
Måste vara kallpressad jungfruolja precis som olivolja bör vara.
Så lite processad, som möjligt.
Man blir ju salig av sin egen tro liksom. :lol:
Gällande protein, så har jag sänkt målet ganska kraftigt och ska se hur det blir.
Istället för 2 gram per kilo kroppsvikt, så siktar jag på bara 1 gram.

Deffat ner mig till ca 87 kilo nu.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-31 17:45:21

Gick ut på fastande mage och tog min vanliga runda i elljusspåret, men la till en "ögla", så nu tog det 1,5h att gå.
Förlängde fastan lite efter det, körde lite benträning och sen käkade jag till slut. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Mammaspojke » 2025-07-31 18:00:22

Inte gått speciellt bra med gymmandet för egen del. Är värmekänslig så när mätaren gick över 26C blev jag som en säck potatis. Helt orkeslös och utslagen. Får se om det går bättre nu när det börjar svalna lite.
Mammaspojke

Anslöt: 2017-11-09

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-08-01 16:11:14

Här är det svalare, men ostadigt igen, så regnar lite då och då.
Tränar inomhus just nu pga det. Får hellre vräka ner ordentligt och sen vara över, men men...

Försöker just nu få bort mer underhudsfett i förhoppning att det gynnar hormonbalansen.
Testat några olika mätningar och uträkningar och enligt dem, så ligger jag nånstans mellan 22-24%.
Problemet är att dietar man för hårt, så kan SHBG stiga, så mer binds upp, så då får man ändå inget mer över till träningen. Alltid ska det vara nån hake. :lol:
Tar inte kreatin just nu heller, så en del viktminskning är ju vatten och märker ingen större skillnad på styrkan än. När jag märker nåt, så börjar jag om med kreatinet.
Och som jag var inne på i ett tidigare inlägg, så har jag stuvat om passen lite och prioriterar ben ett tag, men imorrn blir det rygg.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-08-02 13:22:32

Imorse var morgonsockret 96 (~5,3), men väntade lite drygt 1,5 timme innan jag åt frukost.
Då var jag nere i 84 (~4,7).
Blev köttbullar med lite kokosolja, så snålt med kolhydrater, lagom med protein och en hel del fett.
När jag deffar äter jag så få gånger som möjligt för att hålla insulinet sänkt längre tid än det är höjt.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-08-04 9:52:48

Fortsätter mina experiment med intermittent fasta och har bara druckit vatten och kaffe hittills på morgonen.
Blodsockret var nere på 91 (~5) efter ca 11 timmars fasta över natten.
Hårddrar man det, så är ju Omega 3-kapseln några kalorier, men det borde inte påverka sockret, så jag räknar inte den.
Ska försöka stå ut till 14 ungefär, men blir det för jobbigt tar jag en tesked kokosfett.
Jag hoppas kunna ta en äkta 24-timmarsfasta så småningom.

Hittade vassleprotein till hyfsat pris, men en nytt märke för mig. 2 kilo blev en hundring billigare än normalt i alla fall. :-)Happy
Skulle egentligen vilja gå över till kaseinprotein, som triggar insulinet mindre, men det är lite dyrare.
Jag är inte så noga med att käka nåt efter ett träningspass, utan är mer inne på att det är totala mängden per dygn, som man bör få i sig, mer än tidpunkt för intaget.
Och helst genom riktig mat, men det funkar inte för mig.
Lynx-66

Återgå till Intressanta intressen

Logga in