Kinesiska romantiska draman?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2025-07-15 0:55:49

Jag har just upptäckt genren kinesiska romantiska draman med eller utan tidsresor. Är det möjligtvis någon som har sett några sådana och har tips på filmer som ni har funnit underhållande.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Alien » 2025-07-15 11:57:15

Jag brukar se sådana på Netflix när vi är i London. "The Double" heter den vi ser på nu. De jag sett utspelar sig alltid för flera hundra år sedan. Vackra kläder, vackra hus och vacker natur. Inte precis realistiskt, folk hoppar rakt upp i luften och liksom flyger. Hjältinnan blir levande begravd av sin egen man och täckt av jord. Nästa gång ser man henne ligga bredvid en flod, och kläderna är helt vita.

Tidigare såg vi "Princess Weiyoung". Såg inte riktigt från början. En konkubins dotter kommer till fadershemmet efter att av oklar orsak ha växt upp på landet i flera år, långt borta från sin mor och far. Fadern verkar rätt likgiltig, den föraktade modern är förstås glad, men dottern får inte bo med henne utan i ett eget hushåll med egna tjänarinnor. Faderns första hustru och de två barnen med henne hatar konkubinens dotter och gör allt för att svärta ned henne. Men den "lantliga flickan" överlistar dem ständigt.

Spoiler: visa
Så småningom framgick det (de som sett första början visste det hela tiden) att det inte var konkubinens dotter. Hon hade blivit mördad, det var första hustrun som skickat ut mördaren. Då hade en annan övertagit hennes identitet, hon var också hotad att mördas eftersom hon var dottern till en besegrad och mördad kung.

Eftersom alla män har samma kläder och samma frisyrer är det lätt att blanda ihop dem. Vem var det där? Var det Shen som begravde sin hustru levande? Var det hertig Su? Var det någon tredje man?

Samma sak med kvinnorna, samma frisyrer och ofta klädda i vitt.

Både män och kvinnor har långt hår, men männen har det uppsatt i en knut på huvudet. Kvinnorna har det också uppsatt men med juvelbesatta hårnålar.

Alla i den yngre generationen ser också ut att vara högst 25 år, även höga ämbetsmän. I en scen hånar hjältinnan den friare som familjen utsett för att vara "för gammal", och hon har lyckats lista ut att han har en hemlig älskarinna som inte godkänts av familjen. Med utpressning får hon honom att säga till sina föräldrar att han inte vill gifta sig med henne. Friaren var max 30 år, dvs ca 10 år äldre än hon.

PS: Skrev om "Princess Weiyoung" redan här: https://www.aspergerforum.se/post1752866.html#p1752866
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2025-12-13 0:46:30

Den senaste jag såg heter The story of Pearl girl.

En pärlfiskare, Duanwu rymmer och hamnar på en köpmans fartyg. Han tar ifrån henne hennes enda dyrbara ägodel (en pärla hon fått av sin mor) och säger att hon får arbeta för att få tillbaka den. Hon jobbar hårt men när hon en gång misslyckas och blir lurad, så låter han piska henne. Han är alltså den ena manliga huvudrollen. Den andra är en rättrådig ämbetsman som fattar sympati för Duanwu. Gissa vem hon blir kär i!

Serien är på 40 avsnitt. Köpmannen är ute efter att hämnas på banditgänget Svarta Draken, som mördat hans föräldrar.

Det fanns en hel del plot holes och orimligheter, men det är vanligt. De ska nog föreställa en stark kvinna som kämpar sig fram till framgångsrik afförskvinna. Men hon behövde hela tiden hjälp antingen från affärsmannen Yan el från ämbetsmannen Zhang. Slutet var inte tillfredsställande heller.

Det vackraste var introt som påminde om kinesiska målningar.

https://www.youku.tv/v/v_show/id_XNjQ0M ... b04c8b8544
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2025-12-18 22:30:47

Den jag ser just nu tycker jag är trögare. Det är ett hämmndrama The Vendetta of An. (Chang'an er shi si ji heter den i original, det betyder Chang'ans 24 strategier.) An är Xie Huai-an som är ute efter hämnd på general Yan Feng-shan och hans armé Huben. Xies riktiga familjenamn är Liu och en av dem han tänker döda är sin egen farbror Liu Ziyan som svek hans far. Xie har en yngre syster också Liu Li, som också bytt namn, och han har hållit kontakt med henne via brev i flera år.

Generalen var den som styrde i en svag kejsares namn. Nu har denne kejsares halvbror Ji Wuyang tagit makten och har kallat på Xie för att denna ska hjälpa till att utplåna generalen och Hubenarmén.

Ibland har Xie en annan identitet och kallas White Hair och då har han färgat håret/el har en peruk.

Huai-an har flera medhjälpare och en av dem lyckas röva bort den fd kejsaren Xiao Wenjing som nu är deras fånge. Det första man ser av honom är hur han tigger mat (de har låtit honom svälta). Sedan beslutar de att låta honom byta ansiktshud med en tjänare som liknar honom. Tjänaren får lära honom att utföra tjänarsysslor.

Spoiler: visa
Sen hugger den fd kejsaren ihjäl tjänaren, oklart varför. Men då visar hämnaren Xie viss mänsklighet. Han säger att tjänaren, som var hans tjänare redan när han var barn, var helt oskyldig. Han ordnar begravning för tjänaren och tvingar fd kejsaren att skriva att brev att han är fördröjd i Chang'an (den forna huvudstaden).

Huvudrollen spelas av Cheng Yi som ser ut att vara en tonåring men han är född år 1995.

Det som gör det svårt för mig att hänga med är det är så många olika kinesiska män. Vad hette den där och vems sida står han på? Det är ont om kvinnor. De är hjältens syster, hennes väninna och en ung kvinna som ber hjältens vän om hjälp att döda den som dödat hennes mor. Det verkar som de får känslor för varann, men när hämnden är utförd tackar hon och reser tillbaka till sin hemort.

Sedan är det väldigt mycket dödande. Det utspelar sig i historisk tid men någon vidare romantik har jag inte sett till ännu. Det är snarare historiskt hämnddrama.
Alien
Assistent

Återgå till Intressanta intressen

Logga in