Det senaste problemet - 28 till 29 maj 2025
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Forumet slutade att fungera som vanligt cirka 08:47 den 28 maj. Det hade då redan betett sig knasigt några timmar, då det inte gick att utföra modereringsåtgärder på ett normalt sätt.
Kort om problemet som inträffade så verkar det bero på att vi hela tiden blir scannade av en massa automatiserade verktyg i syfte att hitta sårbarheter för att använda forumet som plattform att attackera andra saker på internet med.
Detta ledde till att forumprogramvaran upprättade en stor mängd anslutningar till databasen så att denna slutade att acceptera nya anslutningar.(Därav problemen med att posta/ta bort pm och liknande).
Jag har nu infört rate-limits på anslutningar i proxyn som sköter ssl-termineringen som har till syfte att reducera dessa scanningar men jag har ännu inte hunnit titta om de gör skillnad.
Detta ledde till att forumprogramvaran upprättade en stor mängd anslutningar till databasen så att denna slutade att acceptera nya anslutningar.(Därav problemen med att posta/ta bort pm och liknande).
Jag har nu infört rate-limits på anslutningar i proxyn som sköter ssl-termineringen som har till syfte att reducera dessa scanningar men jag har ännu inte hunnit titta om de gör skillnad.
Jag skrev ett inlägg när forumet var tillbaka. Men det försvann.
Om det fortfarande bråkar och posts försvinner fler gånger(Denna gången så kan det ha att göra med att jag startade om databasen med våld då den vägrade starta om på ett normalt sätt) men det bör inte inträffa fler gånger. Märker du av det så skriv ett meddelande på min telefon så att det inte kommer bort så får jag ta och kolla på det.
Det tycks fungera nu, jag har skrivit flera inlägg som inte försvunnit.
Jag kan nu bekräfta att problemet beror på automatiserade scanningar av sårbarheter, Jag har nu lagt till ett par regler i proxyn som förhoppningsvis förhindrar att detta sker igen.
Nu ser det bra ut igen. Det gjorde det inte när jag först tittade in, då var det ingen ordning på varken text eller bilder, och i nån tråd var hela bakgrunden blå också
Bra jobbat, tack för det
Bra jobbat, tack för det

Står fortfarande att Aspergerforum.se är nere 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ju en bra feedback på att de filter-regler som har till uppgift att förhindra att forumet kraschar pga automatiserade scanningar funkar oväntat bra.
Jag kikar på om det är möjligt att lägga till ett undantag för "isitdownrightnow.com" men det är oklart om det är möjligt då de inte själva delar någon information om hur de kollar att saker är online vilket gör att det inte är tekniskt möjligt att särskilja från faktiska automatiserade attacker.
Skulle jag justera filtret för att plocka mindre av sådan trafik så är risken tyvärr stor att forumet går ner igen.(Just nu håller jag tummarna för att vi lyckats mitigera problemet med att dessa gör att forumet slutar svara men då scanningarna hela tiden är olika så är det inte givet att så är fallet.).
Jag kikar på om det är möjligt att lägga till ett undantag för "isitdownrightnow.com" men det är oklart om det är möjligt då de inte själva delar någon information om hur de kollar att saker är online vilket gör att det inte är tekniskt möjligt att särskilja från faktiska automatiserade attacker.
Skulle jag justera filtret för att plocka mindre av sådan trafik så är risken tyvärr stor att forumet går ner igen.(Just nu håller jag tummarna för att vi lyckats mitigera problemet med att dessa gör att forumet slutar svara men då scanningarna hela tiden är olika så är det inte givet att så är fallet.).
På viska.se har botar varit värst på att belasta och de stal 75 % av trafiken. När det var som värst var sajten ofta överbelastad och svår att använda. Det är om man har mycket innehåll det blir problem. På senare tid har det AI botar som går igenom allt innehåll skapat problem. Det går att banna botar via .htaccess.
https://gist.github.com/dvlop/fca36213a ... e038a3bbc1
https://gist.github.com/dvlop/fca36213a ... e038a3bbc1
Står fortfarande att forumet är nere 

Jag har kollat på det i morse och vi kommer inte att lägga till ett undantag då forumets stabilitet och åtkomlighet för vanliga användare är viktigare än att en automatisk tjänst för att se om forumet lever visar rätt information.
Vad är problemet?, du kan ju uppenbarligen både logga in och posta.
Vad är problemet?, du kan ju uppenbarligen både logga in och posta.
No It Is Asperger
Dagobert skrev:No It Is Asperger
Jag borde ha satt en
i inlägget. Inser nu att min skruvade vits inte är uppenbar. Nån kanske tror jag anspelade på nåt annat.Alltså:
- Is it Down
- No, it is Asperger

Jag kan inte klicka på sista sidan på trådar, men det funkar om jag trycker på rubriken, så att jag kommer till första inlägget, o sen trycker på sista sidan inne i tråden...
T.ex. om jag trycker på 3:an...
Så kommer det bara...
Så kommer det bara...
Richard skrev:Jag kan inte klicka på sista sidan på trådar, men det funkar om jag trycker på rubriken, så att jag kommer till första inlägget, o sen trycker på sista sidan inne i tråden...
Så kommer det bara...
Ja, det händer mig också.
Flera gånger möts jag av detta:
www.aspergerforum.se har inte stöd för en säker anslutning med HTTPS
Angripare kan se och ändra information som du skickar eller tar emot från webbplatsen.
Det är säkrast att besöka webbplatsen senare om du använder ett offentligt nätverk. Det finns mindre risk med ett betrott nätverk, som wifi-nätverket hemma eller på jobbet.
. Du kan också kontakta webbplatsens ägare och föreslå att de uppgraderar till HTTPS.
Jag fick "General error" för en stund sedan när jag försökte öppna en tråd.
Dagobert skrev:Jag fick "General error" för en stund sedan när jag försökte öppna en tråd.
Men det gick över på några minuter, glömde jag skriva.
Det heter en robot, flera robotar. Borde det inte då heta en bot, flera botar?
Alien skrev:Det händer mig med. Jag vill till sista sidan av tråden direkt men det går inte.Spoiler: visa
Det ska nu vara fixat, om något annat inte funkar som det ska svara i tråden så kollar jag på det.
ab2487_1 skrev:Det ska nu vara fixat, om något annat inte funkar som det ska svara i tråden så kollar jag på det.
Tack för det arbete du gör på forumet.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter