Fåglar!
Fåglar!
Huggorm skrev:På tal om fåglar, är det fler som ser ovanligt många tranor i år? Hos mig står dom på var och varannan åker när man är ute och åker. Kan inte minnas att det brukar vara riktigt så mycket?
jaha det är där dom är för här brukar det vara typ hundratals på en äng, men i år var det bara två där
Fåglar!
Har nyss lärt mig att vi östersjöfinnar är ett sjöfågelfolk. Ännu bara hunnit skrapa lite på ytan, det ska visst ha funnits ovanligt mycket fåglar öht i vår folktro, liksom i andra besläktade folks österut.
Bl.a. går den östersjöfinska folktrons skapelseberättelse så här:
På den tiden då jorden ännu inte fanns flög en knipa omkring, och landade utmattad på en tuva för att vila och bygga sig ett bo. Men det visade sig att det inte alls var en tuva, utan knät på Väinämöinen (en hjälte i den finska folktron) som låg och sov i urhavet. Han spratt till när han vaknade och rörde då på knät, och knipans ägg rullade ned i vattnet och gick sönder.
Av äggets gula bildades då solen, av vitan månen, av skalhalvorna himlen och jorden, och av skalets prickar stjärnorna.
Här har ni den, så att ni känner igen och kan tacka om ni råkar på en:
Bildspel och läten.
För den som kan finska och tycker att det här låter konstigt:
Har ni några särskilt betydelsefulla fåglar i er folktro?
Det finns väl inte folk här från så många olika länder, men det kan ju finnas lokala myter också.
Bl.a. går den östersjöfinska folktrons skapelseberättelse så här:
På den tiden då jorden ännu inte fanns flög en knipa omkring, och landade utmattad på en tuva för att vila och bygga sig ett bo. Men det visade sig att det inte alls var en tuva, utan knät på Väinämöinen (en hjälte i den finska folktron) som låg och sov i urhavet. Han spratt till när han vaknade och rörde då på knät, och knipans ägg rullade ned i vattnet och gick sönder.
Av äggets gula bildades då solen, av vitan månen, av skalhalvorna himlen och jorden, och av skalets prickar stjärnorna.
Här har ni den, så att ni känner igen och kan tacka om ni råkar på en:
Bildspel och läten.
För den som kan finska och tycker att det här låter konstigt:
Spoiler: visa
Har ni några särskilt betydelsefulla fåglar i er folktro?
Det finns väl inte folk här från så många olika länder, men det kan ju finnas lokala myter också.
Fåglar!
Fabela skrev:Har ni några särskilt betydelsefulla fåglar i er folktro?
Jag har alltid gillat korparna Hugin och Munin. De är kanske de mest kända fåglarna.
Jag vill bara nämna två böcker jag såg som kan vara intressanta, "Fåglar i Folktron" och
"Fågeln i Folkkulturen".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fåglar!
Jag har ju gjort jägarexamen under våren och då måste man lära mig en massa fåglar. Knipan var en av få änder som faktiskt fastnade någorlunda i minnet och jag kan stolt säga att vi har ett knip-par i Örekilsälven där den rinner genom parken i Munkedal. Man ser dom varje gång man är där så hoppas de häckar. Och hoppas äggen håller.
Fåglar!
Jag har några sädesärlor i min trädgård nu och de fåglarna är så roliga. De springer.
Vanligtvis flyger fåglar iväg om något skrämmer dem. Men när jag går genom trädgården och en sädesärla sitter på gräsmattan så springer den så fort den kan. De små benen går som trumpinnar, de får mig alltid att skratta. Det är trevligt att ha dem här.
Vanligtvis flyger fåglar iväg om något skrämmer dem. Men när jag går genom trädgården och en sädesärla sitter på gräsmattan så springer den så fort den kan. De små benen går som trumpinnar, de får mig alltid att skratta. Det är trevligt att ha dem här.Fåglar!
Huggorm, då kan du ju passa på att tacka dem för att du slipper guppa i ett hav bara, genom ett litet offer.
Om du har en skålgrop till hands kan du hälla i mjölk åt dem. Har du inte mjölk går det bra med vatten. Säg kiitos också för säkerhets skull, de kanske inte lärt sig svenska än.
