Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2025-04-04 6:37:01

dodens-skulptor.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav atoms » 2025-04-07 22:29:11

atoms skrev:Witold Gombrowicz, Ferdydurke

Den var tjatig, hoppade till en Lovecraftsamling och novellen "The Dreams in the the witch house."
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Alien » 2025-04-08 0:16:33

Spänningsroman
John Gilstrap: Ont blod

Vanlig roman:
Marie Aubert: Vuxna människor
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2025-05-14 23:14:51

Merja Mäki: Innan fåglarna vänder åter

Utspelas under evakueringen från Karelen efter vinterkriget. De tror att de ska vända åter innan fåglarna gör det...

Mycket bra bok, man märker inte att det är hennes debut.
Alien
Assistent

Inläggav atoms » 2025-05-15 2:26:21

Världen efter Gaza : en kort historik, Pankaj Mishra (utgavs så nyligen som i mars 2025)
atoms
Moderator

Inläggav Dagobert » 2025-06-09 0:55:28

Harpo Marx' självbiografi "Harpo talar!" (1961).
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav atoms » 2025-06-10 5:19:42

Östergötlands vägbok, En Minnesskrift över Östergötlands vägväsen på kommunal grund (1944)

Den 1 januari 1944 övertog staten ansvaret för den allmänna väghållningen i Sverige. Den historiska översikten tar ett grepp om de senaste dryga 5000 åren ur olika perspektiv.
atoms
Moderator

Inläggav Dagobert » 2025-06-18 12:57:40

Jag slutade nyss läsa "Romanen om Olof" av Eyvind Johnson efter bara några sidor. Filmen "Här har du ditt liv" bygger på romanen och jag tycker mycket om filmen, har sett den många gånger. Jag märkte snabbt att boken skiljde sig från filmen på olika sätt medan jag såg filmens bilder framför mig. Insåg att boken skulle förändra hur jag skulle komma att se på filmen för all framtid. Det ville jag inte så jag slutade läsa.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Kotten » 2025-06-18 13:06:38

Stadsrådet och döden
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav atoms » 2025-06-20 5:24:03

David Brodies rapport & Gåvornas natt, noveller av Jorge Luis Borges
atoms
Moderator

Inläggav Ignatius » 2025-07-14 22:51:08

"Hur mår fröken Furukura" av Sayaka Murata.

Det är en mycket märklig bok. Redan på första sidan hoppade jag till. Jag förstod att huvudpersonen, fröken Furukura, har autism. Hon uppfattar sitt arbete som en serie ljud och sinnesintryck. Precis så uppfattar jag min vardag. Mycket väl beskrivet i romanen! Autism nämns dock inte en enda gång i boken.
Fröken Furukura hittar livets mening som timanställd i en närbutik. Hon är totalt oförstående inför det sociala spelet och gör bort sig hela tiden. Jag har gjort liknande klavertramp. Arbetet styrs dock av enkla och tydliga regler som hon lär sig utantill och slaviskt följer. Att troget arbeta som timanställd i närbutiken ger hennes liv ett slags tragisk mening.

Som jag ser det handlar boken om hur en person med Aspergers syndrom maskerar att den fungerar annorlunda. Detta sägs vara vanligare hos kvinnor. Jag känner dock mycket väl igen hur jag agerat på arbeten. Precis som fröken Furukura har jag hängt upp jobbet på fasta regler, att vissa ljud, personer eller händelser förknippas med visst agerande och så vidare.

Jag tror flera här skulle uppskatta boken, känna igen sig och skaka lite på huvudet över hur tragikomiskt livet är. Det är en kort roman som man läser på en dag eller två.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav Alien » 2025-09-10 18:34:03

Läser tre böcker samtidigt.

