Hur ska man göra?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur ska man göra?
Om en person tycker att den är jätte snäll och bara ger tips till sin vän och den andra tycker att vännen är väldigt elak, hur löser man det då? Måste vännen 1 säga jag tycker du har dessa problem, sök hjälp eller hur ska personen ta upp det? Och är det förståeligt att vännen 2 tar illa upp och tycker sådär säger man inte eller känner att den inte behöver eller vill göra som vännen 1 säger?
Vad tänker ni?
Detta handlar inte om en händelse utan mer rent allmänt hur man ska göra i en sådan situation.
Vill gärna höra era händelser och åsikter!
Vad tänker ni?
Detta handlar inte om en händelse utan mer rent allmänt hur man ska göra i en sådan situation.
Vill gärna höra era händelser och åsikter!
Hur ska man göra?
Det är ju väldigt svårt att svara utan att veta mera.
"Den som går obedd till, går otackad ifrån"
Dvs folk blir inte alltid glada och tacksamma över hjälp el goda råd. Det är klart att person 2 kan strunta i person 1s goda råd.
Dvs folk blir inte alltid glada och tacksamma över hjälp el goda råd. Det är klart att person 2 kan strunta i person 1s goda råd.
Hur ska man göra?
Jag anser nog att det är direkt fel att oombedd ge "råd" till någon annan. Är personen för jobbig att ha att göra med får man välja bort denne, i värsta fall blir det osämja av det.
Jag har säkerligen inte levt upp till min egen åsikt vid många tillfällen.
Hur ska man göra?
Säg att du är djävulens advokat i frågan att det inte är personligt utan att du resonerar.
Hur ska man göra?
enklast är väl att fråga personen som verkar behöva ett gott råd, om man får komma med ett förslag
Hur ska man göra?
Jag tror att rekommendationen i sådana fall är att man berättar hur det påverkar eller känns för en själv, istället för att säga vad någon gör fel eller hur de borde göra rätt.
T.ex. så gillar jag inte ni-ande, så när butikspersonal ni'ar mig så brukar jag säga att jag är för du-reformen. Jag berättar alltså att jag gillar du'andet.
Eller "jag blir ledsen när du tomgångs-kör, vi har bara en planet". Då får den personen välja att fortsätta göra mig ledsen och förstöra avsiktligt på ett onödigt sätt, eller välja att visa hänsyn.
T.ex. så gillar jag inte ni-ande, så när butikspersonal ni'ar mig så brukar jag säga att jag är för du-reformen. Jag berättar alltså att jag gillar du'andet.
Eller "jag blir ledsen när du tomgångs-kör, vi har bara en planet". Då får den personen välja att fortsätta göra mig ledsen och förstöra avsiktligt på ett onödigt sätt, eller välja att visa hänsyn.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Hur ska man göra?
mondo beyondo skrev:Jag tror att rekommendationen i sådana fall är att man berättar hur det påverkar eller känns för en själv, istället för att säga vad någon gör fel eller hur de borde göra rätt.
Jag tror det också, att man kommunicerar och är tydlig, men det är ju svårt om personerna har en jargong och sedan plötsligt så finns inte den jargongen längre en dag.
Jag har sett/läst/hört flera personer som ha varit med om samma sak, att folk har varit dåliga på kommunikation och tydlighet och så blir det bråk av att Kalle inte förstod tankeläsning/kroppsspråk utav Bertil.
Hur ska man göra?
antonius skrev:enklast är väl att fråga personen som verkar behöva ett gott råd, om man får komma med ett förslag
Ja man kan ju lägga tipset på ett schysst sätt. För annars blir ju den som lyssnar såklart påhoppad. Känner sig påhoppad.
Hur ska man göra?
slackern skrev:Säg att du är djävulens advokat i frågan att det inte är personligt utan att du resonerar.
Nu hänger jag inte riktigt med?
Hur ska man göra?
nallen skrev:Jag anser nog att det är direkt fel att oombedd ge "råd" till någon annan. Är personen för jobbig att ha att göra med får man välja bort denne, i värsta fall blir det osämja av det.