Om du har en skålgrop till hands kan du hälla i mjölk åt dem. Har du inte mjölk går det bra med vatten. Säg kiitos också för säkerhets skull, de kanske inte lärt sig svenska än.
Fåglar!
nu är tranorna tillbaka, men det är nästan tomt på insekter, man kan se någon förvirrad fjäril, såg en sorgmantel och en citronfjäril, fick hjälpa två humlor som var yrvakna och desorienterade, antagligen fel på navigatorn, men det är allt, är det det sjätte massutdöendet som startat, inga insekter, ingen mat, fåglarna svälter och sitter och gråter i träden
Fåglar!
Skålgropar finns men de har nog inte använts mycket de sista århundradena. Skall se om de fortfarande har någon kraft. Men ett ägg kanske är bättre än mjölk?Fabela skrev:Huggorm, då kan du ju passa på att tacka dem för att du slipper guppa i ett hav bara, genom ett litet offer.
Fåglar!
Men herregud, stackars små.
Det ser ju ut som att det gick bra med dem, men det var ett långt fall och en abrupt start på livet utanför fågelholken.
https://tv.aftonbladet.se/video/385317/ ... erskraeckt
https://tv.aftonbladet.se/video/385317/ ... erskraeckt
Fåglar!
Huggorm skrev:Skålgropar finns men de har nog inte använts mycket de sista århundradena. Skall se om de fortfarande har någon kraft. Men ett ägg kanske är bättre än mjölk?
Jaha, nu verkar vi ha råkat ut för en kulturklyfta.
Du behöver nog inte oroa dig gällande kraft i groparna, tror jag. Du vet att i Finland har de bara tjänat som bordsporslin. Det är fåglarna som står för kraften, de är våra förfäders andar som kommit tillbaka i fågelhamn och ser efter oss lite grann. Så man bjuder dem på mat och dryck, som läggs i groparna. Frön och mjölk är god sed.
Men det är klart, de hos dig kan ju vara helt assimilerade till det svenska. De kanske förväntar sig kraft i groparna och ägg.
Vet du - gör som du tycker är bäst.
Fåglar!
Kanske bäst att säga att det ovan i stort stämmer, även fast det är skrivet i skämtform. Skålgroparna vet man så klart inte exakt vad de varit till för, men man tror att det där har varit ett av syftena med dem.
Men att bjuda vatten ur dem var fel, blandade ihop saker: vattnet som samlas i groparna troddes bl.a. kunna bota olika åkommor.
Men OK, moving on:
Sädesärlor är roliga och söta små fåglar, jag gillar också dem.
Och skator. Kluriga figurer. De gillar att vara på min balkong och göra hyss.
Och starar, de är så vackra med den där metallskimrande dekorationen av fjäderdräkten.
Och koltrasten, de är också roliga när de hoppar runt i buskagen. Och de sjunger vackert.
Men sen finns det ju roliga på längre håll också.
Som kakapon, som nämns i trådstarten. En sån sympatisk fågel, en av mina absoluta favoriter. En papegojart på Nya Zeeland. Det gick en dokumentär om den på SVT förut. Den är akut utrotningshotad, de kämpar hårt för att rädda den.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kakapo
Och förstås lunnefågeln. Behöver inte utvecklas, man behöver bara titta på den för att förstå varför.
Och den blåfotade sulan. En sån osannolik figur, botar vilket dåligt humör som helst.
Bra bilder, men tyvärr jobbig berättarröst, så jag själv stänger av ljudet:
Men att bjuda vatten ur dem var fel, blandade ihop saker: vattnet som samlas i groparna troddes bl.a. kunna bota olika åkommor.
Det är bra. Så där kan det ju bli pga fördröjningen, det kan man inte hjälpa, men just det där ser riktigt illa ut.Skogkatt skrev:Fabela skrev:Skogkatts inlägg syntes inte när jag postade det, så nu ser det ut som en dissning av hans boktips mm![]()
Det är inget problem, oroa dig inte för det.Det krävs mycket mer för att göra mig ledsen.
Men OK, moving on:
Sädesärlor är roliga och söta små fåglar, jag gillar också dem.
Och skator. Kluriga figurer. De gillar att vara på min balkong och göra hyss.
Och starar, de är så vackra med den där metallskimrande dekorationen av fjäderdräkten.
Och koltrasten, de är också roliga när de hoppar runt i buskagen. Och de sjunger vackert.
Men sen finns det ju roliga på längre håll också.
Som kakapon, som nämns i trådstarten. En sån sympatisk fågel, en av mina absoluta favoriter. En papegojart på Nya Zeeland. Det gick en dokumentär om den på SVT förut. Den är akut utrotningshotad, de kämpar hårt för att rädda den.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kakapo
Och förstås lunnefågeln. Behöver inte utvecklas, man behöver bara titta på den för att förstå varför.
Och den blåfotade sulan. En sån osannolik figur, botar vilket dåligt humör som helst.
Bra bilder, men tyvärr jobbig berättarröst, så jag själv stänger av ljudet:
Fåglar!
Skogkatt skrev:Detta är en bra tråd för Norges nationalfågel, Fossekallen. Eller Strömstare som ni säger i Sverige. En speciell liten fågel.
En vattenfågel. Ni har bra smak där i Norge
Varför, när och av vem blev den vald till nationalfågel?
Finlands nationalfågel är sångsvanen. Den blev det officiellt 1981, då den röstades fram av folket (det står av publiken i det jag läste, har för mig att omröstningen gjordes av en tidning och publiken betyder isf läsarna). Det står lite olika på olika ställen om motiveringen, bl.a. att den valdes för att den varit så betydelsefull i folktron sen urminnes tider (bl.a. var den ett av de tre heligaste djuren, som ansågs vara våra förfäder).
Nån får gärna berätta om den svenska nationalfågeln. Gärna om fler också.
Jag har gafflat nog nu för ett tag, så det är roligare om nån annan gör det.
Fåglar!
Fabela skrev:Varför, när och av vem blev den vald till nationalfågel?
Den utsågs till nationalfågel 1963, efter en folkomröstning på NRK radio. Den utsågs också till "Årets fågel" 1997.
Fåglar!
Huggorm skrev:Koltrasten är Sveriges nationalfågel och det är också en värdig representant
Ja, det är en bra fågel och det sitter faktiskt en på min gräsmatta just nu.
Fåglar!
I förrgår hörde jag en gök. Jag har hört gök förut, men då var det bara några få "kockooo". Den här gången lät det som den hade hakat upp sig, den höll på i flera minuter utan uppehåll. Tyvärr har jag aldrig sett någon, bara hört.
Jag tror att min favoritfågel är rödhake. Den är så orädd och väldigt söt. När jag rensar ogräs eller planterar något sitter den bara någon meter bort med huvudet på sned och väntar på att jag ska gå så den kan ta de maskar som jag kan ha grävt upp.
Jag tror att min favoritfågel är rödhake. Den är så orädd och väldigt söt. När jag rensar ogräs eller planterar något sitter den bara någon meter bort med huvudet på sned och väntar på att jag ska gå så den kan ta de maskar som jag kan ha grävt upp.
Fåglar!
antonius skrev:Fabela skrev:Finlands nationalfågel är sångsvanen.
det är åxå norrbottens lanskapsfågel, där ser man populär art, lol
Se där ja, ni har koll på det här med klass och stil där uppe
Vet du varför den valdes till det?
Läste på Wiki att den nästan var utrotad i Sverige i början av 1900-talet pga jakt och äggplundring, då fanns bara ca 20 par kvar i Lappland. År 2020 fanns uppskattningsvis 9 400–14 600 häckande individer, så kanske ungefär 6 000 par då.
Ungefär samma som i Finland:
Från att ha varit en helig fågel man inte fick skada, döda eller äta, blev den och äggen poppis som mat iom att kristendomen tog över efter folktron. Den klarade sig längst bland kareler och koltsamer, som fortsatte se den som helig. På 1950-talet fanns 15 par kvar i de avlägsnaste vildmarkerna i norr, väldigt skygga pga att de jagats så hårt så länge. Den fridlystes redan på 1930-talet men tjuvjagades. Det var först på 1980-talet när den valdes till nationalfågel som den började återhämta sig på riktigt. År 2018 fanns det ca 10 000 par, och då hade de vågat sprida ut sig i hela landet.
Har jag läst på olika håll, men inte grävt djupare i det, vet inte om allt stämmer.
De äter blåbär, tydligen, vet inte varför det får mig att fnissa
Vilken tur att de räddades!
Återgå till Intressanta intressen