Platser/låtar/någon butik/restauranger ni minns
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag kan ju börja
Vi hade en skog jag alltid åkte till när jag var liten och då hade vi alltid med oss picknick. Men sen togs den skogen bort och blev till bostäder tror jag.
När jag gick i högstadiet så fanns det ett garage och i det garaget fanns det en läsk automat så man hade oftast med sig pengar dit.
Vi hade en skog jag alltid åkte till när jag var liten och då hade vi alltid med oss picknick. Men sen togs den skogen bort och blev till bostäder tror jag.
När jag gick i högstadiet så fanns det ett garage och i det garaget fanns det en läsk automat så man hade oftast med sig pengar dit.
Det var en liten mataffär i Sverige, ganska nära gränsen. Liten butik på en liten plats. Den har varit där väldigt länge, men sist jag körde förbi var den stängd.
Det är lite tråkigt, det kommer nog aldrig att finnas en butik där igen, en epok är över. Jag gillar dessa små ställen men de dör nog ut, ingen flyttar dit.
Det är lite tråkigt, det kommer nog aldrig att finnas en butik där igen, en epok är över. Jag gillar dessa små ställen men de dör nog ut, ingen flyttar dit.Platser/låtar/någon butik/restauranger ni minns
Skogkatt skrev:Det var en liten mataffär i Sverige, ganska nära gränsen. Liten butik på en liten plats. Den har varit där väldigt länge, men sist jag körde förbi var den stängd.Det är lite tråkigt, det kommer nog aldrig att finnas en butik där igen, en epok är över. Jag gillar dessa små ställen men de dör nog ut, ingen flyttar dit.
Vad hade dom för mat då?
Jag tycker om när de har mat eller kläder mm och som är lite udda. Tex så gillar jag eko butiken jätte mycket. Sedan fanns det för många år sen mat ställen och butiker som många hängde vid, men de finns inte kvar längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pratglad skrev:Vad hade dom för mat då?
Det var bara en liten mataffär där man kunde köpa mjölk och bröd och sånt. Men den var speciell, den fanns där innan jag föddes och jag har varit där många gånger. Man körde genom skogen och plötsligt kom man till ett litet ställe med några hus och en liten butik.
På ett sätt var det som att resa tillbaka i tiden, till en bättre tid. För många andra var det bara en butik, men den var speciell för mig.Platser/låtar/någon butik/restauranger ni minns
i en stad som jag gick i skola, fanns det flera skivaffärer, vinyl alltså, kidsen vet väl inte vad det är, men där kunde man hänga och lyssna på skivor, och ibland köpte man någon, men stämningen på dessa butiker var så cool, där fick man dricka kaffe, som ett slags ungdomsgård, med affischer på väggarna med Jimi Hendriks och Pink Floyd, dämpad belysning och lukten av vinylskivor och cigaretter, tyvärr finns inte de längre
antonius skrev: lukten av vinylskivor och cigaretter
Det påminde mig om något. När jag var liten var det alltid min pappa som tog med mig för att klippa mig. Vi gick alltid till samma ställe, det var en man som hade en frisörsalong. Det var ett litet ställe med ett par slitna skinnsoffor och ett bord där man kunde vänta. Och det var alltid 4-5 man där och alla kände varandra. Så de snackade skit och skrattade och skämtade och rökte cigaretter. Så rummet var alltid fullt av doften av cigaretter och hårprodukter. Och kaffe.
Jag gillade den doften, det luktade alltid riktigt gott där.
Det var en speciell plats som inte finns längre. Jag gillade att vara där.Platser/låtar/någon butik/restauranger ni minns
Skogkatt skrev:antonius skrev: lukten av vinylskivor och cigaretter
Det påminde mig om något. När jag var liten var det alltid min pappa som tog med mig för att klippa mig. Vi gick alltid till samma ställe, det var en man som hade en frisörsalong. Det var ett litet ställe med ett par slitna skinnsoffor och ett bord där man kunde vänta. Och det var alltid 4-5 man där och alla kände varandra. Så de snackade skit och skrattade och skämtade och rökte cigaretter. Så rummet var alltid fullt av doften av cigaretter och hårprodukter. Och kaffe.
Jag gillade den doften, det luktade alltid riktigt gott där.Det var en speciell plats som inte finns längre. Jag gillade att vara där.
Jag skrev faktiskt men det verkade inte publiceras av någon anledning men det jag skrev var att jag får ibland dofter från ingenstans som påminner om olika miljöer eller personer, tex såhär doftade/doftar det hemma hos den här släktingen. Eller ingenstans, förmodligen finns den doften någonstans, oftast har det varit kryddiga dofter och det finns väl oftast i hemmet.
Det finns det en i Äijäjärvi, har jag fått mig berättat av en som var insatt.
Pratglad skrev:Jag skrev faktiskt men det verkade inte publiceras av någon anledning men det jag skrev var att jag får ibland dofter från ingenstans som påminner om olika miljöer eller personer, tex såhär doftade/doftar det hemma hos den här släktingen. Eller ingenstans, förmodligen finns den doften någonstans, oftast har det varit kryddiga dofter och det finns väl oftast i hemmet.
Jag vet inte om det är sant, men jag har läst att dofter är det som framkallar de starkaste minnena.

