Ni som bor i större städer, hur har ni råd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rosengull » 2025-05-31 15:08:38

Har förstått att jag är långt från ensam om att få aktivitetsersättning bland personer med autism. Så ställer frågan till er här. Har i flera år haft för mig att bostadstillägget (så länge man inte bor i nån lyxlägenhet, utan i något normalt och rimligt) täcker hälften av hyran om man bor med en annan vuxen och hela om man bor själv. Läste mig till på Försäkringskassans hemsida att så inte är fallet, utan att man får max omkring 3000 kr för en halv hyra och max omkring 6000 kr om man bor som ensam vuxen i bostaden.

Är förstås tacksam för den hjälp samhället ger, klagar inte utan undrar bara hur personer i denna sits har råd att bo i större städer? Där en två:a kan kosta 8000-10 000 kr i månaden. Är det bara autister med förmögna föräldrar som kan köpa en lägenhet åt dem, som kan flytta till storstad? Hur gör man som autist utan sådant stöd tillgängligt? Finns det nåt mer bidrag som man kan söka eller får jag acceptera att jag alltid kommer få bo på små orter? Kan inte ta av pengarna från den övriga aktivitetsersättningen utan behöver dem till andra levnadskostnader liksom. Tacksam för eventuella upplysningar och idéer.
rosengull

Anslöt: 2021-07-12

Inläggav Alien » 2025-05-31 15:55:34

Hur bor du nu?

När min man och jag flyttade ihop i en hyreslägenhet så jobbade vi båda. Det gjorde vi också när vi skaffade hus. Vi fick först nej när vi försökte köpa en bostadsrätt. Vi tjänade för lite, tyckte banken, så de trodde inte att vi var säkra låntagare. Trots att vi med våra låga löner ändå lyckat spara ihop till halva insatsen. Så vi fick låna till ett kedjehus som inte var bostadsrätt, den säkerheten var större. Dessutom lånade vi av mina föräldrar.

Den tiden visste jag inte om min diagnos. Därför vågade vi skaffa både hus och barn. Jag kan väl kallas "autist med förmögna föräldrar" då, trots att min far var arbetare och min mor arbetade deltid inom hemtjänsten. Jag var ju enda barnet.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav rosengull » 2025-05-31 16:27:31

Kedjehus låter trevligt:) Missunnar inte de med autism som har ekonomisk hjälp från familj, önskar att jag hade det också men det är som det är. Min mor hjälper mig på de sätt hon kan. Bor med henne i dagsläget i en hyreslägenhet på en mindre ort, betalar min del av hyran och för mat etc, men vill nog ha eget boende framöver. Trots att det funkar rätt bra att bo med henne så vill jag gärna få inreda ett eget hem och kunna ha mer frihet. Kunna bjuda hem folk när jag vill etc. Känns ibland som om jag vore mer tonåring än vuxen, när jag fortfarande har ett rum och inte en egen lägenhet liksom. Svårt att dejta också, om jag nu skulle vilja ge det nån chans till framöver.

Trevligt att läsa att du har hus och barn. Alltid trevligt att höra om autister som verkar ha det bra! Tråkigt att höra att till och med folk som jobbar kan nekas lån pga för låg lön.
rosengull

Inläggav slackern » 2025-05-31 17:36:07

rosengull skrev:Kedjehus låter trevligt:) Missunnar inte de med autism som har ekonomisk hjälp från familj, önskar att jag hade det också men det är som det är. Min mor hjälper mig på de sätt hon kan. Bor med henne i dagsläget i en hyreslägenhet på en mindre ort, betalar min del av hyran och för mat etc, men vill nog ha eget boende framöver. Trots att det funkar rätt bra att bo med henne så vill jag gärna få inreda ett eget hem och kunna ha mer frihet. Kunna bjuda hem folk när jag vill etc. Känns ibland som om jag vore mer tonåring än vuxen, när jag fortfarande har ett rum och inte en egen lägenhet liksom. Svårt att dejta också, om jag nu skulle vilja ge det nån chans till framöver.

