Odling och växter samt stugliv <3
Syltpulver innehåller konserveringsmedel som effektivt skyddar mot mögel och liknande.
Så det är perfekt för att kväva mjöldagg.
Så det är perfekt för att kväva mjöldagg.

Solblomma skrev:I förrgår var jag på Lantmanna för att köpa snigelbekämpningsmedel. När jag skulle betala sa mannen i kassan: "Jag är snäll idag. Du ska inte köpa den där skiten, här får du de riktiga grejerna som bönderna använder!"
Jag blev väldigt förvånad! Och det fungerar väldigt bra, mycket bättre än det som vi vanliga trädgårdsodlare kan köpa.
Kan inte du också vara snäll och säga vad det heter? Om det inte säljs till allmänheten så har jag bondgårdar till grannar och kan nog köpa lite av dem.

Hade vi haft bättre lösning på toa hade jag lånat ut vår stuga under sommaren, helt gratis.
Skogkatt skrev:Jag hittade ett enkelt recept på ett botemedel mot mjöldagg på växter som verkar fungera bra. Mycket mjöldagg i år. 1 deciliter grönsåpa, 1 deciliter syltpulver och 1 tesked bakpulver. Det blandas i 1 liter vatten och sprayas på växten.
Tack, det låter hoppingivande! Ska det sitta kvar för att ha effekt, eller kan det sköljas bort?
Tänker om smittan kommer tillbaka igen. Jag har bara ätbara växter, som tomater, ärtskott, kryddor mm.
Då kanske jag inte behöver slänga det som inta kan kokas då, som plastkrukorna t.ex. Det vore ju bra.
Fabela skrev:Tack, det låter hoppingivande! Ska det sitta kvar för att ha effekt, eller kan det sköljas bort?
Tänker om smittan kommer tillbaka igen. Jag har bara ätbara växter, som tomater, ärtskott, kryddor mm.
Då kanske jag inte behöver slänga det som inta kan kokas då, som plastkrukorna t.ex. Det vore ju bra.
Man kan spraya det på växterna och låta det verka en eller två dagar och sen spraya med rent vatten. Förra året använde jag det på thuja och eftersom det inte ska ätas och det står utomhus, sprayade jag inte med rent vatten senare.
En smart sak är att blanda syltpulvret i vatten först och röra ut det så att det löser sig i vattnet. Och sen blanda i resten av ingredienserna. Första gången jag provade det tömde jag allt i en trädgårdsspruta och skakade den. Och syltpulvret klumpade ihop sig och täppte till slangen på trädgårdssprutan. Det händer inte om man låter det lösas upp i vattnet först.
Det finns en hel del preparat som man kan behandla växter med för att förhoppningsvis skydda mot hittan och dittan. Jag har läst att de ekologiska inte fungerar så har ej testat. Men tipset om bakpulver ska nog vara bikarbonat, som är en beståndsdel i bakpulver, tror jag.
Syltpulvret heter Atamon. "Vattna med en svag Atamon-lösning (1-2 tsk/liter vatten) för svamp i krukor". Mögel, nja. Såpapreparat har lite evidens mot mögel i varje fall, men jag vet inte mer.
Jag hade ihjäl några tomatplantor med bikarbonat, men det var mot myror i krukjorden och blev nog för hög dos.
Syltpulvret heter Atamon. "Vattna med en svag Atamon-lösning (1-2 tsk/liter vatten) för svamp i krukor". Mögel, nja. Såpapreparat har lite evidens mot mögel i varje fall, men jag vet inte mer.
Jag hade ihjäl några tomatplantor med bikarbonat, men det var mot myror i krukjorden och blev nog för hög dos.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
mondo beyondo skrev:Men tipset om bakpulver ska nog vara bikarbonat,
Bakpulvret är bara där för att syltpulvret ska fästa lite bättre på växterna. Syltpulvret används eftersom det innehåller konserveringsmedel som motverkar och dödar mögel och sopp ämnen. Så det är konserveringsmedlet man vill ha, det är egentligen inte syltpulveret man vill ha. Bikarbonat är bra att använda om man har sur jord och vill höja PH-värdet lite till ett normalt nivå. Men om PH-värdet är normalt blir PH-värdet i jorden för högt om man tillsätter bikarbonat. PH-värdet för bikarbonat är ungefär 9, vilket är mycket högt. Om jordens PH är över 8 klarar växterna inte ta upp näringsämnen så de dör.
mondo beyondo skrev:Jag hade ihjäl några tomatplantor med bikarbonat, men det var mot myror i krukjorden och blev nog för hög dos.
Oops. Också bra att veta, jag är inte bra på växter men tomater har jag haft tur med så dem är jag rädd om. Tomater och ärtskott verkar vara mina paradnummer, så avancerad nivå är jag på
Nässlor är kanske mina favoriter, men de har drabbats värst av den där smittan, vad den nu än är
Tack för hjälpen du också.
Fabela skrev:Nässlor är kanske mina favoriter, men de har drabbats värst av den där smittan, vad den nu än är
Nässelfeber?
Dagobert skrev:Fabela skrev:Nässlor är kanske mina favoriter, men de har drabbats värst av den där smittan, vad den nu än är
Nässelfeber?
Men de har ju så mycket C-vitamin
Jag sa till kompisens FV att man inte kan bekämpa buskar på sommaren när de är i sitt esse. Hon såg helt paff ut och sa men nu har jag bestämt att det ska göras på sommaren.
Ja inte vet jag. De växer överallt, som ett hav av buskar. Ligger man och sover i stugan hinner de nog växa in i huset och ens hjärna och kropp.
Ja inte vet jag. De växer överallt, som ett hav av buskar. Ligger man och sover i stugan hinner de nog växa in i huset och ens hjärna och kropp.
Ska börja med "odling" idag. I krukor inne. Tar gärna emot tips för kan typ Inge 
RSD555 skrev:Ska börja med "odling" idag. I krukor inne. Tar gärna emot tips för kan typ Inge
Placera lecakulor i botten av krukorna, det är bra för luftcirkulationen.
https://www.granngarden.se/tradgard/jord/lecakulor
RSD555 skrev:Ska börja med "odling" idag. I krukor inne. Tar gärna emot tips för kan typ Inge
Vill du ha skott från odödliga buskar?