Skönlitteratur:
Gösta Gustaf-Janson: Då oskulden och friden
Erin Litteken: Kievs döttrar (The memory keeper of Kyiv)

Historiebok:
Tore Skeie: Jungfrun från Norge
Alien
Assistent

Inläggav Zia1985 » 2025-09-10 19:34:01

Sprickor i järnridån av Wilhelm Agrell
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav antonius » 2025-09-10 20:40:00

det där är ju svår och inte särskilt lättläst litteratur, jag är impad, när jag var ung lästa jag ryssarna, Tolstoj, Dostojevskij, Solzjenitsyn, nu klarar jag knappt kioskdeckare
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Kotten » 2025-09-11 8:06:01

Curious.jpg
The Case of the Curious Bride
Min syrra köpte den på en loppis i Oslo sommaren 1980.
Lite svårt att hänga med på vad som händer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav atoms » 2025-09-18 11:12:59

Händelser vid vatten, Kerstin Ekman

Jag har för mig att förlagan till morden i boken är dubbelmordet i Appojaure i juli 1984.
atoms
Moderator

Inläggav Fabela » 2025-09-22 15:31:10

Läser Sångsvanens land av Yrjö Kokko, veterinär och författare. Originalet på finska kom ut 1950. Handlar om två män som traskar runt i finska lappmarkerna för att hitta sångsvan, som vid den tiden är precis på utrotningens brant där liksom i Sverige. Det är en sann historia, författaren är den ena av de två männen. Boken är ändå inte 100% dokumentär, utan han har valt att skriva den i romanform med bl.a. namnen utbytta.

(Läsandet är en kamp, det går mycket långsamt, kan inte koncentrera mig trots att jag verkligen vill läsa den och tycker att den är både intressant och bra skriven. Så det blir lite fragmentariskt allting i mitt huvud, vilket inte ger en rättvisande bild av boken.)

Fascinerande beskrivningar av miljöerna och människorna för 75 år sen ute i ödemarken. Så annorlunda det var, för bara så kort tid sen. Boken är rolig på ett sätt som är ännu vanligare i Finland än Sverige: man driver gärna med svårigheterna. Den är ganska hemsk också, man får beskrivet hur skoningslös och metodisk jakten varit under lång tid och hur det påverkade svanarnas beteende och vanor. Små oväntade faktabitar finns också nu och då, som t.ex. att sångsvanen har hetat Cygnus Musicus, istället för som nu Cygnus Cygnus. (Försökte få fram mer info om det men hittade ingenting.)

Efter flera år och massa mil lyckas de till slut med det som verkat hopplöst: de hittar sångsvan. Kokko är den första som fotograferat och studerat häckande sångsvan i Finland. Hans foton finns med i boken, korniga svart-vita. Han sägs ha framkallat dem i iskalla bäckar där i ödemarken.

Den här boken och hans andra om sångsvanen spelade en avgörande roll för att rädda arten undan utrotning i Finland.

Ignatius skrev:"Hur mår fröken Furukura" av Sayaka Murata...

Har läst den. Håller med, omöjligt att inte tänka på autism.
Spoiler: visa
Och den där karln som hon låter flytta in hos sig är minst lika udda som hon själv.
Mycket bra, tyckte jag att den var. Det var några år sen jag läste den, nu blir jag sugen på att läsa om den.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav atoms » 2025-10-07 11:42:26

Mäktig Tussilago, Maja Lundgren
atoms
Moderator

Inläggav slackern » 2025-10-07 16:40:12

Älskade Bror– en rapport från gängvåldets Sverige utav Lisa dos Santos.

Det är en intressant bok där hons skriver utifrån sin erfarenhet som åklagare så hon vet nog vad hon "talar" om.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav BellaBelle » 2025-10-12 12:28:07

atoms skrev:Händelser vid vatten, Kerstin Ekman

Jag har för mig att förlagan till morden i boken är dubbelmordet i Appojaure i juli 1984.

