Att träna på gym?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-18 11:15:27

Richard skrev:Som sagt känner jag mig inte bekväm på gym, men ett utegym skulle nog kännas bättre. Det finns ett litet här i skogen, inte så långt från mig, med lite stockar man kan lyfta o lite annat. Har för mig de har renoverat det nyligen så man kanske skulle ge det en chans?

Jag föredrar numera utegymmet mer än vanligt gym. Du borde testa och se om det passar dig, tycker jag. :-)Happy
För mig gör det så att jag kommer ut mer och får lite sol på mig.
Förutom allt bra med träningen alltså.
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-21 9:52:55

Har svårare att köra hantel flyes på rygg och tycker numera att det är lite obehagligt att vara framåtlutad för t ex hantellyft med baksida axlar, så nu kommer jag investera i en sån här.

Namnlös.jpg

Har inte bestämt hur jag ska finanseiera den än, men det löser sig.
Måste dessutom få ut lite mer i förrådet plus en liten omorganisering hemma.

Efter lutande bänkpress kan jag avsluta med flyes i maskinen och efter rygg- och axelpassen kan jag vinkla om armarna i maskinen och köra reverse flyes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Mammaspojke » 2025-06-21 13:49:24

Lynx-66 skrev:Har svårare att köra hantel flyes på rygg och tycker numera att det är lite obehagligt att vara framåtlutad för t ex hantellyft med baksida axlar, så nu kommer jag investera i en sån här.

Namnlös.jpg

Efter lutande bänkpress kan jag avsluta med flyes i maskinen och efter rygg- och axelpassen kan jag vinkla om armarna i maskinen och köra reverse flyes.

Exakt en sådan har vi på på gymmet. Den är bra. Tycker också det är obehagligt att göra den övningen med hantlar då det är lätt att man sträcker onaturligt mycket och inte har något stopp som tar emot när man blir trött/fail.
Mammaspojke

Anslöt: 2017-11-09

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-21 15:47:09

Mammaspojke skrev:
Lynx-66 skrev:Har svårare att köra hantel flyes på rygg och tycker numera att det är lite obehagligt att vara framåtlutad för t ex hantellyft med baksida axlar, så nu kommer jag investera i en sån här.

Namnlös.jpg

Exakt en sådan har vi på på gymmet. Den är bra. Tycker också det är obehagligt att göra den övningen med hantlar då det är lätt att man sträcker onaturligt mycket och inte har något stopp som tar emot när man blir trött/fail.

Ja, jag tror det blir bra och som du säger, flyes med hantlar blir större risk för slitage och skador.
Tänkte först beställa en billigare Kina-variant, men de ser lite smala ut mellan vridpunkterna.
Nåt, som i mitt tycke borde vara ställbart eftersom axellederna sitter olika brett isär på folk.
Kanske inte nån big deal, men jag föredrar att mina leder hamnar ungefär där maskinens led/leder sitter.
Nåja, det blev samma märke, som min Smith-maskin och från svensk handlare.

Den kommer också bli nya sittpallen i hallen när jag knyter skorna. :lol:
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-24 14:31:26

Frakt bokad för Pec Fly/Reverse Fly-mackapären, men ej hämtad av fraktbolaget än.
Och utegymmet blev öppnat igår. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-24 19:25:41

Det här är den billigare maskinen, som jag först tänkte beställa.

De anger att ryggplattan är 28cm bred och vridpunkterna för maskinarmarna sitter ungefär lika brett isär, vilket jag tycker är för smalt.
Sen var maskinen slutsåld också och 2-3 veckor kan lika gärna bli en månad...

chest-press-machine-1.jpg

En annan grej är att toppdelen är mer vågrät, så armarna svängs fram och tillbaka mer vågrätt, fast man sitter lite lutad.
Den jag beställde har uppåtlutad toppdel, så rörelsen blir mer uppåt och som lutningen på rygg/mag-stödet.

Imorgon kommer den jag beställde. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Mammaspojke » 2025-06-25 16:18:58

Lynx-66 skrev:Det här är den billigare maskinen, som jag först tänkte beställa.

De anger att ryggplattan är 28cm bred och vridpunkterna för maskinarmarna sitter ungefär lika brett isär, vilket jag tycker är för smalt.

En annan grej är att toppdelen är mer vågrät, så armarna svängs fram och tillbaka mer vågrätt, fast man sitter lite lutad.
Den jag beställde har uppåtlutad toppdel, så rörelsen blir mer uppåt och som lutningen på rygg/mag-stödet.

Fin maskin, blir nog bra :)
Själv känt mig lite trött denna vecka så inte gått super med träningen. Allt känns bara tyngre än det brukar. Blir så ibland, går säkert bättre nästa vecka.
Mammaspojke

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-25 22:59:16

Mammaspojke skrev:
Lynx-66 skrev:Det här är den billigare maskinen, som jag först tänkte beställa.

Fin maskin, blir nog bra :)
Själv känt mig lite trött denna vecka så inte gått super med träningen. Allt känns bara tyngre än det brukar. Blir så ibland, går säkert bättre nästa vecka.

Och jag har kommit av mig lite pga stängda utegymmet och nu även väntan på nya maskinen.
Den skulle komma idag och var på väg enligt spårningen, men helt plötsligt blev den försenad.
Ska få en ny avisering så jag kan boka ny dag, vilket innebär att den inte kommer imorrn heller, för nån ny avisering har de inte skickat...

Senaste maskin-bilden är den jag valde bort.

Den här har jag beställt:
gpm65.jpg
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-26 13:39:02

Min Powerline Smith-maskin. Body-Solids budgetserie.

budgetsmith.jpg

Den är lite över 10 år gammal nu och var hyfsat billig förr, men nu hade jag nog köpt nåt annat.
Fyrkantiga stångrören, som glider längs de kromade fyrkantsrören har bara små runda glidplattor i plast.
Sen glappade de lite också, så jag svarvade nya i teflon.
Bra glid och inget glapp längre. :-)Happy

Finns en draghiss med latsdrag och roddrag, men kostar för mycket numera, tycker jag.
Har man draghissen, så kan man komplettera den med Pec Deck också.
Och utöver vikthållarstängerna på draghissen, så kan man sätta dit 15 viktmagasinplattor.
Med allt, så blir det riktigt dyrt (fortfarande enligt mig).

Men, som enkel Smith, så funkar den tillräckligt bra, för mig.
Maxlast 130 kilo enligt info på Amazon, men den tål mer enligt några recensioner och 200 kilo brukar jag säga om nån frågar. Max jag kronlyft är 140 kilo (10 år sen).
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-27 19:15:51

Äntligen har jag testkört chest fly/reverse fly-maskinen.
Måste hitta rätt sitthöjd osv, så det tar där man vill. :-)Happy

Trodde jag skulle få den i grått, som är en äldre färg.
Inga foton eller text visade att de hade senaste färgen, svart.
Så några minuspoäng för återförsäljaren, då jag ville att maskinen skulle matcha min Smith-maskin.
Svart är dock snyggare och nu matchar den benbänken istället, men svagt att inte ha korrekt info...
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-28 15:03:27

Efter ytterligare koll hos återförsäljaren, så använder de modellbeteckning GPM65, vilket är den grå modellen.
Den svarta (som de alltså sålde) har modellbeteckning GPM65B.

Sen får tillverkaren minus för att en täckkåpa saknades i paketet...

Satt extra bricka i de svängbara handtagen, så nu kan jag få bort glappet, samt skruva åt så de fortfarande är svängbara, men de stannar i det läget jag släpper dem i. Och så vill jag ha det...

Väldigt nöjd med maskinen trots allt! :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Mammaspojke » 2025-06-28 17:41:30

Lynx-66 skrev:Efter ytterligare koll hos återförsäljaren, så använder de modellbeteckning GPM65, vilket är den grå modellen.
Den svarta (som de alltså sålde) har modellbeteckning GPM65B.

Sen får tillverkaren minus för att en täckkåpa saknades i paketet...

Satt extra bricka i de svängbara handtagen, så nu kan jag få bort glappet, samt skruva åt så de fortfarande är svängbara, men de stannar i det läget jag släpper dem i. Och så vill jag ha det...

Väldigt nöjd med maskinen trots allt! :-)Happy

Bra att du blev nöjd!
Själv har jag inte ens en träningsbänk hemma men ska skaffa en efter semestern.
Vill bl.a. kunna göra axelpress med tyngre hantlar vilket blir svårt på endast en pall då det tar så mycket energi att balansera kroppen. Bra för core men svårt att öka vikter.