Jag tolkar det som att du menar att om Kalle säger till Bertil att han borde skaffa ett par glasögon men Bertil har inte behov av ett par, att du menar att det är fel då av Kalle att säga det till Bertil?
Hur ska man göra?
Alien skrev:Det är ju väldigt svårt att svara utan att veta mera.
Just detta var bara rent allmänt kring själva situationen, men det jag var med om handlade om att personerna var osäkra i sig själva och det ledde till att dålig kommunikation och otydlighet skapades och eftersom de sakerna var dåliga så pratades det inte om det när det väl gällde, så folk hade ingen aning om att det fanns problem.
Hur ska man göra?
Alien skrev:Det är ju väldigt svårt att svara utan att veta mera.
Dessutom så kan man såklart ignorera personens tips och råd, men det blir irriterande när man har förklarat läget ett flertal gånger.
Det finns kroppsspråk där man fattar vad som sägs men det finns också kroppsspråk som är otydliga.
Tex att man pratar om en händelse som man tar upp i flera år (inget ältande utan mer att den händelsen är något roligt) och så en dag är det ingen som tycker att det är roligt längre och man fattar inte varför för alla har varit med på noterna.
Hur ska man göra?
Pratglad skrev:nallen skrev:Jag anser nog att det är direkt fel att oombedd ge "råd" till någon annan. Är personen för jobbig att ha att göra med får man välja bort denne, i värsta fall blir det osämja av det.
Jag tolkar det som att du menar att om Kalle säger till Bertil att han borde skaffa ett par glasögon men Bertil har inte behov av ett par, att du menar att det är fel då av Kalle att säga det till Bertil?
Men då har väl Kalle upptäckt att Bertil ser dåligt och då behöver ju Bertil glasögon. Såvida inte Bertil förnekar sin dåliga syn. Men det kan också vara ett synfel som inte kan avhjälpas av glasögon.
Tänker man i stället att Kalle säger åt Bertil att han borde skaffa hörapparat för att han märker att Bertil hör fel och säger "va?" hela tiden. Då tror jag Bertil vore ännu mer benägen att förneka det. Hörapparat förknippas med att bli gammal, och ingen vill påminnas om att man börjar bli gammal
Hur ska man göra?
Alien skrev:Pratglad skrev:nallen skrev:Jag anser nog att det är direkt fel att oombedd ge "råd" till någon annan. Är personen för jobbig att ha att göra med får man välja bort denne, i värsta fall blir det osämja av det.
Men då har väl Kalle upptäckt att Bertil ser dåligt och då behöver ju Bertil glasögon. Såvida inte Bertil förnekar sin dåliga syn. Men det kan också vara ett synfel som inte kan avhjälpas av glasögon.
Tänker man i stället att Kalle säger åt Bertil att han borde skaffa hörapparat för att han märker att Bertil hör fel och säger "va?" hela tiden. Då tror jag Bertil vore ännu mer benägen att förneka det. Hörapparat förknippas med att bli gammal, och ingen vill påminnas om att man börjar bli gammal
Kanske dåligt exempel med glasögonen men jag menade mer att alla kanske inte uppskattar att folk är brutalt ärliga.
Jag skulle inte säga till någon att den måste göra si eller så om den sagt att den inte behöver eller inte vill.
Då får man acceptera det och gå vidare. Det är ju mer sannolikt att om någon verkligen behöver hjälp och då menar jag personer som kanske gör dumma saker som behöver hjälp eller om någon är otrogen mm.
Då är det mer förståeligt att de behöver hjälp medan om man har fått att "nej jag vill inte " då får man ju acceptera att det är så och sluta tjata.
Det beror på vad det gäller men som sagt det är skillnad med hjälp och hjälp. För tex dessa personerna jag syftar på i mitt fall, de förstod inte problemet och därför vart deras hjälp bara jobbigt.
Dessutom hade jag nämnt att jag inte behövde eller ville ha hjälp, det var mer missförstånd gällande dem händelserna.
Återgå till Att leva som Aspergare