Lite OT i tråden, kanske, men har du sett filmatiseringen (tv-serien) också?
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Alien » 2025-10-15 13:11:53

Har snart läst ut "Lenngrens-pentalogin" av Gösta Gustaf-Janson. Den utspelar sig under åren 1922-1945 i Rydsholm (dvs Djursholm). Titlarna är tagna från Anna Maria Lenngrens samhällskritiska dikt Pojkarne (1797), totalt nio strofer. Från de oskyldiga pojkarna som inte såg skillnad på samhällsställning till de vuxna som strävade efter karriär och slåss om titlar.

"Jag mins den ljufva tiden,
Jag mins den som i går,
Då oskulden och friden
Tätt följde mina spår,
Då lasten var en hexa
Och sorgen snart försvann,
Då allt - utom min lexa -
Jag lätt och lustigt fann.

Jag mins de fria fälten,
Jag mätt så mången gång,
Der ofta jag var hjelten
I lekar och i språng,
De tusen glada spratten
I sommarns friska vind
Med fjär'larne i hatten
Och purpurn på min kind.

Af falskheten och sveken
Jag visste inte än:
I hvar kamrat af leken
Jag såg, en trogen vän.
De långa lömska kifven,
Dem kände icke vi:
När örfilen var gifven,
Var vreden ock förbi.

Med fyrti år på nacken
De streta med besvär
Tungt i den branta backen,
Der lyckans tempel är.
Hvad ger då denna tärnan,
Så sökt i alla land?
Kallt hjerta under stjernan,
Gul hy och granna band."

Jag kan fortfarande sjunga den sången utantill, iaf första versen.

Jag gillar verkligen pentalogin, även om han har en speciell stil. Han förklarar så hur det var förr (böckerna utkom 1968-1972). Det får mig att tänka på Astrid Lindgren och Emil i Lönneberga, typ "på den tiden små barn..."
Alien
Assistent

Re: Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Julianus » 2025-10-15 15:41:29

Jag läste klart en bok nyligen.
Handlar om den fiktiva karaktären Johan Falk :)
Riktigt bra bok, var den tredje i serien.
Får se om det kommer en uppföljare :)
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Alien » 2025-10-22 15:09:44

Historieböcker:
Tore Skeie: Jungfrun från Norge (fortfarande)
Dick Harrison: Jarlens sekel

Roman
Nina Lykke: Vi är inte här för att ha roligt

Gammal flickbok
Bertha Holst: Vibe
Alien
Assistent

Inläggav Ignatius » 2025-10-26 14:20:28

"Med eld och svärd" av den polske Nobelpristagaren (1905) Henryk Sienkiewicz.
Det är en historisk roman som utspelas på 1600-talet i dagens Ukraina. Jag läste den som liten och tyckte den var bra. Det är typ en lite vuxnare "De tre musketörerna" och liknande äventyrsberättelser. När jag nu läste om den tyckte jag den var dålig som roman men väldigt tänkvärd och otäck på andra sätt.
Allt handlar om krig. Polacker, ryssar, kosacker, turkar och tatarer krigar mot varandra i Ukraina. Det finns inga gränser och att massakrera en stad med 20.000 invånare görs med en axelryckning.
Hjältarna är adliga polacker och berättelsen är en mustig och trånande kärlekshistoria. Liksom i förbigående framgår hur bönderna (ukrainarna) hatar alla godsägare och adelspersoner oavsett etnicitet. För mig blir äventyrsromanen en bakgrund till det oförsonliga hatet i det pågående kriget i Ukraina samt tidigare krig i regionen. Äventyrsstämningen underordnas massakrer, våldtäkter och massmord. Romanen har åldrats på ett dåligt sätt åt ett håll författaren inte avsett.
Idag hade Henryk Sienkiewicz inte fått Nobelpris. Romanen är alldeles för simpel och endimensionell. Det visar hur kriterierna för att få Nobelpris växlat. Även detta känns mer angeläget att fundera över än romanens faktiska innehåll.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Intressanta intressen

Logga in