Vill även göra incline bicep-curls eller vad det heter, då måste jag ha bänk.
Mammaspojke

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-28 20:51:09

Ja, en bra bänk med de ryggstödsinställningarna, som man vill ha, är aldrig fel. :-)Happy

Nu har jag klippt en träningsmatta till 4 stycken 15 cm breda remsor.
Testade att linda benkuddarna för leg curls på benbänken och de blev ungefär dubbelt så tjocka och nu funkar det hyfsat bra och ger lite stretch. :D
Ska göra likadant med kuddarna för leg extensions, så stretchar de lite mer också.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-28 22:48:14

Den här korta videon visar några olika sätt att placera händerna vid reverse flyes.
Övre handtagen
Undre handtagen
Vågräta stången, som handtagen sitter i (så håller jag med en liten twist) :wink:
Och nederst på själva armarna

Varför vrider de inte in handtagen och får ännu större rörelseomfång?
Jag vrider in handtagen och sätter händerna mot lodräta handtagstången och har tummen runt den stången.
Mina händer möts nästan bakom maskinen...

De flesta gym-maskinerna har vågräta handtagen "inåt", men ingen som visar sin hemma-maskin med snurrbara handtag verkar ha kommit på att man kan hålla så. Jag tycker det funkar kanon.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-28 23:28:56

Bara en kommentar till att berättaren säger "Squeezing your shoulder blades together..."

Här håller jag INTE med.
Baksidan av axlarna används inte för att trycka ihop skulderbladen, så det är andra muskler, som används till det och då har man dragit för långt.
Man behöver inte hålla med mig, även om världen inte är så fri nuförtiden...
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-29 13:09:35

Nu har jag testat utegymmet.

Sämst var marklyften
Bra var knäböj, multistång och axelpressen (om jag satt felvänd).
Överraskad av att bänkpressen kändes bra, eftersom jag aldrig kör bänk.

Det får nog bli kronlyft i multistången istället för marklyft (mer likt Smith-maskinen hemma).
Nedersta läget är lite för högt för framåtlutad rodd och de har ingen trallbit kvar längre, så får fixa nån upphöjning själv.
Gör den så hög att den funkar till stående vadresningar i multistången också.
Sittande vadresningar går då att göra om man sitter på situpsbänken och har de fastkedjade viktskivorna i knät, för kedjorna är tillräckligt långa.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-30 17:26:42

Min benbänk tänkte jag ju ändra lite på, så jag kunde koppla vajer till mitt multigym.
Skulle också såga bort viktstoppet, så rörelsen/stretchen blev längre, men det har inte blivit av.

Däremot har jag klippt 4 remsor av en träningsmatta och testat att rulla remsorna runt bänkens rullar, så diametern är runt det dubbla. Det gav betydligt bättre stretch, så idag (dag 2) har jag ordentlig träningsvärk både i baklår och framlår. :-)Happy

Bröstet har jag också träningsvärk i, efter bänken i utegymmet, men också för att jag tränat i nya chest fly-maskinen hemma. Rejäl, men fortfarande "skön" träningsvärk.

Så ingen träning idag alltså.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-01 15:20:56

Den här tillsatsen finns för min Smith-maskin, men tyvärr blir hela rasket för stort för min lilla lägenhet.

Powerline-Lats-Row.jpg

De har egna viktmagasin, man kan köpa till, men jag är hyfsat säker på att viktmagasinet från mitt multigym skulle passa. Och då kunde jag få bort multigymmet från lyan.
Dyker tillsatsen upp på rea någonstans, så kanske jag köper den för framtida bruk, men då måste det vara riktigt bra pris. :lol:
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-01 22:35:52

Träna hamstrings utan en massa utrustning hemma:

Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-02 11:05:41

Hittade 2 kartonger med golvskydd billigt, så nu har jag lagt det under flyes-maskinen i min lilla hall. La det uppochner, så hårdare nabbade sidan uppåt.
Kändes, som om det ligger mer still på mjuka sidan...
16 bitar blev 120x120cm.
Maskinen står på ena sidan och den tomma sidan ligger lite framför klädkammardörren, så när jag öppnar dörren och fäller ner/ut roddmaskinens rullskena, så hamnar stödbenet på golvskyddet. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-02 19:15:52

Gick en mellanlång promenad och via utegymmet för att kolla några stånghöjder med måttband.

