Fåglar!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-17 11:54:03

Huggorm skrev:Koltrasten är Sveriges nationalfågel och det är också en värdig representant

Vet du varför den valdes till det?

De är trevliga faktiskt. Det finns massor här där jag bor. De gör inget direkt väsen av sig och har inget praktfullt utseende, men de är trevliga att bara ha omkring sig, prasslande i buskarna och smygande på gräsmattorna. :-)Happy
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-17 11:57:21

Skogkatt skrev:
Fabela skrev:Och den blåfotade sulan. En sån osannolik figur, botar vilket dåligt humör som helst.

Vilka otroliga fåglar, vilken färg! :-)005

Har du sett dem gå? Det är som en komediföreställning :lol:
Fabela

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-17 12:22:21

Visst ja, såg att det är Fågelsångsnatten på radio nu.

Fågelsångsnatten är här igen. För sjätte året i rad fångar mikrofonerna upp fågelröster från flera olika platser i Sverige. Nytt för i år är även en plats i Norge.

Ifall nån vill lyssna:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/de ... atten-2025

Har aldrig lyssnat på det tidigare, men testade nu och det var riktigt skönt att ha det i bakgrunden när jag grejade med annat. Med lite tur lär man sig nåt också.
Fabela

Fåglar!

Inläggav antonius » 2025-05-17 14:43:49

Fabela skrev:Vet du varför den valdes till det?

vet inte men kan bero på att de finns överallt i avskilda vattendrag, träsk och tjärnar här uppe
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Fåglar!

Inläggav Huggorm » 2025-05-17 21:37:56

Fabela skrev:
Huggorm skrev:Koltrasten är Sveriges nationalfågel och det är också en värdig representant

De är trevliga faktiskt. Det finns massor här där jag bor. De gör inget direkt väsen av sig och har inget praktfullt utseende, men de är trevliga att bara ha omkring sig, prasslande i buskarna och smygande på gräsmattorna. :-)Happy

Folkomröstning, dock inte officiell.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... ationfagel

De gör faktiskt lite väsen av sig, och det är ett av deras trevligaste kännetecken. Utan koltrastens sång i skymningen är det ingen riktig vår.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Fåglar!

Inläggav Huggorm » 2025-05-17 21:40:29

Fabela skrev:
antonius skrev:
Fabela skrev:Finlands nationalfågel är sångsvanen.

det är åxå norrbottens lanskapsfågel, där ser man populär art, lol

Se där ja, ni har koll på det här med klass och stil där uppe :D

Läste på Wiki att den nästan var utrotad i Sverige i början av 1900-talet pga jakt och äggplundring, då fanns bara ca 20 par kvar i Lappland. År 2020 fanns uppskattningsvis 9 400–14 600 häckande individer, så kanske ungefär 6 000 par då.
Ungefär samma som i Finland:
Från att ha varit en helig fågel man inte fick skada, döda eller äta, blev den och äggen poppis som mat iom att kristendomen tog över efter folktron. Den klarade sig längst bland kareler och koltsamer, som fortsatte se den som helig. På 1950-talet fanns 15 par kvar i de avlägsnaste vildmarkerna i norr, väldigt skygga pga att de jagats så hårt så länge. Den fridlystes redan på 1930-talet men tjuvjagades. Det var först på 1980-talet när den valdes till nationalfågel som den började återhämta sig på riktigt. År 2018 fanns det ca 10 000 par, och då hade de vågat sprida ut sig i hela landet.
Har jag läst på olika håll, men inte grävt djupare i det, vet inte om allt stämmer.

De äter blåbär, tydligen, vet inte varför det får mig att fnissa :D

Vilken tur att de räddades!
Intressant, jag funderade på varför man inte jagade dom, men då vet jag. Annars är de ju som stora, vita kanadagäss så de hade säkert blivit fina middagar.
Huggorm

Fåglar!

Inläggav Skogkatt » 2025-05-17 21:59:01

Pingviner är speciella. Jag har aldrig sett en pingvin som jag inte gillade. :)

1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-18 11:03:16

Huggorm skrev:Intressant, jag funderade på varför man inte jagade dom, men då vet jag. Annars är de ju som stora, vita kanadagäss så de hade säkert blivit fina middagar.

Ja, alltså svanen ger ju mycket kött, runt 5 kilo har jag för mig att jag läste. Så de jagades mycket under hungerår.
Men köttet ska tydligen inte vara gott, utan de vuxna fåglarnas så segt att svanen i vissa trakter ansågs närmast oätlig.
Äggen däremot verkar vara särskilt goda, läste att de ansågs vara en delikatess.

Å andra sidan, för varför ska nåt ha bara ett enkelt svar:

Man kunde få se svanen på bordet på de fina middagarna på 1600-talet, som en del av dukningen.
Scrolla ned en bit, till Höjdpunkter nr 1:
https://www.nordiskamuseet.se/utstallni ... kelskiftet
Texten är lite otydlig, jag tycker att de verkar mena att det var svanstek som serverades. Men på annat håll har jag läst att det var annat kött man lade i svanen, som ett party trick. Det var humor att se en sak, men hitta nåt helt annat inuti, man gjorde så med flera rätter och djurslag. Och svanen med sitt praktfulla, dekorativa yttre var förstås tacksam som "stekfat".
Men de kan förmodligen ha gjort på bägge sätten - kanske serverat ungfågelkött, om de vuxna var så sega i köttet?

Och återigen: det här är inget jag läst på om, utan bara sett nämnas nånstans, så kan inte gå i god för att det är helt korrekt.
Fabela

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-18 11:09:54

Skogkatt skrev:Pingviner är speciella. Jag har aldrig sett en pingvin som jag inte gillade. :)

1.jpg

Ja, pingviner är omöjliga att inte gilla :D
Fabela

Fåglar!

Inläggav antonius » 2025-05-18 13:51:51

Fabela skrev:
Skogkatt skrev:Pingviner är speciella. Jag har aldrig sett en pingvin som jag inte gillade. :)

1.jpg

de påminner ju lite om människor i västvärlden på ett lite komiskt vis, vaggande och småfeta, lol
antonius

Fåglar!

Inläggav Skogkatt » 2025-05-18 13:56:57

antonius skrev:
Fabela skrev:

1.jpg

de påminner ju lite om människor i västvärlden på ett lite komiskt vis, vaggande och småfeta, lol

2.jpg
Skogkatt

Fåglar!

Inläggav Alien » 2025-05-18 14:09:03

Idag läste jag om en aggressiv tjäder som bosatt sig i en sommarstugeträdgård och som man får akta sig för.

Sedan en tid har han sällskap av en stilig tjäder som spatserar omkring på tomten och i husets närhet.

Spoiler: visa
Tidigt i våras såg han fågeln för första gången. Då mötte Erik Klintfält den när han var på väg ut från sin mulltoa.

– Då stod den precis utanför mulltoan och kollade in mig. Då stängde jag dörren och gick jag in på toaletten igen. Jag satt där ett tag och funderade hur jag skulle lösa det hela och ta mig in i mitt hus igen, berättar han.

Efter ett tag tog han sig mod och lämnade toaletten och gick med raska steg in i huset.

---
– Den satt på ett bord på min altan för ett tag sedan. Den har de senaste dagarna även gått omkring på altanen och kikat in genom balkongdörren.

Då blev tjädern också lite för närgången.

– När den började gå emot mig blev jag lite orolig. Man funderade vad som var fel på den. Men jag höll mig på avstånd och försökte flaxa lite med armarna för att få den att lämna tomten.
https://www.unt.se/nyheter/graso/artike ... n/l72o0d1j
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Fåglar!

Inläggav Huggorm » 2025-05-18 17:55:18

Tjädertupparna gör så ibland, det har väl med revirhävdande att göra. Jag har själv blivit anfallen ute i skogen, men det var länge sedan. Nu är tjädrarna utrotade där jag bor, de klarar sig inte utan den gamla skogen som numera är avverkad.
Huggorm

Fåglar!

Inläggav slackern » 2025-05-18 18:32:52

Alien skrev:Idag läste jag om en aggressiv tjäder som bosatt sig i en sommarstugeträdgård och som man får akta sig för.

Sedan en tid har han sällskap av en stilig tjäder som spatserar omkring på tomten och i husets närhet.

Spoiler: visa
Tidigt i våras såg han fågeln för första gången. Då mötte Erik Klintfält den när han var på väg ut från sin mulltoa.

– Då stod den precis utanför mulltoan och kollade in mig. Då stängde jag dörren och gick jag in på toaletten igen. Jag satt där ett tag och funderade hur jag skulle lösa det hela och ta mig in i mitt hus igen, berättar han.

Efter ett tag tog han sig mod och lämnade toaletten och gick med raska steg in i huset.

---
– Den satt på ett bord på min altan för ett tag sedan. Den har de senaste dagarna även gått omkring på altanen och kikat in genom balkongdörren.

Då blev tjädern också lite för närgången.

– När den började gå emot mig blev jag lite orolig. Man funderade vad som var fel på den. Men jag höll mig på avstånd och försökte flaxa lite med armarna för att få den att lämna tomten.
https://www.unt.se/nyheter/graso/artike ... n/l72o0d1j

Det där skrivs det ju om varenda år mer eller mindra så ingen direkt nyhet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Fåglar!