Skogkatt skrev:Pratglad skrev:Jag skrev faktiskt men det verkade inte publiceras av någon anledning men det jag skrev var att jag får ibland dofter från ingenstans som påminner om olika miljöer eller personer, tex såhär doftade/doftar det hemma hos den här släktingen. Eller ingenstans, förmodligen finns den doften någonstans, oftast har det varit kryddiga dofter och det finns väl oftast i hemmet.
Jag vet inte om det är sant, men jag har läst att dofter är det som framkallar de starkaste minnena.
Kan nog tänka mig att det kan vara så.
Jag kommer i håg när hamburgerkedjan Clock fanan i våran stad. Det var lyxigt att gå dit, men sedan öppnade en macDonald och de tog alla kunder.
Vi hade en större second hand nära där spökmuseet finns och det var magiskt att gå in där. Det fanns så många roliga gamla saker men det var dyra priser.
Vi hade en större second hand nära där spökmuseet finns och det var magiskt att gå in där. Det fanns så många roliga gamla saker men det var dyra priser.
- Erikasdrakar
- Anslöt: 2024-10-01
Erikasdrakar skrev:Jag kommer i håg när hamburgerkedjan Clock fanan i våran stad. Det var lyxigt att gå dit, men sedan öppnade en macDonald och de tog alla kunder.
Nu verkar det komma och gå butiker och restauranger för fullt, pga corona så stängde de mycket men även nu har flertalet restauranger gått i konkurs. Senast så var det en restaurang som höll i ca ett år bara.
Erikasdrakar skrev:Vi hade en större second hand nära där spökmuseet finns och det var magiskt att gå in där.
Ja, second hand-butiker är roliga, speciella. Man kan hitta så mycket saker där.
Åh antonius lade upp en fantastisk bild som påminner mig om mammas och pappas somamrstuga. Somamrstugan låg i Klakebäck, någon mil från Jämjö och längs vägen fanans diverse småhus och gårdar. Precis innan man körde in på den lilla vägen som gick till sommarstugan så passerade man någon byggnad som jag inte vet vad det var och antonius bild påminde extremt mycket om det.
Det fanns en mindre affär precis där man körde in på vägen till somamrstugan och det här var en "gammaldags" affär med godis i stora glasburkar som man inte fick plocka själv från utan säga hur många bitar man ville ha. Godisbitarna lades i prassliga papperspåsar och det kändes lyxigt på något sätt. Det här var under tiden då kvällstidnignarn kom på kvällen i stället för på dagen så när vi var i sommarstugan så brukade vi gå till affären och köpa tidningen vid 18 tiden för då hade den kommit.
Vi hade ingen TV i sommarstugan men å andra sidan så fanns det bara två kanaler och på somrarna var det mest repriser. Vi hade radio och det var tillräckligt. Sommarstugan var nice men inte särskilt lyxig men vi hade så klart vatten så att vi kunde duscha och tvätta och laga mat. Tror det var egen brunn där. Pappa sålde sommarstugan 1987 och köpte samtidigt parabol till vårat hushåll. Då blev det mycket Tv tittande ett tag.
En annan sak: antonius nämnde något om skivaffärer och doften av vinylskivor och cigaretter. Har aldrig rökt cigarett men känner igen det där om doften av vinylskivor. Hsr många vinylskivor och en del av dem doftar på ett speciellt sätt. mIn gamla Marantz skivspelare doftar också på ett speciellt sätt.
Angående butiker så kommer jag i håg en butik som hette Vivo och det var en speciell doft när man kom in i varuhuset men också speciella ljud då man gick på golvet. Det knarrade på ett märkligt sätt. Vivo var en mataffär men hade också en speciell hörna med diverse saker och för att komma dit så gick man genom något draperi. Ibland så kunde jag dra i draperiet och gilla ljudet från det.
Det fanns en mindre affär precis där man körde in på vägen till somamrstugan och det här var en "gammaldags" affär med godis i stora glasburkar som man inte fick plocka själv från utan säga hur många bitar man ville ha. Godisbitarna lades i prassliga papperspåsar och det kändes lyxigt på något sätt. Det här var under tiden då kvällstidnignarn kom på kvällen i stället för på dagen så när vi var i sommarstugan så brukade vi gå till affären och köpa tidningen vid 18 tiden för då hade den kommit.
Vi hade ingen TV i sommarstugan men å andra sidan så fanns det bara två kanaler och på somrarna var det mest repriser. Vi hade radio och det var tillräckligt. Sommarstugan var nice men inte särskilt lyxig men vi hade så klart vatten så att vi kunde duscha och tvätta och laga mat. Tror det var egen brunn där. Pappa sålde sommarstugan 1987 och köpte samtidigt parabol till vårat hushåll. Då blev det mycket Tv tittande ett tag.
En annan sak: antonius nämnde något om skivaffärer och doften av vinylskivor och cigaretter. Har aldrig rökt cigarett men känner igen det där om doften av vinylskivor. Hsr många vinylskivor och en del av dem doftar på ett speciellt sätt. mIn gamla Marantz skivspelare doftar också på ett speciellt sätt.
Angående butiker så kommer jag i håg en butik som hette Vivo och det var en speciell doft när man kom in i varuhuset men också speciella ljud då man gick på golvet. Det knarrade på ett märkligt sätt. Vivo var en mataffär men hade också en speciell hörna med diverse saker och för att komma dit så gick man genom något draperi. Ibland så kunde jag dra i draperiet och gilla ljudet från det.
- Fredriksam
- Anslöt: 2006-01-24
roligt att någon överhuvudtaget läser det jag skriver, tack tack
Återgå till Att leva som Aspergare