Först blev jag glad, för multistången är ungefär 50cm från backen.
multistången.jpg

Lagom för kronlyft alltså.
Amerikanska filialen anger min/max-vikt 15-130kg, så fram med alla vikter för en test.
Jaha ja, de skiter fullständigt i hävstångseffekten... maxvikt där man lyfter är antagligen mindre än hälften.
Dyra flådiga maskiner och de orkar ändå inte väga och ge korrekta siffror. Sorgligt.
Nu måste jag försöka vänja mig vid marklyften istället.

Marklyften bakom är ca 5cm för hög för att vara marklyft, så om jag gör en egen liten plattform, så blir den runt 5cm hög. Med en tvärliggande planka uppepå längs långsidan, så lite dryga 7cm för vadresningar.

Ställningen där jag kan hänga upp mina linhjul är 223cm hög ungefär, så slipper nog kapa vajrarna och slösa fler vajeröglor.
En positiv grej är att de fastkedjade viktskivorna för viktbälte vid dips och pull ups, de är 15, 20 och 25kg.
Så jag behöver inte ta med egna tunga vikter och borde klara mig med ryggsäcken om jag bara ska köra triceps. 2,5kg räcker att ta med.

Kryssdrag kommer jag inte köra i utegymmet, nu när jag har nya maskinen hemma.
Utegymmets ställning är lite smal och har inga naturliga stopp, så linhjulen kommer antagligen vandra inåt.
Trägymmets armgångspinnar var perfekta för kryssdrag.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-02 23:07:10

Måste rätta mig angående kronlyft i multistången.
Olympiska vikter har diameter 45cm, så multistången diffar ca 5cm gällande kronlyft.

Vid marklyft blir centrum på stången vid 22,5cm, så marklyften diffar ca 7,5cm.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav slackern » 2025-07-03 16:37:14

Lynx-66 skrev:Gick en mellanlång promenad och via utegymmet för att kolla några stånghöjder med måttband.

Först blev jag glad, för multistången är ungefär 50cm från backen.
multistången.jpg

Lagom för kronlyft alltså.
Amerikanska filialen anger min/max-vikt 15-130kg, så fram med alla vikter för en test.
Jaha ja, de skiter fullständigt i hävstångseffekten... maxvikt där man lyfter är antagligen mindre än hälften.
Dyra flådiga maskiner och de orkar ändå inte väga och ge korrekta siffror. Sorgligt.
Nu måste jag försöka vänja mig vid marklyften istället.

Marklyften bakom är ca 5cm för hög för att vara marklyft, så om jag gör en egen liten plattform, så blir den runt 5cm hög. Med en tvärliggande planka uppepå längs långsidan, så lite dryga 7cm för vadresningar.

Ställningen där jag kan hänga upp mina linhjul är 223cm hög ungefär, så slipper nog kapa vajrarna och slösa fler vajeröglor.
En positiv grej är att de fastkedjade viktskivorna för viktbälte vid dips och pull ups, de är 15, 20 och 25kg.
Så jag behöver inte ta med egna tunga vikter och borde klara mig med ryggsäcken om jag bara ska köra triceps. 2,5kg räcker att ta med.

Kryssdrag kommer jag inte köra i utegymmet, nu när jag har nya maskinen hemma.
Utegymmets ställning är lite smal och har inga naturliga stopp, så linhjulen kommer antagligen vandra inåt.
Trägymmets armgångspinnar var perfekta för kryssdrag.

Fasiken vilka flådiga maskiner ni har i ditt grannskap, här i Stockholms stad har vi väll mest saker tillverkade utav timmer.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-03 16:52:41

slackern skrev:Fasiken vilka flådiga maskiner ni har i ditt grannskap, här i Stockholms stad har vi väll mest saker tillverkade utav timmer.

Ja, vi också från början, men nu har de börjat byta ut gymmen.
Det jag går till var i timmer i 9-10 år tills nu. :-)Happy
Lynx-66

Återgå till Intressanta intressen

Logga in