Inläggav antonius » 2025-05-18 18:48:37

svalorna lyser med sin frånvaro, men den svartvita flugsnapparen är tillbaka lika ettrig som vanligt, vi har en underlig vår, antagligen beroende på klimatförändringar, så vi får kanske hit tukaner och pappegojor, de finns visst nu både i london och paris och kanske snart tränger undan stadsduvorna, men blir nog till förtret för de är ju mycket högljudda, mycket värre än duvor
antonius

Fåglar!

Inläggav Alien » 2025-05-19 12:52:39

Huggorm skrev:Tjädertupparna gör så ibland, det har väl med revirhävdande att göra. Jag har själv blivit anfallen ute i skogen, men det var länge sedan. Nu är tjädrarna utrotade där jag bor, de klarar sig inte utan den gamla skogen som numera är avverkad.

Hugger de fortfarande ned alla gamla skogar? Men några bevaras väl så att t ex tjädrarna kan fortleva.

Det skulle vara kul att se tjäderspel på säkert avstånd. Men inte att behöva vara rädd för att gå på/från dass. Eller om man har små barn. Ståtliga fåglar!
Alien
Assistent

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-21 11:55:10

Starar.

Vanligt fågelliv, inget spektakulärt. Så fina de är.

Det här är spektakulärt. Skulle vilja se det i verkligheten.

Det här är lite kusligt nästan.
Fabela

Fåglar!

Inläggav Alien » 2025-05-21 12:53:57

Ja, det var en orädd stare!

Jag ser inte så många olika slags fåglar här där jag bor. Skator, kråkor, kajor, duvor och koltrastar. Och en liten fågel som kan vara sparv el pilfink. Ser och hör också måsar på avstånd. För mig är de förknippade med barndomens fiske men de tycks ha flyttat till stan nu.
Alien
Assistent

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-21 18:37:30

Orädd, menar du den i sista videon?
Hörde du vad den säger? European starling och Central Park, New York City. Och nåt mer jag inte uppfattade riktigt, kanske Shakespeare?
Det står så här i beskrivningen:
This Starling has been trained to mimic words and phrases about its invasive introduction to the North American continent. It has also picked up some inadvertent mimicry along the way.

En video med samma fågel, där det berättas mer:

Tänkte direkt att det bergis är bluff, det fejkas hysteriskt mycket nu. Men det är nog på riktigt, starar är jätteduktiga på att härma.
Fabela

Fåglar!

Inläggav Alien » 2025-05-21 19:14:05

Nej, jag lyssnade inte, såg bara på bilderna ooch tyckte den var orädd som flög inomhus, men den är alltså halvtam.
Alien
Assistent

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-22 15:01:09

Aha. Det berättas så här om den:
Den hittades som unge, och pga att staren är en invasiv art i USA skulle viltrehab inte ta emot den, så upphittarna tog hand om den. Den lever sen dess i fångenskap hemma hos dem.
De har lärt den ord som har med artens bakgrund att göra. En grupp Shakespeareentusiaster på 1890-talet skulle ha släppt ut ett hundratal starar i Central Park.

Men det finns flera versioner av hur det skulle gått till. Bl.a. en där en apotekare bestämde sig för att introducera alla fågelarter som nämns i Shakespeares verk, skeppade över dem från Europa och släppte ut dem.

Fascinerade, de där fåglarna som är duktiga på att imitera ljud. Undrar hur det går till rent fysiskt, och även hur de tänker kring syftet med det osv. En sak till man skulle vilja orka och hinna lära sig om.
Fabela

Fåglar!

Inläggav antonius » 2025-05-22 15:20:28

såg en lustig kortfilm om en fågel vet ej art men den såg ut som ett slags stare, som tydligen varit i närheten av en byggarbetsplats, för den kunde härma borrmaskiner, rondeller och andra ljud som hantverkare gör, så när de pratade i telefon där den bodde, så trodde folk att de höll på att renovera huset när de hörde kakafonin i bakgrunden, lol
antonius

Fåglar!

Inläggav Fabela » 2025-05-22 16:49:52

Du skulle ha en stare som husdjur, antonius. Skulle matcha din avatar, de kan låta som R2-D2 :D

Funderade förut på såna där förväxlingar. Om man skulle försöka lära sig fågelläten, kunde det bli förvirrat. Läste/hörde nånstans att staren kan lära sig imitera 20 andra fågelarter. Så då står man där som nybörjare, ser och hör en stare, men vet inte att den just då imiterar en duva. Eller nånting helt annat, som t.ex. just en borrmaskin, eller en hund :-)063 :lol:
Fabela

Fåglar!

Inläggav Skogkatt » 2025-05-22 18:20:00

Jag har talgoxe-barn i mitt garage nu. :-)005 Jag har inte sett dem än, men jag hör dem och ser föräldrarna som flyger fram och tillbaka
Skogkatt

Återgå till Intressanta intressen

Logga in