Trevligt att läsa att du har hus och barn. Alltid trevligt att höra om autister som verkar ha det bra! Tråkigt att höra att till och med folk som jobbar kan nekas lån pga för låg lön.

Alltså om du dejtar någon så kan ni väl vara hos den personen om den har ett eget boende?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Skogkatt » 2025-05-31 17:43:06

slackern skrev:Alltså om du dejtar någon så kan ni väl vara hos den personen om den har ett eget boende?

Det är ganska smart. Hon kan hitta en man som har en stor lägenhet eller ett stort hus. Jag letar själv efter en dam som har en stor lyxig villa med pool i Monaco. :wink: :-)005

Det har blivit väldigt dyrt i städerna, jag hyrde en lägenhet i Oslo för 4000 kroner i månaden i slutet av 90-talet. Den lägenheten kostar nu drygt 20 000 kroner. :shock:
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav slackern » 2025-05-31 18:22:03

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Alltså om du dejtar någon så kan ni väl vara hos den personen om den har ett eget boende?

Det är ganska smart. Hon kan hitta en man som har en stor lägenhet eller ett stort hus. Jag letar själv efter en dam som har en stor lyxig villa med pool i Monaco. :wink: :-)005

Det har blivit väldigt dyrt i städerna, jag hyrde en lägenhet i Oslo för 4000 kroner i månaden i slutet av 90-talet. Den lägenheten kostar nu drygt 20 000 kroner. :shock:

Jag betalar 8400 kr för en lägenhet på 52 m2 i centrala Stockholm. Tror det är rätt så normal hyra här för en stambytt lägenhet i den storleken.
slackern

Inläggav rosengull » 2025-05-31 21:39:25

Ja, om jag hittar nån i närheten med eget boende hade det kunnat vara ett alternativ. Så kanske vissa män tycker det är oattraktivt att jag bor hemma som vuxen just nu, men så behöver det ju inte vara.

8400 kr var ändå bättre pris än jag trodde att det var i Stockholm, men dyrt ändå förstås. Har mest kollat på priserna i Västerås, där de "finare" områdena kan kosta mellan 8000 och 10 000 kr. Men det sprängs ju och skjuts även i de områdena vad jag förstår, så det hjälper kanske inte ens personliga säkerhet att bo i ett rikemansområde trots allt. Men även Vallby som ska vara ett "sämre" område, men som jag tycker verkar fint och mysigt ändå, har hyror på cirka 8000 kr såg jag. Verkar dyrt typ överallt i de stora städerna.
rosengull

Inläggav slackern » 2025-05-31 22:22:24

rosengull skrev:

Ja, om jag hittar nån i närheten med eget boende hade det kunnat vara ett alternativ. Så kanske vissa män tycker det är oattraktivt att jag bor hemma som vuxen just nu, men så behöver det ju inte vara.

8400 kr var ändå bättre pris än jag trodde att det var i Stockholm, men dyrt ändå förstås. Har mest kollat på priserna i Västerås, där de "finare" områdena kan kosta mellan 8000 och 10 000 kr. Men det sprängs ju och skjuts även i de områdena vad jag förstår, så det hjälper kanske inte ens personliga säkerhet att bo i ett rikemansområde trots allt. Men även Vallby som ska vara ett "sämre" område, men som jag tycker verkar fint och mysigt ändå, har hyror på cirka 8000 kr såg jag. Verkar dyrt typ överallt i de stora städerna.

Angående bostadstillägg som man kan få från FK så har dom satt ett tak på 7500 kr tror jag det är så om du har en hyra utöver 7500 kr så får du betala det själv och max beloppet du kan få från dom är 6500 kr någonting för dom täcker inte hela hyran.
slackern

Inläggav rosengull » 2025-05-31 22:41:04

Ja precis, då blir det svårt att bo själv i en större stad. Förstår inte hur unga autister med föräldrarna boendes i en stor stad gör, om de vill flytta ut men bo nära sina föräldrar. När hyrorna är högre än det man kan få.
rosengull

Inläggav slackern » 2025-05-31 23:03:19

rosengull skrev:Ja precis, då blir det svårt att bo själv i en större stad. Förstår inte hur unga autister med föräldrarna boendes i en stor stad gör, om de vill flytta ut men bo nära sina föräldrar. När hyrorna är högre än det man kan få.

Sonen flyttade till Örebro PGA universitetsstudier. Första året bodde han i en studentlägenhet men andra året alltså efter ungefär 1 år fick han ett första handskontrakt någorlunda centralt i stan dessutom har han billig hyra betalar under 4000 kr/månad för en 1:a på strax under 40 m2. Så det går nog fortfarande att hitta relativt billiga bostäder som inte ligger i ett utsatt område.
slackern

Inläggav rosengull » 2025-05-31 23:04:52

slackern skrev:Sonen flyttade till Örebro PGA universitetsstudier. Första året bodde han i en studentlägenhet men andra året alltså efter ungefär 1 år fick han ett första handskontrakt någorlunda centralt i stan dessutom har han billig hyra betalar under 4000 kr/månad för en 1:a på strax under 40 m2. Så det går nog fortfarande att hitta relativt billiga bostäder som inte ligger i ett utsatt område.

Det låter ju positivt! Örebro är fint.
rosengull

Inläggav slackern » 2025-05-31 23:10:28

rosengull skrev:
slackern skrev:Sonen flyttade till Örebro PGA universitetsstudier. Första året bodde han i en studentlägenhet men andra året alltså efter ungefär 1 år fick han ett första handskontrakt någorlunda centralt i stan dessutom har han billig hyra betalar under 4000 kr/månad för en 1:a på strax under 40 m2. Så det går nog fortfarande att hitta relativt billiga bostäder som inte ligger i ett utsatt område.

Det låter ju positivt! Örebro är fint.

Jo det verkar finnas möjligheter till att hitta boende om man är bered att flytta på sig.

Han stormtrivs i Örebro men det är PGA studentlivet för när han har lov flyr han staden som alla andra studenter eller då föredrar han att hälsa på mig och hans mamma för sällskapets skull.
slackern

Inläggav rosengull » 2025-05-31 23:15:54

Fint att han hälsar på dig och mamman när möjlighet finns.:)
rosengull

Inläggav slackern » 2025-05-31 23:19:17

rosengull skrev:Fint att han hälsar på dig och mamman när möjlighet finns.:)

Tack det är trevligt när han kommer å hälsar på både han å jag gillar att kolla på filmer, bägge är autister och har film som intresse, i och för sig det kanske dom flesta har.
slackern

Inläggav Lynx-66 » 2025-06-01 16:30:59

Från Stockholm, så bor jag "söder om söder" och lite till.
Hyr av en Brf och husen är som radus med 2 våningar, så 3:or är bottenvåning med 2:a ovanpå.
4:or och några enstaka 5:or har bägge våningarna.
1:orna ligger inkilade här och där, men utan nån ovanpå.

Min ligger längst ut i en länga, så slipper granne på ena sidan. Gräsplätt på fram- och baksida.
Hyran inkl bredband, exkl el är ungefär 6600:-
41 kvm och kallas 1.5 rok, men jag tycker det är 1:a.
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Inläggav rosengull » 2025-06-01 20:49:16

Lynx-66 skrev: Min ligger längst ut i en länga, så slipper granne på ena sidan. Gräsplätt på fram- och baksida.
Hyran inkl bredband, exkl el är ungefär 6600:-
41 kvm och kallas 1.5 rok, men jag tycker det är 1:a.

6600 kr låter bra för Stockholm! Verkar som att just 1:or har mycket bättre priser i de stora städerna, än 2:or och 3:or har. Så funkar ju bra om man är själv.
rosengull

Inläggav Zima33 » 2025-06-14 16:55:02

Jag jobbade när jag fick en hyresrätt, blev sjukskriven året efter. Så småningom sjukersättning.
På 22 år har hyran gått upp från ca 3800 till drygt 6000.
Bor centralt men lgh är liten, 25 m2.
Trivs inte nåt vidare men orkar inte krångla med byte och flytt.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in