Kidzi skrev:RSD555 skrev:Ska börja med "odling" idag. I krukor inne. Tar gärna emot tips för kan typ Inge
Vill du ha skott från odödliga buskar?
Ja, tack. Kan du skicka menar du? Jag bor i Stockholm.
https://www.alegriavillage.com/
hade jag varit frisk fysiskt och psykiskt så hade jag velat bo där under ett par års tid
men då för att detta samhälle är omgivet av djungel och regnskog men det vete fan att bo någon längre period i kollektiv skulle jag inte orka med det i dags läget
men jag tycker att detta samhälle verkar häftigt för att det är ett grönt Eco samhälle + regnskogen
hade jag varit frisk fysiskt och psykiskt så hade jag velat bo där under ett par års tid
men då för att detta samhälle är omgivet av djungel och regnskog men det vete fan att bo någon längre period i kollektiv skulle jag inte orka med det i dags läget
The Future of Eco Villages | Alegría Village, Costa Rica
men jag tycker att detta samhälle verkar häftigt för att det är ett grönt Eco samhälle + regnskogen

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne skrev:cactus peyote
de tillverkar meskalin av dessa, som är narkotikaklassad, ett slags LSD
"Meskalin är narkotikaklassificerat och för det fall kaktusarna bearbetas så att meskalinet frigörs har ett narkotikabrott begåtts. I frågan sägs att de växtdelar som säljs ofta preparerats med LSD och att LSD riskerar att spridas så länge växten är laglig.
Kaktusen peyote innehåller meskalin som har en psykedelisk effekt. Psykedeliska effekter kan uppnås på olika sätt. Men substanser som anses vara renodlad psykedelia stimulerar en av hjärnans seretoninreceptorer direkt.13 nov. 2021"
Skogkatt skrev:RSD555 skrev:Ska börja med "odling" idag. I krukor inne. Tar gärna emot tips för kan typ Inge
Placera lecakulor i botten av krukorna, det är bra för luftcirkulationen.
https://www.granngarden.se/tradgard/jord/lecakulor
Tänker inte köpa jord eller gödsel eller kulor eller dylikt. Frön och skott kan jag tänka mig
antonius skrev:manne skrev:cactus peyote
"Meskalin är narkotikaklassificerat och för det fall kaktusarna bearbetas så att meskalinet frigörs har ett narkotikabrott begåtts. I frågan sägs att de växtdelar som säljs ofta preparerats med LSD och att LSD riskerar att spridas så länge växten är laglig.
Kaktusen peyote innehåller meskalin som har en psykedelisk effekt. Psykedeliska effekter kan uppnås på olika sätt. Men substanser som anses vara renodlad psykedelia stimulerar en av hjärnans seretoninreceptorer direkt.13 nov. 2021"
Men kan man köpa fröerna och ha ett växthus och sedan jord och vatten och sedan odla fram
kaktus peyote
och efter det torka plantan och sedan bryta av små bitar och låta bitarna torka och sedan käka upp den
manne skrev:antonius skrev:manne skrev:cactus peyote
Men kan man köpa fröerna och ha ett växthus och sedan jord och vatten och sedan odla framkaktus peyote![]()
![]()
![]()
och efter det torka plantan och sedan bryta av små bitar och låta bitarna torka och sedan käka upp den![]()
![]()
tror att du ska lugna dig med att odla det där, får dom se vad du håller på med, kanske dom tar av dig lägenheten, odla pelargoner och svärmorstungor istället
Återgå till Intressanta intressen